Europe.bg
  Hauptseite - Bibliothek - Gesetze - Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Bibliothek / Gesetze / Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen

  • A+
  • A-

Закон за регионалното развитие

Обн., ДВ, бр. 14 от 20.02.2004 г.

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1.  С този закон се уреждат обществените отношения, свързани с планирането, програмирането, управлението, ресурсното осигуряване, държавното подпомагане, наблюдението, контрола и оценката на регионалното развитие.

Чл. 2.  Целите на закона са:
           1. създаване на условия за балансирано и устойчиво развитие на районите в Република България;
           2. 
създаване на предпоставки за намаляване на междурегионални и вътрешнорегионални различия в икономическото развитие на страната; 
           3. 
осигуряване на условия за растеж на заетостта и доходите на населението;
           4. развитие на трансгранично сътрудничество.

Чл. 3.  Регионалното развитие е процес на формиране и осъществяване на политика за постигане на балансирано и устойчиво развитие на административно-териториалните единици, обединени в райони за планиране на територията на Република България.

Чл. 4.  Регионалната политика е система от нормативно регламентирани документи и инструменти, насочени към реализиране на целите на регионалното развитие в административно-териториалните единици.

Чл. 5.  Провеждането на държавната политика в областта на регионалното развитие се основава на следните принципи:
           1. 
единен подход за планиране и програмиране; 
           2. 
концентрация на ресурсите за постигане на целите на регионалното развитие; 
           3. партньорство, публичност и прозрачност на всички нива при осъществяване на планирането, програмирането, финансирането, наблюдението и оценката; 
           4. допълване на финансирането от национални публични източници при съвместно финансиране с други източници; 
           5. междуведомствена координация на дейността на компетентните органи в процеса на планирането и програмирането, ресурсното осигуряване, реализацията, наблюдението и оценката; 
           6.  съгласуваност с другите структуроопределящи политики, инструменти и действия на международно, национално и регионално равнище.

Глава втора
РАЙОНИ ЗА ПЛАНИРАНЕ И ЗА ЦЕЛЕНАСОЧЕНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ

Чл. 6. (1)   На територията на Република България се обособяват райони за планиране.

          (2) Районите за планиране се формират на основата на областите в зависимост от географското им разположение, икономическото им развитие, броя на населението им и перспективите им за развитие.

          (3) Районите за планиране са с наименование и териториален обхват, както следва:

          1. Северозападен район за планиране, обхващащ областите Видин, Враца и Монтана;

          2. Северен централен район за планиране, обхващащ областите Русе, Велико Търново, Габрово, Плевен и Ловеч;

          3. Североизточен район за планиране, обхващащ областите Варна, Търговище, Шумен, Разград, Силистра и Добрич;

          4. Югоизточен район за планиране, обхващащ областите Бургас, Сливен и Ямбол;

          5. Южен централен район за планиране, обхващащ областите Пловдив, Кърджали, Хасково, Пазарджик, Смолян и Стара Загора;

          6. Югозападен район за планиране, обхващащ областите София, Софийска, Кюстендил, Благоевград и Перник.

         (4) Центровете на районите за планиране се определят от Министерския съвет.

Чл. 7. (1) В границите на районите за планиране се обособяват райони за целенасочено въздействие.

         (2) Районите за целенасочено въздействие са териториална основа за провеждането на държавната политика за регионално развитие чрез система от мерки, насочени към постигане на устойчив ръст на социално-икономическото развитие и преодоляване на вътрешнорегионалните различия.

         (3) Районите за целенасочено въздействие обхващат териториите на една или повече съседни общини.

         (4) Районите за целенасочено въздействие са:

          1. район за икономически растеж;

          2. район в индустриален упадък;

          3. изостанал граничен район;

          4. изостанал селски район;

          5. изостанал планински район;

          6. Столична община.

         (5) Показателите за обособяване на видовете райони за целенасочено въздействие по ал. 4, т. 1 - 5 се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, като се отчитат равнището и динамиката на икономическото развитие, структурата на икономиката, заетостта и безработицата, степента на изграденост на транспортната, техническата и социалната инфраструктура, демографската и селищната структура, географското положение и наличния потенциал за постигане на целите за развитие на съответния вид район.

         (6) Териториалният обхват на видовете райони за целенасочено въздействие по ал. 4, т. 1 - 5 се определят в регионалните планове за развитие в съответствие с критериите и показателите по ал. 5.

         (7) Територията на една община може да бъде включена към повече от един вид район за целенасочено въздействие по ал. 4, т. 2, 3, 4 и 5 в случаите, когато отговаря едновременно на критериите и показателите за тях.

Глава трета
СТРАТЕГИЧЕСКО ПЛАНИРАНЕ НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ

          Чл. 8.          Стратегическото планиране за постигане целите на регионалното развитие се осъществява чрез:

          1.  Национална стратегия за регионално развитие;

          2.  областни стратегии за развитие.

Чл. 9. (1) Националната стратегия за регионално развитие определя дългосрочните цели и приоритети на регионалната политика на Република България.

          (2) Националната стратегия за регионално развитие съдържа:

          1. сравнителен социално-икономически анализ на районите за планиране;

          2. основните и специфичните цели и приоритетите за развитие, които трябва да бъдат постигнати за определен период;

          3. необходимите действия на компетентните органи за постигане целите на стратегията;

          4. необходимите действия по наблюдението, оценката и актуализацията на стратегията.

          (3) Националната стратегия за регионално развитие отчита предвижданията на Националния план за развитие.

          (4) Националната стратегия за регионално развитие се приема от Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и се обнародва в “Държавен вестник”.

Чл. 10. (1) Областната стратегия за развитие определя целите и приоритетите за развитие на областта, както и мерките за постигането им.

          (2) Областната стратегия за развитие се разработва в съответствие с Националната стратегия за регионално развитие.

          (3) Областната стратегия за развитие съдържа:

          1. анализ на икономическото и социалното състояние на областта;

          2. специфичните дългосрочни цели и приоритети за развитие на областта и районите за целенасочено въздействие;

          3. организация и координация на дейността за постигане на целите;

          4. необходимите действия по наблюдението, оценката и актуализацията;

          5. схема за устройство.

          (4) Областната стратегия за развитие се приема от областния съвет за развитие.

Глава четвърта
ПЛАНИРАНЕ И ПРОГРАМИРАНЕ НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ

Чл. 11.(1)   За районите за планиране се разработват регионални планове за развитие.

          (2) Регионалните планове за развитие се разработват в съответствие с предвижданията на Националната стратегия за регионално развитие, както и с приоритетите и специфичните цели, съдържащи се в областните стратегии за развитие, за съответния програмен период.

          (3) Регионалните планове за развитие съдържат:

          1. анализ на икономическото, социалното и екологичното състояние и потенциала за развитие на съответния район за планиране;

          2. целите, приоритетите и мерките за развитие;

          3. районите за целенасочено въздействие;

          4. размера на необходимото ресурсно осигуряване, в т.ч. по видове помощи, както и разпределението им по районите за целенасочено въздействие;

          5. предварителна оценка на плана за очакваните резултати;

          6. индикативна финансова таблица - по източници на финансиране, мерки и приоритети, обобщаваща необходимите ресурси за реализация на плана;

          7. реда и начина за провеждането на консултациите за изпълнение на плана с партньорите на регионално равнище.

Чл. 12. Регионалните планове за развитие се приемат от Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Чл. 13. Ежегодното планиране на средствата за реализация на дейности в районите за целенасочено въздействие се осъществява по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, съгласувано с регионалните съвети за развитие и с министъра на финансите в рамките на бюджетната процедура, като средствата се осигуряват със закона за държавния бюджет за съответната година.

Чл. 14. (1) Общинският план за развитие определя целите и приоритетите за развитието на общината, както и финансовите ресурси за неговата реализация.

          (2) Общинският план за развитие се разработва в съответствие с предвижданията на областната стратегия за развитие.

          (3) Общинският план за развитие съдържа:

          1. анализ на икономическото и социалното развитие на общината;

          2. приоритетите и специфичните цели и мерки за развитие на общината;

          3. описание на съвместни дейности и проекти, които допринасят за постигане целите на развитието на съседни общини;

          4. индикативна финансова таблица, обобщаваща възможните ресурси за реализация на дейностите и проектите, в това число и по т. 3;

          5. реда и начина за осигуряване на информация и публичност на плана.

          (4) Общинският план за развитие се приема от общинския съвет по предложение на кмета на общината.

Чл. 15.(1) Програмирането и ресурсното осигуряване на регионалното развитие се извършва в рамките на Националната оперативна програма за регионално развитие.

          (2) Националната оперативна програма за регионално развитие се разработва съгласно прогнозни годишни лимити, определени по мерки, одобрени от Министерския съвет по предложение на министъра на финансите.

Чл. 16. (1) Националната оперативна програма за регионално развитие съдържа:

          1. синтезиран анализ на проблемите в районите за планиране;

          2. основни средносрочни програмни цели и приоритети за икономическото и социалното сближаване в развитието на районите за планиране;

          3. описание на мерките за изпълнение на приоритетите, включително информация за проверка на съответствието им със схемите за отпускане на държавни помощи и за извършване на наблюдение и оценка;

          4. система от показатели за измерване на очакваното въздействие от реализирането на програмата;

          5. индикаторите за наблюдение и оценка на изпълнението;

          6. обобщен индикативен финансов план с общия размер на средствата, необходими за изпълнението й по мерки и източници на финансиране;

          7. условията и реда за управление и изпълнение на програмата.

          (2) Към Националната оперативна програма за регионално развитие се изготвя програмно допълнение, което включва:

          1. мерките за изпълнение на приоритетите й;

          2. предварителна оценка на мерките по т. 1;

          3. определяне на индикатори за наблюдение и оценка за изпълнението на мерките по т. 1;

          4. финансов план за всяка мярка, разписан по видове финансови източници;

          5. дейностите, свързани с осигуряването на публичност и прозрачност на програмата;

          6. описание на информационната система за компютризиран обмен на необходимите данни за управление, наблюдение и оценка.

Чл. 17. Националната оперативна програма за регионално развитие се разработва в съответствие с предвижданията на Националния план за развитие и се приема от Министерския съвет.

Чл. 18. (1) При програмирането на регионалното развитие се отчитат инициативите на общините за устойчиво местно и регионално развитие.

         (2) Общинският съвет приема програма за реализация на общинския план за развитие по предложение на кмета на общината.

         (3) С програмата по ал. 2 се конкретизират мерките за развитие, проектите за тяхното изпълнение и съответните финансови ресурси, звената за изпълнение на проектите и дейностите за информация и публичност, контрола и оценката на изпълнението на програмата.

Чл. 19. Министерският съвет приема наредба за условията и реда, включително сроковете, за изготвяне, съгласуване, приемане, финансиране, актуализиране и изпълнение на стратегиите и плановете по чл. 8 и 11 и на програмата по чл. 15 по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и на министъра на финансите.



Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen


 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia