Europe.bg
  Начало - Събития
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Събития

  • A+
  • A-

ЗАКОН ЗА ИЗБОР НА ЕВРОДЕПУТАТИ - ПЪЛЕН ВАРИАНТ

Пълен текст плюс обобщения и коментари:  

Окончателния текст на Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България, приет от Народното събрание на 22 февруари 2007 г. На 05 март 2007 г. Президентът Първанов подписа указ за обнародване на Закона за избиране на представители на Република България в Европейския парламент. Припомняме, че Портал ЕВРОПА първи публикува важния закон - сега го вижте и в рубриката "Събития".

Закона можете да видите ТУК

А ТУК вижте как Румъния избира първите си евродепутати, както и как 10-е страни, присъединили се при предишната вълна на разширяването, избраха евродепутати!

Из ВЕСТНИК ДНЕВНИК, Венелина АНГЕЛОВА, 4 март: "В закона е записан безпрецедентно висок изборен праг - 5.56 на сто. Листа, която е подкрепена от по-малко от 5.56 процента от гласувалите, просто не участва в разпределението на местата в Европарламента, а гласовете за нея не се прехвърлят към други участници, както беше досега. Така при ниска активност, каквато се очаква, облагодетелствани ще са малките партии и тези, които като БСП имат твърди ядра от избиратели, защото цената на един мандат ще е по-ниска. Малките формации евентуално могат спечелят и от смяната на системата, по която ще се изчисляват резултатите. За пръв път това ще става по метода "Хеър - Ниймайер", а не по досега използвания - на Д`Онт. След определянето на безспорно спечелените мандати от преминалите националната избирателна квота, което на практика е 5.56 на сто от гласувалите, ще останат един или повече мандати за разпределение. Те ще бъдат дадени на тези, които имат най-голям остатък от неоползотворени гласове. Ако например е останал неразпределен един мандат и има две партии, които се борят за него, ще спечели тази, която има повече гласове над сумата, с която е взела вече мандати. Социолозите очакват цената на един мандат да е около 100 хил. гласа. Ако едната от тези две партии е малка и е получила 105 хил. гласа, тя ще спечели едно място в Европарламента и ще й останат 5 хил. гласа. Друга, голяма партия, пък получава подкрепата на 604 хил. избиратели. Тя ще спечели 6 мандата и ще има остатък от 4 хил. гласа. Така останалият за разпределяне един мандат ще бъде даден на малката партия, защото нейният остатък е по-голям." 

Преразказ на най-важното от българския закон:

КАК И КОГА ГЛАСУВАМЕ?

  • До 30 юни 2007 г. трябва да бъдат избрани 18 български представители за мандата на Европейския парламент от 2004 -2009 г.
  • Ще се гласува с отделни бели бюлетини с малко квадратче за поставяне на знак, отразяващ подкрепата (преференцията) на избирателя за конкретен кандидат. В квадратчето ще бъде изписан и поредният номер на кандидата в листата. Парламентът отхвърли искането на опозицията на изборите за евродепутати да се гласува с интегрална бюлетина.

КОЙ, КЪДЕ И КАК ГЛАСУВА?

  • Дефиниция за принципа за отседналост: право да гласуват имат онези български граждани, чийто постоянен и настоящ адрес се намира в България и са живели през последните три месеца най-малко 60 дни на територията на държави-членки на ЕС. От избирателните списъци ще се заличат имената на гражданите, които имат настоящ адрес към датата на съставяне на избирателните списъци в държава, която не е членка на ЕС. Те се вписват в избирателните списъци след представяне на документ за самоличност и на декларация по образец, че са живели постоянно най-малко през последните три месеца в България или в друга държава-членка на ЕС и не са гласували в същите избори за Европейски парламент.
  • Нямат право да гласуват онези български или чужди граждани, жители на ЕС, които вече са гласували на редовните избори за Европейски парламент през 2005 г. в съответната страна - членка.
  • Чужденци, жители на ЕС, чийто постоянен адрес е на територията на тяхната родина, но живеят в България, ще имат право да гласуват, след като декларират, че адресът им на пребиваване е у нас.

КОГО ИЗБИРАМЕ?

  • Право да бъде избран за член на ЕП от България има всеки български гражданин, навършил 21 години към изборния ден, който има постоянен адрес в България, живял е постоянно най-малко през последните 2 години в България или в друга страна-членка на ЕС, няма гражданство в държава извън ЕС, не е поставен под запрещение, нито изтърпява наказание лишаване от свобода.
  • Право да бъде избран ще има и всеки гражданин на страна от ЕС, който не е български гражданин, навършил е 21 години към изборния ден, няма гражданство в държава извън ЕС, не е лишен от правото да бъде избиран в държавата членка, на която е гражданин, има статут на продължително или постоянно пребиваващ в България, живял е постоянно най-малко през последните 2 години в България или в друга страна-членка на ЕС и с писмена декларация е заявил желанието си да бъде избран.

КАКВО МОЖЕ И КАКВО НЕ МОЖЕ В КАМПАНИЯТА?

  • Сумата за финансиране на предизборната кампания на една кандидатска листа на изборите за евродепутати не може да надвишава 2 000 000 лева.
  • Забранява се финансирането на предизборната кампания със средства от търговски дружества с над 5 на сто държавно или общинско участие или от свързани с тях лица от дружества, в които държавата притежава акции с особени права, както и от държавни общински предприятия. Със средства от чуждестранни физически и юридически лица или от смесени дружества с повече от 25 на сто чуждестранно участие също няма да може да се финансира предизборната кампания.
  • Кампанията няма да може да се финансира и със средства от кандидати и участници в процедура за възлагане на обществена поръчка, която не е приключила и не е изтекъл срокът за обжалване по закона за обществените поръчки, изпълнител по договор за обществена поръчка и юридическо лице в процедура на приватизация.
  • Забранено е финансирането на предизборна кампания и от средства от организатори на хазартни игри, от религиозни институции или от юридически лица с нестопанска цел, извършващи дейност в обществена полза, както и от чужди правителства или от чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или от чуждестранни организации с идеална цел.
  • Даренията за финансиране на предизборната кампания на партиите, коалициите и инициативните комитети не могат да надвишават 10 000 лева - за физически лица, и 30 000 лева - за юридически лица.
  • Глоба от 50 до 2000 лева ще се налага на този, който наруши разпоредба на закона.
  • В срок до един месец след изборния ден партиите, коалициите и инициативните комитети трябва да представят отчети пред Сметната палата за набраните и изразходваните в предизборната кампания средства, включително и извлечения от представените за участие в изборите банкови сметки.

(по материали в "Дневник", "Фокус" и други медии)

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Радиопредавания
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Новини
 
 
 
    Още 
Доклади за напредък
 
 
 
    Още 
Актуално
 
 
 
    Още 
Видео
 
 
 
    Още 
Аудио
 
 
 
    Още 
Новини от ЕП
 
 
 
    Още 
Интерактивно
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.