Новини / Интервюта

  • A+
  • A-
20-07-2010

Моника Панайотова: Докладът е мотиватор за ускоряване на реформите

Депутатът Моника Панайотова, председател на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове в Народното събрание, коментира за Портал Европа днешният доклад на Европейската комисия по Механизма за сътрудничество и наблюдение на България.

Как бихте коментирали изказванията, че това е най-добрият доклад за България?

- Аз също съм на мнение, че това е един от най-добрите доклади и не случайно и премиерът спомена няколкократно моментът, че за първи път се уточнява напредъкът по всички показатели в механизма за сътрудничество и оценка. Бих казала, че докладът е един мотиватор за правителството да ускори още повече реформите, да се повиши степента на готовност да се изпълнят препоръките на ЕК, което беше дадено като ясен сигнал от страна и на премиера. Моментите, които аз очертавам, четейки го са три. Първият е моментът, че се отбелязва, че има силна политическа воля и политическа решимост. Вторият е, че има устрем за реформи - нещо което липсва в доклада за Румъния, доколкото аз се запознах с него. Третият момент е качеството на информацията. Този кръг - политическа воля, готовност за реформи и комуникация определено ни показва, че правителството върви в правилната посока.

В същото време, обаче, продължават критиките за съдебната система конкретно за това, че има воля, има намерение, има програми, но реално няма практически действия?

- Това е така и ние си го знаем. Все пак живеем тук и наблюдаваме. Знаете, че съдебната власт е независима и това, което трябва да се има предвид е, че наистина ако съдебната власт не се реформира и не отговори на т. нар. показатели „benchmark" в тази част от доклада, съответно в един момент може да се достигне до отмяна на задължението страните-членки да признават и изпълняват нашите съдебни решения и присъди. Така, че това трябва да е мотивиращ фактор за независимата съдебна власт, за да направи необходимите промени, така че наистина да се развива в динамиката, в която се развиват съответно и изпълнителната и законодателната власт.

На какво се дължи това, че за пръв път в доклада се споменават обществените поръчки и по-специално моментът, че на практика 100% от големите инфраструктурни поръчки са проблемни?

- Защото знаете за големите злоупотреби в тази линия. Това което е необходимо като законодателна инициатива вече се прави. Комуникацията и прозрачността са изключително важни от страна на управляващите. Предполагам, че това ще бъде и като сигнал, който ще се даде на предстоящата пресконференция на премиера Борисов.

Необходим ли е все още мониторинговият механизъм за България? Каква е позицията на ГЕРБ - трябва ли да продължава мониторинговият механизъм или вече сме постигнали достатъчно?

- Не бих се ангажирала с позицията на ГЕРБ, мога да говоря като лично мнение. Смятам, че на този етап механизмът продължава да бъде необходим, защото той е по направление вътрешен ред и сигурност. По отношение на правосъдието виждате,че има изключително много критики. Но в никакъв случай механизмът не трябва да бъде възприеман като наказателна мярка. Напротив, той трябва да се възприема като едно средство, което стимулира държавата ни да върви в правилната посока и да отговори на европейските стандарти. Така, че аз лично гледам винаги на механизма като нещо положително, независимо от критичния тон, който присъства в определени моменти, но той е наистина с цел да вървим в правилната посока. Затова  отчитайки това, което е направено в момента и трите извода, които споменах в началото смятам, че допълнително ще ни мотивира да извършим реформите, които сме започнали.

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.