Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
12-01-2007

НЕФОРМАЛНА СРЕЩА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ МИНИСТРИ НА ПРАВОСЪДИЕТО И ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ ЩЕ СЕ ПРОВЕДЕ В ДРЕЗДЕН

Министрите на правосъдието и вътрешните работи от страните-членки на ЕС ще проведат неформална среща и конференция по въпросите на правосъдието и вътрешните работи, която ще се проведе в Дрезден, Германия от 14 до 16 януари.

Срещата на министрите ще бъде председателствана от германския федерален министър на правосъдието Бригите Циприс и федералния министър на вътрешните работи Волфганг Шойбле.

Шестдесет и пет министри са обявили участието си в срещата. Те ще бъдат придружени от приблизително 260 членове на делегации. Медийният интерес към събитието е необичайно висок - почти 500 журналисти от европейски медии са получили акредитации.

В съгласие с характера на неформалните срещи, пленарните заседания ще бъдат допълнени от неформална обмяна на мнения и представяне на страната-домакин.

Във фокуса на консултациите ще бъдат заздравяването на трансграничното полицейско сътрудничество чрез включването на договора от Прюм в европейската правна рамка, бъдещето на съдебното сътрудничество в областта на семейното и наследственото право, както и трансграничната употреба на информационни технологии в правосъдието.

Други теми на разговорите ще бъдат предвидената обща европейска стратегия за борба с нелегалната имиграция чрез укрепването на сътрудничеството между граничните полиции и дискусия за бъдещия облик на Европейската вътрешна полиция, която трябва да бъде създадена през 2010г., след изтичането на Хагската програма.

Подобряване на полицейското сътрудничество/ Включване на договора от Прюм в европейската правна рамка

След като Договора за международното право от Прюм бе подписан на 27 май 2005г. от Германия, Белгия, Испания, Франция, Люксембург, Холандия и Австрия, други четири страни-членки - Италия, Финландия, Португалия и Словения - подадоха декларации за присъединяване към Договора.

Специфичната добавена стойност на договора е в значителното подобряване и ефективност на процедурите за обмен на информация. Договорът позволява на страните-участници, провеждащи криминални разследвания да проверяват дали има събрани данни като ДНК и отпечатъци на пръсти чрез пряк достъп до съответните бази данни в другите страни. Ако бъдат открити сходства, страните си предават данните относно издирваната личност чрез взаимно правно сътрудничество - например име, адрес и допълнителна информация. Договорът освен това позволява автоматичен достъп до националните бази данни в областта на регистрацията на превозни средства.

За да подобри полицейското сътрудничество, договорът също така предвижда оперативни мерки като общи патрули, възможността за предаване на суверенната власт на полицейските сили от друга страна - участник, или помощ при извънредни събития.

Заедно със страните, подписали договора от Прюм и Европейската Комисия, германското председателство на ЕС планира да започне процес за включването на договора в правната рамка на ЕС. по повод подписването на съвместната министерска декларация на 5 декември 2006г. в Брюксел, страните от договора подкрепиха разширяването му в целия ЕС.

Бъдещето на европейската вътрешна политика

След оценката на първата половина от периода на действие на Хагската програма за укрепване на свободата, сигурността и правосъдието в ЕС, която започна да действа през 2004г., през 2007 и 2008г. ще се проведе ориентировъчен дебат за бъдещата форма на европейската вътрешна политика, преди да започнат преговорите за новата многогодишна програма. Тези дебати трябва да бъдат прозрачни, да взимат предвид всички аспекти на европейската вътрешна политика и също така да включват външни оценки и опит. Първите инициативи в тази насока могат да започнат след неформалната среща в Дрезден.

Сътрудничество в миграционната политика

По време на финландското председателство британското вътрешно министерство предложи работен документ от името на няколко страни-членки, включително и Германия. Инициативата предлага близко сътрудничество между страните-членки за контролирането на миграцията и определянето на целите, принципите и приоритетите на общата миграционна политика, и по-специално на борбата с нелегалната имиграция. Общият документ разглежда темите"Незаконна имиграция, репатриране и външни граници", „Връзки с трети страни и съвместно развитие", както и „Кооперация в областта на предоставяне на убежище". Специален аспект от тези предложения е предложението за създаване на ограничено във времето местожителство (циркулираща миграция) като инструмент на политиката в областта на миграцията и развитието. В този аспект ще бъде възможно обявяването на доброволни национални квоти към Комисията за преговори с трети страни.

Бъдещето на съдебното сътрудничество в областта на семейното и наследственото право.

Семейното право в страните членки е особено повлияно от съответните национални културни особености и традиции, като до известна степен резултата е в различия в съдебните системи на отделните държави. Например в допълнение на традиционния брак, не всички европейски страни правно признават други форми на партньорство като бракове между хомосексуални двойки и дълготрайни еднополови партньорства, освен това има различни съпътстващи правни ефекти. Тези различия продължават и в националните разпоредби относно наследяването.

Германското председателство си е поставило целта за работа за постигането на конкретни и осезаеми подобрения на ежедневния живот на европейските граждани. По тази причина ще се подобрява международното сътрудничество по случаите от семейното и наследственото право. Това не включва хармонизация отделните правни системи, тъй като за това не съществува правна база за това в Договора за Европейската общност, а за издаването на правила относно международната юрисдикция, признаването и прилагането на съдебни решения, както и за постигането на единство в т.нар. правила за конфликт на законите. Правилата за конфликт на законите определят кое национално законодателство да се използва при международни случаи. Консултациите тук ще се фокусират върху общите насоки за бъдещо действие. Целта е освен това да се постигне и по-голяма правна сигурност.

Трансгранична употреба на информационни технологии в правосъдната област

За да изпълняват съдебните си задачи, всички страни от ЕС успешно използват информационни и комуникационни технологии. Например е-правосъдие вече работи в националните рамки. В европейската зона на свобода, сигурност и справедливост, с пропускливи граници и множество трансгранични дейности, достъпа до правосъдие и ефективността му не трябва да се провалят поради „информационно-технологични вътрешни граници на ЕС".

По тази причина германското председателство се бори да осигури още по-добра употреба на информационните технологии в полза на гражданите, които търсят справедливост в случаи излизащи извън националните граници, както и за по-добро сътрудничество между правосъдните органи - например криминалното преследване на територията на цяла Европа.

Сред темите, които ще бъдат обсъждани в Дрезден са предишните подходи за обвързването в мрежа на правосъдния сектор и необходимите стъпки за продължаването на този процес в бъдеще.



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.