Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
26-08-2010

Албена Палпурина: КЗП нарушава договорките с нашите партньори от Европа

На 25 август с намесата на полиция директорът на Европейския потребителски център Албена Палпурина бе отстранена от длъжност. Поради неизяснените мотиви за прекратяване на договора й от страна на Комисията по защита на потребителите, я потърсихме за коментар за възникналите усложнения в работата на Центъра на 26 август.

За да представим и другата страна в конфликта - КЗП, отправихме запитване за интервю с председателя й г-н Дамян Лазаров.  Предлагаме ви  да се  запознаете и с гледната точка по ситуацията на главния секретар на комисията - г-н Иван Бъчваров в писмения отговор, получен от Портал ЕВРОПА на 27 август.

Госпожо Палпурина, бихте ли ни разказали накратко какво се случи на 25 август?

Вчера бяха отстранена от длъжността директор на Европейския потребителски център,  изгонена най-брутално с полиция. На 23 август бях подала жалба в инспекцията на труда във връзка с нашите трудови правоотношения, които на хартия са граждански. По-малко от 24 часа след подаване на моята жалба, разбирам от странични разговори, че има заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите за прекратяване на моя договор без предизвестие. Без предизвестие договорът ми бива прекратен във вторник на 24 август.

Всъщност той може да отстрани по всяко време всеки един от членовете на екипа на ЕЦП без предизвестие, защото са на граждански договор. Вчера, 25-ти август, отидох да си взема личните вещи от офиса, въпреки че не съм официално уведомена за прекратяването на моя договор, и тогава пристигна полиция. Разбирате в каква абсурдна ситуация бях поставена...

Разкажете ми за дейността на Европейския потребителски център. С какъв статут е ?

Този център съществува под формата на един вид проект между Комисията за защита на потребителите и ЕК. Проблемът идва от това, че центърът не е конституиран по никакъв начин в правна рамка, т.е. самият център не е в КЗП, но не сме и извън него.

Това произтича от факта, че Комисията за защита на потребителите не спазва своите споразумения с европейските партньори, в случая с Генерална дирекция „ Здравеопазване на потребители" в Брюксел и Изпълнителната агенция по здраве и потребители в Люксембург. Между тях има грантово споразумение, което се подписва всяка година. В него пише, че директорът на центъра и юридическият съветник на центъра трябва да бъдат назначени на пълен работен ден, като трябва да работят в Европейския потребителски център, който се намира на съответния адрес.

КЗП назначава всички служители на граждански договори, включително директора и юридическия съветник, което не ни задължават да стоим на пълен работен ден, да стоим точно на това работно място, което е определено като Европейски потребителски център.

Трима души от нашия център сме стоели там на пълен работен ден на добра воля. Юридическият консултант е адвокат с практика и дори да е бил назначен на трудов договор, това ще е противозаконно.

Аз съм писала доклад с изрична спешна молба да се предприемат необходимите действия, за да може центърът да функционира законно и да функционира така, както КЗП са се договорили с ЕК.

Обмисляла ли се е промяна на статута на ЕПЦ и на механизма за финансирането му?

Аз не съм информирана дали вследствие на моите доклади и разговори в КЗП те са предпреили някакви действия за институционализиране на центъра в България, т.е. за даването на законова рамка на този център. Моята работа е оценявана ежегодно от ЕК и оценките за работата на центъра са много добри, т.е. ние си вършим добре работата.

Европейската комисия знае ли за проблемите на ЕПЦ?

Аз съм се опитвала да разреша тези проблеми първо на национално ниво, обсъждала съм ги в КЗП, тези доклади са стигнали до г-н Емил Алексиев от отдел „Политика за потребителите" в Министерството на икономиката.

ЕК е информирана за сегашната ситуация с доста изчерпателен доклад за положението, в което се намира центърът и служителите. Той е представен и на вниманието на министъра на икономиката. Доколкото имам информация, в Брюксел вече се работи усилено по въпроса.

ЕК финансира проекта. До преди 2 години, през 2008 и 2009 г. , ЕПЦ беше финансиран със 70% средства от Комисията, а през тази година се финансира 50 на 50%. Това са пари на българските и европейските данъкоплатци.

КЗП нарушава договорките с нашите партньори от Европа. За съжаление това е още един пример за това как самата държавна администрация слага още едно петно върху България.

Кой и защо има интерес Европейският потребителски център да не работи или да се пречи на дейността му?

Аз нямам разумно и логично обяснение. Единственият извод, който бих могла да си направя, че това е вследствие на пълно безхаберие.

Бихте ли ми казали защо дейността на Европейския потребителски център е важна за България. Има ли застъпване на правомощия с Комисията за защита на потребителите?

Нашите функции няма как да се преплитат по простата причина, че ние работим с  трансгранични жалби, т.е. ние сме инструмент за защита на потребителите в европейското икономическо пространство. Това е инструмент, създаден от ЕК на базата на регулирането на единния европейски пазар за отношенията с търговци от целия ЕС плюс Норвегия и Шотландия.

Ние работим с колегите от всички останали потребителски центрове, общо 29 центъра в цяла Европа.

А Комисията за защита на потребителите е национален орган, който има право да санкционира в случай на нарушения.

Ние „висим във въздуха" като проект, година за година, и това води до влошаване на нашата ефективност тук в България, когато трябва да водим преговори с българските търговци, защото ние получаваме жалби от европейски граждани. Те ни питат кои сте вие, каква е вашата административна структура...

Логичният въпрос е кой ви е шеф и пред кого отчитате вашата дейност? Пред КЗП и пред ЕК или приоритетно през ЕК във връзка с грантовото споразумение?

Ние отчитаме дейността си и в двете посоки. Както казах, ние сме назначени на прикрити трудови договори, които са подписани от председателя на КЗП. Вследствие на тези договори всеки служител прави всеки месец отчет на дейността, която е извършил, които отчети аз ги събирам и представям.

Т.е. аз минимум веднъж на месец ходя на заседание на комисията, където отчитам дейности, буквално ден по ден, всяка една жалба е отчитана в КЗП. Също така представяме планове за следващия месец, които са съобразени с подписаното гарантово споразумение между КЗП и ЕК.

Годишните отчети, поне 2-3 големи папки, предавам в Брюксел, и в Брюксел правят оценка на изпълнението.

Доколкото разбирам, конкретният повод за вашето отстраняване са били бележки по доклад в рамките на обща оценка на работата на мрежата от потребителските центрове.

Това, което се прави през тази година, е оценка на цялата мрежа, не само на нашия център, като ЕК избра 10 центъра, където ще направи по-задълбочено проучване.  Това задълбочено проучване мина и през България и учените направиха един т.нар. първи вариант на доклада за оценка.

Този първи вариант на доклада за оценка поне по мое мнение отразява реалната ситуация на функционирането на центъра и на взаимодействието ни с другите партньори. Аз като го получих и нанесох само някои фактологически грешки.

Аз не знам на практика КЗП какъв проблем има с този доклад. В крайна сметка те поискаха да направя опровержение. Аз казах, че нямам какво да опровергавам, и единственото, което мога да направя за тях, е, да напиша обяснителна записка въз основа на техните бележки.

Какво следва за Европейския потребителски център, според Вас?

Събитията, които се случват, са за добро - за по-доброто бъдеще на ЕПЦ-България. Ясно се вижда, че КЗП нямат достатъчен административен капацитет, за да управляват този проект в страната ни по начин, който да бъде законен и да спазва договорките с нашите европейски партньори.

Мисля, че доверието на ЕК в способността на КЗП да се справят с този проект ще бъде силно разклатено. Възможно е Центърът да остане в ръцете на КЗП, възможно е да се търсят и други решения.

Интервю на Мая Цанева



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.