Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
03-01-2008

БЪЛГАРИЯ ПОЛУЧАВА 2 МЛРД.ЕВРО ЗА РАЗВИТИЕ НА ТРАНСГРАНИЧНИТЕ КОРИДОРИ

Материал на БНР със съкращения. Заместник-министърът на транспорта Весела Господинова заяви пред БНР, че страната ни е поискала най-много средства за шосета и пътен транспорт, " защото там сме изостанали, а по принцип и резултатите в пътната инфраструктура най-бързо се виждат и рефлектират върху икономиката". Заедно с националното съфинансиране средствата за автомагистрали са 990 млн. евро.

Като нов член на Европейския съюз, при това вход към богатия азиатски пазар страната ни ще получи от европейските фондове над 2 млрд. евро за развитие на трансграничните коридори през територията си и за връзките между отделните видове транспорт за периода 2007 - 2013 година. Средствата са най-много в сравнение с тези по останалите 6 оперативни програми, по които България чака помощ от Европейския съюз.

Проектите са заложени по приоритетни оси, които са пет на брой. Предстои да се построят автомагистралите "Струма" и "Марица", първокласните пътни отсечки от магистрала Е 79 - Видин - Монтана, Враца - Ботевград, да се свържат автомагистрала Хемус с околовръстния път на София и да се завърши участъка Кърджали - Подкова, който е част от коридора Север - Юг или коридор номер 9.

Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България, прогнозира, ме на българските фирми ще им трудно да се преборят с чуждестранната конкуренция за проектите. "Получава се един параграф 22 -българските фирми могат, но нямат история зад гърба си, нямат обемите, които се изискват, нямат все още и финансовата мощ", смята Бойков.

"След присъединяването на България към ЕС всички търгове както по ИСПА, така и по бъдещите оперативни програми ще се обявяват по българския закон за обществените поръчки. Спрямо този закон дискриминация на фирми въобще по националност е недопустима", категорична е заместник-министър Господинова. Според нея нашите фирми вече са придобили значителен опит в строежа на магистрали.

Общо 580 млн. евро заедно с националното съфинансиране са заложени по програма "Транспорт" по отношение на железопътната инфраструктура в България. С нея се предвижда да бъдат модернизирани отсечките София-Пловдив, София-Драгоман, с което да се приключи изцяло трасето от София до турската граница. В момента се изгражда обектът Пловдив-Свиленград, който ще бъде завършен 2010-та година. Целта е с отсечките София-Пловдив и София-Драгоман да се затворят клоновете на коридор 4 и на коридор 10, които минават през нашата територия, обясни Весела Господинова.

За другата трансгранична артерия през България - осми коридор в програмата също има конкретни проекти. Линията София-Перник-Радомир е в основния списък, а в алтернативния е участъкът Пловдив- Бургас, където определени места трябва да се подновят. По този начин страната ни приключва с ангажимента си по трасето между Адриатика и Черно море, което Брюксел особено напоследък оценява като икономически изгодно за превоза на стоки от Западна Европа към Азия.

За вагони, мотриси и локомотиви в оперативна програма "Транспорт" не са предвидени средства. Програмата и кохезионният фонд не финансират подвижен състав.

20 млн. евро са отделени по оперативната програма в рамките на следващата година трябва да започне работа по две важни системи - за безпрепятствено плаване по река Дунав и за управление на трафика в морския транспорт. Но най-много пари - 138 млн. евро са предвидени за общ проект с Румъния при островите Батин и Белене, където има прагове. В момента се търси възможност от двете Оперативни програми да се направи един общ търг и да наемем един общ контрактор - това е един от проектите на групата Ван Мирт, подобно на автомагистрала Струма и ж.п. линията София-Видин, информира заместник-министър Господинова. Брюксел вече одобри оперативната програма "Транспорт".

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.