ЕК планира нови мерки за подобряване на качеството на законодателството на ЕС
Европейската комисия обяви планове за допълнително подобряване на качеството и релевантността на законодателството на ЕС. Тя ще оценява въздействието на законодателството през целия цикъл на политиката: през етапите на нейното разработване, на нейното прилагане и при преразглеждането й.
Комисията ще работи съвместно с Европейския парламент, Съвета и държавите-членки и ще ги насърчава да прилагат „интелигентното регулиране" в своята работа. ЕК реши и от 2012 г. нататък да увеличи периода на публичните консултации, предава европейската информационна служба Рапид.
Комисията ще придаде повече важност на оценката на съществуващото законодателство и политики.. Ще продължи изготвянето на оценки на въздействието за всички основни законодателни инициативи, за да се осигурят доказателства и прозрачност за всички ползи и разходи за свързаните с политиката възможности, налични за вземане на решения.
ЕК ще включи съществуващите си действия за опростяване на законодателството и намаляване на административните тежести в систематичен преглед на действащото законодателство, като целта е да се постигне максимално влияние на тези дейности.
На второ място, тъй като интелигентното регулиране е споделена отговорност за всички, които участват в създаването на политиката (Европейският парламент, Съветът, държавите-членки и други заинтересовани страни), Комисията ще засили работата си по прилагането на политиките, като направи законодателството по-ясно и по-достъпно. ЕН призовава Парламента и Съвета да постигнат по-нататъшен напредък в своя ангажимент да извършват оценки на въздействието по отношение на съществените изменения на нейните предложения.
От 2012 г. нататък се удължи периодът на консултации от 8 на 12 седмици, като през 2011 г. се осъществи преглед на политиката за консултациите на Комисията и като се увеличи предвидимостта по отношение на планираните предложения на Комисията и последващата работа по оценяване, за да се позволи на заинтересованите страни да подготвят своите ангажименти на много по-ранен етап.
Комисията одобри Доклада за 2009 г. относно субсидиарността и пропорционалността (17-ти доклад относно „по-доброто законотворчество"). Докладът представя общи сведения за принципите и съдържа примери за важни случаи, в които възникват опасения във връзка със субсидиарността. Той представя широкото разнообразие от мнения, застъпени от различните участници - Комисията, Европейския парламент, Съвета, Комитета на регионите, Икономическия и социален комитет и националните парламенти.
Комисията ще докладва за напредъка по програмата за интелигентно регулиране през втората половина на 2012 г.
Текущата програма за опростяване носи значителни ползи за гражданите и бизнеса. До края на 2010 г. ще бъдат приети общо около 200 предложения за опростяване. Програмата за действие за намаляване на административните тежести е на път да надхвърли целта си за намаляване на административните формалности с 25 % до 2012 г. Ако бъдат приети, предложенията на Комисията ще доведат до годишни икономии от 38 млрд. евро за европейските компании, като по този начин ще намалят административната тежест с 31 %. Европейският парламент и Съветът неотдавна одобриха предложение относно данък добавена стойност, на което ще се дължат около 18,4 млрд. евро от тези икономии, и обсъждат друго предложение, което ще позволи на над 5 млн. микропредприятия да се освободят от счетоводните правила на ЕС.
Комисията удължи мандата на Групата на високо равнище от независими заинтересовани страни с председател Едмунд Щойбер до края на 2012 г.
В междуинституционалното споразумение за по-добро законотворчество и в междуинституционалния общ подход към оценката на въздействието се определя как Европейската комисия, Европейският парламент и Европейският съвет си сътрудничат в тази област. Експертите на Комисията и на държавите-членки си сътрудничат и обменят становища чрез групата от висши национални експерти по регулирането.