Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
15-08-2006

ПРАВИТЕЛСТВОТО НА СТАНИШЕВ – СВЪРШЕНА РАБОТА В БЪДЕЩЕ ВРЕМЕ

Модернизирането на инфраструктурата е сред основните приоритети в работата на правителството през първата година от мандата му, съобщи правителствената пресслужба във вторник, ден преди годишнината от избирането на кабинета на тройната коалиция, ръководен от Сергей Станишев, и три дни преди първото правителствено заседание.

В отчета за постигнатото се изтъква и известната истина, че "модернизирането на инфраструктурата е приоритет, защото тя е от особено значение за развитието на конкурентноспособността на българската икономика, за подобряване на инвестиционния климат, за цялостното икономическо и социално развитие на България, и нейното успешно практическо интегриране към ЕС".

Какво е направило правителството за приоритета на приоритетите за една година? На този въпрос пресслужбата отговаря ясно и кратко, че "под председателството на министър-председателя Сергей Станишев, Съветът за координация, контрол и изпълнение на инфраструктурните проекти с национално значение прие Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата на страната до 2015 г. и оперативен план за изпълнението й".

От съобщението се разбира още, че "в стратегията е посочена визията на правителството за модернизиране на пътната, екологичната и енергийната инфраструктура на страната през следващите години", и че "досега подобен документ не е изготвян и разработването му е необходимо, за да се вземат най-правилните управленски решения".

Оттук нататък вместо отговор какво на практика е направено за изпълнението на инфраструктурните проекти, от правителството дават информация какво тепърва ще се изпълнява.
Така разбираме, че се очакват 5.5 млрд. евро да бъдат вложени в инфраструктурни проекти до края на мандата на кабинета през 2009 г. и че до 2015 г. ще бъдат изградени около 720 километра автомагистрални пътища.

Става ясно, че чак година след встъпването си в длъжност правителството е предприело първите стъпки за реализиране на проектите, залегнали в стратегията за интегрирано развитие. На 27 юли т. г. МС е решил през 2007 г. с държавни заеми за 380 млн. евро да бъдат финансирани 5 инфраструктурни проекта.Пак в бъдеще време със средства от Световната банка ще бъдат модернизирани 440 километра от пътните участъци по направленията Видин-Лом, Видин-Брегово, Видин-Кулата, Враца-Мизия, Ловеч-Троян, Исперих-Дулово, Попово-Търговище, Варна-Добрич, Шумен-Ямбол, Етрополе-Златица, София-Пирдоп, Петрич-Гоце Делчев, Котел-Ямбол.

С финансиране от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) ще бъде реконструирана и електрифицирана железопътната линия Пловдив-Свиленград - гръцко-турската граница, като трасето ще бъде годно за преминаване със скорост 160 км/ч. Проектната стойност на реконструкцията и електрификацията е 360 млн. евро. ЕИБ осигурява 150 млн. евро, а 153 млн. евро са безвъзмездна помощ от Европейската комисия (ЕК) по програмата ИСПА. В момента това е най-голямата финансова подкрепа, отпусната от ЕК за български транспортен проект, подчертават от МС.

В същото време обаче държавната компания БДЖ продължава да работи на загуба и да гълта дотации, реконструкцията на летище София се бави, Дунав-мост две още е химера и я има, я няма мост преди 2017 година, концесията за автомагистрала "Тракия" е заплетена в юридическа и политическа мрежа, приватизацията на "България ер", БМФ и БРП е в начален стадий.

Всичко за свършване е в бъдеще време, а лидерът в тройната коалиция - БСП - чрез министъра на транспорта Петър Мутафчиев с половин уста се опита да прехвърли вината за забавянето на инфраструктурните проекти на предишното правителство на НДСВ, като критиката бе по-скоро дружеско размахване на пръст, за да не се "развалят" коалиционните отношения.

Като постижение през първата година на правителството е отчетено "тясното му сътрудничество" с кметовете на общините в страната, скрепено с подписано на 13 октомври м.г. споразумение. Подобно споразумение с Националното сдружение на общините под една или друга форма подписва всяко правителство в последните години.

Новото обаче е, че през март е подписана и декларация за изпълнение на Плана за действие за 2006 г., съобщават от МС, но не напомнят какво съдържа този план.

Приета е обаче стратегия за децентрализация до 2015 г. и програма за изпълнението й до 2009 г.

Финансовата децентрализация трябва да залегне още тази есен като промяна в конституцията. Проектите й обаче още не са станали публично достояние, така че и децентрализацията остава повече пожелание, отколкото реалност.

Следващо постижение е утвърждаването на плановете за развитие на 6-те района за планиране в страната в периода 2007-2013 г. Нищо че още от май месец от Европейската комисия ни посъветваха да преработим районирането, за да отговорим на критериите на ЕС. Новите райони на планиране са още в работна фаза. 

Николай Мартинов
 

 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.