Евростат: България е държавата членка с най-голям брой фатални инциденти
Близо 25 хил. европейци са загубили живота си при инциденти на пътя през 2017 г. Това е почти двойно по-малко в сравнение с 2007 (43 хил.), но целта е този брой да стигне до 0.
България е на първо място в ЕС по брой загинали при катастрофи с леки автомобили на 1 милион жители, според анализ на Евростат за тенденцията със злополуките на пътя с фатален край през 2017 г.
Според данните на Евростат при катастрофи с леки автомобили у нас са загинали 456 души, при катастрофи с пътнически автобуси – 5 души, при фатални инциденти с велосипедисти – 35 души, загиналите пешеходци са 118, като общия сбор на загиналите при пътни инциденти у нас надхвърля 700 души.
Данни от доклад на МВР показват, че най-висок дял смъртност има при катастрофите с челен сблъсък между автомобили – близо половината от фаталните инциденти се дължат на подобен вид ПТП.
МВР отчита също, че най-тежките последствия при ПТП с челен сблъсък се дължат на навлизане по някаква причина в лентата за насрещно движение, неправилно изпреварване, разсейване, задрямване и др. Пак по данни на МВР за периода 2011-2017 г. при ПТП с челен сблъсък са загинали 910 души, а ранените са 6 995, като по-голямата част от пострадалите нямат никаква вина за катастрофата.
Около 25 000 са загиналите при катастрофа в ЕС
Разликите между държавите-членки за броя на загиналите при ПТП варират от 30 смъртни случая на милион жители във Великобритания и Швеция – до над 90 в България и Румъния, като тук статистиката обхваща всички по вид фатални инциденти на пътя.
Според Евростат Румъния държи лидерството по няколко вида категории смърт на пътя: по общ брой фатални инциденти – 99 на 1 милион, по смърт на пешеходци – 37 на 1 милион и по смърт на велосипедисти – 30 на 1 милион.
В Малта има най-малко инциденти с фатален край при автокатастрофи – 11 на 1 милион. В Дания има най-малко инциденти с пешеходци – 3 на 1 милион. В Естония няма регистрирана смърт на мотоциклетисти, а в Люксембург и Кипър няма загинали велосипедисти, показват данните на Евростат.
Анализът отчита също, че Европейската комисията има амбициозна програма за пътна безопасност, като крайната цел е да се намали наполовина смъртта на пътищата в Европа до 2020 г.
Програмата определя комбинация от инициативи на европейско и национално равнище, като се фокусира върху подобряване на безопасността на превозните средства, безопасността на инфраструктурата и поведението на участниците в движението.