Библиотека / Фондовете за България

RSS
  • A+
  • A-
04-03-2009

В-к „Сливенски новини”: За стабилизиране на пазарите на селскостопанската продукция в Европейския съюз

Представяме ви публикация на вестник „Сливенски НОВИНИ”, посветена на изложението „АГРА-2009” и семинарите на СТРАТЕГМА-Европейски институт”. Материалът е публикуван през месец февруари 2009 г.: 

 

В рам­ки­те на из­ло­же­ни­е­то АГ­РА на Пло­в­ди­в­с­кия па­на­ир се про­ве­де се­ми­нар за жур­на­ли­с­ти от ця­ла­та стра­на с ек­с­пер­ти от Аген­ция "СТРА­ТЕ­Г­МА" , Ев­ро­пей­с­кия ин­с­ти­тут, ДФ "Зе­ме­де­лие" и Ев­ро­пей­с­кия пар­ла­мент.

Про­е­к­тът "ОСП - дви­га­тел за раз­ви­ти­е­то на бъл­гар­с­ки­те сел­с­ки ра­йо­ни" ор­га­ни­зи­ра по­ре­ди­ца ин­фор­ма­ци­он­ни сре­щи по вре­ме на сел­с­ко­с­то­пан­с­ка из­ло­ж­ба "АГ­РА-2009".

Ев­ро­де­пу­та­тът Пе­тя Ста­в­ре­ва, член на Ко­ми­си­я­та по зе­ме­де­лие и раз­ви­тие на сел­с­ки­те ра­йо­ни в Ев­ро­пей­с­кия пар­ла­мент, пре­д­с­та­ви въз­мо­ж­но­с­ти­те за зе­ме­дел­с­ки про­из­во­ди­те­ли и бран­шо­ви ор­га­ни­за­ции да уча­с­т­ват в про­це­са на фор­ми­ра­не­то на об­ща сел­с­ко-сто­пан­с­ка по­ли­ти­ка (ОСП). ОСП се съ­с­тои от гру­па пра­ви­ла и ме­ха­ни­з­ми, ко­и­то ре­гу­ли­рат про­из­во­д­с­т­во­то, тър­го­ви­я­та и пре­ра­бо­т­ка­та на зе­ме­дел­с­ки про­ду­к­ти в Ев­ро­пей­с­кия съ­юз, ка­то се об­ръ­ща по­ви­ше­но вни­ма­ние на сел­с­ки­те ра­йо­ни. Г - жа Ста­в­ре­ва по­д­ро­б­но ра­зя­с­ни и стъл­бо­ве­те на ко­и­то се опи­ра ОСП - І - ви стълб - мер­ки за па­зар­на по­д­к­ре­па и по­д­по­ма­га­не на до­хо­ди­те, чрез ди­ре­к­т­ни пла­ща­ния и ІІ - ри стълб - Раз­ви­тие на сел­с­ки­те ра­йо­ни.

При­н­ци­пи­те, вър­ху ко­и­то е из­г­ра­де­на ОСП, най-об­що ка­за­но са: Сво­бо­д­но дви­же­ние, ка­то при­ла­га­не­то му пре­ма­х­ва ба­ри­е­ри­те в тър­го­ви­я­та със сел­с­ко­с­то­пан­с­ки про­ду­к­ти в рам­ки­те на ЕС, пре­дим­с­т­во за сел­с­ко­с­то­пан­с­ки­те про­ду­к­ти, про­из­ве­де­ни в об­щ­но­ст­та, т. е. за­щи­та чрез вно­с­ни ми­та и не на по­с­ле­д­но мя­с­то фи­нан­со­ва со­ли­дар­ност.

Це­ли­те, над ко­и­то ще ра­бо­ти ОСП, са уве­ли­ча­ва­не на про­из­во­ди­тел­но­ст­та и те­х­ни­че­с­кия про­г­рес чрез оси­гу­ря­ва­не на ра­зум­но ко­ли­че­с­т­во зе­ме­дел­с­ка про­ду­к­ция и оп­ти­мал­но из­по­л­з­ва­не на про­из­во­д­с­т­ве­ни­те фа­к­то­ри, осо­бе­но тру­да; оси­гу­ря­ва­не на спра­ве­д­лив стан­дарт на жи­вот на зе­ме­дел­с­ка­та об­щ­ност чрез уве­ли­ча­ва­не до­хо­ди­те на за­е­ти­те в сел­с­ко­то сто­пан­с­т­во; ста­би­ли­зи­ра­не на па­за­ри­те на сел­с­ко­с­то­пан­с­ка про­ду­к­ция; оси­гу­ря­ва­не на пре­д­ла­га­не на сто­ки и ус­лу­ги на па­за­ра и на по­т­ре­би­те­ли­те на ра­зум­ни це­ни.

 


В рам­ки­те на се­ми­на­ра сво­и­те пре­зен­та­ции пре­д­с­та­ви­ха и ек­с­пер­ти от Дър­жа­вен донд "Зе­ме­де­лие". По те­ма­та "Учи­ли­щ­но мля­ко" - цел­та е да се уве­ли­чи кон­су­ма­ци­я­та на мля­ко и мле­ч­ни про­ду­к­ти от уче­ни­ци­те, ка­то вся­ко де­те по­лу­ча­ва 250 мл мля­ко в ин­ди­ви­ду­ал­на опа­ко­в­ка, ус­ло­ви­я­та са про­ду­к­ти­те да са при­го­т­ве­ни от кра­ве мля­ко, про­из­ве­де­ни в ЕС и за­ку­пе­ни в Бъл­га­рия. За­я­в­ки­те се по­да­ват за съ­о­т­ве­т­на­та уче­б­на го­ди­на.

За та­зи про­г­ра­ма все още ня­ма по­с­тъ­пи­ли за­я­в­ле­ния.

"Фи­нан­со­во по­д­по­ма­га­не за ор­га­ни­за­ции на про­из­во­ди­те­ли­те на пло­до­ве и зе­лен­чу­ци" це­ли се да се по­д­по­мо­г­нат фи­нан­со­во ор­га­ни­за­ци­и­те, за­ни­ма­ва­щи се с про­из­во­д­с­т­во на пло­до­ве и зе­лен­чу­ци, ка­то по то­зи на­чин се уве­ли­ча­ва кон­су­ма­ци­я­та им и се по­до­б­ря­ва ка­че­с­т­во­то на про­из­ве­ж­да­на­та про­ду­к­ция. Ус­ло­ви­е­то за кан­ди­да­т­с­т­ва­не е да сте ре­ги­с­т­ри­ран зе­ме­дел­с­ки про­из­во­ди­тел.

"Схе­ми и мер­ки за по­д­по­ма­га­не на ло­за­ро - ви­нар­с­кия се­к­тор 2009 - 2014 г. "- в та­зи пре­зен­та­ция са раз­г­ле­да­ни на­чи­ни­те за фи­нан­со­во по­д­по­ма­га­не на про­из­во­ди­те­ли­те на ви­не­ни ло­зя и ви­но в по­со­че­ния пе­ри­од. Де­сер­т­ни­те сор­то­ве гро­з­де не по­д­ле­жат на та­ко­ва по­д­по­ма­га­не. Кан­ди­да­т­с­т­ва­не­то ста­ва чрез по­пъл­ва­не на об­ра­зец - фор­му­ляр, след 25.02.2009 г., "Про­мо­ци­о­нал­ни про­г­ра­ми - ин­фор­ми­ра­не и на­сър­ча­ва­не на сел­с­ко­с­то­пан­с­ки про­ду­к­ти на па­за­ра на ЕС и в тре­ти стра­ни" - из­ло­же­ни са съ­в­ку­п­ност от дей­но­с­ти, ко­и­то мо­гат да оси­гу­рят пре­д­с­та­вя­не­то на по­д­ро­б­на ин­фор­ма­ция за съ­о­т­ве­т­ния про­дукт и да уле­с­нят пре­д­ла­га­не­то му на па­за­ра. В про­г­ра­ми­те мо­гат да бъ­дат вклю­че­ни раз­но­о­б­ра­з­ни дей­но­с­ти - връ­з­ки с об­ще­с­т­ве­но­ст­та, ре­к­ла­ма, ор­га­ни­за­ция на обу­че­ния - на­ци­о­нал­ни и ме­ж­ду­на­ро­д­ни. Кан­ди­да­т­с­т­ва­не­то ста­ва чрез по­пъл­ва­не на об­ра­зец - фор­му­ляр до 31 март за тре­ти стра­ни и до 30 но­ем­в­ри за стра­ни­те от ЕС.

"На­ци­о­нал­на про­г­ра­ма по пче­лар­с­т­во за пе­ри­о­да 2008 - 2010 г".  е на­со­че­на към по­д­по­ма­га­не на мал­ки­те и сре­д­ни про­из­во­ди­те­ли на мед и пчел­ни про­ду­к­ти, цел­та е да се за­по­з­на­ят пче­ла­ри­те с но­ви ме­то­ди за бор­ба с вре­ди­те­ли­те, ка­к­то и да се на­сър­чи кон­су­ма­ци­я­та на мед. Ус­ло­ви­я­та за кан­ди­да­т­с­т­ва­не са да сте ре­ги­с­т­ри­ран зе­ме­дел­с­ки про­из­во­ди­тел и да има­те не по­ве­че от 100 пчел­ни се­мей­с­т­ва.

За вси­ч­ки про­г­ра­ми има одо­б­рен от Ев­ро­пей­с­ка­та об­щ­ност бю­джет, кой­то се пре­из­чи­с­ля­ва за вся­ка сле­д­ва­ща го­ди­на. За по­ве­че ин­фор­ма­ция и пъл­но опи­са­ние на изи­с­к­ва­ни­я­та и до­ку­мен­ти­те за кан­ди­да­т­с­т­ва­не мо­же­те да по­се­ти­те сай­та на ДФ "Зе­ме­де­лие"- www.dfz.bg.

Автор: Ралица Иванова, в-к „Сливенски НОВИНИ”.

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.