Вашето мнение за ефективността на инспекторатите в централната администрация
Екипът на Портал ЕВРОПА потърси и мнението на обикновените граждани и читателите по темата за подаването на сигнали за злоупотреби в държавната администрация и начина, по който органите действат след тяхното получаване.
В периода май - юли 2009 г. на Портал ЕВРОПА беше отворена онлайн-анкета „Гражданите за работата на инспекторатите”. В нея бяха включени пет въпроса, чрез които да се идентифицира доколко хората са запознати с дейността и функциите на инспекторатите към министерствата и с начина, по който те извършват своите проверки. Също така участващите в анкетата казваха дали и как са подавали жалба или сигнал и дали е била защитена тяхната анонимност.
Тази анкета беше част от инициативата „Сигнализирам за нередност: и какво?” на Европейския институт, Асоциация „Прозрачност без граници” и Портал ЕВРОПА, която се проведе с подкрепата на министъра по европейските въпроси Гергана Паси.
Припомняме, че през месец май 2009 г. изпратихме до ръководителите на общо 24 инспекторати в 16 министерства, 6 агенции и 1 институт, както и в Комисията за превенция и противодействие на корупцията към Министерския съвет, призив за предоставяне на данни. Ведомствата бяха помолени в срок до 4 юни 2009 г. да предоставят тези данни, попълвайки унифициран информационен въпросник, който да даде яснота за организацията и дейността на инспекторатите.
Полезни връзки:
Обществен мониторинг върху дейността на инспекторатите в централната администрация
Въпросник до ръководителите на инспекторатите с призив за съдействие в обществения мониторинг
Списък на инспекторатите, до които е изпратен въпросникът
| |
голям размер |
Вашето мнение
Паралелно със събирането, съпоставянето и анализирането на данните от инспекторатите, екипът на инициативата потърси и мнението на обикновените граждани по темата за подаването на сигнали и начина, по който органите действат след тяхното получаване.
На Портал ЕВРОПА беше отворена онлайн-анкета „Гражданите за работата на инспекторатите”. В нея бяха включени пет въпроса, чрез които да се идентифицира доколко хората са запознати с дейността и функциите на инспекторатите към министерствата и с начина, по който те извършват своите проверки. Също така участващите в анкетата казваха дали и как са подавали жалба или сигнал и дали е била защитена тяхната анонимност.
Резултатите от анкетата можете да видите на илюстрацията (натиснете върху изображението, за да го видите в по-голям размер).
Какво сочат резултатите?
Отговорите на въпроса Вие лично подавали ли сте сигнали, молби и жалби срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от администрацията?, показват тревожна тенденция значителна част от участвалите в анкетата посочват, че не са подавали, макар, че е трябвало да го направят. От подавалите сигнали най-голям е делът на тези, подадени чрез съответния инспекторат.
Констатирана е висока степен на непознаване на процедурите за осъществяване на контрол и извършване на проверки от инспекторатите. Данните не позволяват да се направи категорична оценка на отношението на участвалите в анкетата във връзка с механизмите за гарантиране на анонимността.
Резултатите от анкетата на Портал ЕВРОПА се потвърждават от публикувания в началото на месец юни 2009 г. Световен корупционен барометър на Transparency International. България е включена за шести път в изследването на Transparency International.
Сравнението между данните от 2007 и 2009 година показва, че се увеличава скептицизмът на българските граждани относно ефективността на антикорупционните политики на правителството. Делът на хората, които определят тази дейност като определено неефективна, се е увеличил от 30% (през 2007 година) на 36% (през 2009 година).
В изследването 2009 г. за първи път фигурира въпрос относно начина, по който са постъпили гражданите при отправено към тях искане на подкуп. На въпроса дали са подали сигнал или жалба за поискан подкуп 82% от гражданите отговарят отрицателно, 15% не дават ясен отговор, а само 3% отговарят утвърдително. Тези данни показват, че като цяло обществото не използва официалните канали за подаване на жалби и сигнали срещу длъжностни лица, които са им оказали корупционен натиск.
Повече от 2/3 от хората (72%) смятат, че подаването на подобни сигнали не би имало положителен резултат, 14% от тях смятат, че съществуващите механизми за подаване на жалби не са ефикасни и подаването на подобни сигнали е загуба на време и усилия, а 12% от гражданите се страхуват от репресивни мерки спрямо тях.