Събития

  • A+
  • A-
17-12-2006

ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В ЧОВЕШКИЯ КАПИТАЛ

Презентация на Женя Динкова, началник-отдел "Координация на проекти и програми", Дирекция "Управление на средствата от ЕС" - Министерство на финансите.

І. Национални стратегически политики и документи като основа на развитието на икономиката:

1.1. Стретегии

Националната иновационна стратегия на РБ е приета с РМС № 723/08.09.2004 г., изм. с РМС № 385/22.05.2006 г. Водеща институция при изпълнението й е МИЕ. Стратегията предлага мерки за повишаване конкурентоспособността на българската индустрия и подобряване способността за справяне с конкурентния натиск на пазарните сили, действащи в ЕС. Очаква се изпълнението на Стратегията да доведе до развитие на човешките ресурси, трансфер и приложение на прогресивни технологии и създаване на ново знание.

Стратегия по заетостта на Република България 2004-2010 г. е приета през 2003 година. Този  документ насочва усилията на държавните органи, работодателските организации, организациите на работниците и служителите и неправителствените организации към повишаване на икономическата активност и трудовия потенциал на населението в страната. Водеща институция при изпълнението й е МТСП.

Стратегия за модернизиране на държавната администрация 2003-2006 г. от присъединяване към интегриране е приета с РМС № 671/24.09.2003 г. За контрола и координацията на изпълнението на стратегията отговаря председателя на Съвета за модернизиране на държавната администрация в лицето на министъра на ДААР.

1.2. Разпределение на финансовите средства

Разпределението на финансовите средства е разработено в резултат на обширен интерактивен процес, който съчетава елементи на т.нар. подходи „отгоре надолу" и „отдолу нагоре". Като отправна точка в процеса на разпределяне на средствата от националния бюджет и Структурните фондове по Оперативните програми за периода 2007-2013 г. е разработено предложение, основано върху официалните правила, дефинирани от Европейската комисия  и опита на новоприетите държави-членки на ЕС, като са отчетени специфичните особености на всяка страна. Финансирането на Оперативните програми се основава върху анализи на мерките на национално ниво и бюджетните възможности за съфинансиране от Структурните фондове.

ІІ. Финансиране на човешкия капитал чрез Структурните фондове:

2.1. ОП „РЧР" - приоритети и възможности

Приоритет 1. Насърчаване на устойчивата заетост и развитие на пазара на труда, насърчаващ включването

Първият приоритет на Оперативната програма е насочен към повишаване на икономическата активност и заетостта, намаляване на безработицата и интеграция на уязвимите групи на пазара на труда. В рамките на приоритета ще се насърчава създаване на устойчива заетост посредством развитие на предприемачеството, предоставяне на услуги за професионално ориентиране, информиране, консултиране и обучение и реализацията на мерки, програми и дейности за създаване на повече и по-добри работни места.

Приоритет 2: Повишаване адаптивността и конкурентноспособността на заетите

Подобряване на качествените характеристики на работната сила, като акцентира върху преодоляването на идентифицираните проблеми, свързани с недостатъчните инвестиции в професионално и продължаващо обучение, липсата на достатъчно съвременни знания и умения, позволяващи по-бързо интегриране на пазара на труда и в глобалната икономика, недостатъчната мотивация за активно участие на пазара на труда, както и неадекватните бизнес условия за максимално разгръщане и оползотворяване на наличния човешки потенциал. В рамките на този приоритет ще се насърчава развитието на системите за управление, както и за повишаване на познанията в областта на новите технологии и ИКТ, като ключов фактор за подобряване производителността на труда и конкурентноспособността на работната сила.  

Приоритет 3: Подобряване на качеството на образованието и обучението

Приоритетът е насочен към изграждането на такава система за образование и обучение, която в най-голяма степен отговаря на новите изисквания на динамичната глобална икономика и на предизвикателствата на висококонкурентния пазар на труда в рамките на Европейския съюз. 

Приоритет 4. Подобряване на условията за достъп до образование

Този приоритет е насочен към разширяване на възможностите за включване в разнообразни форми за повишаване на образователното равнище, професионалната квалификация и разширяване на индивидуалните компетенции на всички целеви групи в контекста на ученето през целия живот.

Приоритет 5. Социална интеграция и заетост чрез развитие на социалната икономика 

Петият приоритет на Оперативната програма се осъществява в две основни направления:

1/ Разширяване на възможностите за заетост посредством подобряване на качествените характеристики на работната сила от уязвимите групи чрез многообразни и целенасочени социални и здравни услуги, предоставяни в общността.

2/ Създаване на нови работни места в сектора на социалната икономика

Приоритет 6. Повишаване ефективността на институциите на пазара на труда, социалните и здравни услуги

Приоритет VІ на Оперативната програма е насочен към повишаване ефективността на работа на институциите, работещи в сферата на пазара на труда и условията на труд, на предоставянето на здравни и социални услуги, както на национално, така и на регионално равнище. 

Приоритет 7. Транснационално сътрудничество 

Приоритетът „Транснационално сътрудничество" основан на принципите на EQUAL, има за цел разработването на проекти, свързани с пригодността за заеотост, предприемачеството, адаптивността, равнопоставеността на половете и проблематиката на лицата, търсещи убежище, в европейските страни.

2.2. ОП „РКБИ" - приоритети и възможности

Приоритет 1 "Развитие на икономика, базирана на знанието и иновационните дейности";

Приоритет 2 „Повишаване на ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда";

Приоритет 3 „Финансови ресурси за развитие на предприятията";

Приоритет 4 „Укрепване на международните пазарни позиции на българската икономика".

2.3. ОП „АК" - приоритети и възможности

Приоритет 1 „Добро управление";

Приоритет 2 „Управление на човешките ресурси в държавната администрация и структурите на гражданското общество";

Приоритет 3 „Качествено административно обслужване и развитие на електронното правителство".

ІІІ. Секторен подход при планиране на средствата от Структурните фондове:

3.1. Сектор човешки ресурси

Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:

- обучение по предприемачество и бизнес управление

- консултантки услуги, финансова и техническа подкрепа за стартиране на нов бизнес и за растежа му

- професионално обучение според идентифицираните потребности на уязвимите групи и безработни

- реализация на схеми насърчаващи мобилността

- проекти за постоянна заетост на уязвими групи

- стимулиране на работодатели за наемане на уязвими групи (в т.ч. млади безработни жени)

- създаване на защитени работни места

- чуждоезиково обучение

- работа с ИКТ

- организация и провеждане на квалификационни курсове за учители и преподаватели

- нови форми за продължаващо обучение

3.2.  Сектор конкурентноспособност на българската икономика

Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:

- проекти за технологично развитие и модернизация на МСП

- нови технологии и продукти, покриване на международни стандарти

- въвеждане на системи за управление

- индустриални проучвания

- предпазарно разработване на нови продукти;

- въвеждане в експлоатация на иновативни разработки и защита на интелектуална собственост;

- създаване и разширяване дейността на съществуващи гаранционни фондове;

- фондове за микрокредитиране

- подкрепа на фондове за рисков капитал

3.3. Сектор административен капацитет

Приоритетно ще се финансират следните сфери на действие:

- прилагане на аутсорсинг и  ПЧП - за оптимизиране на информационни потоци от държавната администрация към гражданите и бизнеса;

- междуведомствена координация;

- партньорство с гражданското общество;

- подобряване управлението и компетенциите на човешките ресурси на централно, регионално и местно ниво;

- интегриране на предоставяните услуги - на 1 гише.

ІV. Връзки и разлики на структурните инструменти с предприсъединителните. Поуки от натрупания опит:

В табличен вид (виж презентацията - бел.ред.) са представени разликите, касаещи етапите при управлението на пред-присъединителните фондове и структурните инструменти, структурите и целите на финансиране.

Може да се каже, че натрупаният опит от управлението на пред-присъединителните средства ще допринесе за успешното усвояване на средствата от структурните фондове и служат като основа за изграждане на необходимия капацитет, структури и системи за управление.
 
V.Примерни проекти:

Приоритет 2. Повишаване на продуктивността и адаптивността на заетите лица

Операция 2.1 Повишаване на професионалните умения на заетите лица

- Общата цел на проекта трябва да допринася за изпълнението на приоритета - „Повишаване на професионалните умения на заетите в общинска администрация"

- Специфицичната цел трябва да е в съответствие с целите на операцията - „Провеждане на езикови курсове"

- Доказване на необходимостта от проекта - тук се посочват причините, поради които ще се проведат тези курсове и как те ще допринесат за подобряване на работата

- Описание на дейностите - наименование на дейността и подробно описание

- Методология за изпълнение - разпределение на отговорностите между основния кандидат и партньорите (ако има такива)

- Продължителност и план за действие

- Очакваните резултати - ситуацията на кандидата в дългосрочен план, след приключване на проекта (развитието на продуктите, планирано увеличение на приход/печалба и служители)

- Бюджет на проекта

- Очаквани източници на финансиране

- Очакваните източници за финансиране на проекта

- Процент на безвъзмедна помощ, заявена по Програмата

- Процент на собствено съфинансиране.

Презентацията на г-жа Динкова, любезно предоставена на Портал ЕВРОПА от Министерството на финансите, можете да разгледате ТУК в ppt-формат. 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.