Библиотека / Фондовете за България

RSS
  • A+
  • A-
16-12-2008

Агенция по обществени поръчки представи официално проект “Добри практики и ефективно партньорство в областта на обществените поръчки”

На 16 декември 2008 г. Агенция по обществени поръчки проведе стартиращата конференция по проект "Добри практики и ефективно партньорство в областта на обществените поръчки", осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз, чрез Европейския социален фонд. В мероприятието взе участие заместник министъра на икономиката и енергетиката г-жа Анна Янева, която отбеляза важността на проекта за системата на обществените поръчки в страната. Основните цели, планираните дейности и очакваните резултати бяха представени от г-жа Миглена Павлова - изпълнителен директор на Агенцията по обществени поръчки.
 
Като част от конференцията бяха представени и някои от вече стартиралите дейности.
 
В изпълнение на една от целите на проекта беше проведено социологическо проучване "Специфики на процедурите по обществени поръчки. Нагласи към промените в законодателството. Имидж и отношение към Агенцията по обществени поръчки". Изпълнител на поръчката е социологическа агенция "ЕСТАТ".
 
Проучването се реализира в рамките на поддейност "Повишаване на компетентността и професионализма на експертите в Агенцията по обществени поръчки", по проект по Оперативна програма „Административен капацитет" - "Добри практики и ефективно партньорство в областта на обществените поръчки", реализиран от Агенцията по обществени поръчки (АОП).
 
В резултат на проучването са направени следните основни изводи:
• Налице е сериозно нарастване на обема на пазара на обществени поръчки като брой процедури и в стойност за последните три години.
• Подобрява се съотношението между брой сключени договори и брой открити процедури и при възложителите, и при изпълнителите, което е индикатор за по-висока ефективност на работата в сектора.
• Подобрява се специализацията на възложителите - по-малко ангажирани лица се справят с подготовката на документацията по една обществена поръчка за по-малко дни.
• Агенцията по обществени поръчки започва се възприема във все по-голяма степен като експертен орган, обслужващ законодателната инициатива и постепенно да загубва част от имиджа си на регистратор и източник на справочна информация.
• Комбинацията от функции на Агенцията - на експертен орган, регистратор и източник на справочна информация, я превръща във фактор в областта на обществените поръчки.
• Сътрудничеството между АОП, възложители и изпълнители може да бъде определено като ефективно.
• Най-популярните услуги и за възложителите, и за участниците в ОП са тези представяни чрез интернет страницата на АОП, а именно Регистърът на обществените поръчки, методическите указания по приложението на ЗОП, програмният продукт Редактор на форми, горещата телефонна линия, а също обученията, каталозите, периодичните издания и статистическите данни. .
• Установена е безусловна необходимост от провеждане на обучения и за възложителите, и за изпълнителите. Те трябва да касаят основно нормативната база - особености и промени, практическото приложение (за възложителите), документацията (за изпълнителите) и общото запознаване на съвкупността и съдържанието на актовете (за компаниите, които до този момент не са участвали в ОП).
• Експертите оценяват ЗОП като добър закон, чиито празноти може да бъдат преодолени чрез създаване на система за предварителен контрол и завишаване на санкциите от последващия контрол, обучения на възложителите и разработване на детайлни подзаконови нормативни актове.
Изследването обхваща три основни целеви групи:
• възложители на обществени поръчки: секторни и класически.
• изпълнители на обществени поръчки - представители на бизнеса.
• Представители на Комисията за защита на конкуренцията, Върховен административен съд, независими юридически кантори или юристи на свободна адвокатска практика с опит по дела във връзка с приложението на ЗОП, представители на Агенция за държавна финансова инспекция и Сметна палата.
 
Интервюирани са 150 възложителя и 403 изпълнители на обществени поръчки.
 
Като част от проекта бе проведено и изследване на ефективността на административното устройство на агенцията, което също беше представено по време на събитието.
Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.