НОВИТЕ В ЕС СА ГОТОВИ ЗА ПРИСЪЕДИНЯВАНЕ КЪМ ШЕНГЕН
Страните-членки от централна и източна Европа са преминали техническите проверки, необходими за получаване на зелена светлина за влизане в шенгенското пространство в началото на следващата година, съобщава Euobserver.
Въпреки предишните проблеми в някои държави, осем страни успешно са подготвили необходимото техническо оборудване за присъединяване към централната база данни на Шенген с информация споделяна от полицейските и граничните служби.
За Малта и Кипър има отделни процедури.
„Много сме доволни от това", заяви Мануел Карвальо от португалското председателство на съюза пред полската агенция РАР, потвърждавайки положителното развитие.
Още преди лятната ваканция, дипломати заявиха, че европейските проверки на външните граници са доказали, че има достатъчен контрол по границите.
Двете условия - функционираща информационна система и сигурни външни граници - бяха последните изисквания, наложени от Европейската комисия и страните от шенгенската зона за вдигане на граничния контрол от гражданите на страните от централна и източна Европа.
Планът е - след политическо потвърждаване от страна на европейските министри и лидери през следващите месеци - да спрат граничните проверки на наземните гранични пунктове от 31 декември тази година и от летищата от 29 март 2008г.
Някои страни, като Австрия, намекнаха, че ще искат кратък преходен период преди напълно да премахнат граничния контрол. Освен това някои от старите шенгенски страни срещнаха проблеми именно с новата информационна система, която ще бъде разположена в страните, които сега се присъединяват.
Представители на ЕК заявиха обаче, че проверките са били проведени именно за да се премахнат възможните нередности и това не трябва да има ефект върху предвидената дата за приемане в Шенген.
Разширяването на Шенген е и голям успех за португалското председателство, коментира EUobserver. През миналата година бяха изказвани сериозни притеснения за спазването на сроковете поради сериозни проблеми с централната информационна база данни.
Новата база данни събира и предоставя информация за хора или откраднати автомобили и е достъпна за полицейските и граничните власти в целия ЕС.
Вместо това Лисабон предложи новите страни да се включат в старата база данни преди окончателното завършване на новата система.