Europe.bg
  Page d’accueil - Actualités - Interviews
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Utilisateur:
  
  Mot de passe:
  
  
Registration
Mot de passe oublié
Europe.bg, c'est quoi?
 
  Information
Plan du site
Contacts
Partenaires
Partenaires média
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Actualités / Interviews

  • A+
  • A-
25-07-2006

МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ВАСИЛЕВ ПРЕД ПОРТАЛ ЕВРОПА

Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев пред Портал ЕВРОПА във връзка с Темата на месеца на портала - "С лице към хората..."

Поводът за интервюто е изявлението през април на министъра на културата Стефан Данаилов относно разпределението на местата в държавната администрация по райони. В писмо до Портал ЕВРОПА г-н Данаилов казва, че се водят такива разговори между коалиционните партньори; че резултатите могат да бъдат съобщени едва след като приключат обсъжданията. Водят ли се наистина такива разговори между трите партии в коалицията?

Тук не съм сигурен в какво мое качество ме питате.

В качеството ви на член на правителството.

Членовете на правителството все пак не участват в такива разговори. Със сигурност на ниво политически ръководства на трите партии, а не на членовете на кабинета, се водят разговори за назначения в цялата страна, подчертавам – не за държавни служители. Що се отнася до държавните служители, от мен като министър на администрацията не бихте могли да очаквате да ви кажа нищо друго, освен това, че изцяло се спазва законът и всички назначения стават с конкурс. Изключение прави новата възможност за мобилност, която засега е използвана може би два пъти в държавата, т.е. това не е масово явление. Бих искал да добавя, че Инспекторатът за държавната администрация, функциониращ от няколко месеца към нашето министерство, се справя много добре със своята работа. Извършили сме масови проверки в десетки администрации в цялата страна – и общини, и агенции, и министерства. Почти всяка седмица подписвам по няколко задължителни предписания към кметове, директори и т.н. Инспекторатът си е заслужил добър авторитет и уважението и страхопочитанието на всички структури на администрацията. Стриктно следим за спазването на Закона за държавния служител. Целта ни е да създадем доста по-европейска, политически неутрална администрация, която да не зависи от това кой е новият министър или новият премиер.

Разделението между политическите кабинети и администрацията...

То е стриктно уредено и се спазва.

... в Оперативната програма “Административен капацитет” е записано, че са необходими допълнителни мерки за отделянето на политическите кабинети от администрацията. Защо се наложи да се запишат такива?

Оперативната програма обобщава всичко, което се отнася до администрацията, но не бих се занимавал толкова с нея. Там са разписани много по-важни неща. По принцип отделянето на политическите функции от системата на държавните служители е процес, който не е еднократен акт, не може да се каже – тази седмица ги отделихме и вече сме свършили с този въпрос. Това е нещо като спазването на правилата за движение по пътищата: докато има автомобили, ще има нарушения и съответно ще има нужда от контрол. Същата работа е и за администрацията – постоянно трябва да се извършват проверки, за да се осъществява контролът и да се предпазваме от извършване на нарушения. Все пак смятам, че в момента ситуацията в държавната служба е спокойна и нашите европейски партньори са доволни от последните промени в двата закона – за държавния служител и за администрацията. Както знаете, винаги ги разглеждаме в пакет. Според мен за момента това не е област, която притеснява нашите европейски партньори.

В Стратегията за децентрализацията включено ли е областните управители да станат избираеми?

Не. Включено е да има дискусия по този въпрос, но не е взето такова решение в момента.

Взимането на такова решение има дълбоко стратегически характер. Дали заради това подобно нещо не следва да залегне в Стратегията, особено предвид факта, че тя се отнася до дълъг период от време?

Няма политическо ниво, на което да е взето такова решение. Лично не съм убеден, че това трябва да се случи и засега съм против. Избираемостта на областните управители до този момент е само на ниво предложения. А какво решение ще бъде взето, е вече въпрос на бъдещи дискусии.

По отношение на политическите кабинети и логиката на поредицата поправки в Закона за администрацията, бих искал да ви попитам дали според вас трябва и кметовете, които също са избираеми, да имат и те политически кабинети?

Политически кабинети на областните управители имаше и преди последните промени в законите. Т.е. Законът за администрацията потвърди предишното положение.

А за кметовете?

За кметовете не е ставало въпрос.

Вие, визионерски, как виждате тази тема?

Да ви призная, за мен няма никакво значение дали кметът има просто двама заместник-кметове и двама съветници, например, или има политически кабинет, в който влизат кметът, двамата му заместници и двамата му съветници. Т.е. това е чисто технически въпрос, който не е много изпълнен със съдържание. Дали човек управлява просто с един екип или този екип има своето административно наименование – за мен е второстепенен въпрос. За момента не виждам причина да променяме сегашното състояние.

Как бихме могли да обясним на читателите термина “второ ниво на местното самоуправление”, г-н министър?

Това значи областните управители дали да са избираеми или не. Както ви казах, това не се е обсъждало и засега съм против.

А второто ниво на местното самоуправление къде трябва се намира спрямо първото – по-горе или по-долу?

За момента няма такова. Има средно ниво, което е областните управители. Те са назначаеми отгоре-надолу и не са избираеми отдолу-нагоре. Който говори за второ ниво на местно самоуправление, има предвид, че областните управители – нещо като губернатори – трябва да са избираеми от народа. Отново ще повторя, че това не се е обсъждало и засега съм против.

Това е всъщност децентрализацията, ако не греша?

Това е една от многото теми, която се включва в идеята за децентрализация.

Етиката на лицата, заемащи висши длъжности в изпълнителната власт, се превръща в особено актуална тема през последните седмици. Съществува кодекс за тях, изработен по времето на вашия предшественик министър Калчев, нали така?

Този кодекс беше приет есента. Възможно е преди това да са били изготвяни чернови, но не съм сигурен.

Къде може да бъде видян Кодексът за висшите длъжности?

Той е приет с акт на Министерския съвет и може да бъде видян сред останалите актове на МС, както и в “Държавен вестник”. Има го и на интернет страницата на нашето министерство.

Г-н министър, общините имат секретари, а министерствата – главни секретари. Това проблематично ли е и предвижда ли се секретарят на общината да се нарече главен?

Не, едно и също е. Това е чисто терминологична разлика. Така е прието, винаги така е било в исторически план – няма да променяме наименованието.

А всички министерства ли имат устройствени правилници, съобразени със Закона за администрацията?

Абсолютно всички с изключение на МВР, което е по отделен, специален закон.

Когато във вашето министерство се изготвят тръжни документи, голям ли е екипът, който ползвате?

Да, голям е и обикновено гледаме да има експерти от различни дирекции. Ако правя проверки, винаги ги правя с хора от най-разнообразни дирекции, които не са участвали в съответната процедура. Имах такъв случай – проверявахме една обществена поръчка, по която имаше – така да се каже – някакви смущения. Проверката направихме с трима души на високо ниво от три дирекции, които не са участвали в тази обществена поръчка. Установи се, че нарушение няма.



 
Заедно
Evénements à venir
 
 
 
    Encore 
Interviews
 
 
 
    Encore 
Articles récents
 
    Encore 

Projet de Institut européen | Centre de modernisation des politiques | Institut des politiques européennes |
| Protections des données privés | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Le système d'information est réalisé grace au soutien financier de Institut Société ouverte et Fondation Société ouverte - Sofia