Europe.bg
  Hauptseite - Ereignisse
  NAVIGATION
Nachrichten
Bewerbungen
Europäische Union
Bulgarien - EU
Beitrittsverhandlungen
Programme und Projekte
Fragen und Antworten
Bibliothek
Portal EUROPA - Über uns; Ethisches Kodex
Europäisches Parlament 2007
Aktuelles
Analysen
Interviews
Geschichte der Europäischen Union
Institutionen der Europäischen Union
Mitgliedsstaaten
Beitrittsländer
Assoziierte Staaten
Tätigkeiten
Chronologie
Schlüsseldokumente
Institutionen der Europäischen Union
Finanz- und Finanzierungsinstitutionen
Beratende Organe
Interinstitutionelle Einrichtungen
Autonome Einrichtungen (Agenturen)
Präsidentschaft des Rates der EU
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Geschichte
Tätigkeiten
Verhandlungskapitel
Nationale Positionen
Gemeinsame Verhandlungsstandpunkte der Mitgliedsstaaten
Erfüllung der Verpflichtungen
Kapitel 1. Freier Warenverkehr
Kapitel 2. Freizügigkeit
Kapitel 3. Freier Dienstleistungsverkehr
Kapitel 4. Freier Kapitalverkehr
Kapitel 5. Gesellschaftsrecht
Kapitel 6. Wettbewerb
Kapitel 7. Landwirtschaft
Kapitel 8. Fischerei
Kapitel 9. Verkehr
Kapitel 10. Steuern
Kapitel 11. Wirtschafts- und Währungsunion
Kapitel 12. Statistik
Kapitel 13. Beschäftigung und Soziales
Kapitel 14. Energie
Kapitel 15. Industriepolitik
Kapitel 16. Kleine und mittlere Unternehmen
Kapitel 17. Wissenschaft und Forschung
Kapitel 18. Bildung und Ausbildung
Kapitel 19. Telekommunikation und Informationstechnologien
Kapitel 20. Kultur und audiovisuelle Medien
Kapitel 21. Regionalpolitik und Koordinierung der strukturpolitischen Instrumente
Kapitel 22. Umweltschutz
Kapitel 23. Verbraucherschutz und Gesundheitsschutz
Kapitel 24. Zusammenarbeit im Kapitel Justiz und Inneres
Kapitel 25. Zollunion
Kapitel 26. Auswärtige Beziehungen
Kapitel 27. Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Kapitel 28. Finanzkontrolle
Kapitel 29. Finanz- und Haushaltsbestimmungen
Kapitel 30. Institutionen
Kapitel 31. Sonstige
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Finanzielle Heranführungsinstrumente
Gemeinschaftsprogramme
Strukturpolitisches Instrument zur Vorbereitung auf den Beitritt ISPA
Sonderprogramm für die Landwirtschaft und die Entwicklung des ländlichen Raums SAPARD
PHARE Hilfsprogramm der Gemeinschaft für die mittel- und osteuropäischen Länder
Maßnahmen der SAPARD-Programme
Die EU-Fonds für Bulgarien
Strategien
Gesetze
Pläne und Programme
Publikationen
Europa von A bis Z
Nationale Strategien
Regionale Strategien
Gemeindestrategien
Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
Internationale Rechtsakte
Berichte
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Ereignisse

  • A+
  • A-
19-07-2007

ЗАПЛАТИТЕ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В АДМИНИСТРАЦИЯТА И ПАРИТЕ ОТ ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ

Проучване на Портал ЕВРОПА по повод приетото на 26 юли специално министерско постановление за това.

Нашата редакция получи редица читателски запитвания след изявлението на премиера Станишев, че общинските и държавни служители ще получават до 2% от стойността на всеки проект, който получи финансиране от Структурните фондове.

МЕЖДУВРЕМЕННО:

Инфраструктурните проекти, финансирани със средства от структурните и кохезионния фонд на Европейския съюз, ще се управляват от специален ръководител, предвижда приетото на 26 юли от Министерския съвет постановление за управление на изпълнението на инфраструктурните проекти, финансирани със средства от Европейския съюз. В него са посочени правата, ролята, отговорностите и функциите на ръководителя. Целта е успешно изпълнение на проектите, свързани с подобряване на инфраструктурата.

Вносител е Министерството на финансите.

Изготвянето и структурирането на добър инфраструктурен проект е сложна задача, която изисква необходимата компетентност и опит на екипа, който го изработва. Опитът, натрупан по предприсъединителните инструменти, показва необходимост от по-добра организация на управлението и изпълнението на проектите. Това изисква тези дейности да се осъществяват от лице, мотивирано да изпълнява задълженията си ефективно и успешно.

Ръководителят на инфраструктурния проект може да е физическо лице, в т. ч. служител в държавната администрация, на което с договор ще бъде възложено управлението на инфраструктурния проект. Той задължително трябва да има минимум 5-годишен професионален опит, като най-малко 3 г. да са в областта на управлението на проекти; да има завършена минимална образователна степен “магистър”, свързана с естеството на проекта; да притежава технически познания в областта на съответния инфраструктурен сектор и т. н.

Ръководителят ще е отговорен за подготовката на проекта, техническото, административното и финансовото му изпълнение, изпълнението на календарния график на проекта, показателите за изпълнение на целите му, проблемите и мерките за тяхното преодоляване.

Възнаграждението на ръководителя ще се определя с договора за възлагане на управлението на инфраструктурния проект. Общият размер на средствата и свързаните с тях задължителни осигуровки не може да надвишава 2% от стойността на проекта. Конкретният размер на процента ще се определя в зависимост от стойността на проекта и срока за изпълнението му.

 

Министър-председателят бе цитиран в уводен материал на вестник „Сега" на 7 юли 2007 г. Той е говорил пред близо 800 кметове на националната среща на Асоциацията на общините, която се проведе в Пловдив.

Идеята на правителството е с допълнителни средства от ЕС да бъдат поощрени и общински служители, което досега у нас не е правено. Намерението на правителството е за работата по европроектите в общините, агенциите и министерствата да се въведе длъжност "мениджър на проекти", писа още журналистката Наделина Анева във вестник „Сега".

Междувременно медиите в Букурещ съобщиха, че румънският премиер Калин Попеску-Търичану е обявил, че всички държавни служители, работещи с европейски фондове, ще получат 75% по-висока от обичайната за сектора заплата. В началото на февруари румънското правителство е започнало мащабни конкурси за назначаване на нови 8 500 държавни служители, които ще се занимават основно с работа по управлението на проектите от Структурните фондове.

По повод възможността държавните и общински служители да получават пари от Структурните фондове, Портал ЕВРОПА отправи запитване до двете най-компетентни по темата генерални дирекции в Европейската комисия - ГД „Бюджет" и ГД „Регионална политика". Наред с това потърсихме подробности за замисъла на българското правителство от Министерството на финансите, което отговаря за тези въпроси.

Днес екипът ни представя резултатите от това проучване.

Какво казват от Европа?

Нашите партньори в изпълнителния орган на Европейския съюз с готовност предоставиха подробни разяснения по темата, която вълнува читателите на Портал ЕВРОПА.

1. Допустимо ли е да се използват пари от Структурните фондове на ЕС за заплати на служители в администрацията на страните-членки?

От ЕК отговориха, че регулаторната рамка за програмния период 2007-2013 година не изключва априори от рамките на допустимите разходи заплащането на възнаграждения на държавни служители. По принцип точните правила за допустимост на разходите се определят на национално ниво в съответствие с националното законодателство - както е описано в чл. 56(4) на Общия регламент - General Regulation COM (1083/2006).

Има две възможности:

Изграждане на институционален капацитет

Целта на този приоритет е засилване на капацитета на държавната администрация и на обществените услуги (изграждане на капацитет) а не за поддържане на нейното функциониране. Така че всички разходи, направени по този приоритет, трябва да се имат предвид именно от тази перспектива. Структурните фондове трябва да бъдат внимателно използвани за подкрепа на реформата и модернизацията на администрациите, с цел заздравяване на техния капацитет за развитие и прилагане на политики, а не за финансиране на изискуемите по закон принципни задачи и задължения на тези администрации.
Когато се преценява допустимостта на разходите по определени дейности, трябва да се имат предвид два аспекта:

- Допустимостта на разходите (т.е. дали определени разходи, направени на терен, могат да бъдат приети за допустими за интервенции по Структурните фондове в най-общи рамки);

- И допустимостта на дейности или операции.

Вторият аспект от изброените два е много по-широк и се отнася до преценката, дали определена операция е в съзвучие на целта и подцелите на приоритетите и интервенциите.

Целта на приоритета Институционален капацитет е да засили капацитета на публичната администрация и на обществените услуги, които да развиват и да прилагат политиките и програмите, а не да покрива разходите по обичайното функциониране на администрацията, когато тя изпълнява законово определените си задачи и задължения.

Така че за допустими могат да се смятат само тези разходи, които директно допринасят за изграждането на капацитет на институциите и са директно свързани с такива операции - включително разходите за заплати на държавните служители. Например - ако реформата или модернизацията изискват анализ на функционирането на администрацията, то определен държавен служител може да бъде натоварен със задачата за неговото изготвяне и в такъв случай възнаграждението, което той получава за конкретната изпълнена задача, може да се смята за допустим разход. От друга страна месечната заплата на служител, който изпълнява рутинните си задължение - примерно да анализира данъчни декларации - не допринася за развиване на капацитета на институцията и следователно не може да се счита за допустим разход.

Разбира се, предвид всичко казано дотук, трябва да подчертаем, че допустим разход по Европейския социален фонд са средствата за обучение на служители, насочени към повишаване на техните професионални умения, което следователно води да повишаване на капацитета на съответната институция.

Техническа подкрепа

Европейският социален фонд финансира дейности, целящи подкрепянето на структурите, занимаващи се с управлението и изпълнението на Фонда. Това се финансира с Техническа подкрепа (ТА) и следователно трябва да се прави категорично разграничение от дейностите, финансирани по приоритета за институционалния капацитет.

Допустими разходи по ТА са:

- Заплатите на служителите, натоварени от компетентните власти да изпълняват конкретни задачи, свързани с изпълнението на Структурните фондове - например селекция и оценка на проекти, мониторинг, организиране на Комитетите за наблюдение, одит и проверки на място на операции;

както и

- Заплати, свързани с разходите на държавната администрация, отнасящи се до изпълнението на операции - например в случаите, когато определена администрация изпълнява функцията на поощрител (насърчител) на проект, краен получател и/ли/ краен бенефициент на помощта, съфинансирана от Структурните фондове.

2. Има ли значение статутът на съответните държавни служители, когато възнагражденията им се изплащат с пари от Структурните фондове?

По Европейския социален фонд статутът на тези служители не играе роля по отношение на възможността заплатите да им бъдат изплащани с пари от европейските фондове. Т.е. няма значение дали те са служители в общинската или в държавната администрация.

Какво казват от България?

Отдел „Външни комуникации" на Министерство на финансите предостави следните отговори на въпроси на читателите на Портал ЕВРОПА:

Подготвяло ли е МФ проект за постановление на МС във връзка с поощряване на държавни и общински служители с допълнителни средства на ЕС?

Министерство на финансите планира да внесе за разглеждане в Министерския съвет проект на Постановление за управление на изпълнението на инфраструктурни проекти, съфинансирани със средства от Европейския съюз. Нормативният документ е изготвен въз основа на опита, натрупан от предприсъединителните инструменти, който показа необходимостта дейностите по управлението на проектите да се осъществяват от ръководител със съответните умения и способности, който да организира и координира изпълнението и успешното завършване на проекта. Настоящата редкация на проекта на постановление предвижда, че ръководител на инфраструктурен проект може да бъде и държавен служител, на когото с договор е възложено управлението на инфраструктурния проект. Предвидена е възможност органът на изпълнителната власт по предложение на ръководителя на инфраструктурния проект да има възможност да възложи на служители от съответната администрация да подпомагат успешното управление на инфраструктурния проект.

Бихте ли предоставили подробности във връзка с консултативния процес по неговото изготвяне?

Вносител е Министерството на финансите, като основен координиращ орган на дейностите свързани с управлението на средствата от Европейския съюз, като проектът е съгласуван с всички заинтересовани административни ведомства по чл. 58 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

Кога се планира проектът за такова постановление да бъде внесен в МС?

Очаква се проектът на постановление да бъде внесен и разгледан на едно от следващите заседания на Министерския съвет.

Има ли отношение МФ към намерението на правителството за работата по европроектите в общините, агенциите и министерствата да се въведе длъжност „мениджър на проекти"?

Във връзка с управлението на Структурните инструменти на ЕС, през последните няколко години бяха създадени редица процедури и механизми, осигуряващи ефективното управление на средствата от ЕС, в съответствие с нормативните изисквания на Общността и националното ни законодателство. Настоящият проект следва да се възприема като мярка за успешното изпълнение на дейностите, съфинансирани със средства от Европейския съюз, като регламентира възможността проектите да бъдат управлявани от лица т.е.. ръководители на проекти, мотивирани успешно и ефективно да изпълняват своите задължения. Основната цел е изграждането и използването на необходимия административен капацитет за постигането на по-голяма прозрачност, обективност и ефективност при управлението на средствата от ЕС.

Бихте ли ни информирали за планираните срокове и стъпки за реализацията на това намерение?

Както вече беше отбелязано се очаква проектът на постановление да бъде внесен и разгледан на едно от следващите заседания на Министерския съвет, като в съответствие с преходните и заключителните му разпоредби, постановлението следва влезе в сила от дена на обнародването му в „Държавен вестник". Целта е навременното приемане на нормативния акт с оглед очакваното стартиране на изпълнението на 7те оперативни програми.


ОЩЕ ЧЕТИВА НА ПОРТАЛ ЕВРОПА:



 
Заедно
Radio Sendungen
 
 
 
    mehr 
Analysen
 
 
 
    mehr 
Interaktiv
 
 
 
    mehr 
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia




Tyxo.bg counter