Europe.bg
  Page d’accueil - Actualités - Analyses
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Utilisateur:
  
  Mot de passe:
  
  
Registration
Mot de passe oublié
Europe.bg, c'est quoi?
 
  Information
Plan du site
Contacts
Partenaires
Partenaires média
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Actualités / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
30-01-2006

ЗАКЪСНЯВАМЕ С АНГАЖИМЕНТИТЕ ПО ГЛАВИ “ПРАВОСЪДИЕ И ОБЩЕСТВЕН РЕД” И “ЗЕМЕДЕЛИЕ”

говорните глави “Земеделие” и “Правосъдие и вътрешен ред”. Това стана ясно от междинния граждански доклад по изпълнението на задълженията на България към Европейския съюз в петте критични области, огласен от Институт “Отворено общество” в неделя.

Експерти на института за разработили доклада по подобен начин с този на Европейската комисия, като фокусът е паднал изцяло върху петте области, в които страната ни е отбелязала критично изоставане по изпълнение на поетите пред ЕС ангажименти. Това са земеделие, правосъдие и вътрешен ред, защита на авторското право, регионално развитие и административен капацитет да се усвояват еврофондовете и по глава “Свободно предоставяне на услуги” в частта за задължителната застраховка “Гражданска отговорност”.

Окончателният вариант на доклада ще бъде представен в края на март

Оценъчната скала в изследването по отношение на изпълнението или неизпълнението на набелязаните мерки е разделена на 4 части. Като “изпълнена” мярка се счита тази, по която всичко е свършено в срок, за “по-скоро изпълнена” се счита онази, по която срокът не е спазен, но работата по нея е напреднала и скоро ще завърши. В отрицателния спектър са оценките “по-скоро неизпълнена” и “неизпълнена” - в единия случай работата по изпълнение е започнала, но закъснението е много голямо, а в другия, че по мярката не се работи.

Една трета от поетите ангажименти са изпълнени, още толкова се изпълняват

Изводът в доклада е, че като цяло към 16 януари 2006 година 34% от поетите ангажиментите в петте критични области са изпълнени, 38% са по-скоро изпълнени, а 26% са по-скоро неизпълнени. Няма мерки, по които работата да не е започнала.

“Напълно споделям изводите от направения доклад, особено в частта му за борбата с корупцията и организираната престъпност”, заяви министърът по европейските въпроси Меглена Кунева, на която бе връчен документът.

Тя се ангажира да внесе доклада за официално ползване в Министерския съвет и обеща той да бъде изпратен в Брюксел, за да се чуе чрез него гласът на гражданското общество.

Посланикът на Финландия Кауко Ямсен, който също присъстваше на срещата, заяви, че е приятно изненадан от изготвения от гражданския сектор доклад.

По глава “Правосъдие и вътрешен ред” - вместо свършена работа - отчети и стратегии

Липсата на координация е основният проблем, който срещат институциите в работата си. Това е заключението на експертната група, направила оценка по свършеното по глава 24 “Правосъдие и обществен ред”, съобщи ръководителят на групата Мартин Граматиков.

“При решаването на проблемите в областта на правосъдието и вътрешния ред броят на замесените институции е най-голям – те са 13. И оттук разбираемо идват проблемите при координацията”, заяви анализаторът от “Отворено общество”.

По думите му друг голям проблем се среща при приемането на нормативната уредба, което става бързо и в срок, но липсва качеството.

“Повечето от нормативните актове се приемат в срок, но и с ясното съзнание, че след това трябва да бъдат преправяни. Твърде скромен акцент се поставя и върху мерките за подобряване на досъдебното производство, борбата срещу корупцията и организираната престъпност”, каза още Граматиков и добави., че в тези области се работи фрагментирано и некачествено.

Заключението от междинния доклад на Отворено общество е, че 41% от мерките, които държавата е приела да изпълни по тази глава, са по-скоро неизпълнени. Експертите на неправителствената организация прогнозираха, че има голяма вероятност мерките да не бъдат изпълнени до публикуването на финалния доклад на Европейската комисия в края на април тази година.

Докладът на “Отворено общество” на практика повтаря позицията на ЕС, изразена от комисаря Франко Фратини за липса на конкретни резултати в борбата срещу корупцията и организираната престъпност. Като извод в документа се заявява, че усилията на изпълнителна власт са концентрирани предимно в изготвянето на отчети и стратегии, а не върху конкретни действия.

Докладът критикува и липсата на прозрачност в българските институции.

Само една четвърт е извършеното по глава “Земеделие”

Като сериозни причини за безпокойство е закъснението по изпълнение на мерките в глава “Земеделие”. Извън срок е програмата за изграждане на системата за идентификация на парцелите, построяването на независими лаборатории за анализ на маслеността и на граничните ветеринарни инспекционни пунктове и др.

Тук изпълнените мерки от институциите са 23%, по-скоро изпълнените са 36%, а по-скоро неизпълнените са 41%.

Като изпълнени са посочени създаването на млечен борд, засилване на контрола върху движението на животните. Не е започнало обаче разпределението на млечните квоти и не е приключило преструктурирането на преработвателните предприятия.

Въпреки това експертите на неправителствената организация смятат, че има капацитет  за изпълнение на набелязаните мерки.

Мониторинговият доклад на ЕК от края на май и началото на юни 2005 г. определи като области за сериозно безпокойство ветеринарното законодателство, организацията на пазара за млякото и въвеждането на система за млечните квоти, структурирането на Разплащателната агенция за директните субсидии и Интегрираната система за администриране и контрол на разпределението на европарите.

Макар и не толкова остро бяха поставени и въпросите за търговските механизми, организацията на сектор „вино”, контролът на качеството на плодовете и зеленчуците и др.

В анализа на “Отворено общество” се посочва, че действията за прилагането на повечето мерки в посочените от ЕК области на земеделието са удължени. Затова не може да се счита, че те са изпълнени, пише в доклада. Като положителен факт се посочва промененото в голямата си част законодателство по евроангажиментите. Тепърва обаче има да се приема допълнителна нормативна уредба и ще се прилагат реално новият ветеринарен закон, бъдещият закон за храните.

Най-голям е напредъкът в защитата на интелектуалната собственост

Най-голям напредък България има в работата по защитата на интелектуалната собственост. Тук 66% от мерките са изпълнени, а 34% са по-скоро изпълнени. Заключението в доклада е, че има всички предпоставки България да успее да навакса изоставането по този показател до излизането на мониторинговия доклад на Европейската комисия.

По отношение на критиките към ниския обхват на застраховката “Гражданска отговорност” България също е отбелязала значителен напредък като 59% от мерките са изпълнени, 23% са по-скоро изпълнени, а 18% са по-скоро неизпълнени.

Според експерта на “Отворено общество” Калин Димитров обхватът на застраховката се е увеличил до 97% след предприемането на конкретни мерки от страна на КАТ като подмяната на регистрационните табели и промяната на методиката за отчитане на застрахованите автомобили.

Липсва капацитет на общините да усвоят парите по еврофондовете

Административният капацитет на общините да бъдат усвоени парите от европейските фондове все още е сред големите недостатъци на България по глава “Регионална политика и координация на структурните инструменти”, съобщи ръководителят на експертната група Белин Моллов.

По думите му формално може да се отчете, че всички мерки са изпълнени, но трябва да се има предвид, че в България няма достатъчно добре подготвени служители, които да работят с инструментите на ЕС.

Според доклада в частта за тази глава 21% от мерките са изпълнени, 72% са по-скоро изпълнени и 7% са по-скоро неизпълнени.



Actualités
Actualités
Analyses
Interviews


 
Заедно
Evénements à venir
 
 
 
    Encore 
Interviews
 
 
 
    Encore 
Articles récents
 
    Encore 

Projet de Institut européen | Centre de modernisation des politiques | Institut des politiques européennes |
| Protections des données privés | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Le système d'information est réalisé grace au soutien financier de Institut Société ouverte et Fondation Société ouverte - Sofia