Europe.bg
  Page d’accueil - Actualités - Analyses
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Utilisateur:
  
  Mot de passe:
  
  
Registration
Mot de passe oublié
Europe.bg, c'est quoi?
 
  Information
Plan du site
Contacts
Partenaires
Partenaires média
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Actualités / Analyses

RSS
  • A+
  • A-
08-11-2006

ДОКЛАДИ НА ЕК ЗА НАПРЕДЪКА НА ТУРЦИЯ И СТРАНИТЕ ОТ ЗАПАДНИТЕ БАЛКАНИ

Портал ЕВРОПА ви представя най-важните заключения от докладите на Европейската Комисия за напредъка на страните от Западните Балкани и Турция в процеса на присъединяване към ЕС.

Страните кандидати за членство са Хърватия, Македония и Турция.

Хърватия

Политически критерии: Хърватия продължава да отговаря на политическите критерии от Копенхаген и политическата ситуация продължава да се подобрява. Започна въвеждането в действие на стратегиите за реформа на съдебната система и борба с корупцията. Хърватия отбелязва, макар и бавен напредък по отношение на проблемите на малцинствата и връщането на бежанците. Продължава и пълното сътрудничество с Международния наказателен трибунал за бивша Югославия. Хърватия продължава да играе положителна роля в регионалното сътрудничество.

Въпреки това, реформата е все още в много ранна фаза и съществува широко поле за подобряване на съдебната система, обществената администрация и борбата с корупцията. Допълнителен прогрес по въпросите на защита на малцинствата, връщането на бежанците и провеждането на трибунали за военни престъпления, е от изключителна важност. Много важни са и усилията за решаване на големите проблеми със съседните страни, особено очертаването на границите.

Икономически критерии: Хърватия може да бъде разглеждана като функционираща пазарна икономика. Страната би трябвало да може да се справи с натиска на конкуренцията и пазарните сили в съюза в средносрочен план, при условие, че неотклонно провежда програмата за реформи, целящи избавянето от значителните слабости. Инфлация е слаба, има стабилен обменен курс и увеличаване на икономическия ръст. Банковият сектор продължава да расте, а безработицата намалява. Инфраструктурата се подобрява и се увеличава конкурентността в телекомуникациите.

Въпреки това, все още съществува значително неравновесие в търговията и финансите. Високият вътрешен дълг представлява потенциален риск за макроикономическата стабилност. Скоростта на структурните реформи като цяло е бавна. Продължават субсидиите на губещи предприятия и държавната намеса в икономиката остава висока. Реформите трябва да се прилагат неуморно.

Прилагане на европейското законодателство: Хърватия е подобрила способността си да поема задълженията на членството. В повечето области е отбелязан известен напредък, най-вече в изравняването на законодателството.

Въпреки това в много случаи прилагането е слабо и административния капацитет остава неравномерен. Напредъкът варира значително в отделните области. Много остава да бъде направено по отношение на общото ниво на приравняване на законодателството и административния капацитет. Значителни и постоянни усилия са необходими по редица глави като свободно движение на капитали, земеделие, граждански и човешки права, екология, политика по конкуренцията, независимост на съдилищата и др.

Доклад за напредъка на Хърватия pdf (273.91 Kb)

Македония

Политически критерии: Бивша Югославска Република Македония е отбелязала значителен напредък в изпълняването на политическите критерии. През 2006г. се провеждат политически реформи, макар и с по-бавно темпо. Донякъде това се дължи на създаването на ново правителство. Предприети са стъпки, разрешаващи честни парламентарни избори. Все още съществуват нередности и ще са необходими значителни усилия, които да осигурят отговарянето на следващите избори на стандартите. Започна важна реформа на съдебната система, която трябва да бъде завършена. Процесът на децентрализация напредва. Страната продължава да играе положителна роля в региона.

Въпреки това страната трябва да увеличи усилията си в редица области. Необходими са допълнителни усилия за осигуряването на прилагането на Охридските споразумения. Нужен е конструктивен диалог между партиите, който да осигури нормалната работа на институциите. Това ще позволи по-лесното провеждане на реформите в съдебната система, полицията и децентрализацията. Остава да бъдат постигнати конкретни резултати в борбата с корупцията. Независимостта и професионализма на държавната администрация, както и административния капацитет, трябва да бъдат усилени.

Икономически критерии: страната е значително напреднала в установяването на действаща пазарна икономика и поддържа широк консенсус по главните икономически политики. Макроикономическата стабилност и предсказуемост са се увеличили. Инфлацията остава под контрол, намаляват бариерите пред влизането и излизането от пазара чрез опростяване на процедурите за регистрация на фирми и банкрути.

Въпреки това остава да съществуват институционални слабости като тромави административни процедури, корупция и ниско ниво на правна сигурност, които се отразяват на икономическия климат и правилното функциониране на пазарната икономика. Трудовите и финансовите пазари работят лошо, а сивия сектор разрушава икономиката. Необходими са допълнителни усилия за стабилизация и реформа за да се осигури действието на икономиката в конкурентната среда на съюза в средно-срочен план.

Прилагане на европейското законодателство: страната е отбелязала известен прогрес. Продължава изграждането на ново законодателство и институции. Отчетлив прогрес е отбелязан в някои сфери, основно засягащи вътрешния пазар.
Въпреки това страната все още е изправена пред големи препятствия при осъществяването и ефективното налагане на законодателството. Трябва да увеличи усилията си в сфери като земеделие, безопасност на храните, конкуренция, околна среда, правосъдие. Телекомуникационният пазар все още не е либерализиран, а правата върху интелектуалната собственост все още не са адекватно защитени.

Доклад за напредъка на Македония.pdf (286.11 Kb)

Турция

Политически критерии: Въпреки че Турция продължава в голяма степен да изпълнява Копенхагенските политически критерии и се старае да провежда политически реформи, скоростта намаля през последната година и са необходими значителни допълнителни усилия. Приети са някои елементи от деветия пакет реформи, които са част от приоритетите по сътрудничеството за приемане като закона за омбудсманите и ромските селища. Продължава подготовката на място като обучение на съдии и прокурори.

Въпреки това повечето от краткосрочните критерии по партньорството все още не са изпълнени. Необходими са допълнителни усилия за осигуряването на граждански контрол върху военните. По отношение на основните права - част от новия Наказателен Кодекс трябва да бъде променена за да защитава адекватно свободата на словото. Трябва да бъдат положени усилия и в свободата на религията и икономическите и социалните права, в частност правата на жените и синдикатите. Турция трябва да обърне внимание на сериозните икономически и социални проблеми в югоизточната част на страната и да осигури пълното зачитане на правата и свободите на кюрдското население. Турция поддържа и ограниченията си върху преките транспортни връзки с Кипър.

Икономически критерии: Турция продължава да бъде приемана за функционираща пазарна икономика, докато продължава да поддържа скорошните си постижения в реформите и стабилизацията. Ако продължи политиката на стабилизация и предприеме решителни стъпки за структурни реформи, Турция ще се справи с конкурентния натиск в ЕС в средносрочен план. Отбелязан е напредък в приемането на ново законодателство и създаването на нови институции.

Прилагане на европейското законодателство: Турция е подобрила възможностите си за поемане на задълженията на членството. Отбелязан е известен прогрес в повечето области. Въпреки това изпълняването на краткосрочните приоритети по Партньорството за Присъединяване изостава в много области. Много остава да бъде направено в общото изравняване на турското законодателство с европейското право. Някои области, свързани с вътрешния пазар, като митници, търговия и свободно движение на стоки, са сравнително напреднали. Постигнат е напредък и в области като законите за интелектуалната собственост, антитръстово законодателство, транспорта и социалната политика. В други области като услуги, движение на капитали, фирмено право, земеделие и околна среда, изравняването е ограничено. В повечето области е нужно много по-голямо подобряване на институционалния и административния капацитет.

Доклад за напредъка на Турция pdf (364.5 Kb)

 

Най-важните изводи от докладите за напредъка на Косово и потенциалните страни-кандидати: Албания, Босна и Херцеговина, Черна гора и Сърбия

Албания

Политически критерии: Албания е отбелязала напредък в няколко ключови области. Показа решимост да се бори с корупцията. Прие план за изпълняване на задълженията по Европейското партньорство и Споразумението за стабилизация и асоцииране и е подготвила нови структури, които да ги изпълняват. Албания продължава да допринася за стабилността на региона.

Въпреки това, необходим е допълнителен напредък в сътрудничеството между правителството и опозицията за провеждането на ключови реформи. Необходимо е изграждането наново на административния капацитет след провеждането на значителни промени в администрацията и преструктурирането на много министерства. Албания трябва да отбележи допълнителен прогрес в политическата и съдебната реформа, гражданските права, борбата с корупцията и организираната престъпност. Трябва да бъде подобрено законодателството за свобода на медиите и правилното му прилагане.

Икономически критерии: Албания е отбелязала прогрес към функционираща пазарна икономика. Поддържа макроикономическа стабилност, силен икономически ръст и слаба инфлация. Необходими са допълнителни реформи за да може страната да се справи с натиска на конкуренцията. Дисбаланса във външнотърговските отношения се разширява, като износа остава много слаб. Албания трябва да обърне внимание на проблеми като слаба инфраструктура и да насърчи икономическото развитие.

Европейски стандарти: Албания е отбелязала известен напредък в приемането на структурите и законите, необходими за отговаряне на европейските стандарти. Прогрес е постигнат в борбата с организираната престъпност, подобряването на митниците, конкуренцията, стандартизацията и статистиката

Засилването на реформите в области като интелектуална собственост, информационно общество и медии, земеделие, ветеринарен и фитосанитарен контрол, ще бъдат важни за успешното прилагане на Споразумението за стабилизация и асоцииране.

Доклад за напредъка на Албания pdf (242.33 Kb)

Босна и Херцеговина

Политически критерии: Прогреса по отношение на тези критерии продължава. Планираното премахване на Службата на Върховния представител е оценка за постиженията на страната в сигурността и стабилността. Провеждането на общите избори на 1 октомври представлява продължаващото укрепване на демокрацията и върховенството на закона. Приета е стратегия за административна реформа.

Босна и Херцеговина трябва да увеличи усилията си относно полицейската реформа. Други приоритети са приемането на цялото необходимо законодателство за обществените медии и засилването на администрацията, както и пълно сътрудничество с Трибунала за Бивша Югославия. Необходима е конституционна реформа, която да осигури правилната работа на институциите.

Икономически критерии: отбелязан е известен прогрес към създаването на функционираща пазарна икономика. Координацията на данъчната политика се засилва и успешно е въведен ДДС.

Въпреки това остава да бъдат преодолени неравномерностите в търговията. Необходимо е осигуряването на правилното взимане на решенията относно данъчната и икономическата политика. Приватизацията трябва да бъде ускорена.

Европейски стандарти: Босна и Херцеговина е предприела допълнителни стъпки към покриването на европейските стандарти. Прогрес е отбелязан в данъчната политика, антитръстовата политика, транспорта, енергетиката и някои от областите, свързани с правосъдието и вътрешните работи.

Трябва да бъдат засилени работите в области като свободното движение на стоки и услуги, митниците, държавните помощи, заетостта, образованието, околната среда и статистиката. Необходими са конкретни действия за постигането на единно икономическо пространство в страната. Общият административен капацитет трябва да бъде допълнително усилен.

Доклад за напредъка на Босна и Херцеговина pdf (258.45 Kb)

Черна гора

Политически критерии: Черна гора е постигнала известен напредък в областта на политическите критерии. Страната успя управлява безпрепятствено процеса за постигане на независимост. Парламентарните избори на 10 септември отговаряха на международните стандарти. Постигнати са някои елементи на политически консенсус по ключови проблеми. Увеличава се желанието за борба с корупцията и засилването на властта на закона, включително чрез съдебна реформа.

Въпреки това остават слабости. Съдебната система е слаба, докато корупцията и организираната престъпност остават проблем. Страната значително трябва да укрепи институциите си и усилията си за постигане на резултати по места. Конституцията, която ще бъде приета, трябва напълно да отговаря на европейските стандарти. Трябва да продължи сътрудничеството с Трибунала за Бивша Югославия.

Икономически критерии: Черна гора е постигнала известен напредък към създаването на работеща пазарна икономика. Съществува макроикономическа стабилност, нараства икономическия растеж и се увеличават преките чуждестранни инвестиции.

Въпреки това растежът продължава да зависи само от няколко сектора, а външнотърговския дисбаланс се увеличава. Трудовия пазар остава тромав, а безработицата висока. Икономическата среда се усложнява от регулаторни пречки. Трябва да се преследват реформи, които да позволят на страната да се справи с натиска на конкуренцията и пазарните сили в бъдеще.

Европейски стандарти: Черна гора е постигнала известен напредък в приближаването на законодателството и политиката до европейските стандарти. Продължава усилването на административния капацитет, в частност по въпросите на европейската интеграция, включително преговорите за Споразумение за стабилизация и асоцииране.

Въпреки това страната все още е в начален етап на подготовка и е необходимо пренасочването на значителни ресурси за справяне с предизвикателствата на въвеждането и прилагането на законодателството. Това засяга и ключови сфери като движението на стоки, митниците, земеделието и социалната политика, конкуренцията, заетостта. Необходими са специални усилия в съдебната система и сигурността, включително в борбата с организираната престъпност и визовата политика.

Доклад за напредъка на Черна гора pdf (215.4 Kb)

Сърбия

Сърбия първоначално отбеляза забележим напредък по Споразумението за стабилизация и асоцииране, където показа значителен административен капацитет. Въпреки това преговорите бяха прекъснати през май 2006г., тъй като властите в Белград не изпълниха ангажиментите си към Международния Трибунал за Бивша Югославия. Преговорите ще бъдат подновени веднага щом бъде постигнато пълно сътрудничество с Трибунала.

Политически критерии: Сърбия трябва да бъде поздравена за отговорния начин, по който се справи с разпадането на съюза след обявяването на независимост от Черна гора. Приемането на нова Конституция е похвално събитие. Гражданското право и административната реформа се развиват добре. Приети са стратегии за съдебна реформа и борба с корупцията. Като цяло допълнително се подобри ситуацията с човешките права и правата на малцинствата.

Въпреки това в новата конституция има някои области, които предизвикват притеснение, най-забележимо това е във връзка с независимостта на съдебната власт. Борбата с корупцията трябва да бъде засилена. Гражданският контрол върху военните трябва да бъде приложен ефективно. Сърбия трябва да постигне пълно сътрудничество с МТБЮ. Трябва освен това да има конструктивен подход към Косово.

Икономически критерии: Сърбия е постигнала забележим напредък към работеща пазарна икономика. Икономическият растеж продължава. Увеличават се преките чуждестранни инвестиции. Икономическата интеграция с ЕС е напреднала.
Усилията за стабилизация и реформи трябва да продължат за да може страната да се справи с натиска на конкуренцията в бъдеще. Страната се нуждае от сериозни данъчни промени. Страната трябва да засили освен това приватизацията и процедурите за банкрут.

Европейски стандарти: Сърбия постигна добър напредък в привеждането на законодателството си в съответствие с европейските стандарти в повечето области, включително борбата с прането на пари, трафика на хора, стандартизацията, движението на услуги, някои области на вътрешния пазар, митниците, образованието, заетостта, земеделието и транспорта.

Необходими са обаче усилия в редица сфери като данъчното облагане, държавните помощи, интелектуалната собственост, защита на потребителите, безопасност на храните, околна среда, финансов контрол. Сърбия трябва да положи усилия и във визовата политика, граничния контрол, реформа на полицията и службите за сигурност, борбата с организираната престъпност и защитата на личните данни.

Доклад за напредъка на Сърбия pdf (211.85 Kb)

Косово ( по резолюция 1244 на Съвета за сигурност на ООН)

Политически критерии: Косово остана стабилно и отбеляза напредък в предаването на отговорностите към временните институции на самоуправление. Създадени са нови министерства на правосъдието и вътрешните работи. Приет е важен пакет от реформи за подобряване на дейността на Събранието на Косово.

Въпреки това фокусирането върху статута значително забави усилията за реформа. Администрацията остава слаба, което се отразява на върховенството на закона. Съдебните институции са отбелязали малък прогрес в гражданското и криминалното правосъдие. Въпреки кампанията на властите за подобряване на положението на малцинствата, малцинствените групи продължават да бъдат в неравностойна позиция. Условията за постоянното завръщане на бежанците продължават да са трудни. Има малко напредък по отношение на корупцията, която продължава да е широко разпространена.

Икономически критерии: Съгласието по основите на икономическата политика като цяло се поддържа, а данъчната политика е укрепена. Създадена е средносрочна рамка на икономическата политика. Отбелязан е прогрес чрез приватизацията на предприятия.

Въпреки това Косово е постигнало малък напредък към създаването на функционираща пазарна икономика. Не е постигната макроикономическа стабилност, главно поради слабите данъчни и международни позиции. Безработицата остава висока.

Европейски стандарти: Косово е постигнало известен напредък в приближаването към европейските стандарти.

Въпреки това е постигнат ограничен напредък в прилагането на приетото законодателство. Нужни са допълнителни усилия за създаването на административна среда, която да осигури допълнителното приравняване към европейските стандарти. Постигнат е известен прогрес в екологията, транспорта, енергетиката, митниците, данъците, полицията и граничния контрол. Косово трябва да подобри работата си в области като борбата с организираната престъпност, трафика на хора и наркотици, земеделието, статистиката и правата върху интелектуалната собственост.

Доклад за напредъка на Косово pdf (212.12 Kb)

 



Actualités
Actualités
Analyses
Interviews


 
Заедно
Evénements à venir
 
 
 
    Encore 
Interviews
 
 
 
    Encore 
Articles récents
 
    Encore 

Projet de Institut européen | Centre de modernisation des politiques | Institut des politiques européennes |
| Protections des données privés | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Le système d'information est réalisé grace au soutien financier de Institut Société ouverte et Fondation Société ouverte - Sofia