ЕК: ГРАЖДАНИТЕ НА ЕС ТРЯБВА ДА БЪДАТ ПО-ДОБРЕ ИНФОРМИРАНИ ЗА ТЕЛ. 112
Правилното функциониране на услугата 112 се възприема като важно, особено за граждани, които се намират далече от познатата среда. Например хората, избиращи 112 в чужда страна, са по принцип по-рядко в състояние да дадат информация за точното местонахождение на произшествието (само 53 % са съумели да посочат точното място в сравнение с 80 % при обаждане в страната, в която живеят).
На всеки четвърти от анкетираните се е налагало да се обади на номер за спешна помощ през последните пет години. Почти 40 % от тези обаждания са отправени до 112. Голямото мнозинство от обадилите се на телефон за спешна помощ анкетирани, твърди, че е получило помощ (81 % са били посетени от група за спешна помощ, 7 % са получили подходяща информация, а 5 % - друг вид помощ). Проучването е установило също, че използвалите номера 112 в чужбина са имали по-малко затруднения, свързани с езика, в сравнение с използвалите други номера за спешна помощ в чужбина (28 % срещу 12 %).9 от 10 граждани на ЕС са на мнение, че услугите за спешна помощ за хора с увреждания трябва да бъдат подобрени
Европейската комисия призовава държавите-членки да подобрят осведомеността относно 112. След влизането в сила на Правилата на ЕС в областта на далекосъобщенията през 2003 г. 26 от 27-те държави-членки дадоха възможност на своите граждани да избират 112 от фиксирани и мобилни телефони. Все още е в ход процедура за нарушение срещу България за липсата на достъп до тел. 112 ( IP/07/1530).
ЕК е стартирала процедури за нарушение срещу 14 държави-членки заради липсата на информация за местонахождението на обаждащия се. Седем от тези процедури са вече приключени след вземането на коригиращи мерки от страна на съответните държави-членки. Информация за местонахождението на обаждащия се все още липсва в Италия, Литва, Нидерландия, Полша, Румъния и Словакия.
Европейският комисар по далекосъобщенията Вивиан Рединг заяви: „ Безопасността в извънредни ситуации е цената, която се заплаща, особено от пътуващи, за единния пазар и свободите, които той предлага. Гражданите трябва да могат да се свържат с един и същи номер за спешна помощ, където и да се намират в Европа". „Досега Комисията съсредоточаваше усилията си в осигуряването на достъпа до 112 във всички държави-членки. Сега дойде времето да се привлече вниманието на хората към факта, че 112 е единственият номер, който те трябва да запомнят", поясни тя.
Портал ЕВРОПА ви представя проучването на Евробарометър от януари 2008 г. тукpdf (682.73 Kb).