Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
27-11-2006

КУНЕВА - ВЪПРОСНИК И ВСТЪПИТЕЛНО ИЗКАЗВАНЕ

Резюме на изслушването на Меглена Кунева  (кандидат за член на Комисията с ресор "Защита на потребителите") - от Прес-службата на Европарламента:

"Защитата на потребителите е център на интересите на всеки европейски гражданин". Това заяви Меглена Кунева, българският кандидат за член на Комисията за ресора "Защита на потребителите", по време на изслушването й в понеделник пред Комисията по вътрешния пазар и защитата на потребителите в Европейския парламент. "Тази политика обхваща най-важните неща - развитието на човека и организирането на интересите".  Според нея с тази политика Европа става по-близка до своите граждани.  

"Когато една политика се отнася до живота, здравето и икономическите интереси на милиони граждани,  трябва да бъде основана на сериозни изследвания" - и на по-добра комуникация, отбеляза тя. "Ще вземам решенията в открит диалог с вас и другите заинтересовани страни",  каза г-жа Кунева на членовете на Европейския парламент.

Българският кандидат за член на Комисията подчерта значението на европейската кампания за по-добро регулиране. Според нея Лисабонската стратегия може да бъде успешна "само ако бизнесът има доверието на потребителите за активно участие във възможностите, осигурени от пазара."

"Бих желала да поставя въпросите на потребителите в центъра на създаване на политики на ЕС, и да демонстрирам на гражданите на ЕС, че Европа може да промени качеството на ежедневието в техния живот", каза тя.

Според Кунева основните й задачи ще бъдат да завърши прегледа на законодателството за защитата на потребителите, да подобри прилагането му, да "консолидира и доразвие вече постигнатия напредък в областта на привеждане в изпълнение на правилата за безопасност на  продуктите" и да повиши капацитета на потребителските организации.

По-кратък мандат, по-малък бюджет

Евродепутатите зададоха много въпроси, свързани със способността на кандидата да се интегрира в Европейската комисия.  Malcolm Harbour (Група на Европейската народна партия /Християндемократи/ и "Европейски демократи", Великобритания) я попита, как възнамерява да работи за реализиране на целите си в рамките на колегиума на Европейската комисия.  Тя каза, "надявам се да имам контакт с всичките ми колеги" при комуникирането на всяка политика, защото защитата на потребителите  "допълва всяка една от политиките на Европейския съюз".  Отбелязвайки, че за първи път защитата на потребителите е отделен портфейл, тя подчерта, че тази политика има своя собствена правна основа, което обяснява нейната автономност. Heide Rühle (Група на Зелените/Европейски свободен алианс, Германия)  каза, че новият комисар се налага да изпълнява функциите си във вече установена и много ограничена финансова рамка.  Г-жа Кунева отговори, че наличието на това бюджетно ограничение ще наложи ясно определяне на приоритетите, включващи добро образование и обучение на потребителите, повече информация и подкрепа за потребителските организации. Béatrice Patrie (Група на социалистите в Европейския парламент, Франция) обърна внимание на друго предизвикателство пред кандидата за комисар, а именно присъединяването й към Комисията по средата на мандата. Г-жа Кунева осъзнава оставащото кратко време и е решена да използва наличните инструменти, включително Зелената книга, която е на последен етап от завършването й и Директивата за нелоялните търговски практики, която ще влезе в сила през декември 2007 г.

"Много е важно да имаме силен комисар за защитата на потребителите", каза Evelyne Gebhardt (Група на социалистите в Европейския парламент, Германия). Тя попита, дали целите на г-жа Кунева може да се окажат в противовес на законодателната програма на Европейската комисия за 2007 г.  Кандидатът за член на Комисията отговори като цитира няколко области, на които ще обърне специално внимание. Една от тях е свързана с дигиталното пространство и услугите, предоставени по Интернет; друга такава област е законодателната рамка за договорното право. Evelyne Gebhardt я попита за нейните лични инициативи. В отговор кандидатът за член на Комисията заяви "с удоволствие бих ви казала и бих споделила по-нататък моите собствени инициативи, но при всички случаи бих искала да изчакам резултата от обсъждането на Зелената книга".

Хармонизация, потребителски кредити и защита на потребителите в новите държави-членки

Най-често задаваният въпрос беше за мнението на кандидата за комисар относно хармонизацията на националните законодателства в областта на защитата на потребителите. На въпрос на  Toine Manders (Група на Алианса на либералите и демократите за Европа, Холандия)  тя отговори, че "където е възможно, ще прилагаме философия на максимална хармонизация". Някои от депутатите счетоха, че това предполага заплаха за изравняване на стандартите за защита на потребителите. "Правилно ли разбрах, че сте за пълна хармонизация?", попита Marianne Thyssen (Група на Европейската народна партия /Християндемократи/ и "Европейски демократи", Белгия). Dagmar Roth-Behrendt  (Група на европейските социалисти, Германия) подчерта, че  пълна хармонизация може да означава намаляване на степента на защита на потребителите в страни, където стандартите са високи. Г-жа Кунева обясни, че "хармонизацията е желателна в области, в които е възможна",  - с други думи, рядко.

Помолена от Manuel Medina Ortega (Група на социалистите в Европейския парламент, Испания) да коментира Директивата за потребителски кредит, г-жа Кунева отбеляза, че не може да бъде постигнат напредък без наличието на обща визия и консенсус. "Аз ще направя всичко, което зависи от мен, да създам една добра база, върху която да започнем съвместна работа", добави тя. Othmar Karas (Група на Европейската народна партия /Християндемократи/ и "Европейски демократи", Австрия) припомни, че това предложение на Комисията е било остро критикувано и позициите на Парламента и Съвета са се оказали далеч от първоначалния проект. Той критикува факта, че оценката на въздействието относно Директивата за потребителски кредит не е била приложена към предложения текст. "Склонна ли сте да оттеглите проекто законодателство при евентуална отрицателна оценка на въздействието", попита той.  Кандидат комисарят потвърди, като подчерта, че е много рано за подобни предположения и е най-добре да се изчака предстоящото мнение на Председателството на Съвета и поръчаното изследване от Парламента, очаквано през март 2007 г.

За Меглена Кунева е важно да има "обща нормативна база и общи практики навсякъде" в Европейския съюз.  "На нас ни е необходимо да имаме еднакво ниво на защита на потребителите навсякъде в Европейския съюз", каза тя като наблегна на различията, които съществуват при защитните стандарти и също между "културата за защитата на потребителите" между "новите и старите държави-членки". Помолена от Christel Schaldemose (Група на социалистите в Европейския парламент, Дания) да разшири отговора си, кандидат комисарят заяви, че основното средство за преодоляване на несъответствията между механизмите за защита на потребителите между новите и старите страни членки "няма да бъде достъпът до информация, колкото и важно да е това", а предизвикателството да бъде формирана  "увереност на потребителите".

Bill Newton Dunn (Група на Алианса на либералите и демократите за Европа, Великобритания) попита кандидата за член на Комисията защо е избрала политиката и още по-конкретно Европа. Г-жа Кунева отговори "защото обичам да работя за каузи" и обясни, че за нея правото е кауза, да се говори откровено и отворено с хората е кауза, както и работата за Европейския съюз и за присъединяването на България. "За мен е кауза и това да видя европейския потребител с повече доверие, с повече сигурност и оценяващ по-добре усилията, които всички ние правим" каза тя.

В заключение кандидатът за член на Комисията каза, че ако нейната кандидатура бъде потвърдена, тя ще разчита много на това, което може да направим съвместно с Европейския парламент.  Тя припомни, че в центъра на този разговор през цялото време "бе това, което е най-важно за всички ни" - потребителят. "За каквото и да говорим в Европейския съюз, да имаме предвид, че зад него стои потребителят; да направим потребителя център на тази наша малка вселена", каза тя.

Портал ЕВРОПА ви представя въпросника на Европейския Парламент към номинираната за комисар по защита на потребителите г-жа Меглена Кунева и нейните отговори. Изслушването се проведе в понеделник в сградата на ЕП в Брюксел.

I. Лични и професионални данни

1. Кои аспекти от вашата квалификация и професионален опит според вас са изиграли важна роля за номинирането ви и предвид бъдещите ви функции на комисар?

От много години работя в областта на европейските въпроси. Като старши правен съветник в българското правителство имах възможността да участвам още от самото начало в целия процес на хармонизация на българската правна система с достиженията на общностното право (acquis). В политическата ми кариера, започнала през 2001 г., когато се присъединих към проевропейската и прореформистка партия Национално движение Симеон Втори, областта ми на специализация също бяха европейските въпроси. От 2001 г. имам честта да представлявам България като Главен преговарящ в преговорите за присъединяване с ЕС, а от 2002 г. - като министър по европейските въпроси.

Това ми даде възможност да допринеса за извънредно важния и представляващ политическо предизвикателство процес на разширяване на Европейския съюз, да поддържам контакти с видни европейски личности от всички институции и по- специално, да участвам в Европейския конвент. Също така бях член на последните две български правителства, пред които бе поставено предизвикателството да подготвят напълно страната за членство в Европейския съюз.

След приключване на присъединителните преговори подкрепих започването на цялостна кампания - включваща семинари за администрацията и обществеността - в областта на защитата на потребителите. Целта на тази кампания бе да се информира обществеността за работата на европейските институции и да се изяснят правата и отговорностите, които ще възникнат от членството на България в ЕС. Освен това в сътрудничество с производители в някои от градовете в България бе организирана специална допълнителна кампания по въпроси, свързани със защитата на потребителите, която бе пряко обвързана с приемането на хармонизирания Закон за защита на потребителите.

Всекидневното общуване с гражданите бе необходима част от тези усилия. Всичко това ме научи колко важно и конструктивно може да бъде общественото мнение за създаването на политики както на национално, така и на европейско равнище.

От целия процес научих, че за постигането на ефективност са нужни не само търпение, упоритост и трудолюбие, но също ясна визия и разбиране на истинската стойност на много европейски политики за европейските граждани.

И като личност, и като Комисар, ако номинацията ми бъде одобрена, желанието ми е да постигна успех и да допринеса за това работата на Европейската комисия да носи преки ползи за живота на гражданите на ЕС. Ето защо за мен ще бъде предизвикателство и чест, ако водя европейската политика в областта на защитата на потребителите, не само защото тя е една от основните политики на Европейския съюз със силна традиция и ефективни инструменти, но и защото тя се съсредоточава върху защитата на интересите на гражданите. Моето образование е юридическо и от 1989 г. насам съм работила на различни позиции, свързани със защитата и спазването на правата и свободите на гражданите, предимно в областта на околната среда. Освен това идвам от страна, която научи по трудния начин колко важно е да се зачитат правата и свободите на нейния
народ.

II. Независимост

2. Как възприемате своето задължение за независимост при изпълнение на служебните си задължения и как конкретно възнамерявате да прилагате този принцип?

Независимостта на комисарите е постановена в Договора за създаване на Европейската общност. Докато изпълнявам служебните си задължения, ще спазвам изцяло Договорите и ще се придържам към всички техни основни принципи. Като имам предвид задачите, възложени на Комисията от Договорите, и ролята й на неутрален посредник, ще отдавам особено значение
на традицията на Комисията за независимост. Ако номинацията ми бъде потвърдена, в бъдещата ми работа като комисар по защита на потребителите моята задача ще бъде да защитавам законните интереси на половин милиард потребители на вътрешния пазар. Това ще ме задължи да действам по почтен начин и в името на общия интерес на Общността, като вземам под внимание широкия спектър на европейските политики. Като се има предвид самото естество на моя пост и на този портфейл в частност, аз ще внимавам да не допускам никакви външни въздействия, които да упражняват неправомерен натиск върху процеса на вземане на решения.

Основният ръководен принцип в моята работа ще бъде строго професионалният подход. При изпълнението на задълженията си ще бъда напълно независима и ще избягвам всякакви възможни конфликти на интереси. Няма да приемам инструкции от национални правителства, политически групи, бизнес или професионални организации. От опита ми като главен преговарящ и министър по европейските въпроси разбирам, че най-добрият начин за оказване на съществен принос за европейската интеграция е да бъда отговорен и активен член на силна, ефективна и независима Комисия.

3. Можете ли да предоставите на Европейския парламент подробности за Вашата неотдавнашна и настояща дейност в деловите среди, финансовата сфера или политиката или данни относно други ангажименти, които биха могли да се окажат несъвместими с бъдещите Ви функции?

Преди избирането ми за член на българския парламент и последващите ми назначения за заместник-министър на външните работи и главен преговарящ през 2001 г., а по-късно и за министър по европейските въпроси през 2002 г., работех като старши правен съветник към Министерския съвет на Република България, където се занимавах основно със законодателството в областта на околната среда и достъпа до информация. През това време бях също правен консултант по проекти на ЕС, свързани с околната среда. През последните 10 години съм заемала различни обществени и професионални постове,
включително като член на Фондация „Програма за достъп до информация" и на консултативния съвет и управителния комитет на Фондация „Тайм- Екопроекти". Понастоящем съм член на управителния съвет на Берлинската
конференция за европейската културна политика и член на Атлантическия клуб в България.

Що се отнася до политическата ми дейност, понастоящем съм член на политическия съвет на българската политическа партия Национално движение Симеон Втори. Членството ми в политическия съвет обаче ще бъде автоматично прекратено с изтичането на мандата ми като министър. Нямам финансови интереси или активи, които могат да създадат конфликт на интереси при
изпълнението на бъдещите ми служебни задължения.

ІІІ. Бъдещето на Европейския съюз

4. Какви според Вас са последиците от факта, че Конституционният договор не може да влезе в сила на 1 ноември
2006 г., както се очакваше първоначално? Как би могла Европейската комисия да допринесе за постигане на
необходимото уреждане на въпроса с Конституцията за Европейския съюз преди 2009 г.?

Според мен Европа се нуждае от реформи, за да може да работи още по- ефективно за своите граждани, да бъде конкурентоспособна в световен мащаб и да бъде ключова фигура на международната сцена. Уреждането на въпроса с
Конституцията е начин за постигане на тези цели. Без тази реформа и без да стане по-ефективен, прозрачен и демократичен, Европейският съюз не може да се справи по адекватен начин с важните въпроси, пред които е изправен днес. Като участник в Европейския конвент осъзнавам колко трудно е било да се постигне настоящият компромис: той обаче наистина предлага правилния баланс.

Широкото обсъждане с гражданите е основно условие за всяко по-нататъшно развитие. Като член на Европейската комисия ще направя всичко по силите си, за да обясня на правителствата на държавите-членки и на гражданите на ЕС колко важна е за Европа конституционната реформа и нейното успешно приключване.

Убедена съм, че в бъдещите ни усилия за постигане на амбициозно и трайно уреждане на въпроса е необходимо u1045 Европейският парламент, Съветът и Комисията, както и националните правителства и парламенти, да работят в
тясно сътрудничество, за да намерят най-доброто решение за нашите граждани. Ако бъда одобрена на поста комисар, ще очаквам да работя с останалите членове на Комисията за активен и решаващ принос за постигането на трайно институционално уреждане на въпроса с Конституцията.

5. Лисабонската стратегия е десетгодишна стратегия, насочена към превръщането на ЕС в най-динамичната,
конкурентоспособна и устойчива икономика в света до 2010 г. Лисабонската стратегия включва трите стълба на устойчивото развитие: икономика, социални въпроси и околна среда. Годината 2010 съвпада с края на вашия мандат. Какво бихте направили като комисар, за да ускорите напредъка към целите от Лисабон, и кои според вас трябва да бъдат основните приоритети?

Смятам, че Лисабонската стратегия е основен инструмент, който дава възможност на Европа да бъде конкурентоспособна и да посреща предизвикателствата на глобалния свят. Според мен ролята на Европейската комисия е да насочва инструментите за постигане на амбициозните цели, които вече са поставени на равнище ЕС и на национално равнище, както и да намира най ефективните начини за подпомагане на държавите-членки за тяхното изпълнение. Националните програми за реформи показват, че Комисията и държавите-членки трябва да работят в тясно сътрудничество, за да могат националните институции да станат по-ефективни при постигане на целите от Лисабонската стратегия.

Също така смятам, че икономическата реформа трябва да се съсредоточи не само върху насърчаване на заетостта, но преди всичко върху въпросите, свързани с конкурентоспособността и вътрешния пазар, както и върху въпроси, свързани с енергетиката и околната среда. Като се има предвид, че всички тези области са пряко и тясно свързани със защитата на потребителите, и с оглед на това, че информираността на потребителите е ключов фактор за постигане на конкурентоспособност на икономиките на всички държави-членки, като комисар, отговарящ за тази област, ще направя всичко по силите си за решаването на тези въпроси и за подпомагане на националните институции и органи да се справят по ефективен начин с тях.

В същото време аз ще имам задачата да проследя за това в хода на постигане на целите от икономическата реформа правата и законните интереси на европейските граждани като потребители да бъдат напълно вземани под внимание и да се осигури вътрешният пазар да носи реални ползи за европейските потребители. Освен това ще се съсредоточа върху създаването на
правна среда за укрепване на доверието на потребителите във вътрешния пазар чрез опростяване и по-висока ефективност на законодателството, свързано със защитата на потребителите, по-специално в случаите, отнасящи се до трансгранични сделки. За постигането на всички тези цели ще работя в тясно сътрудничество както с европейските, така и с националните институции, а също така и с правоприлагащите органи и всички заинтересовани икономически
участници.

6. Как възнамерявате да подобрите представата за Комисията сред обществеността?

Съзнавам, че много от европейските граждани виждат Съюза през дейностите, действията и политиките на институциите на ЕС, включително Европейската комисия. Затова ще положа всички усилия, за да направя така, че представата за Комисията да бъде за един активен, отговорен, ефективен и прозрачен орган, който работи в интересите на европейските граждани. Политиката за потребителите е област на споделени компетенции на Комисията, която пряко засяга всички европейски граждани. Ако бъда одобрена за комисар по защита на потребителите, моята задача ще бъде да отговоря на очакванията на
гражданите, работата на ЕС да подобри качеството на техния живот.

Вярвам, че най-добрият начин да се отговаря на тези очаквания и безпокойства е в намирането на най-ефективния начин за постигане на поставените цели, като същевременно се спазват най-високите стандарти за поведение на обществен пост.

В същото време ще спазвам изцяло принципите на откритост и прозрачност в съответствие с Европейската инициатива за прозрачност и задълженията за по-добро регулиране. Легитимността на Европейския парламент, избиран чрез пряко гласуване, му отрежда специална роля в политиките, съсредоточени върху гражданите, каквато е защитата на потребителите. Ще полагам активни усилия за приобщаване на членовете на Европейския парламент и на представители на потребителите към процеса на вземане на решения и създаване на политики.


ІV. Демократична отчетност пред Европейския парламент

7. Как приемате задължението си да се отчитате пред Европейския парламент?

Като министър по европейските въпроси на България, главен преговарящ и представител в Европейския конвент имах честта и възможността да поддържам тесни контакти с българския парламент и да се отчитам пред него. Като се има предвид този мой опит, не би трябвало да има съмнения относно желанието ми да се вслушвам внимателно в изказваните от Европейския парламент съображения и надлежно да ги вземам под внимание при изпълнението на бъдещите ми отговорности.

Опитът ми като юрист и политик е утвърдил моето убеждение, че отчетността пред представители, избрани пряко от народа, е основен принцип на демокрацията. Избирана съм два пъти за народен представител в българския парламент и осъзнавам, че авторитетът на членовете на Европейския парламент трябва да се уважава. Смятам също така, че установеният принцип за отчитане на колегията пред Европейския парламент е от ключово политическо значение. Европейският парламент притежава непосредствена демократична легитимност, тъй като представлява гражданите на държавите-членки на Съюза; той
доближава Европейския съюз до неговото население и играе основна роля за напредъка на процеса на интеграция. Той трябва да може ефективно да упражнява своя демократичен контрол в интерес на гражданите. Ще възприемам това като неразделна част от моите служебни задължения като комисар, като се има предвид, че политиката за защита на потребителите оказва пряко влияние върху всекидневния живот на всички европейски граждани.

Договорите като цяло и Рамковото споразумение за отношенията между Европейския парламент и Комисията в частност предоставят основата за близко и всекидневно сътрудничество между двете институции. Моите усилия ще бъдат насочени към установяване на конструктивен политически диалог, редовен, прозрачен и своевременен поток на информация и тясно сътрудничество с оглед на законодателните процедури и планирането. Също така ще се постарая да осигуря на членовете на Европейския парламент непосредствен достъп до мен и моя екип винаги, когато това е необходимо.

Възнамерявам да поемам политическа отговорност за дейности в моята област на компетенции, като същевременно зачитам принципа на колегиалност в Комисията.

а. От строго политическа гледна точка смятате ли, че ако дадено изслушване приключи с отрицателно становище,
кандидатът за комисар трябва да оттегли кандидатурата си?

Изслушванията се наложиха като важен аспект от процедурата по назначаване. Гледам на тях като на основна част от задължението на комисаря да се отчита пред парламента. Също така те представляват възможност за създаване на взаимно доверие и подкрепа, каквито са необходими между парламента и комисарите. Без тях за мен би било трудно да изпълнявам ефективно служебните си задължения.

Вярвам, че е прерогатив на председателя на Комисията да оценява всеки отрицателен резултат от изслушванията и да прави съответните заключения. Колкото до мен, напълно приемам практиката, според която председателят на Комисията може да поиска от член на Комисията да се оттегли, в случай че Европейският парламент изрази недоверие към него.

б. До каква степен се смятате отговорна за отговорите, изпращани от вашите служби до Парламента вследствие на запитвания, отправяни от неговата Комисия по петициите или други отговорни комисии? Ако се наложи да се обосновават или обясняват предишни актове на Комисията или предишни пропуски, до каква степен смятате, че трябва да се отчитате пред Парламента?

Ще се постарая да осигуря приемственост и съгласуваност в институционален план в рамките на моя портфейл. Възнамерявам, когато поема поста на комисар, да се погрижа за това, да няма прекъсване в отговорността на Комисията пред Парламента по въпросите на защитата на потребителите.

Комисията е колегиален орган и комисарите отговарят пред колегията за своите дейности и дейностите на техните ресори. Ще полагам всекидневни усилия за осигуряване на прозрачност и добър поток на информацията между мен и моите служби, за да изпълнявам насоките, зададени от колегията. Ако аз трябва да взема решение за изменение на предходни актове или внасяне на промени в политиката за защита на потребителите - което подлежи на решение на колегията - ще информирам Парламента своевременно и изчерпателно за това.

в. Какво разбирате под понятието политическа отговорност пред Парламента за дейностите на вашата (вашите) Генерална(и) дирекция (дирекции)? Какви стъпки възнамерявате да предприемете, за да осигурите добро управление на вашата (вашите) Генерална(и) дирекция (дирекции)?

Ще следвам разпоредбите на Рамковото споразумение за отношенията между Европейския парламент и Комисията, според които всеки член на Комисията поема политическа отговорност за действията в ресора, за който той или тя отговаря, без това да накърнява принципа на колегиалност в Комисията. Ще полагам всички усилия за това службите, отговарящи за защита на потребителите, да бъдат управлявани по ефективен и прозрачен начин и най- вече, в интерес на европейските граждани. Възнамерявам да насърчавам и подкрепям връзките между моя кабинет и моята Генерална дирекция, основани на u1087 прозрачност, доверие и лоялност. Ще отделям особено внимание на подробните отчети, които по силата на вътрешните процедури предоставят основа за моя диалог с висшите ръководни кадри, които се отчитат пред мен.

8. Колко важно е според вас прилагането на междуинституционалното сътрудничество (Комисия- Парламент), по-специално със съответните парламентарни комисии във вашата област на компетенции? В този нов контекст какво е за вас значението на понятието „прозрачност" в междуинституционалната законодателна процедура между Европейския парламент, Съвета и Комисията, и в междуинституционалните отношения изобщо?

По мое мнение ефективното междуинституционално сътрудничество е от основно значение за доброто функциониране на институциите на ЕС и представлява предварително условие за гарантиране на ефективност, легитимност и добро управление в процеса на вземане на решения на ЕС. Това сътрудничество трябва да се основава на откритост, прозрачност, взаимно доверие, ефективност, непрекъснат диалог, редовно отчитане и обмен на информация. Ангажирам се да изпълнявам изцяло разпоредбите на Рамковото споразумение, както и поетите задължения по силата на  Междуинституционалното споразумение за подобряване на законотворчеството. Също така ще се ангажирам да изпълнявам новите правила на комитологията, като по този начин Парламентът ще може да упражнява в пълна сила своите контролни правомощия.

Развитието на политиката за защита на потребителите изисква съвместни усилия и добри работни връзки между компетентния член на Комисията и съответните парламентарни комисии и отделни депутати. Ако номинацията ми бъде одобрена, възнамерявам да положа всички усилия, за да поддържам и продължа да подобрявам тези връзки по отношение на диалога, присъствието и обмена на информация, както и проследяването на становищата, изказани от парламентарна комисия. Горепосочените споразумения въвеждат важни стандарти, които комисарите трябва да спазват. Изслушванията могат да бъдат важна първа крачка към установяването на добър диалог с парламентарните комисии, покриващи сферата на бъдещите ми отговорности, така че да можем да започнем изграждането на връзка, основана на взаимно доверие и уважение.

Отдавам голямо значение на прозрачността. Тя дава възможност на европейските граждани да участват по-пълно в разработването на политики, укрепва легитимността и отчетността и като цяло допринася за по-добро управление. Прозрачността спомага за осигуряването на високо качество на законодателството на ЕС и за прилагането на принципите на субсидиарност и пропорционалност. Освен това тя е от основно значение за ефективното междуинституционално сътрудничество. Информираността на гражданите, заинтересованите лица и другите европейски институции за работата на Комисията помага законодателният процес да бъде по-ефективен и съответстващ на притесненията на европейските граждани.
Приветствам напредъка, отбелязан в усилията за насърчаване на по-голяма прозрачност, откритост и достъпност по отношение на обществеността в работата на институциите на ЕС, а също така и между самите институции.

Важно е да бъдат изцяло изпълнявани принципите и правилата, отнасящи се до публичния достъп до документи, информацията за експертни групи и работата с поверителна информация, подобряване на законотворчеството и Инициативата на Комисията за европейска прозрачност. Ако бъда одобрена на поста, ще се посветя на цялостното изпълнение на тези принципи и ще давам всичко от себе си за подобряване на потока на информация и прозрачността във всички засегнати области.

V. Интегриране на равенството между половете в политиките

9. Какви са конкретните мерки, които според вас са необходими, за да се гарантира интегриране на перспективата за равенство на половете във вашата конкретна област на политиката? Имате ли политическа стратегия и какви са според вас необходимите финансови и човешки ресурси за интегрирането на принципа за равенство на половете във вашия ресор?

В политическата си и професионална кариера винаги съм отдавала голямо значение на принципите за недискриминиране и равенство на половете. Гледам на тях като на опора за демократичните принципи, на които е основан Европейският съюз. Според мен интегрирането на перспективата за равенство на половете е от основно значение за това равенството на половете да се превърне в пълноправна част от общите политики. Тя се състои не само в това да се наемат на работа повече жени, но също така и в преобразуване на политиките и дейностите по начин, осигуряващ пълното и надлежно изпълнение на принципа на равенство на половете на всички равнища. Ако бъда одобрена за комисар по защитата на потребителите, мое задължение и отговорност ще бъде да защитавам правата и интересите на всички граждани по ефективен и недискриминационен начин. Вярвам, че само общество, което зачита правата на всички свои граждани по еднакъв и недискриминационен начин, може да бъде икономически ефективно и конкурентоспособно - а също и зачитащо социалната справедливост.

Бих искала да уверя Парламента, че каквито и политически действия да препоръчвам в бъдещата си област на компетенции, те ще бъдат предприемани при пълно отчитане на последиците върху равенството на половете. Бих искала също така да посоча, че що се отнася до политиката за потребителите, действията на ЕС предлагат отлична възможност за жените, които като потребители участват в по-голямата част от операциите на пазара. Колкото до интегрирането на перспективата за равенство на половете в моите служби, 33 % от управленските постове са заети от жени. Самата аз възнамерявам да се стремя към паритет на половете в моя кабинет. Ще се опитам да включа гледната точка на пола във всички етапи от политическата работа, включително анализ, разработване, изпълнение, мониторинг и оценка на политиката за потребителите.

По темата



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.