Новини / Актуално

RSS
  • A+
  • A-
29-03-2006

Румен Петков: Работата на МВР няма да стане причина за задействане на предпазна клауза. Вижте препоръките на евро-експерта Клаус ЯНСЕН за НСБОП и новия НПК.

Евроекспертите не са се запознали в детайли с предоставените от МВР материали. В докладите им има разсъждения, които са по-скоро импровизации. Това заяви министърът на вътрешните работи Румен Петков по време на обща дискусия с представители на медиите, предаде Агенция "Фокус". Петков не пропусна да отбележи, че в същото време в докладите са предоставени много сериозни материали, които са базирани на проведени разговори и предоставени от наша страна документи. Като “некоректна” определи министърът оценката за работата на Националната следствена служба. Според него е несериозно да бъде правена оценка, без експертите да са контактували лично с директора на службата. “Те дори бъркат жанровете, считайки следствието за част от МВР”, посочи Румен Петков.

Той заяви, че препоръките, направени от експертите към МВР, го удовлетворяват като по част от тях се работи в по-широк периметър. За пример министърът посочи запазването на броя на дознателите, пренасочването на част от административните бройки в МВР към чисто полицейски функции, обмен на информация между службите и ясна диференциация на функциите. Колкото до препоръките за модернизация министърът обяви, че това е приоритет, по който се работи последователно като средства се търсят както от САЩ и Европейския съюз, така и от вътрешни ресурси.

Министър Румен Петков изцяло възприема съвета за по-ясен ангажимент на НСБОП по разкриването на поръчковите убийства. Той обаче не приема оценката, че се работи на парче и не е съгласен убийствата да се разследват и в СДВР, и в НСБОП, и в ДНСП. Според него ролята на новата Генерална дирекция на полицията ще бъде създаване на база за ефективност, основана на екипната работа.

Колкото до обвинението в доклада, че министерството не противодейства на прането на пари от наркотрафик, Петков посочи, че в съда са внесени девет дела за пране на пари, четири от които са за наркотрафик. “Друг е въпросът, че няма осъдителни присъди”, допълни той. Разчитам, че постигнатото от България ще бъде оценено реалистично, заяви Петков като допълни, че не очаква работата на МВР да стане повод за задействане на предпазна клауза.

КАКВО ПРЕПОРЪЧА ЕКСПЕРТЪТ НА ЕК КЛАУС ЯНСЕН В ДОКЛАДА СИ ОТ ПАРТНЬОРСКАТА ПРОВЕРКА ПРЕЗ ФЕВРУАРИ 

Експерт – криминалистът Клаус Янсен, с 34-годишен опит в германската полиция, автор на един от докладите по партньорската проверка “Правосъдие и вътрешни работи”, писан в периода 22-24 февруари – по време на показното убийство на Иван Тодоров – Доктора в София, е писал за борбата с организираната престъпност и отправя следните препоръки в доклада си: 

Препоръка във връзка с новия НПК

  • Намаляването на полицейските служители с разследващи правомощия от 10000 до 2000  може би е прекалено амбициозна идея и като възможна последица може да навреди на идеята за осигуряване на правосъдие. Резултатът от оценяването в рамките на една година от реалната ситуация трябва да бъде наблюдаван отблизо.
  • Във връзка с регулирането на продължителността на процеса на разследване (максимум 2 години), ще трябва отблизо да се наблюдава дали това може да опорочи сложните разследвания на случаи на организирана престъпност, и по този начин да доведе до нещо като " ефект на амнистия".
  • До момента разпределянето на наказателните дела (кой кое разследване поема) се прави от старши прокурори. Тази система трябва да бъде заменена със система за случайно разпределяне на делата, която предотвратява каквото и да било въздействане върху процеса на разпределяне на дела.
  • Криминалните следователи не се допускат като свидетели в съда. В повечето други европейски страни, те могат да бъдат използувани като свидетели, и са се доказали като ключови такива, особено в успешни случаи на международна организирана  престъпност. Ето защо съществуващата уредба трябва да бъде преосмислена.
  • Политиката на съхранение на иззетите активи трябва да бъде ревизирана - слабите й места, довели до споменатия случай, трябва да бъдат идентифицирани и да се  предприемат необходимите мерки

Препоръки към НСБОП

  • НСБОП трябва да разработи подход за ефективно генериране, иницииране и провеждане на разследвания.
  • Дори ако България в някои области на организираната престъпност се очертава по-скоро като транзитна страна, контрабандата изисква професионални структури (организирани престъпни групи), за да премине през българските граници.
  • Концентрирането на различни полицейски служби в една дирекция на полицията е добра стъпка към подобряването на работата на правоприлагащите органи в пограничните региони. Митниците трябва да бъдат поканени да се присъединят към тези усилия.
  • Отговорностите по границата трябва да бъдат насочени и, ако е необходимо, трябва да бъде разпределен повече персонал.
  • Трябва да бъде оценен потенциалният наркотуризъм.
  • Подходът да се проучват единични престъпления, извършени от членове на организирана престъпна група, вместо да се проведе разследване на цялата тази престъпна група, е неприемлив. Това може да бъде само ultima ratio, когато всички други опити са се провалили.  В тази връзка процесът на “набелязване” на организирани престъпни групи за разследване би трябвало да претърпи известна професионална промяна.
  • Организираните престъпни групи наистина извършват различни престъпления. Ако НСБОП се вглежда само в отделните престъпления, тя няма да види цялата картина. Фрагментарният подход на  разследване подкопава усилията за успешно приключване на отделните случаи и затова трябва да бъде избягван.
  • НСБОП, ако не е водеща, то поне трябва да се включва, при  разследването на поръчковите убийства.
  • НСБОП трябва да обвързва още по-тясно усилията си по разследване на трафика на наркотици и пране на пари.
  • В затворите и местата за задържане трябва да бъде премахнато "незаконното" използване на мобилни телефони. Българските власти трябва да обмислят използуването на съществуващи технически средства за сканиране, за да откриват подобни телефони, за да се прекъсне незаконната комуникация на престъпниците.
  • Възможното изтичане на полицейски файлове в Интернет, което е показател за изтичане (корупция) или за технически проблеми на Полицията е абсолютно неприемливо. Това подкопава международното полицейско сътрудничество и трябва да бъде разгледано приоритетно заради собствения интерес на България.

В рубриката "Анализи" вижте още извадки от доклада на експерта.

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.