Пътна безопасност / Новини / Пътна безопасност

  • A+
  • A-
24-09-2007

22 СЕПТЕМВРИ – “ДЕН БЕЗ АВТОМОБИЛИ”

По случай „Европейската седмица на мобилността" и 22 септември - "Ден без автомобили" Младите зелени настояват за действия, свързани с устойчивата мобилност на населението в градската среда. Една от основните цели е привличане вниманието на хората към нуждата от промяна в начините за придвижване в града като предпоставка за борбата с промените в климата.

Такива инициативи са забележителни, тъй като те повишават самосъзнанието на индивидите и са необходимост за промяна на изцяло неустойчивите модели на мобилността в съвременното общество. Пътният и въздушният транспорт са претоварени и в много страни те продължават да отбелязват постоянен растеж, независимо от огромното замърсяване, което причиняват. Наблюдава се остра нужда от подобряване на инфраструктурата, за преориентиране към железопътния и водния транспорт и за комбиниране на системите на железопътния и градския транспорт.

В големите градове, карането на велосипед трябва да бъде улеснено и трябва да бъдат добавени специални велосипедни ленти и алеи на градските пътища. Също настояваме да се обърне специално внимание за гарантиране на сигурността на велосипедистите, което е от изключително значение за подобряване избора за придвижване на младите хора. Може би едно от множеството предизвикателства за постигане на система за устойчива мобилност, е отказът на местните власти да преструктурира градските транспортни системи и да ги постави като приоритет в техните програми, като по този начин това ги прави по отговорни едновременно към нуждите на хората и природата.

Този отказ или невежество лесно се забелязва като се вземе предвид сравнително големият брой европейски столици, които не участват в „Европейската седмица на мобилността" и дори по-впечатляващия брой европейски градове, които не отговарят на критериите за устойчива транспортна система. Въпреки че подкрепяме тази инициатива, трябва да останем критични по отношение на предложените действия, тъй като все още има какво да се подобрява.

Тази събота в София ббеше организирано велошевствие в „Деня без автомобили". Въпреки това, ако беше организирано през работен ден, щеше да има много по-голямо обществено значение. Хората и общините имат нужда от конкретни примери за това, че може да съществува ефективен и устойчив транспорт в градовете, без прекомерната употреба на автомобили и това трябва да бъде доказано по време на работните дни през седмицата. Освен това, Европейското законодателство трябва да подкрепя повече забраните върху колите, особено в зоните, които са широко използвани от пешеходци. В Германия например, Конституцията забранява организирането на „Дни без автомобили", тъй като пътищата могат да бъдат блокирани само в специални случаи (например, маратони).

Амстердам затвори границите си за автомобили, предоставяйки пространството покрай прочутите си канали и живописните си улици за разходки пеша, на велосипед или с обществен транспорт.

В съседна Белгия по улиците на двата най-големи града, Брюксел и Антверпен, се движеха само пешеходци и велосипедисти, а общественият транспорт беше безплатен.

В Лондон 14 км от градските улици бяха забранени за автомобили и 38 хиляди велосипедисти участваха в най-масовия велопоход в историята на британската столица. Така властите в тези и други европейски градове отбелязаха Деня без автомобили, насърчавайки използването на алтернативни начини на придвижване, вместо замърсяващите околната среда автомобили, предаде Асошиейтед прес, цитиран от Дарик.

В събота в Китай Денят без автомобили беше обявен в 108 града и гражданите бяха призовани да се придвижват пеша, с велосипеди или обществен транспорт. Властите очакват да спестят 33 милиона тона гориво и да ограничат с 3000 тона вредните емисии в резултат на 12-часовата забрана на автомобилното движение. В столицата Пекин обаче забраната беше почти напълно игнорирана.

 

Документи

Български инициативи

Европейски инициативи