СЪДЕБНАТА САГА С БОЙКО БОРИСОВ МОЖЕ ДА ТРАЕ МЕСЕЦИ И ДА СЪВПАДНЕ С ПОСЛЕДНОТО ПОЛУГОДИЕ ОТ КМЕТСКИЯ МУ МАНДАТ
Непознаването на закона не оправдава неговото нарушаване, коментират юристи и дори повдигат въпроса за минимален образователен ценз на кандидатите за местни избори.
Общинската избирателна комисия (ОИК), която – както Портал ЕВРОПА вчера първи съобщи – се събира на 17 юли по повод сигналите срещу Бойко Борисов, би могла или да го отстрани от длъжност, или не.
Независимо какво е решението на ОИК, то може да се обжалва пред СГС. След това решението може да бъде обжалвано пред ВАС.
Процедурата би траяла няколко месеца.
От една страна това би съвпаднало с президентските избори, а от друга е важно да се отбележи, че по закон, шест месеца преди края на кметския мандат, не могат да бъдат провеждани нови избори за градоначалник.
Едно от възможните решения на Софийския градски съд (СГС) е да отстрани временно Бойко Борисов от кметския пост.
А за да успее ОИК да отстрани Борисов от поста са необходими две трети мнозинство, т.е. най-малко 12 гласа от общо 17 членове на Общинската избирателна комисия. Портал ЕВРОПА припомня, че 8 от членовете са от НДСВ, 3 от БСП, 1 от ДПС, 1 от НИЕ и 4 от СДС.
Експерти коментираха пред Портал ЕВРОПА реакциите на десетте кметове, които също попадат в списъка на ДСБ. Фактът, че те не осъзнават, че има нещо нередно в това, че са нарушили Закона за местното самоуправление, повдига според експертите въпроса за въвеждане на минимален образователен ценз при кандидатиране на местни избори.
Кметът на с. Долни Богоров Иво Шумански (НДСВ) коментира пред Портал ЕВРОПА, че преди 10 години е регистрирал фирма, която не работи, а желанието му било да се занимава с недвижими имоти. Той окачестви сигнала на ДСБ като “смехотворен”. Шумански каза, че не е знаел за разпоредбата на закона до момента, в който избухна скандалът, но разпалено повтори неколкократно, че е трябвало да бъде информиран. На въпрос от кого е очаквал да бъде информиран за съдържанието на законите, Иво Шумански отговори “не знам”. “Какво означава нарушение на формалната страна на закона? Нищо не означава. Не се чувствам виновен, дори и формално”, отсече той и каза, че Бойко Борисов е “достоен” човек и трябва да остане кмет на София.
Кметицата на Доброславци Светла Цончева (независим кандидат) каза, че участва в управителния съвет на кооперацията “най-вече в защита на интересите на хората, които са мои избиратели”. Цончева смята, че така и така кооперацията трябва да се управлява – на нея са й гласували доверие да защитава член-кооператорите. Г-жа Цончева каза още, че селската кооперация има един кооперативен хранителен магазин и едно заведение, което се отдавало под наем. На въпрос дали е знаела, че с участието си в кооперацията нарушава закона като кмет, Светла Цончева отговори: “В последствие го разбрах, но не смятам, че е кой знае каква грешка и не се притеснявам от това.” Цончева допълни, че не я интересува дали Бойко Борисов е имал връзки с Пашата и други бизнесмени, “важното е да ми помага”, каза тя.
“Като ви изберат за кмет, на следващия ден трябва добросъвестно да подадете молба да ви махнат от управителния съвет на фирмата”, коментира проф. Михаил Константинов, зам.-председател на ЦИК. Дори управителният съвет да забави своя отговор, важното е новоизбраният кмет да е подал такава молба навреме. “Тези кметове са в нарушение”, категоричен е проф. Константинов, според когото в случая нямат основание аргументите, че фирмите им не развивали дейност или че те участвали в кооперации за доброто на своите избиратели. “Нулевата печалба и неразвиването на дейност са нещо временно – днес фирмата не развива дейност, на утре може да започне да развива”, поясни Константинов.
Проф. Михаил Константинов коментира пред Портал ЕВРОПА – без значение е дали Бойко Борисов е прехвърлил дяловото си участие във фирмата чрез нотариално заверен договор, важното е той да не участва в управлението й. Проф. Константинов подчерта, че има съществена разлика между притежаване на дялове и управление на фирма: например един изпълнителен директор управлява някоя фирма и без да има дялово участие в нея. Т.е. отказването от дялово участие не означава, че отказалият се не участва в нейното управление. “Бойко Борисов е трябвало да извърши необходимите действия за излизане от управлението на фирмата”, каза Михаил Константинов. Според него не е ясно дали Бойко Борисов е излязъл от управлението й.
Проверката на ОИК в съда би трябвало да се съсредоточи в два пункта – първо, подлежи ли на заличаване от търговския регистър първата фирма; и второ – излязъл ли е Бойко Борисов от органите на управление.
Според говорителя на Централната комисия за местните избори ЦИКМИ Александър Александров, не е достатъчно само някой да бъде съдружник или да бъде акционер, за да се смята, че извършва търговска дейност. Цитиран от Агенция ФОКУС, Александров казва, че законът само налагал забрана за търговска дейност, но не упоменавал кога трябва да се излезе от дружеството.
“Вижте член 41”, беше лаконичният коментар на ген. Атанас Атанасов (ДСБ) на тази теза.
Документът, издаван от СГС – за София това е районният съд – са от публичния търговски регистър. Тези удостоверения са единствено релевантните. “Защо съдът не знае и не е уведомен за договора, с който Бойко Борисов прехвърля права?” – попита в интервю за Портал ЕВРОПА ген. Атанас Атанасов (ДСБ). Според него въпросният договор, който Борисов показа вчера, не означава, че той не участва във фирмите.
“Дори някоя от тези фирми да не развива дейност, фактът, че кметът на София участва в тях, е нередно”, каза Атанасов. Той поясни с пример: някоя фирма решава да проучи потенциален бизнес-партньор. Поисква от съда удостоверение за актуално състояние и сред съдружниците вижда Бойко Борисов – своеобразна “реклама” за потенциалните бизнес-отношения; дори предпоставка за корупция: ако например някой търси бизнес-подстъп към дейността на общината, лесно би открил с кои фирми е свързан кметът и би използвал съответните бизнес-канали, за да си осигури неговата протекция.
“Това е недопустима реклама”, категоричен е Атанасов, тъй като името на публичната личност, редом с това на някоя фирма, би могло “да отключва врати”... Щом съдът не знае, че Борисов е извън фирмата, няма как да го разбере и никой, който поиска удостоверение от публичния регистър, поясни Атанасов.
Излиза, че легитимността на документи, издавани от съда за актуалното състояние, се поставят под съмнение, коментираха пред Портал ЕВРОПА юристи и предупредиха, че с такива удостоверения за актуално състояние например се кандидатства за обществени поръчки. Факт е, че съдът няма електронна информационна система. Така че възможно е да бъде издадено удостоверение за актуално състояние на фирма, без съдът да знае всички обстоятелства по него, коментираха юристи пред Портал ЕВРОПА.
В интервю за “Дарик-радио”, проф. Михаил Константинов поясни, че според Борисов фирмата “Интербулпред” АД не е актуализирала своя уставен капитал и съгласно Търговския закон, се изисква тя да бъде заличена от търговския регистър. “Ако приемем, че това става автоматично – екс леге – тогава тази фирма вече не съществува. Поставя се естествено въпросът защо съдът е издал удостоверение за актуално състояние, от което излиза, че тази фирма съществува със съдружници, един от които е г-н Борисов”, каза още Константинов пред “Дарик”.
Портал ЕВРОПА попита прес-службата на столичната община за договора, показан от Борисов в отговор на сигнала на ДСБ. От там ни отговориха, че нотариалната заверка е поставена от нотариус Радостина ТЯНКОВА.
Из интервюто на Кирил Вълчев от “Дарик-радио” с проф. М. Константинов:
"Какво може да спаси Борисов? Единственото решение, поне на мен ми изглежда, да представи заявление с входящ номер в Софийски градски съд по силата на променения преди неговото кметство закон, защото имаше такива случаи със Соломон Паси, където той казва: аз исках да изляза от фирмата, само че Съветът на директорите не се събираше или Общото събрание не ме освобождаваше.. .
Абсолютно сте прав.
И затова преди кметството на Борисов през миналата година Търговският закон беше променен - член 141, алинея 5, където казва, че той сам може да поиска от съда да бъде освободен. Значи той трябва да покаже заявление с входящ номер от съда.
Точно така, и няма значение дали по-нататък са предприети или не някакви действия. Той трябва да извърви своята част от пътя, защото имаме много случаи, когато съответните съвети или управителни органи не извършват това заличаване от своя състав на съответния член и се налага това, което вие споменахте. Но ако той добросъвестно, след като се е заклел пред общинския съвет, станал е кмет, в едни разумни срокове е подал такова заявление, той. . . Четох съдебна практика, съдът казва, Върховният административен - няма разумни срокове. Трябва веднага. Разумният срок, когато такъв не е указан в закона, се разбира веднага. Т.е. ако е в почивен ден това нещо, на следващия, първия работен ден. Това е по презумпция. Сега, тук за съжаление съдебната практика в България не е еднозначна. Има най-различни противоречиви решения, включително такива, които са взети от Върховния административен съд. Някъде, където кметът е подал със закъснение такова заявление, Върховният съд му го признава и не го отстранява. На други места, където има такова закъснение, кметът е бил отстранен. Така че как ще постъпи сега Върховният съд аз не знам, крайно време е да се променят Законът за местните избори и Законът за местното самоуправление и местната администрация и да се укажат точни срокове, например тридневни срокове, а не да тълкуваме понятието разумен срок."
Бойко Борисов написа писмо до ОИКБорисов е предприел необходимите действия за прекратяване на участието си в търговски дружества и техни управителни органи още при предложението за назначаване на ръководна длъжност в системата на МВР. Това се съобщава в писмо, изпратено от кмета до Общинската избирателна комисия (ОИК). Писмото е по повод обвиненията на ДСБ, че Борисов все още е съдружник и управител на "Джи енд Би травъл къмпани" ООД, както и член на съвета на директорите на "Интербулпред" АД.Миналата седмица от столичната организация на ДСБ са поискали от ОИК касиране на вота и отстраняванене на Борисов заради нарушаване на изискванията на закона за местното самоуправление и местната администрация. (по “Медиапул”)