Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
08-06-2006

ПЪРВОЮНСКИЯТ ПРОЕКТОПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ НА КАБИНЕТА СТАНИШЕВ

Портал ЕВРОПА предлага: Проекта на План за действие на кабинета Станишев след майския доклад на Оли Рен; Доклада за неизпълнените до 30 април мерки;  проекта за мерки по изпълнението на критиките на ЕК - така, както са приети от МС на 1 юни.

Днес 8 юни правителството одобри план с извънредни мерки, след като проекта за тези мерки бе изготвен на 1 юни и на негова база в Брюксел се проведоха консултации между министър Кунева и шефа на Генерална дирекция “Разширяване” Майкъл Лий. Документът е съгласуван с ЕК.

Правителството е одобрило на свое заседание на 1 юни Доклад относно предприемането на мерки във връзка с майския мониторингов доклад на ЕК, План по политическите критерии за членство в ЕС и проекта на Мерки за изпълнение на критиките на ЕК, на чиято база министърът по европейските въпроси Меглена Кунева да проведе консултации с ЕК.

Това е сторено с решение на Министерския съвет № 416 от 1 юни 2006 г.

Със същото решение на МС, се нарежда министър Кунева – след консултациите с ЕС – да внесе за одобрение от МС на окончателния вариант на Мерките.

Портал ЕВРОПА предоставя на своите читатели:

  • План по политическите критерии за членство в ЕС (Приложение 1) във варианта му към 1 юни, одобрен от МС с решение № 416 prilojenie1.pdf (2.24 Mb);
  • Проект за Мерки за изпълнението на основни критики и препоръки, идентифицирани от ЕК в майския доклад  – като основа за провеждане на консултации с ЕК (Приложение 2); prilojenie2.pdf (2.6 Mb) това е мандатът за водене на консултации с Еврокомисията
  • Доклад за неизпълнените мерки от плана за действие за 2006 г. към дата 30 април 2006 г. за изпълнение на ангажиментите, поети в процеса на преговори за присъединяване (Приложение 3) prolojenie3.pdf (508.09 Kb) .

Наред с това МС решава, министрите да представят пред правителството ежеседмична информация относно хода на изпълнение на мерките от плана по политическите критерии.

Със същото решение, МС задължава министрите да представят пред председателя на Съвета по европейска интеграция и пред министъра по европейските въпроси ежемесечна информация за това, как се изпълняват мерките по Плана за действие и принципно за въпроси, свързани с подготовката за присъединяване.

Кабинетът също така е решил, че ако това предоставяне на информация се забави с повече от месец, отговорните министри писмено да кажат какви са причините за закъснението и да дават “подробен план по седмици” за изпълнението на съответните мерки.

Решение 416 на МС също изисква от министрите да изготвят проекти на актове по прилагане на закони, заедно със съответните законопроекти, и “да осигурят тяхното приемане незабавно след обнародване на законите, както и да организират курсове за обучение по прилагане на новоприетото законодателство”.

Експертите на ЕК са съкратили летните си отпуски и ще контролират два пъти месечно изпълнението на мерките, припомнят медиите.

Портал ЕВРОПА припомня, че премиерът Станишев и министър Кунева съгласуваха проекта за План за действие пред Европейската комисия на 6 юни в Брюксел. На 1 юни в специално писмо до Министър Кунева, еврокомисарите по разширяването и енергетиката посочиха: “Ние разчитаме на вашето правителство, че ще направи необходимото, за да осигури безпроблемно присъединяване на България в ЕС”. Комисията също така призовава да бъде “редовно информирана за напредъка” на страната ни, ставаше ясно още от писмото.

Заключителният мониторингов доклад на ЕК ще бъде представен на 26 септември, стана ясно след среща между румънския министър по европейските въпроси Анка Боаджиу и представители на Генерална дирекция “Разширяване” на ЕК в Брюксел.

Анка Боаджиу представя румънския “екшън-план” ден след своята българска колега Кунева.

ПЛАНЪТ ЗА ДЕЙСТВИЕ

Той е представен в табличен вид – срещу съответната критика или препоръка от майския доклад на ЕК, са вписани конкретни мерки, отговорна институция и срок за изпълнение. Мерките са близо 100. Както съобщиха медиите, разширява се достъпът до банковите тайни в определени случаи при съмнение за пране на пари. Не се предвижда създаване на специално звено за борба с корупцията – както е в Румъния – поради липса на достатъчно време до окончателния мониторингов доклад на ЕК. В областта на земеделието се предвижда създаване на екарисажите и на разплащателната агенция, както и системата за администриране и контрол.

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.