ИЗВОДИ ОТ ДОКЛАДИТЕ СЛЕД ПАРТНЬОРСКИТЕ ПРОВЕРКИ
Експертът на Европейската комисия Сюзет Шустер, която бе и ръководител на партньорската проверка по Глава 24 “Правосъдие и вътрешни работи” в частта й за правосъдието, заяви, че няма конкретно подобрение след предишната проверка през септември 2005 година.
Тогава в доклада на Европейската комисия бе отчетено, че изоставането на страната ни при изпълнението на ангажиментите по глава “Правосъдие и вътрешен ред” е критично.
Според Шустер Европейската комисия трябва да обмисли възможността да задейства предпазната клауза по сътрудничеството по криминални дела - мярка, която ще позволи на България да се присъедини навреме на 1 януари 2007 година, както е планирано, но ще постави под карантина неефикасната й съдебна система, като не признава решенията й, докато не се подобри. Това съобщи в четвъртък агенция Ройтерс, цитирана от БТА. Част от съдържанието на критичния доклад стана публично достояние, след като министърът по европейските въпроси го обсъди в сряда с членовете на Висшия съдебен съвет.
В същото време европейски дипломати, пожелали анонимност, коментираха пред Ройтерс, че мненията не експертите не означават непременно, че на България наистина ще бъде наложена предпазна клауза.
Докладът не е публичен документ и е само малка част от по-широкия процес на преценка на готовността на България за членство, заявил пред Ройтерс дипломат от страна членка на Европейския съюз в София.
"Тези доклади са важни, но не са последната дума", заявява друг неназован дипломат, цитиран от Ройтерс.
Доклад на Сюзет Шустер
Препоръки към Европейската комисия
Налагането на тази предпазна клауза би трябвало да позволи последващ мониторинг от страна на ЕК върху изпълнението на Стратегията за реформа на съдебната система.
Допълнителни причини за налагане на клаузата:
- различната практика на отделните съдилища в прилагането на законодателството;
- мащабът на недоверието на българското население в тяхната собствена съдебна система
(ако самите граждани изпитват толкова силно недоверие към системата, защо трябва страните-членки да й имат доверие);
- хаотичността на реформата на съдебната система (обяснено и в частта относно промените в конституцията);
- относително ниското техническо качество на проектозаконите;
откритото фаворизиране при назначенията на съдиите е ясен знак за ниските професионални стандарти на вишестоящи магистрати.
- След партньорската проверка в областта на наказателния процес ЕК трябва да обсъди възможността за налагане предпазната клауза относно сътрудничеството по наказателни дела.
Обобщение на доклада
Няма конкретно подобрение/напредък след предишната партньорска проверка (септември 2005г.).
Предложените промени в конституцията - особено чл.130,т.6 - са обезпокоителни и показват състоянието на обърканост по отношение стратегията за съдебна реформа.
По отношение приложението на наскоро влезли в сила закони (за правната/държавната помощ, за пробацията, за частните изпълнители) се наблюдава известен напредък по изграждането на административен капацитет и вторичното законодателство, но като цяло всички тези закони все още не се прилагат достатъчно. В същото време тези закони са влезли в сила, което означава, че на практика те не се прилагат въобще.
Министърът на правосъдието, или представител на Министерство на правосъдието, трябва да бъде отстранен от позицията си във Висшия съдебен съвет (ВСС).
Някои предложения за законодателни промени, особено Закона за съдебната власт са в правилната посока, но все още не са приети от Народното събрание, което означава, че са възможни промени в последния момент, които да влошат качеството на законопроекта.
(Новият) Административно-правен кодекс се нуждае от допълнителни промени след като нищо съществено не се е случило след последната партньорска проверка. По тази причина е много вероятно, че проектът ще бъде приет на второ четене непроменен, което ще доведе до приемането на закон, който е технически зле изготвен.
Има известна липса на информация относно (новия) Гражданско-процесуален кодекс. Експертът получи единствено концептуален документ, въпреки че й е било заявено, че законопроектът ще бъде завършен след една седмица.
Заключение
Следните заключения от последната партньорска проверка остават в сила:
- Съдебната система не е организирана по начин, който ефективно пази независимостта на съдията, който решава дадено дело. Желание за структурни промени в тази посока почти не се забелязва на най-високите равнища на съдебната система.
Висшият съдебен съвет изглежда фрагментиран на отделни части (съдии, прокурори, следователи) и неспособен за единна позиция, когато се касае за структурна реформа на съдебната система.
Вътрешната организация на съдилищата е все още прекомерно йерархична и съсредоточена върху позицията на председателите на съдилищата.
- Структурите за представителство на съдиите в съдилищата са незначителни.
- В областта на законодателството се наблюдава известен напредък, независимо, че техническото качество на законопроектите понякога е разочароващо и със сигурност ще доведе до по-нататъшни проблеми в прилагането.
Доклад на Й. Ритрае
І. Резюме и основни изводи от доклада
1. Въпреки предишни оценки, че хармонизацията на българското законодателство с нормите на ЕС в тази област е приключила, в два аспекта са необходими допълнителни промени за пълно отчитане на първата и втората директива на Европейската общност за борба с прането на пари.
Необходимо е транспониране и на третата директива. За нея срокът е декември 2007 г.
2. България трябва също да обърне голямо внимание на ефективното прилагане на приетото законодателство. Резултатите в тази насока засега са слаби и следва да бъдат подобрени, като се обърне внимание в частност на следните моменти:
- откриване и докладване за съмнителни транзакции от страна на докладващите органи (извън банковия сектор);
- укрепване надзора върху докладващите органи (извън банковия сектор);
- правоприлагането и в частност съдебната система са "тясно място" (слабо звено) в системата за борба с прането на пари.
След 8 години борба с прането на пари няма нито един осъден, а сигналите, изпратени от бюрото за финансово разузнаване до прокуратурата сякаш остават без последствия;
- ефективно сътрудничество между всички звена, ангажирани в борбата срещу прането на пари (законодател; надзорни органи, бюро за финансово разузнаване, правоприлагащи органи); има усещане за напрежение между БФР и правоприлагащите органи, в частност прокуратурата;
Корупция по високите етажи, организираната престъпност и значителният дял на сивата икономика значително снижават ефективността на системата за борба с прането на пари.
Бъдещото присъединяване към ЕС прави страна особено привлекателна за престъпниците. Има недостатъци в статистиката за престъпността.
ІІ. Препоръки от доклада
1. Да се подобри допълнително откриването и докладването за съмнителни транзакции от страна на докладващите органи.
2. Да се укрепи надзора върху докладващите органи.
3. Да се създаде доверие към работата правоприлагащите органи, в частност на прокуратурата, като се вземат конкретни и бързи мерки за промяна на съществуващото положение.
4. Да се подобри сътрудничеството между всички звена, ангажирани в борбата срещу прането на пари в България, както и сътрудничеството с други страни.
5. Да се води настойчива борба с корупцията (особено по високите етажи) и организираната престъпност.
6. Като следствие от горните препоръки, да се укрепят ресурсите на системата за борба с прането на пари и уменията на хората, които работят в нея.
Доклад на К. Янсен
Препоръки по отношение на НСБОП
1. Експертът е останал с впечатление, че службата е с недостатъчен състав и е необходимо да се предвидят допълнителен брой служители.
2. НСБОП следва да се развива в посока на активна дейност по организиране, иницииране и осъществяване на разследвания.
3. Като продължение на политиката за концентриране на отделните служби, работещи в областта на контрабандата в една дирекция, следва да се пристъпи към по-активно ангажиране и на митническата администрация.
4. Следва да се оптимизират отговорностите в рамките на граничния контрол и при необходимост да се увеличи числения състав.
5. Следва да се анализира евентуален "нарко-туризъм"
6. Експертът оценява като неприемлив подхода да се разследват отделни престъпления, извършени от членове на организирана престъпна група, вместо да се разследва самата организирана престъпна група. Експертът счита, че ползваният подход следва да е субсидиарен само в случаи, когато разследване на организираната престъпна група не е довело до резултат. В този смисъл са необходими промени в целевия подход.
7. Следва да се избягва фрагментираното разследва не на отделните престъпления, извършвани от организирани престъпни групи, доколкото това затруднява провеждането на цялостно разследване на дейността на дадена организирана престъпна група.
8. Препоръчва се НСБОП да бъде водеща при разследването на "поръчкови убийства" или поне да бъде ангажирана с подобни случаи.
9. НСБОП следва да бъде по- активно ангажирана с разследването на трафика на наркотици и прането на пари.
10. В местата за лишаване от свобода не следва да се допуска използване на мобилни устройства за комуникация от задържаните и излежаващи присъда лица, като за целта следва да се монтира необходимата техника за сканиране при достъп, с оглед недопускане на възможност за нерегламентирано общуване.
11. Оценява се като абсолютно неприемливо допускането на изтичане на полицейска информация в Интернет, което показва наличие на технически проблеми или на корупция.
Явлението следва да бъде пресечено приоритетно, доколкото вреди и на международното полицейско сътрудничество.
Препоръки във връзка с новия НПК
1. Намаляването на броя на полицейските служители с разследващи функции от 10000 на 2000 следва да бъде обект на стриктно наблюдение (поради опасност от влошаване на резултатите).
2. Следва да се наблюдават и анализират практическите последствия от ограничаването до максимум 2 години на периода за разследване, доколкото е възможно да се получи ефект на амнистиране в някои случаи на усложнени разследвания на организирана престъпна дейност.
3. Системата на разпределение на случаите за разследване следва да бъде основана на случаен принцип, с оглед избягване на възможности за оказване на въздействие при възлагането на разследване.
4. Като недостатък се оценява невъзможността разследващия да бъде призоваван и като свидетел в рамките на съдебния процес (каквато според експерта е успешната практика в много европейски държави).
5. Следва да се променят правилата по отношение на съхранението на конфискувани активи.
Заключение
... В много области беше пояснено, че проектите са в подготвителен етап, току-що приложени или в процес на промяна, което ограничава възможността за оценка за полезността им при борбата с организираната престъпност. Например, новата структура на националната полиция изглежда модерна и ефикасна. Но дали това ще помогне за борбата с организираната престъпност? В процеса на постигане на европейските стандарти за борба с организираната престъпност, много проекти на европейски добри практики бяха приложени или се прилагат, като например програмата за защита на свидетелите през 2005 г. Ефективността й предстои да се докаже. Обаче само селектирането на най-добрите проекти не може да гарантира, че постигнатите решения ще работят по подходящ начин. Например: идеята за база данни за разрешителни на легални оръжия е добър подход за контрол на пазара на законни оръжия. Нелегалните оръжия са проблемът при търговията с оръжия и при поръчковите убийства. Дискусията относно броя на поръчковите убийства не е важна. Проблем е простият факт, че тези убийства се случват от години.
Дестабилизирането на обществения морал, включително на полицията, е дори по-голям проблем, който трябва да бъде решаван и може да бъде решен само от България.
Отношението към работата, отдадеността на работата определят успеха на борбата с организираната престъпност.
НСБОП има реактивно, а не проактивно поведение. При много дискусии експертите казваха, че ще чакат сигнал.
Специално в областта на борбата с организираната престъпност, дори жертвите не дават сигнали, защото се страхуват от последиците. Да се чакат сигнали не е достатъчно добре, за да има успех. При срещите си с НСБОП експертът очакваше много повече отдаденост и ентусиазъм към новите подходи за борба с организираната престъпност, които се предлагат от новия НПК и Закона за МВР. Понякога събеседниците не изглеждаха убедени. Цитат: “ЕС искаше да направим това” -или дори имаше несъгласия с позицията на ЕС.
Същевременно НСБОП също така показаха, че могат да работят с модерни правозащитни средства. Те бяха способни да идентифицират голям брой организирани престъпни групи и даже още по-голям брой членове на организирани престъпни групи. Тази събрана информация трябва да доведе до прозрачна и солидна дейност по определяне на целите, която може да бъде оценена и приспособена. По мнение на експерта, това не е случаят в България. Определянето на броя няма да свърши работа. Експертът очакваше събеседниците му да го убедят, че те работят в правилната посока и ще дават принос в общността на правозащитните органи на ЕС.
Срещата по киберпрестъпността и Института по криминалистика беше много по-добра и доказа, че е възможен различен подход. Подобряващите се резултати на НСБОП по отношение на подкрепата и сътрудничеството с международната общност на правозащитните органи са окуражаващи.
Докладва М. Ласесен
Препоръки за предприемане на мерки за борба с корупцията
- Въвеждането на принципи и индикатори за прилагането на Стратегията за противодействие на корупцията и програмата към нея; необходимо е индикаторите да бъдат обективно оценими.
- Предприемане на мерки за по-добрата отчетност на висшите служители по прилагането на стратегическата рамка, чрез въвеждането на оценка на представените резултати.
- По-усилено въвличане на Гражданското общество в прилагането на гореспоменатите антикорупционни документи.
- Спешно укрепване административния капацитет на Секретариата на Комисията за противодействие на корупцията и провеждане на антикорупционно обучение на служителите в него.
- Поддържане на регистри с декларации за конфликт на интереси на членовете на Парламента и осигуряване на пълен и безпрепятствен достъп на гражданите до тях.
Увеличаване на глобите, дължими за неспазване на законовите изисквания за деклариране на собственост по Закона за публичност на имуществото на лицата, заемащи висши държавни длъжности.
- Да бъдат задължени органите на данъчната администрация да проверяват верността на декларациите за имотно състояние, или поне организирането на подходящи по брой проверки.
Активизиране на дейността на прокуратурата за разследване на случаи на корупция "по високите етажи на властта", чрез специализираното звено за борба с корупцията към Главна прокуратура.
- В този контекст е необходимо Главна прокуратура да използва наличните законови механизми за сваляне на имунитета на заподозрени членове на парламента.
- Ревизиране на нормите, засягащи имунитета на депутатите, като се предвиди възможността за дирене на отговорност за обвинения, свързани с корупция.
- Подробно изследване на сивия сектор и връзката между политическите партии и политическите фондации, с цел предотвратява не на незаконно финансиране на политическите партии.
- Министерство на здравеопазването е необходимо да подобри изследването на проблема, свързан с конфликта на интереси в съответния сектор и да въведе задължението за деклариране на евентуален конфликт на интереси. Декларациите трябва да се включат в публичен регистър.
- Агенцията за обществени поръчки трябва да увеличи усилията си да информира за механизма за контрол и разглеждане на оплаквания.
Доклад на П. Ръдъл
Корупция в правозащитните органи
1. Препоръчва се установяване на определени количествени цели за задържането и конфискуването на контрабанда, фалшиви паспорти, незаконни имигранти и т.н., за всеки отделен служител на реда.
- отнася се както за ръководни длъжности така и за персонала. Това би довело до насърчаване на служителите на реда в митниците и полицията към постигане на по-високи резултати.
Също така е необходимо увеличаване на запланува ните цели там, където трафикът на хора и стоки се увеличава. За неизпълнението на заплануваните цели би следвало да се търсио бяснения.
2. Управление на риска на две нива:
Общ риск - да се определи общият риск за 2007 г. и да се изработят стратегии за намаляването му.
Риск на работно ниво - да се определят и оценят всички значителни рискове, свързани с дейностите,предвидени за 2006 г. и да се осигури прилагането на съответните стратегии за намаляването му. Необходимо е разделянето на всяка година на три периода и отчитането на резултатите от тях.
Препоръчва се изграждането на система за предоставяне на редовна информация за напредъка в областта.
3. Управление на представянето на персонала. Препоръчва се установяването на система за определяне на успеваемостта в работата на персонала. Тя следва да съдържа:
- Основните резултати, които всеки служител трябва да покаже през годината.
- Основните количествени и качествени цели, които трябва да постигне всеки служител.
- Нужно е резултатите бъдат оценявани на текущи проверки и неизпълнението на целите да се разглежда своевременно всеки етап.
- Мерки, които всеки служител трябва да вземе осъществяването на основните резултати.
4.Предлага се установяването на парична система за награждаване за стимулиране на активността при конфискация на контрабанда.
5. Друго предложение от доклада е разпространяването на практиката за предлагане на услуги " на едно гише", която да улесни (и, едновременно с това да подобри ефикасността на граничния контрол.
6. Препоръчва се обсъждането с транспортните компании на въвеждане на предварително известие (манифест) за превозваните товари, което ще даде възможност на граничните служби да изготвят необходимия анализ на риска по отношение на стоката и на самата транспортна компания, както и да вземат мерки по отношение на подозрителните доставки, включително съгласувано с полицейските служби.
7. Наличието на само един начин за разплащане -в пари в брой се оценява като лоша практика, която създава риск от злоупотреби и представлява неудобство за преминаващите границите що се отнася до безопасността. Препоръчва се обсъждането на алтернативни методи за разплащане като кредитни карти, предварително заплащане, ваучери и др. начини, които да улесняват големите оператори, пренасящи всеки път сходни стоки.
8. По отношение на кутиите за оплаквания е заявено,че те не изпълняват предназначението си, тъй като клиентите рядко ги използват, смятайки, че оплакването им не би било разгледано сериозно. Препоръчва се намирането на нови методи за получаване на информация от клиентите за работата на митниците, например възприемането на предложенията на независими компании с опит в областта.
Доклад на А. Казули
Препоръки по отношение на прилагане на законодателството
1. Следва да бъде решен въпросът с осигуряване на подходяща сграда или помещения на Комисията за защита на личните данни, със заделяне на необходимите бюджетни средства.
2. Експертът счита, че статута на КЗЛД като второстепенен разпоредител с бюджетни средства не съответства на изискването за независимост и функциите на Комисията в т.ч. и на контрол по отношение на администрацията, вкл. и правителството.
3. Комисията следва да бъде кадрово обезпечена във възможно най-кратък срок.
4. Следва да се работи по посока на повишаване на обществената информираност в областта на защита на личните данни. (липсата й е причина за малкия брой жалби, постъпващи в комисията към момента).
5. Процесът на регистрация и подаване на заявления следва да бъде подобрен,
чрез въвеждане на on-line регистър на администраторите на лични данни и въвеждане на възможности за ускорено търсене. Следва да бъде изяснено преминаване то към нова система на по даване на заявления.
6. КЗЛД следва да изясни своите правомощия по извършване на предварителна проверка в съответствие с директива 95/46.
7. Следва да се подобри контролната дейност на КЗЛД и да бъдат подготвени и изпълняване месечните планове за проверки-и следва да бъдат разработени
инструкции по чл. 12 ал. 6 от Закона за констатиране на законови нарушения
8. Сътрудничеството между администраторите на лични данни следва да за
легне в Етичния кодекс в съответствие с директива 95/46.
Доклад на Екерхарт Ваке
Граничен контрол
1. Стратегии и планиране:
Стратегиите, приемани от Министерски съвет, са твърде закъснели с оглед на подготовката за членство и преждевременни с оглед на подготовката за пълното прилалагане на Шенген.
Няма цялостна стратегия за прилагане на Стратегията за интегрирано управление на границите и само една от мерките от Стратегията е изпълнена (стр. 3; стр. 5);
Направените презентации относно оценката на риска и борбата с корупцията са твърде теоретични, концентрирани no-скоро върху въпроса “какво може да се направи” отколкото върху по-важния въпрос “как може да се направи”.
2. Инфраструктура: Има спешна необходимост от допълнително оборудване, особено от високопроходими автомобили и термографски камери. Финансовите ресурси за гранична полиция изглеждат недостатъчни, и се разчита единствено на средства по програма ФАР (стр. 3; стр.5).
Докладва ТиборГампе
Управление на границите
1. Стратегия и организационна структура: Необходимо е приемането на вторично законодателство за изпълнение на Стратегията за интегрирано управление на границите (относно създаването на съвместни групи, съвместни операции и др.).
2. Инфраструктура:
Необходимо е създаването на общи гранични пунктове с Румъния и Гърция, там където е възможно, с цел да се избегне ненужното дублиране на финансови средства за създаване на изцяло нови гранични пунктове.
3. Вътрешна координация:
Препоръчва се постигането на споразумение между всички отговорни институции за граничен контрол относно: процедурите за проверка; местоизвършване на процедурите, определяне на места за престой на пътници и превозни средства, сътрудничество между органите, опериращи на граничните пунктове, правила за предотвратяване на злополуки.
4. Международно сътрудничество:
Препоръчва се организирането на проучвателни посещения в държави, които имат общи гранични пунктове: Унгария, Австрия,Словакия, Полша.
5. Процедури:
Т. нар. принцип "едно спиране", експериментално прилаган на ГКПП “Капитан Андреево”
следва да стане общ принцип за всички гранични пунктове, във възможно най-кратък срок.
Докладва Киел Биорнберг
Обобщение на препоръките:
- Министърът на правосъдието, или който и да е представител на Министерство на правосъдието, трябва да бъде отстранен от позицията си във Висшия съдебен съвет.
- Висшият съдебен съвет трябва да получи своя собствена администрация и бюджет.
- Висшият съдебен съвет трябва да запази правомощията си да изготвя и предлага бюджета на съдебната система пред Министерския съвет, поне докато министърът на правосъдието остава на каквато и да е позиция във Висшия съдебен съвет.
Всички (свободни) места за съдии, прокурори и следователи следва да бъдат попълвани след пълен и открит конкурс, на основата на техните качества, в съответствие с официалните критерии.
- Настоящата голяма роля на председателите на съдилищата при предлагането на кандидати за съдии и прочее за свободните места трябва да бъде намалена.
В процеса на назначаване (на магистрати) трябва да се въведе пълна прозрачност.
- Настоящото предложение за промяна в конституцията относно даването на правомощия на министъра на правосъдието да организира квалификацията на магистратите трябва да бъде изоставено/отхвърлено.
- Препоръчва се Висшият съдебен съвет да запази отговорността/правомощието за представяне на годишни доклади пред Народното събрание за дейността на ВКС, ВАС и прокуратурата.
- Препоръчва се Висшият съдебен съвет да запази правомощието единствен да отстранява председателите на върховните съдилища.
- Трябва да се изясни законодателното определение на Националния институт по правосъдие като напълно не зависим орган - неговата не зависимост от министерство на правосъдието, от една страна, и връзката му с Висшия съдебен съвет, от друга страна.
- Инспекторатът (съдебните инспектори) към министерството на правосъдието трябва да бъде изваден от централната администрация на МП. Той трябва да бъде преместен във Висшия съдебен съвет и да работи директно под негов контрол.
- На съдиите трябва да бъде позволено да организират и създават професионални асоциации.
Прекаленият брой съдилища трябва да бъде намален, а натоварването, сградите, оборудването и пр. трябва да бъдат по-добре разпределени между съдилищата.
- Трябва да се обмисли възможността за ограничаване на възможностите за представяне на нови факти и доказателства при обжалване (на висша инстанция).
- Системата за случайно разпределение на делата трябва да се въведе изцяло в най-кратък срок.
Създаването на пълен и функциониращ регистър на земята, на основата на кадастрален план, трябва да бъде първостепенен приоритет.
- Председателите на съдилищата трябва да бъдат задължени да предприемат действия при случаи на нарушения/непристойно поведение на съдии от съответния съд.