Europe.bg
  Начало - Тема на месеца
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Тема на месеца

  • A+
  • A-
25-07-2006

"С ЛИЦЕ КЪМ ХОРАТА..." МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ВАСИЛЕВ ЗА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ КАБИНЕТИ И ПРАВИЛНИКА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА

Интервю с министър Николай Василев, Огнян Бояджиев, Портал ЕВРОПА.

Поводът за интервюто е изявлението през април на министъра на културата Стефан Данаилов относно разпределението на местата в държавната администрация по райони. В писмо до Портал ЕВРОПА г-н Данаилов казва, че се водят такива разговори между коалиционните партньори; че резултатите могат да бъдат съобщени едва след като приключат обсъжданията. Водят ли се наистина такива разговори между трите партии в коалицията?

Тук не съм сигурен в какво мое качество ме питате.

В качеството ви на член на правителството.

Членовете на правителството все пак не участват в такива разговори. Със сигурност на ниво политически ръководства на трите партии, а не на членовете на кабинета, се водят разговори за назначения в цялата страна, подчертавам – не за държавни служители. Що се отнася до държавните служители, от мен като министър на администрацията не бихте могли да очаквате да ви кажа нищо друго, освен това, че изцяло се спазва законът и всички назначения стават с конкурс. Изключение прави новата възможност за мобилност, която засега е използвана може би два пъти в държавата, т.е. това не е масово явление. Бих искал да добавя, че Инспекторатът за държавната администрация, функциониращ от няколко месеца към нашето министерство, се справя много добре със своята работа. Извършили сме масови проверки в десетки администрации в цялата страна – и общини, и агенции, и министерства. Почти всяка седмица подписвам по няколко задължителни предписания към кметове, директори и т.н. Инспекторатът си е заслужил добър авторитет и уважението и страхопочитанието на всички структури на администрацията. Стриктно следим за спазването на Закона за държавния служител. Целта ни е да създадем доста по-европейска, политически неутрална администрация, която да не зависи от това кой е новият министър или новият премиер.

Разделението между политическите кабинети и администрацията...

То е стриктно уредено и се спазва.

... в Оперативната програма “Административен капацитет” е записано, че са необходими допълнителни мерки за отделянето на политическите кабинети от администрацията. Защо се наложи да се запишат такива?

Оперативната програма обобщава всичко, което се отнася до администрацията, но не бих се занимавал толкова с нея. Там са разписани много по-важни неща. По принцип отделянето на политическите функции от системата на държавните служители е процес, който не е еднократен акт, не може да се каже – тази седмица ги отделихме и вече сме свършили с този въпрос. Това е нещо като спазването на правилата за движение по пътищата: докато има автомобили, ще има нарушения и съответно ще има нужда от контрол.

Същата работа е и за администрацията – постоянно трябва да се извършват проверки, за да се осъществява контролът и да се предпазваме от извършване на нарушения. Все пак смятам, че в момента ситуацията в държавната служба е спокойна и нашите европейски партньори са доволни от последните промени в двата закона – за държавния служител и за администрацията. Както знаете, винаги ги разглеждаме в пакет. Според мен за момента това не е област, която притеснява нашите европейски партньори.

В Стратегията за децентрализацията включено ли е областните управители да станат избираеми?

Не. Включено е да има дискусия по този въпрос, но не е взето такова решение в момента.

Взимането на такова решение има дълбоко стратегически характер. Дали заради това подобно нещо не следва да залегне в Стратегията, особено предвид факта, че тя се отнася до дълъг период от време?

Няма политическо ниво, на което да е взето такова решение. Лично не съм убеден, че това трябва да се случи и засега съм против. Избираемостта на областните управители до този момент е само на ниво предложения. А какво решение ще бъде взето, е вече въпрос на бъдещи дискусии.

По отношение на политическите кабинети и логиката на поредицата поправки в Закона за администрацията, бих искал да ви попитам дали според вас трябва и кметовете, които също са избираеми, да имат и те политически кабинети?

Политически кабинети на областните управители имаше и преди последните промени в законите. Т.е. Законът за администрацията потвърди предишното положение.

А за кметовете?

За кметовете не е ставало въпрос.

Вие, визионерски, как виждате тази тема?

Да ви призная, за мен няма никакво значение дали кметът има просто двама заместник-кметове и двама съветници, например, или има политически кабинет, в който влизат кметът, двамата му заместници и двамата му съветници. Т.е. това е чисто технически въпрос, който не е много изпълнен със съдържание. Дали човек управлява просто с един екип или този екип има своето административно наименование – за мен е второстепенен въпрос. За момента не виждам причина да променяме сегашното състояние.

Как бихме могли да обясним на читателите термина “второ ниво на местното самоуправление”, г-н министър?

Това значи областните управители дали да са избираеми или не. Както ви казах, това не се е обсъждало и засега съм против.

А второто ниво на местното самоуправление къде трябва се намира спрямо първото – по-горе или по-долу?

За момента няма такова. Има средно ниво, което е областните управители. Те са назначаеми отгоре-надолу и не са избираеми отдолу-нагоре. Който говори за второ ниво на местно самоуправление, има предвид, че областните управители – нещо като губернатори – трябва да са избираеми от народа. Отново ще повторя, че това не се е обсъждало и засега съм против.

Това е всъщност децентрализацията, ако не греша?

Това е една от многото теми, която се включва в идеята за децентрализация.

Етиката на лицата, заемащи висши длъжности в изпълнителната власт, се превръща в особено актуална тема през последните седмици. Съществува кодекс за тях, изработен по времето на вашия предшественик министър Калчев, нали така?

Този кодекс беше приет есента. Възможно е преди това да са били изготвяни чернови, но не съм сигурен.

Къде може да бъде видян Кодексът за висшите длъжности?

Той е приет с акт на Министерския съвет и може да бъде видян сред останалите актове на МС, както и в “Държавен вестник”. Има го и на интернет страницата на нашето министерство.

Г-н министър, общините имат секретари, а министерствата – главни секретари. Това проблематично ли е и предвижда ли се секретарят на общината да се нарече главен?

Не, едно и също е. Това е чисто терминологична разлика. Така е прието, винаги така е било в исторически план – няма да променяме наименованието.

А всички министерства ли имат устройствени правилници, съобразени със Закона за администрацията?

Абсолютно всички с изключение на МВР, което е по отделен, специален закон.

Когато във вашето министерство се изготвят тръжни документи, голям ли е екипът, който ползвате?

Да, голям е и обикновено гледаме да има експерти от различни дирекции. Ако правя проверки, винаги ги правя с хора от най-разнообразни дирекции, които не са участвали в съответната процедура. Имах такъв случай – проверявахме една обществена поръчка, по която имаше – така да се каже – някакви смущения. Проверката направихме с трима души на високо ниво от три дирекции, които не са участвали в тази обществена поръчка. Установи се, че нарушение няма.

По думите на председателя на парламентарната група на Коалиция за България Михаил Миков, до края на август ще има окончателно становище за четвъртата промяна в конституцията, засягаща съдебната власт. ИБ на БСП е обсъждало като поправка в конституцията да се включи децентрализацията на общините.

Промените в конституцията, свързани с финансовата децентрализация, създават сериозен риск за държавните финанси, коментираха за Mediapool експерти от БСП и ДПС. Измененията, които се предлагат от НДСВ и получиха подкрепата на БСП и ДПС, предвиждат да се позволи на общините сами да определят размера на местните данъци, които събират в рамки, заложени в закон.

От тройната коалиция обаче признават, че имат готов текст само за изменението в конституцията, но няма дори концепция за измененията в свързаните с това закони – за устройството на държавния бюджет, за общинските бюджети, за местните данъци и такси. Такава промяна не е предвидена и в измененията на Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), които предстои да се приемат до дни на второ четене в пленарната зала. Според представителите на БСП и ДПС, от НДСВ предлагат изменението само като PR-кампания заради предстоящите след година местни избори. Неофициално представители на две от партиите в коалицията коментират, че царската формация има само двама кметове и се надява така да спечели по-голяма популярност. Става дума за сериозно неразбиране на темата и огромна доза популизъм, смятат от БСП и ДПС – партиите с най-много кметове и общински съветници в страната.

Коалиция за България ще настоява държавните агенции да се подлагат на парламентарен контрол, каза също Миков и уточни, че ще се направят промени в Конституцията, които да гарантират, че Народното събрание ще може да наблюдава дейността на агенциите. В момента на парламентарен контрол могат да се подлагат само министерствата и министрите.

По темата



 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.