Преговори за присъединяване / Преговорни глави / Глава 30 Институции

  • A+
  • A-

Глава 30 – Институции


ГЛАВА 30 – ИНСТИТУЦИИ


ИСТОРИЯ И ПРИНЦИПИ


Ключ към успеха в разширяването ще бъде ефективното и добре балансирано представителство и интеграцията на новите държави-членки в институционалната архитектура на Съюза. Това е предназначението на глава 30 за институциите, която обхваща основно състава и функционирането на институциите и органите, създадени от Договорите или вторичното законодателство.
Фундаменталният въпрос как да бъдат подготвени институциите за разширяването така, че Съюзът да може да функционира ефективно в размер до 27 държави-членки и да поддържа капацитета си за вземане на решения беше разгледан от Междуправителствената конференция в Ница през декември 2000 г и е предмет на Договора от Ница, както и на протоколите и декларациите, прикрепени към него. След втория успешен референдум в Ирландия на 19 октомври 2002 г  Договорът от Ница влезе в сила.
Преговорната позиция на Европейския съюз се основава на следното: 

   – разпоредбите, залегнали в Договора от Ница и прикрепения Протокол за разширяването на Европейския съюз, включващ по-специално разпоредбите за адаптиране на институциите с оглед на присъединяването,
   – споразуменията, залегнали в Декларация N°20 от Ница за разширяването и N°21 за прага на квалифицираното мнозинство в Съвета, които осигуряват ключови елементи на общите позиции, които ще бъдат приети от държавите-членки,
   – съответните позиции на настоящите Договори и съответното вторично законодателство (в това число връзките между институциите, прозрачността, езиците, Правилника за служителите и други административни разпоредби, отнасящи се до европейската Държавна служба). По въпроса за броя на местата в парламента и системата за гласуване в Съвета са нужни и бяха приети преходни периоди между датата на присъединяване и по-късното влизане в сила на новите разпоредби за Парламента след изборите през юни 2004 г и за Съвета. Промените са следните: 
   – новите държави-членки ще бъдат представяни през първите седмици след присъединяването и в настоящия парламент с толкова номинирани депутати, колкото са избраните депутати за следващия мандат 2004-2009 г; 
   – за преходен период до края на октомври 2004 г, 25-те държави-членки ще имат общо 124 гласа в Съвета, като квалифицирано мнозинство се постига с 88 гласа. 
 за предвиденото присъединяване на 10 нови държави-членки на 1 май 2004 г, съответните разпоредби на Договора от Ница, отнасящи се до Съюза на 27-те, трябва да бъдат адаптирани за Съюз на 25-те при спазване на принципите, определени в Договора от Ница. Новите разпоредби влизат в сила само след преходен период от няколко месеца. Промените в Парламента, Съвета и Комисията след следващото разширяване могат да бъдат обобщени както следва:
   – от избирателен мандат 2004-2009 броят на гласовете в парламента ще бъде увеличен на 732 (сравнен с предишните 626 места). Република Чехия и Унгария ще получат еднакъв брой места с онези държави-членки, които имат подобен брой на населението;
   – от 1 ноември 2004 г. държавите-членки ще имат общо 321 гласа в Съвета и квалифицираното множество ще бъде достигано с 232 гласа;
   – всички нови държави-членки ще бъдат представени в Комисията от 1 май 2004 г с един свой гражданин като Член. Същият принцип ще се разшири и до настоящите държави-членки от мандата на следващата Комисия, който от януари 2005 г беше изтеглен до 1 ноември 2004 г. 

Новите държави-членки ще бъдат адекватно представени в Европейския съд  и Първо-инстанционния съд, Сметната палата, други органи, създадени от Договорите в съответствие със съществуващите приложими правила (включително Европейската централна банка и Европейската инвестиционна банка) и комитети, агенции и други органи, създадени от вторичното законодателство. Освен това, националните езици на присъединяващите се държави ще бъдат признати за официални езици, които се ползват от европейските институции. 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.