Europe.bg
  Hauptseite - Thema des Monats
  NAVIGATION
Nachrichten
Bewerbungen
Europäische Union
Bulgarien - EU
Beitrittsverhandlungen
Programme und Projekte
Fragen und Antworten
Bibliothek
Portal EUROPA - Über uns; Ethisches Kodex
Europäisches Parlament 2007
Aktuelles
Analysen
Interviews
Geschichte der Europäischen Union
Institutionen der Europäischen Union
Mitgliedsstaaten
Beitrittsländer
Assoziierte Staaten
Tätigkeiten
Chronologie
Schlüsseldokumente
Institutionen der Europäischen Union
Finanz- und Finanzierungsinstitutionen
Beratende Organe
Interinstitutionelle Einrichtungen
Autonome Einrichtungen (Agenturen)
Präsidentschaft des Rates der EU
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Geschichte
Tätigkeiten
Verhandlungskapitel
Nationale Positionen
Gemeinsame Verhandlungsstandpunkte der Mitgliedsstaaten
Erfüllung der Verpflichtungen
Kapitel 1. Freier Warenverkehr
Kapitel 2. Freizügigkeit
Kapitel 3. Freier Dienstleistungsverkehr
Kapitel 4. Freier Kapitalverkehr
Kapitel 5. Gesellschaftsrecht
Kapitel 6. Wettbewerb
Kapitel 7. Landwirtschaft
Kapitel 8. Fischerei
Kapitel 9. Verkehr
Kapitel 10. Steuern
Kapitel 11. Wirtschafts- und Währungsunion
Kapitel 12. Statistik
Kapitel 13. Beschäftigung und Soziales
Kapitel 14. Energie
Kapitel 15. Industriepolitik
Kapitel 16. Kleine und mittlere Unternehmen
Kapitel 17. Wissenschaft und Forschung
Kapitel 18. Bildung und Ausbildung
Kapitel 19. Telekommunikation und Informationstechnologien
Kapitel 20. Kultur und audiovisuelle Medien
Kapitel 21. Regionalpolitik und Koordinierung der strukturpolitischen Instrumente
Kapitel 22. Umweltschutz
Kapitel 23. Verbraucherschutz und Gesundheitsschutz
Kapitel 24. Zusammenarbeit im Kapitel Justiz und Inneres
Kapitel 25. Zollunion
Kapitel 26. Auswärtige Beziehungen
Kapitel 27. Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Kapitel 28. Finanzkontrolle
Kapitel 29. Finanz- und Haushaltsbestimmungen
Kapitel 30. Institutionen
Kapitel 31. Sonstige
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Finanzielle Heranführungsinstrumente
Gemeinschaftsprogramme
Strukturpolitisches Instrument zur Vorbereitung auf den Beitritt ISPA
Sonderprogramm für die Landwirtschaft und die Entwicklung des ländlichen Raums SAPARD
PHARE Hilfsprogramm der Gemeinschaft für die mittel- und osteuropäischen Länder
Maßnahmen der SAPARD-Programme
Die EU-Fonds für Bulgarien
Strategien
Gesetze
Pläne und Programme
Publikationen
Europa von A bis Z
Nationale Strategien
Regionale Strategien
Gemeindestrategien
Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
Internationale Rechtsakte
Berichte
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Thema des Monats

  • A+
  • A-
25-07-2006

"С ЛИЦЕ КЪМ ХОРАТА..." МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ВАСИЛЕВ ЗА ПОЛИТИЧЕСКИТЕ КАБИНЕТИ И ПРАВИЛНИКА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА

Интервю с министър Николай Василев, Огнян Бояджиев, Портал ЕВРОПА.

Поводът за интервюто е изявлението през април на министъра на културата Стефан Данаилов относно разпределението на местата в държавната администрация по райони. В писмо до Портал ЕВРОПА г-н Данаилов казва, че се водят такива разговори между коалиционните партньори; че резултатите могат да бъдат съобщени едва след като приключат обсъжданията. Водят ли се наистина такива разговори между трите партии в коалицията?

Тук не съм сигурен в какво мое качество ме питате.

В качеството ви на член на правителството.

Членовете на правителството все пак не участват в такива разговори. Със сигурност на ниво политически ръководства на трите партии, а не на членовете на кабинета, се водят разговори за назначения в цялата страна, подчертавам – не за държавни служители. Що се отнася до държавните служители, от мен като министър на администрацията не бихте могли да очаквате да ви кажа нищо друго, освен това, че изцяло се спазва законът и всички назначения стават с конкурс. Изключение прави новата възможност за мобилност, която засега е използвана може би два пъти в държавата, т.е. това не е масово явление. Бих искал да добавя, че Инспекторатът за държавната администрация, функциониращ от няколко месеца към нашето министерство, се справя много добре със своята работа. Извършили сме масови проверки в десетки администрации в цялата страна – и общини, и агенции, и министерства. Почти всяка седмица подписвам по няколко задължителни предписания към кметове, директори и т.н. Инспекторатът си е заслужил добър авторитет и уважението и страхопочитанието на всички структури на администрацията. Стриктно следим за спазването на Закона за държавния служител. Целта ни е да създадем доста по-европейска, политически неутрална администрация, която да не зависи от това кой е новият министър или новият премиер.

Разделението между политическите кабинети и администрацията...

То е стриктно уредено и се спазва.

... в Оперативната програма “Административен капацитет” е записано, че са необходими допълнителни мерки за отделянето на политическите кабинети от администрацията. Защо се наложи да се запишат такива?

Оперативната програма обобщава всичко, което се отнася до администрацията, но не бих се занимавал толкова с нея. Там са разписани много по-важни неща. По принцип отделянето на политическите функции от системата на държавните служители е процес, който не е еднократен акт, не може да се каже – тази седмица ги отделихме и вече сме свършили с този въпрос. Това е нещо като спазването на правилата за движение по пътищата: докато има автомобили, ще има нарушения и съответно ще има нужда от контрол.

Същата работа е и за администрацията – постоянно трябва да се извършват проверки, за да се осъществява контролът и да се предпазваме от извършване на нарушения. Все пак смятам, че в момента ситуацията в държавната служба е спокойна и нашите европейски партньори са доволни от последните промени в двата закона – за държавния служител и за администрацията. Както знаете, винаги ги разглеждаме в пакет. Според мен за момента това не е област, която притеснява нашите европейски партньори.

В Стратегията за децентрализацията включено ли е областните управители да станат избираеми?

Не. Включено е да има дискусия по този въпрос, но не е взето такова решение в момента.

Взимането на такова решение има дълбоко стратегически характер. Дали заради това подобно нещо не следва да залегне в Стратегията, особено предвид факта, че тя се отнася до дълъг период от време?

Няма политическо ниво, на което да е взето такова решение. Лично не съм убеден, че това трябва да се случи и засега съм против. Избираемостта на областните управители до този момент е само на ниво предложения. А какво решение ще бъде взето, е вече въпрос на бъдещи дискусии.

По отношение на политическите кабинети и логиката на поредицата поправки в Закона за администрацията, бих искал да ви попитам дали според вас трябва и кметовете, които също са избираеми, да имат и те политически кабинети?

Политически кабинети на областните управители имаше и преди последните промени в законите. Т.е. Законът за администрацията потвърди предишното положение.

А за кметовете?

За кметовете не е ставало въпрос.

Вие, визионерски, как виждате тази тема?

Да ви призная, за мен няма никакво значение дали кметът има просто двама заместник-кметове и двама съветници, например, или има политически кабинет, в който влизат кметът, двамата му заместници и двамата му съветници. Т.е. това е чисто технически въпрос, който не е много изпълнен със съдържание. Дали човек управлява просто с един екип или този екип има своето административно наименование – за мен е второстепенен въпрос. За момента не виждам причина да променяме сегашното състояние.

Как бихме могли да обясним на читателите термина “второ ниво на местното самоуправление”, г-н министър?

Това значи областните управители дали да са избираеми или не. Както ви казах, това не се е обсъждало и засега съм против.

А второто ниво на местното самоуправление къде трябва се намира спрямо първото – по-горе или по-долу?

За момента няма такова. Има средно ниво, което е областните управители. Те са назначаеми отгоре-надолу и не са избираеми отдолу-нагоре. Който говори за второ ниво на местно самоуправление, има предвид, че областните управители – нещо като губернатори – трябва да са избираеми от народа. Отново ще повторя, че това не се е обсъждало и засега съм против.

Това е всъщност децентрализацията, ако не греша?

Това е една от многото теми, която се включва в идеята за децентрализация.

Етиката на лицата, заемащи висши длъжности в изпълнителната власт, се превръща в особено актуална тема през последните седмици. Съществува кодекс за тях, изработен по времето на вашия предшественик министър Калчев, нали така?

Този кодекс беше приет есента. Възможно е преди това да са били изготвяни чернови, но не съм сигурен.

Къде може да бъде видян Кодексът за висшите длъжности?

Той е приет с акт на Министерския съвет и може да бъде видян сред останалите актове на МС, както и в “Държавен вестник”. Има го и на интернет страницата на нашето министерство.

Г-н министър, общините имат секретари, а министерствата – главни секретари. Това проблематично ли е и предвижда ли се секретарят на общината да се нарече главен?

Не, едно и също е. Това е чисто терминологична разлика. Така е прието, винаги така е било в исторически план – няма да променяме наименованието.

А всички министерства ли имат устройствени правилници, съобразени със Закона за администрацията?

Абсолютно всички с изключение на МВР, което е по отделен, специален закон.

Когато във вашето министерство се изготвят тръжни документи, голям ли е екипът, който ползвате?

Да, голям е и обикновено гледаме да има експерти от различни дирекции. Ако правя проверки, винаги ги правя с хора от най-разнообразни дирекции, които не са участвали в съответната процедура. Имах такъв случай – проверявахме една обществена поръчка, по която имаше – така да се каже – някакви смущения. Проверката направихме с трима души на високо ниво от три дирекции, които не са участвали в тази обществена поръчка. Установи се, че нарушение няма.

По думите на председателя на парламентарната група на Коалиция за България Михаил Миков, до края на август ще има окончателно становище за четвъртата промяна в конституцията, засягаща съдебната власт. ИБ на БСП е обсъждало като поправка в конституцията да се включи децентрализацията на общините.

Промените в конституцията, свързани с финансовата децентрализация, създават сериозен риск за държавните финанси, коментираха за Mediapool експерти от БСП и ДПС. Измененията, които се предлагат от НДСВ и получиха подкрепата на БСП и ДПС, предвиждат да се позволи на общините сами да определят размера на местните данъци, които събират в рамки, заложени в закон.

От тройната коалиция обаче признават, че имат готов текст само за изменението в конституцията, но няма дори концепция за измененията в свързаните с това закони – за устройството на държавния бюджет, за общинските бюджети, за местните данъци и такси. Такава промяна не е предвидена и в измененията на Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), които предстои да се приемат до дни на второ четене в пленарната зала. Според представителите на БСП и ДПС, от НДСВ предлагат изменението само като PR-кампания заради предстоящите след година местни избори. Неофициално представители на две от партиите в коалицията коментират, че царската формация има само двама кметове и се надява така да спечели по-голяма популярност. Става дума за сериозно неразбиране на темата и огромна доза популизъм, смятат от БСП и ДПС – партиите с най-много кметове и общински съветници в страната.

Коалиция за България ще настоява държавните агенции да се подлагат на парламентарен контрол, каза също Миков и уточни, че ще се направят промени в Конституцията, които да гарантират, че Народното събрание ще може да наблюдава дейността на агенциите. В момента на парламентарен контрол могат да се подлагат само министерствата и министрите.



 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia




Tyxo.bg counter