Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
13-11-2013

Предлага се законова рамка за въвеждане на комплексно административно обслужване

В същото време стана ясно, че въвеждането на електронното правителство отново се отлага.

На днешното си заседание кабинетът Орешарски одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Административно процесуалния кодекс. Той е разработен в изпълнение на една от мерките на правителството за намаляване на регулаторната тежест.

Предлаганите със законопроекта нормативни промени целят създаването на обща нормативна рамка за въвеждане на комплексно административно обслужване, отчитайки новия подход на административните органи към реалностите в икономическия, обществения и личния живот в условията на новите технологии за комуникация. С цел налагане на единно разбиране се създава легална дефиниция за понятието „комплексно административно обслужване”, с която се определя кръгът от субекти, реализиращи административното обслужване.

Сроковете за предоставяне на административни услуги са изчерпателно уредени в АПК, като се предвижда да се намали срокът за предоставяне на услуги от 30 на 14 дни, освен в случаите, когато в закон не е предвидено друго.

Въвежда се забрана за административните органи да изискват предоставяне на информация или документи, които са налични при тях или при друг орган, както и задължение да ги осигуряват служебно за нуждите на съответното производство. По този начин се осигурява по служебен път цялата необходима информация за предоставянето на исканата услуга.

Разширява се достъпът до услугите чрез въвеждане на възможност за заявяване на услугата и по пощата, както и възможност за комбиниране на различните канали (електронен път, лицензиран пощенски оператор и на гише). Заявителят ще може по собствена преценка да избира формата и начина както за заявяването, така и за получаването на административната услуга, като те могат да бъдат различни за заявяването и за получаването.

Законът делегира на Министерския съвет правото да определи с тарифа таксите за комплексното административно обслужване.

Същевременно стана ясно, че крайният срок за пускане на първите електронни услуги на администрацията се отлага за пореден път. Обещанията на правителството това да стане от 7 януари 2014 г. няма да се изпълнят, тъй като дотогава не е възможно да бъде осигурено нужното за целта хардуерно и софтуерно оборудване, както и да бъде обучен персонал. Това стана ясно на семинар, посветен за електронното управление, организиран от транспортното министерство в Боровец, се казва в публикация на Капитал.

От транспортното министерство обявиха, че крайният срок 7 януари 2014 г. за пускане на първите електронни услуги няма да може да бъде спазен, защото дотогава няма да приключи процедурата за избор на доставчик на хардуер и софтуер за центъра на електронното правителство в Бояна. От тази дата трябваше да бъдат достъпни 50 административни услуги за София и 10 за Пловдив.

Тръжната документация за поръчките е готова и се очаква да бъдат пуснати до края на месеца. Първоначално доставката на хардуер и софтуер трябваше да струва около 660 хил. лв., но впоследствие се оказа, че са необходими 1.8 млн. лв. за центъра на е-управлението в Бояна. Разликата ще бъде осигурена от спестени средства по вече изпълнените поръчки.

"Крайният срок е 7 януари 2014 г., но ние няма да успеем да приключим навреме с процедурите за доставката на хардуер и софтуер", обясни Галя Иванова, ръководител на проекта за електронното правителство в МТИТС. Досега стойността на всички проекти по оценка на ведомството е 18 млн. лв., които се финансират по оперативна програма "Административен капацитет".

Освен това предстои нов проект по надграждане на е-правителството, в който ще бъде изградена верификацията на е-документите и е-идентичността, обяви зам.-министърът на транспорта Георги Тодоров. Ще бъде разработена и мобилна версия на портала e-gov.bg. Целият текст на Капитал може да прочетете ТУК.

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.