Europe.bg
  Page d’accueil - Actualités - Actualités
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Utilisateur:
  
  Mot de passe:
  
  
Registration
Mot de passe oublié
Europe.bg, c'est quoi?
 
  Information
Plan du site
Contacts
Partenaires
Partenaires média
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Actualités / Actualités

RSS
  • A+
  • A-
11-03-2008

ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ РАЗКРИ ПРОБЛЕМНИТЕ ОБЛАСТИ ПО СПРЕНИТЕ СРЕДСТВА ПО ПРОГРАМА ФАР

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Димчо Михалевски представи на пресконференция основните проблеми, довели до временното спиране на средствата за България по програма ФАР, съобщи агенция "Фокус". Генералният директор на ГД „Разширяване" в Европейската комисия Майкъл Лий изпрати писмо ресорния зам.-министър на финансите Димитър Ивановски с дата 28 февруари 2008 г., с което уведомява българските власти за временното спиране на финансовата помощ за България по Програма ФАР заради нередности, свързани с изразходването на парите. Той посочи 25 проблеми области.

„Първият проект, по който има забележки от Европейската комисия, е за пожарните пушки - т.е. това е проект за 40 пожарникарски автомобили с допълнително оборудване на за самите пожарникари - каски, дрехи и специфично оборудване. 3 % от договора - 240 000 евро са едни импулсни пушки - това представлява под формата на гранатомет с раница, който шоково изстрелва пяната, за да погаси голям пожар.

Целият проблем, че към момента на договарянето единственият производител е била една германска фирма, която е ползвала патента на един унгарец, който е измислил пушката. В момента на подписването на договора, германската фирма и унгарецът се скарват и унгарецът си прави друга фирма, която произвежда абсолютно същото изделие. В процедурите по ФАР нас ни интересуват параметри, а не търговски марки. Пушките са като две капки вода. Целият проблем е, че българският комисионер не си е взел комисионната от германската фирма и този договор е проверяван от всички възможни институции - ГДБОП, Инспекторат към МС, ОЛАФ. Докладван е. Няма никакво нарушение на процедурата. Унгария е член на ЕС и има право да достави това оборудване. Тук става дума за конфронтация между два подоставчика - чисто комисионерски интерес. Ние не сме там, за да защитаваме фирмени интереси, а за да спазваме процедурите и те са спазени", разказа Михалевски.

Вторият договор се отнася за три пречиствателни станции в Родопите. „Аз го заварих, когато станах програмен ръководител, след 23-месечно изпълнение, на нулево изпълнение. Той беше пред провал. Наложихме военен режим. Хванахме изпълнителя - голяма германска фирма, и за 16 месеца изпълнихме трите пречиствателни станции, като нашият график беше - да бъдат готови до края на март, началото на април. Има едно изискване да се експлоатират два месеца, да натрупат утайка, която да бъде изследвана и в края на юни миналата година да приключи договорът и финалното разплащане", обясни още заместник-министърът.

В началото на миналата година обаче германската фирма е "изчезнала" от терена, като на място са останали да работят български подизпълнители. Месец по-късно е получено писмо от съда в Хановер, че фирмата е обявена в несъстоятелност. „Тогава бяхме в мъртвия период без акредитация. С Майкъл Хъмфрис (б.ред. ръководител на представителството на ЕК за България) договорихме светкавична процедура по договаряне с подизпълнителите по Закон за обществените поръчки (ЗОП), само че тогава ми трябва време - 40 дни, в противен случай трябва да погазя всички български закони. Казах на подизпълнителите - работите на мъжка дума, одобри ли делегацията всичко - плащаме. Всичко беше готово, но не можахме да вместим експлоатационния период, тъй като ЗОП-ът ми изяде експлоатационния срок. Направихме предексплоатационното проучване юли и август. Грехът ни е, че сме платили парите по ФАР до 30 юни, тъй като инженерът трябва да подпише финалния доклад. За да подпише инженерът обаче, трябва да имам утайките, а аз след 30 юни не мога да платя. Моят грях е, че съм намерил единственото възможно решение, за да изградим станциите и да платим за готови станции с парите по ФАР", обясни още Михалевски.

Третият проблем е за договор за техническа помощ за избор на консултант, който трябва да подготви определени индустриални зони за инвестиции. „Пише така: директна намеса на програмния ръководител, който в хода на процедурата е променил обхватът и цените по договора. Така казано изречението, това наистина е грубо нарушение", коментира зам.-министърът. „Това - ако беше вярно, досега аз сам щях да си подам жалба до компетентния орган за разследване", категоричен бе Михалевски. Той обясни, че става дума за два етапа на проекта. В първата част пише, че консултантът трябва да направи оценка на минимум 16 зони за 1 млн. евро за 37 месеца. „Ние стартираме програма за избор на консултант в края на 2006 г. Подават документи 29 фирми. Прави се оценка на тези фирми и накрая казваме - седем фирми отговарят. ЕК ни казва - четири фирми отговарят. Добре, дадохме разрешение на четири фирми да участват в търга", разказа Михалевски. В това време вече е имало забавяне по проекта. Тогава е взето решение за свикване на комисия, която отчасти да свърши работата на консултанта. „Имаме писмо, че се одобрява този подход", категоричен бе зам.-министърът. От четирите фирми - подават документи само две. Едната е от гръцка и другата от испанска фирма - едното предложение е за около 750 000 евро, другото - за 970 000 евро. Паралелно с първата фаза обаче се подговя и втора фаза. Според ЕК - парите, определени за техническа помощ - да компонента: супервизия и проектна подготовка, са били твърде много. Затова се налага да се работи за повече зони. „Получавам и-мейл от наблюдаващия мениджър, който казва, че по 200 000 на зона е много. Затова броят на зоните трябва да бъде увеличен от 20 и нагоре", обясни Михалевски. В това време се решава да бъде сключен договор с гръцката фирма, която е предложила по-ниска цена. През това време е получено писмо, според което не може да се сключи договор, защото няма да се вмести и срока. Затова е назначена нова комисия, която директно да преговаря с фирмата. Трябва да се постигне договореност за минимум 20 зони за срок от 24 месеца. „Няма време за модификация на фиша - иначе няма да усвоим парите. Сключваме договор за 21+ бази - реално 25 бази. Времето е намалено на 23.5 месеца, а цената е под другата предложена", обясни Михалевски. Според него - обвинението е, че той еднолично се е намесил и е опитал да увеличи цената. Михалевски заяви, че е използвал неординарен начин, за да може проектът да бъде изпълнен.

Липсата на комуникация между ЕК и МРРБ и създаденият вакуум в делегацията на комисията в София е вероятната причина за писмото, с което комисията спря проекти по програмата ФАР, коментира Михалевски, цитиран от вестник "Дневник". Според него физическата отдалеченост винаги поражда съмнения. Той посочи, че Брюксел има съмнения за нарушения на три договора от общи 492 за общо 194 млн. евро. До момента по тези договори са платени 82 млн. евро.

Анализът на МРРБ е показал, че няма нарушения и министерството е изплатило изисканата от Брюксел информация. "Не получихме забележки на срещата на 7 февруари по изпълнение на програмата, която се проведе в София", каза още Михалевски. Той допуска, че освен липсата на комуникация, засегнати интереси на участници в процедурите са причина за критичния тон на писмата от Брюсел. До 15 април ЕК ще се произнесе по предоставената от България информация за спрените проекти.

Портал ЕВРОПА ви представя подробна информация по темата тук.



 
Заедно
Evénements à venir
 
 
 
    Encore 
Interviews
 
 
 
    Encore 
Articles récents
 
    Encore 

Projet de Institut européen | Centre de modernisation des politiques | Institut des politiques européennes |
| Protections des données privés | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Le système d'information est réalisé grace au soutien financier de Institut Société ouverte et Fondation Société ouverte - Sofia