Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
25-07-2006

СОФИЯ ОТЧЕТЕ ПОЖАРНАТА И ДЪРЖАВНИЯ РЕЗЕРВ КАТО ЧЕРВЕНИ ТОЧКИ ПРЕД БРЮКСЕЛ

  • Как “ухажваме” Еврокомисията? На 14 юли България предаде на ЕК междинен доклад от близо 1000 страници. В София на документа не се дава публичност, понеже той имал “работен характер” и не представлявал “окончателния” вариант.
  • Портал ЕВРОПА получи резюмето от свой източник в Брюксел и го предлага на вашето внимание.

От това резюме външният министър Ивайло Калфин е чел пред журналисти на пресконференцията в Брюксел на 17 юли, понеделник.

Министърът не е раздал оригиналния документ на пресата. Изглежда българската страна не е искала да дава пълна публичност на отчетените данни, коментира нашият източник.

вносител на документа е министърът по европейските въпроси Меглена Кунева. Докладът е разгледан и одобрен на правителствено заседание на 13 юли.

От Правителствената информационна служба коментираха, че са попитали министър Кунева дали да обнародват приетия от кабинета документ на интернет-страницата на правителството. Министър Кунева отговорила, че няма нужда, понеже текстът е “междинен”, “работен вариант” и “не е окончателният вариант”.

Документът бил разделен по преговорни глави и в него се цитирали данни от българските институции. “Това са данните, които България иска да бъдат включени в есенния мониторингов доклад на ЕК. Комисията обаче добавя данни и по свои канали”, обясниха от ПИС.

Както се разбира от съобщения на прес-службата на Външното ведомство, министрите Ивайло Калфин, Меглена Кунева, Николай Василев и главният прокурор Борис Велчев са провели совалка от разговори в Брюксел между 14 и 18 юли, за да “информират в детайли за извършеното до момента от България в изпълнение на Плана за действие, приет от правителството след последния мониторингов доклад на ЕК”.
 
Предлагаме ви превод от английски език на документа, в който се отчитат действията на властите в София срещу корупцията, прането на пари и организираната престъпност.

НЯКОИ ДАННИ, СВЪРЗАНИ С ПОДГОТОВКАТА НА БЪЛГАРИЯ ЗА ЧЛЕНСТВО В ЕС В СФЕРИТЕ БОРБА С КОРУПЦИЯТА И ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ – КЪМ ДАТА 14 ЮЛИ 2006 Г.


1. Борба срещу корупцията

Борбата срещу корупцията се води чрез максимална прозрачност и съзнаване от страна на българските граждани. В изпълнение на Стратегията за прозрачно управление и за превенция и противодействие на корупцията, бяха отворени телефонна линия с номер 982-22-22 и интернет-страница www.nocorr.mvr.bg за получаване на сигнали за корупционни действия от страна на държавни служители.

Имуществените декларации са също така задължителни за широк спектър лица, заемащи висши държавни длъжности – включително парламентаристите – както предвижда сегашният Закон за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности. Съгласно сега действащия закон, със заповед № 145/31.05.2006 на председателя на Сметната палата, бе приета бланка-формуляр за достъп до публичния регистър, както и размерът на таксата за достъп – два български лева или едно евро. Заповедта е публикувана на интернет-страниците на Сметната палата www.bulnao.government.bg.

Имуществените декларации на министрите за 2005 бяха публикувани на уебсайта на правителството, а на членовете на политическите кабинети – на уебсайтовете на съответните министерства.

От 28 юни 2006 г. са увеличени функциите на Дирекция “Главен инспекторат”, която е пряко подчинена на министър-председателя и изпълнява ролята на секретариат на Комисията за превенция и противодействие на корупцията. Главният инспекторат подкрепя организирането на действия в изпълнение на държавната антикорупционна политика, както и на решенията на Комисията за превенция и противодействие на корупцията. Главният инспекторат е оторизиран да преразглежда и – където е необходимо – да извършва одити по получени сигнали за конфликт на интереси, корупция и други нарушения от органите на изпълнителната власт и държавните служители на управленски позиции, както и да съставя доклад за резултатите от това; да анализира причините и условията за констатираните нарушения и да предлага мерки за тяхното отстраняване. Според споменатата заповед на МС № 160/28.06.2006 г., съставът на Дирекция “Главен инспекторат” наброява 6 постоянни служители.

Министерството на държавната администрация и административната реформа активно участва в изпълнението на Стратегията за прозрачност и превенция и противодействие на корупцията 2006-2008, както и на Програмата за прозрачност на държавната администрация и на лица, заемащи висши постове в нея. Основните дейности, извършени от Министерството, са: обучения на служители в администрацията за противодействие на корупцията, засилване и разширяване на компетенциите на инспекторатите, разширяване на каналите за подаване на сигнали за корупция в структурите на администрацията, контрол по прилагането на законодателството за избягване конфликт на интереси на държавните служители, прилагане на електронното управление в администрацията, прилагане на принципа “на едно гише” в административните услуги.

В края на май 2006 г. министърът на държавната администрация и административната реформа одобри Методология за инспекция и модел за оценка на корупционния риск.

Бяха разработени стандарти за административна етика и разпространени на всички нива в държавната администрация – 600 плаката и 100 000 брошури.

Основно обучение за всички държавни служители в администрацията бе разработено под формата на копакт-дискове за самообучение,  което покрива 50 000 държавни служители. Компакт-дискът е размножен в 20 000 екземпляра. Това обучение ще започне през юни и ще приключи в средата на септември.

Организирано бе обучение за държавни служители в сфери с висок корупционен риск. От началото на годината 401 държавни служители са преминали обучение в различните администрации.

Под формата на двудневен семинар бе организирано обучение за лица, заемащи висши постове в администрацията. Досега през него за преминали 63 лица.

В периода април-юни 2006 г., 150 души бяха обучени (както мениджъри, така и служители) за избягване конфликт на интереси. Обученията бяха проведени в София (април и юни), Велико Търново и Варна (май).

Получаване на сигнали за корупция

Към момента в администрацията са въведени разнообразни канали за сигнализиране (пощенски кутии, горещ телефон, он-лайн дирекгория, информационни панели, книги за сигнали и др.).

Пощенски кутии и имейли има, както следва, в:

Администрацияпощенски кутииимейли
Централна администрация 1110
Регионални администрации123
Общински администрации 1208

Откриване на интернет-адрес и гореща телефонна линия за коментари на граждани и фирми:

АдминистрацияИнтернетадресГорещателефонна линия
ОткритПредстоящОткритаПредстояща
Централна администрация11121--
Регионални администрации9173
Общински администрации259369

24-часови горещи телефонни линии и/или интернет-страници за получаване на сигнали за корупция и закононарушения, както и за предложения на гражданите, бяха открити към – Министерството на образованието и науката, Министерство на финансите, Национална агенция за приходите, Държавна комисия по хазарта и Агенцията за икономически анализи и прогнози.

Последствия от сигналите

В периода 1 януари – 31 май 2006 г. полицейските служители са работили по следните случаи на корупция:

Подкупи /Чл. 301-307а от НК/

- Разследвани са 39 престъпления, нанесли щети, възлизащи на 701 000 лева
- Разкрити са 32 престъпления, 6 от които извършени в предишни години
- 11 престъпления все още се разследват

Статистическите данни отчитат лек спад в броя на разкритите престъпления, в сравнения с 2005 г. (с 12 случая), а същевременно с над 40 пъти се е увеличил обемът на разкритите щети (от 17 000 лв. до 701 000 лв.).

Злоупотреба със служебно положение с цел облагодетелстване или получаване на материална облага за служебното или друго лице /Чл. 282-283а от НК/

- Разследвани са 161 престъпления, които са нанесли щати в размер на 27.8 милиона лева
- Разкрити са 116 престъпления
- 41 престъпления все още се разследват

Споменатите нарушения представляват 49.6% от разследваните случаи на злоупотреба със служебно положение.

Сключване на неизгодни сделки /Чл. 220 от НК/

- Разследвани са 14 престъпления, нанесли щети, възлизащи на 953 000 лв
- Разкрити са 5 престъпления
- Разкрити са 6 престъпления, извършени в предишни години
- 8 престъпления все още се разследват.

Резултати

Вследствие на проверките на високопоставени лица, председателят на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” и директорът на Националните служби в Министерството на вътрешните работи бяха освободени. Директорът на Национална служба “Пожарна и аварийна безопасност” бе временно отстранен. Материалите са предадени на прокуратурата.

По данни, предоставени от прокуратурата, в периода 1 януари – 26 юни 2006 г., са произнесени 8 присъди и 31 обвинения са предадени на съда за корупция на високопоставени лица, включително на магистрати.

Има 6 нови досъдебни производства, образувани след 1 май 2006, отнасящи се до корупция по високите нива.

Към дата 26 юни 2006 г. има 32 досъдебни случая, свързани с корупция по високите нива, които все още се водят. Специализираните звена на прокуратурата в страната и Върховната касационна прокуратура са извършили проверки на 16 дела, съдържащи данни за нарушения, извършени от високопоставени служители и магистрати.

Резултати от работата на МВР за противодействие на вътрешната корупция

Общо са получени 115 рапорта за корупция срещу 139 служители в МВР в периода от 1 януари до 31 март 2006 г. Резултатът от извършените проверки е следният:

- 26 души са уволнени заради корупционно поведение, от които 17 по дисциплинарната процедура и 9 по административната
- Други дисциплинарни санкции са наложени на 23 служители (писмено предупреждение, мъмрене/ за поведение, което не представлява сериозно дисциплинарно нарушение
- 6 служители са преназначени към други позиции, за да бъдат извадени от корупционната среда
- 15 служители са предадени на прокуратурата

В допълнение към посочените цифри, други 99 сигнала бяха получени по интернет и на горещия телефон (57 по телефона в сравнение с 43 за същия период на 2005 г. и 42 по интернет в сравнение със 17 за същия период на 2005).

Резултатите от приключените проверки са следните:

- 5 доказани оплаквания /направени на анонимните горещи линии/, за които са взети незабавни дисциплинарни мерки
- 50 сигнала все още се проверяват, от които: 22 по анонимните горещи линии и 28 по интернет.

Фокусирани анти-корупционни мерки, осъществени в Гранична полиция

С оглед на специфичните задачи, извършвани от Гранична полиция, голямо внимание се отделя на нейната антикорупционна политика и практиките. Таргетирани организационни и практически антикорупционни мерки бяха осъществени наскоро, сред които:

- Подписана е Съвместна инструкция за сътрудничество между граничния контрол и митническите власти в граничната зона /31 май 2006/. Една от задачите на съвместните мобилни групи е да подобряват контрола на извършваните дейности от митническите и гранични власти, работещи в граничната и КПП-зона, както и да намаляват предпоставките за корупционни практики.
- Завършен е Анализ за въвеждането на принципа на контрола с едно спиране на граничните КПП. Предстои започване на преговори с Румъния и Гърция с цел организиране на съвместни ГКПП и въвеждане на контрол с едно спиране по вътрешните граници на ЕС.

Статистика за служители в Гранична полиция

В Генерална дирекция Гранична полиция съществува отделен сектор, занимаващ се с противодействие на корупцията, който има висока степен на автономия, гарантираща независимостта на разследванията, свързани с корупцията. В периода между 1 януари и 31 май 2006 г., ГД “Гранична полиция” е получила 62 оплаквания срещу свои служители, както следва:

- 3 офицери
- 20 сержанти
- 39 неуточнени.

60 от жалбите вече са проверени и работата по тях е приключила. 2 жалби все още се проучват.

Разкритията от проверките, извършени от съответните комисии, са следните:

- 5 от оплакванията са основателни и ще бъдат наложени дисциплинарни санкции;
- 39 от оплакванията не са основателни
- 16 оплаквания са препратени към други компетентни органи за предприемане на последващи действия

Митническа статистика

В периода 1 януари – 30 юни 2006, Инспекторатът на Агенция “Митници” извърши около 200 проверки и вътрешни разследвания по сигнали и жалби. Резултатите са следните:

- Започнати са 105 дисциплинарни процедури
- Наложени са 70 дисциплинарни санкции, включително 9 освобождавания от длъжност
- 1 служител освободен от длъжност заради несъвместимост с професионалните изисквания
- 5 служители временно отстранени от длъжност, тъй като са обект на съдебни действия за злоупотреби
- 5 случая предадени на прокуратура.

2. Организирана престъпност – напредък след  28 април 2006

В периода януари-май 2006 г., бе разбита престъпната дейност на 44 организирани престъпни групи. Започнати са над 250 досъдебни процедури срещу 221 членове на организирани престъпни групи.

20 обвинения, предявени срещу 80 лица – членове на организирани престъпни групи – са внесени в съда.

Регионално сътрудничество

Следните съвместни операции бяха проведени в първата половина на 2006 г. в рамките на двустранното сътрудничество, основаващо се на сключените споразумения за полицейско сътрудничество със страните в региона:

- Гърция – 3 мероприятия (2 за трафик на хора и 1 за отвличания)
- Сърбия и Черна гора – за трафик на дрога и отвличания. Обменена беше информация по 38 случая от взаимен интерес.
- Македония – по случаи на трафик на хора и кражби на луксозни МПС. В Македония бяха повдигнати обвинения срещу македонски гражданин, косовар и срещу 8 български граждани. Оперативна информация бе обменена по 24 случая.
- Двустранното сътрудничество с Турция е активно, особено в сферата на трафика на наркотици и контрабандата.

България проучва всички съществуващи правни и практически механизми за ефективно полицейско сътрудничество в рамките на региона.

МВР преведе офицери за свръзка в 16 държави, сред които 11 страни-членки на ЕС, съседни страни (Румъния, Гърция, Македония), SECI и Европол. Изградени са и се използват директни сигурни линии за обмен на информация в реално време.

3. Пране на пари

На 21 юни 2006 Народното събрание прие поправки в Закона за мерки срещу прането на пари. Поправките хармонизират българското законодателство с най-новите препоръки от FATF. Що се отнася до изискванията на втората европейска Директива 2001/97/ЕС срещу прането на пари, относно задължението за лица, предоставящи професионални правни услуги, Законът съдържа конкретни положения в духа на Директивата.

Новият Закон за кредитните институции бе приет на 13 юли 2006 от Народното събрание. Той цели по-нататъшна регулация на банковата тайна в разследванията на пране на пари. Според постановките на закона, в случаи на пране на пари и организирана престъпност, главният прокурор ще има правомощия да изисква от банките информация, представляваща банкова тайна, която те няма да могат да  отказват.

В периода 1 януари – 31 май 2006 броят сигнали за пране на пари е, както следва:

Сигнали за съмнителни финансови транзакции, изпратени в МВР от FIA107
Сигнали, по които предстои проверка в централните полицейски служби61
Сигнали, по които предстои проверка в регионалните полицейски служби26
Сигнали, изпратени от МВР в Софийска градска прокуратура и до Върховна касационна прокуратура при силни основания за подозрения в пране на пари20

Проверки, наредени от компетентната прокуратура, и извършени от службите на МВР по посочените сигнали:

Брой случаи, по които проверките са наредени или инструкциите дадени от служби на МВР73
Брой проверки, наредени на централните полицейски служби27 (от 61 сигнала)
Брой проверки, наредени на регионалните полицейски служби26 (от 26 сигнала)
Случаи, по които на МВР са дадени специфични инструкции20 (от 20 сигнала, постъпили от МВР)

Общият брой на извършващи се разследвания в МВР е 66 (по които все още не е бил даден заключителен прокурорски акт).

44 досъдебни разследвания се извършват в прокуратурата.

До 30 юни 2006 г., 10 обвинения за пране на пари, предявени срещу 16 души, са внесени в съда. 2 от тях са внесени в съда през май и юни 2006. Разследването по други 4 случая е приключило и обвиненията по тях ще бъдат внесени в съда през юли и август 2006 г. 

ВЕСТНИК ДНЕВНИК: "Еврокомисията не очаква до началото на септември София да е приключила с всички реформи, които бяха поискани в мониторинговия доклад от май, каза пред "Дневник" източник от кабинета на еврокомисаря за разширяването Оли Рен. "Ще гледаме всички индикатори за свършената работа, но също и промените, които са в процес на доработване", увери съветникът. Дори съдебният закон и новата промяна в конституцията да не са факт до приключване на мониторинга, Брюксел ще оцени дали проектите са добри и какви са шансовете му да мине през парламента без много поправки, които биха осакатили иначе добрите първоначални идеи. Докладът, от който България очаква да разбере кога и как ще бъде приета в ЕС, ще бъде представен на 26 септември."

По темата



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.