Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
14-08-2006

УПРАВЛЯВАЩИТЕ НЕ МОГАТ ДА РАЗПРЕДЕЛЯТ КОНТРОЛА ВЪРХУ ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ ЗА ЗЕМЕДЕЛИЕ

Участниците в управляващата коалиция все още не са се споразумели за разпределянето на контрола върху средствата за земеделие от европейските фондове и националния бюджет, които ще минават през Разплащателната агенция. Това води и до забавянето на приемането на устройствения правилник на агенцията в дневния ред на правителството, съобщава Mediapool.

Устройственият правилник на новата административна структура е одобрен  вече от Управителния съвет на фонд "Земеделие" и предстои неговото приемане от Министерски съвет. Това би трябвало да стане до края на август, за да може Разплащателната агенция (РА) да се сформира и да заработи ефективно от началото на 2007 г.

Политическите сили в управляващата тройна коалиция все още не са разпределили контрола върху отделните пера от 1,562 млрд. евро, с които Европейският съюз ще финансиране българското земеделие от 2007 до 2009 г. Споровете в коалицията са най-вече за разпределянето на ресорите между заместник-председателите на фонд "Земеделие", които през пролетта бяха увеличени от четири на седем. Трите партии от коалицията по този начин имат по две места за заместник-председатели и едно остава свободно.

БСП и ДПС са запълнили своите квоти за ръководители, но НДСВ в момента има само един човек - Николай Маринов. Другият им представител - Красимир Неделчев, бе скандално отстранен от поста си във връзка с разследване срещу него за подкуп от 357 хил. лв. Той е обвинен в уреждане на пари по програма САПАРД, която се управлява от фонда. Въпреки, че съдът не откри основания да се иска уволнението на Неделчев, в момента позицията е свободна.

Проектът на устройствения правилник на Разплащателната агенция в земеделието предвижда няколко отдела да поемат различните плащания от ЕС и от държавния бюджет, съобщиха за Mediapool депутати от парламентарната комисия по земеделие. Преките плащания на евросубсидиите ще са в един отдел, пазарната подкрепа за развитието на селските региони - в друг, националните плащания - в трети. Предприсъединителната програма САПАРД, която ще действа реално у нас още пет години, също ще е обособена в отдел.

Голямата цел на трите партии е отделът, отговарящ за средствата за развитие на селските райони. В него през следващите две години ЕС ще преведе 733 млн. евро, които ресорният заместник-председател в Разплащателната агенция ще може да насочва към приоритетните за партията си общини.

В отделът за национални плащания в агенцията би трябвало да преминат и сегашните бюджети на фондове "Земеделие" и "Тютюн". Министерството на финансите обаче има желанието да намали тези средства с мотива, че от следващата година ЕС ще предоставя средства на земеделците и средствата от държавния бюджет могат да отидат за други цели.

В момента по отношение на Разплащателната агенция в земеделието единственото съгласие, постигнато между управляващите политически сили, е за регионалните й 11 структури. Районни дирекции на РА вече се сформират в София, Пловдив, Хасково, Варна, Разград, Плевен, Благоевград, Велико Търново и Монтана, но се спори дали на юг администрацията да е в Бургас или в Ямбол. Чака се изходът на търговете за оборудване и за информационната система за администриране и контрол.

Бъдещите районни дирекции ще имат 28 областни структури, където ще се извършва регистрация на земеделците, идентификацията на обработваните от тях терени, контрола върху тяхната работи, изплащането на преките субсидии и проектите за развитие на селските региони.    

Портал ЕВРОПА припомня, че създаването на Разплащателна агенция за земеделието е една от "проблемните" области от мониторинговият доклад да ЕК от май. В началото на месеца министър Кабил обяви, че глава "Земеделие" няма да стане повод за задействането на предпазна клауза. В петък Mediapool съобщи, че според управляващата коалиция от Брюксел е получено устно потвърждение, че глава "Земеделие" няма да стане причина за задействането на предпазна клауза.

 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.