Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
05-05-2006

РУМЪНИЯ: “EXCELLENT” В БОРБАТА С КОРУПЦИЯТА И СЪДЕБНАТА РЕФОРМА, СОЧАТ ПАРТНЬОРСКИТЕ ПРОВЕРКИ НА ЕК И ОТЧЕТ НА ПРАВОСЪДНОТО ВЕДОМСТВО

Няма критични бележки в мартенската партньорска проверка на ЕК към Националната дирекция “Антикорупция”. В съобщение на Министерството на правосъдието на Румъния от 28 април се отчита напредъкът в борбата срещу корупцията.

В документа, с който Портал ЕВРОПА разполага, се казва:

През 2005 г. Националната дирекция "Антикорупция" (НДА, която има финансова автономия и има ексклузивни и неограничени компетенции в борбата срещу корупцията по високите етажи на властта – включително сред членове на парламента) – е предала на съда 744 обвиняеми, сред които бивш член на парламента, 4 магистрати и много други висши служители.

Само за първото тримесечие на тази година, НДА е изпратила на съд 38 обвиняеми, сред които фигурират 1 съдия, 2 високопоставени ръководители от разузнавателните служби, 2 полицаи, 1 висш чиновник в централната администрация, 4 – от местната администрация, 6 от горската администрация, 1 лекар и 1 банков директор.

През 2005 г. са осъдени 325 обвиняеми, а за първото тримесечие на тази година – 34-ма, сочи отчетът на румънското Министерство на правосъдието.

В документа се посочва, че понастоящем НДА разследва членове на парламента, магистрати, полицейски, митнически високопоставени служители, както и кметове и “местни магнати”.

От ведомството отчитат още, че през 2005 г. са въведени нови формуляри за деклариране на имуществото и интересите на държавните служители – и че те са “най-стриктните в Европа”.

На 2 март 2006 г. на уебсайта на Министерството на правосъдието е поместен с цел обществена дискусия проектозакон за създаване на Национален департамент за честност (National Department for Integrity) – компетентният орган, който ще се занимава с достоверността на декларациите за имотното състояние на държавните служители.

Изпратени са 6 сигнала до Главната прокуратура, отнасящи се например до настоящи министри и до кмета на Букурещ.

По отношение на обществените поръчки, миналата година е приет закон, гарантиращ прозрачност на процедурите, както и Стратегия за реформа на системата на обществените поръчки. Създаден е през 2005 г. и специален орган за мониторинг на обществените поръчки.

Правителството е одобрило на 19 април 2006 г. проект за поправки в законодателството, касаещо финансирането на политическите партии. Текстът е изпратен в парламента.

По отношение на противодействие на корупцията в бизнеса, Министерството на правосъдието на Румъния отчита отмяната през 2005 г. на разсрочването на плащане на данъци, криминализирането на укриването на данъци и нов закон от март 2006 г. за несъстоятелността.

Посочва се, че през 2005 г. последователно са премахнати имунитетите на: бивши министри, нотариуси, най-висшите длъжностни лица в околиите и адвокатите.

В отчета се обобщават резултатите от проведената в Румъния партньорска проверка на експерти от ЕК за организираната престъпност. На 27 януари европейските експерти представиха следните предварителни заключения:
- Звеното за разследване на организираната престъпност и тероризма към Главна прокуратура към Висшия касационен съд е модерна институция, с модерно управление и млади и мотивирани прокурори, на нивото на европейските прокурори;
- Отлично сътрудничество между прокурорите, полицията и специалистите, работещи по конкретните случаи.  В това отношение се отчита се и отлично сътрудничество между прокурорите и наблюдаващите прокурори;
- При никоя друга от проведените от експертите в множество европейски държави мониторингови мисии, не е било установено наличието на толкова активна роля на прокурорите от началото на наказателното разследване до предявяването на обвинението, колкото в Румъния;
- Отлична процедура на водене на следствие, с която се съкращава продължителността на наказателното разследване;
- Следствията се приключват в много кратки срокове дори и по големите и сложни случаи на организирана престъпност;
- Отлично международно сътрудничество;
- Добър нов Наказателно-процесуален кодекс;
- Отличен пакет специализирани закони (особено за организираната престъпност).

В отчета се обобщават и резултатите от партньорската проверка на ЕК за борбата с корупцията, провела се от 6 до 10 февруари. На 10 февруари, отчитайки мониторинговата си мисия, експертите представиха следните предварителни заключения:
- НДА отговаря на изискванията на борбата срещу корупцията във висшите ешалони на властта в Румъния;
- Настоящото ръководство на Националния отдел за борба с корупцията проявява сериозна ангажираност с борбата със сериозните случаи на корупция;
- По всеки случай се работи при добро сътрудничество между прокурорите, полицията и специалистите;
- Експертите установих, че  прокурорите играят активна роля от началото на наказателното разследване до предявяването на обвинението;
- Следствените процедури се провеждат коректно и приключват бързо – очевидно доказателство за ефективността на Националния отдел за борба с корупцията.

По въпроса за напредъка в реформата на съдебната власт, в отчета на румънското Министерство на правосъдието, четем:

Подробният мониторингов доклад за 2005 г. гласи, че Планът за действие за изпълнение на реформената стратегия 2005-2007 “се изпълнява по график, при наличието на цялостни мониторингови механизми [...]”. В допълнение, според Доклада: “настоящата законодателна рамка предлага достатъчно гаранции за личната и институционална независимост на магистратите.”

Румъния е изпълнила всички поети ангажименти по отношение на правосъдието.

Въведено е уместно законодателство за съдебната власт, а подробната Стратегия за реформа на съдебната система е изпълнена до момента успешно, в предвидените срокове.

Бюджетът за съдебната система се е увеличил през 2005 г. в резултат на съответно приетите поправки, а бюджетът за 2006 г. е значително по-голям от този за предишните години.

През първата половина на 2006 г. е осигурено пълно компютърно оборудване на съдилищата и прокуратурите, включително достъп до интернет.
 
През 2005 г. бяха организирани две мониторингови мисии от типа “Партньорска проверка” (от 20 до 24 юни и от 5 до 10 декември) с цел оценка на напредъка в изпълнението на поетите от Румъния ангажименти. Направени бяха главно положителни заключения, а дадените препоръки бяха взети под внимание при планирането на допълнителни действия за изпълнение на Реформената стратегия. Според заключенията на доклада от първата мониторингова мисия: “Направените промени и решимостта на Министерство на правосъдието за провеждане на реформите са забележителни. Същото важи и за общото качество на реформената стратегия [...] .” Освен това, докладът към втората мониторингова мисия гласи следното: “основните резултати от партньорската проверка са подобни на резултатите от юни 2005 г. – твърдата решимост главно на Министъра на правосъдието, но също и на значителна част от неговите подчинени за провеждане на реформата в съдебната власт, прилагането на наличното законодателство за реформата и осмислянето им от страна на служителите на правосъдието в ежедневната им работа продължават да впечатляват [...]”.

От 6 до 10 март 2006 г. се проведе трета “Партньорска проверка”. Предварителните заключения от нея са положителни, като e констатиран значителен напредък в механизмите на правосъдието, подобрение на инфраструктурата на съдилищата, както и напредък в усъвършенстването на статистическата система.

В отчета на Министерството на правосъдието се казва, че бюджетът за съдебната система на Румъния за 2006 г. е увеличен с 12% спрямо този за 2005 г. Освен това са отделени 7 милиона евро за инфраструктура на съдилищата, както и за подобрение условията в местата за задържане – 5 млн. евро. Бюджетът за Върховния съвет на магистратурата е със 155% по-голям, отколкото този, даден през 2005 г. Средствата за Националния институт за правосъдие са с 34% по-високи, отколкото миналогодишния му бюджет.

В частта “Засилване на почтеността и устойчивостта на корупция в съдебната система” на отчета на Министерството на правосъдието на Румъния се казва:

1. Осигуряване на независимостта на прокурорите и укрепване на независимостта на съдиите. Според редовния доклад на Комисията за Румъния от 2005 г.: “Освен това Румъния е предприела значителни стъпки по редица въпроси от политическите критерии ... като например ... реформа и независимост на съдебната власт...”. Проведените през 2005 и 2006 г. “партньорски проверки” също потвърдиха установяването на независима съдебна власт в Румъния.

Направените през 2005 г. поправки в законодателството за съдебната власт гарантират независимостта на работещите прокурори и същевременно установява принципа на отчетността за управляващите длъжности посредством:

* Установяване на обективни критерии за възлагане на случаи на прокурорите и забрана на прехвърляне на случаите от страна на старшите прокурори освен при ограничен брой обстоятелства, изредени в закона; въвеждане на правото на прокурорите да сезират Висшия съдебен съвет (Supreme Council of Magistracy) при несъгласие с прехвърлянето на даден случай от страна на старшите прокурори;

* Въвеждане на правото на прокурорите да сезират Висшия съдебен съвет (Supreme Council of Magistracy) във връзка с намеси от страна на техните ръководители в провеждането на следствието и процеса на вземане на решения.

От март 2005 г. в цялата страна функционира системата на случайно разпределение на случаите между съдиите по компютърен път;

Правомощията на председателите на съдилищата и ръководителите на прокурорските звена са прехвърлени на водещи бордове, с което се гарантира по-голяма представителност при процеса на вземане на решения в съдилищата и прокуратурите.

2. Осигуряване на отчетност в съдебната система

* Приети и разпространени са редица нови етични кодекси. В множество съдилища са проведени осведомителни кампании;
* Съдията и прокуратурите са подали декларации за имуществото и интересите си, които са направени публично достояние посредством публикуване на уебсайта на Върховния съвет на магистратурата (Supreme Council of Magistracy);
* Извършена е проверка за сътрудничество на съдиите и прокурорите с тайните служби (Секуритате) въз основа на подадени от тях декларации до Върховния съвет на магистратурата;
* С поправките в законодателството от 2005 г. са засилени мерките за подвеждане под дисциплинарна отговорност под юрисдикцията на Върховния съвет на магистратурата. В 12 случая са приложени санкции за нарушение на професионалните задължения, включително от етично естество. Изключени са 4 магистрати;
* В периода 1 март 30 септември НДА е подвела под съдебна отговорност 3 съдии. За същия период съдилищата са прехвърлили на Висшия касационен съд една присъда срещу помощник съдия и са издали една окончателна присъда срещу прокурор.

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.