С влизането на България и Румъния, ромският проблем ще стане още по-актуален, предупреждава чешкият еврокомисар Шпидла.
Унгария, Словакия и Чехия вкарват деца-роми в училища за бавноразвиващи се.
Въпреки някои подобрение, ромските деца в ЕС все още са в неравностойно положение по отношение на достъп до образование, сочи проучване на базирания във Виена Европейски Център за мониторинг на расизма и ксенофобията (EUMC), съобщи Euobserver.
Ромите в ученическа възраст продължават да се сблъскват с директна и индиректна дискриминация и отхвърляне. Това според директорката на Центъра Беате Винклер е причина за ранното им отпадане от образователната система.
Проучването е извършено не без приноса на НПО и експерти в рамките на целия ЕС. Оказва се, че училищните власти сегрегират учениците, смятайки, че те имали “различни нужди” или заради проблематичното им поведение и трудностите с ученето.
Проучването алармира за тревожната тенденция за чести случаи на сколазириране на ромски деца в т.нар. “специални училища” за деца с умствени увреждания – този “феномен” е налице дори в страни членки като Унгария, Словакия и Чешката република, сочи докладът.
Еврокомисарят по социалните въпроси Владимир Шпидла е казал пред Euobserver, че е наясно с трудностите в посочените страни за формулиране и провеждане на политики, с които да се подобри ситуацията на ромските общности. “Не можем да отречем, че те полагат сериозни усилия, но ще отнеме години, докато по-видима промяна се забележи и донесат резултати на тези тревожни тенденции” – казва Шпидла.
Еврокомисарят Владимир Шпидла допълни, че въпросът с ромите ще попадне още повече в общественото внимание, когато България и Румъния – с техните многочислени ромски общности – се присъединят към ЕС.