Europe.bg
  Hauptseite - Nachrichten - Analysen
  NAVIGATION
Nachrichten
Bewerbungen
Europäische Union
Bulgarien - EU
Beitrittsverhandlungen
Programme und Projekte
Fragen und Antworten
Bibliothek
Portal EUROPA - Über uns; Ethisches Kodex
Europäisches Parlament 2007
Aktuelles
Analysen
Interviews
Geschichte der Europäischen Union
Institutionen der Europäischen Union
Mitgliedsstaaten
Beitrittsländer
Assoziierte Staaten
Tätigkeiten
Chronologie
Schlüsseldokumente
Institutionen der Europäischen Union
Finanz- und Finanzierungsinstitutionen
Beratende Organe
Interinstitutionelle Einrichtungen
Autonome Einrichtungen (Agenturen)
Präsidentschaft des Rates der EU
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Geschichte
Tätigkeiten
Verhandlungskapitel
Nationale Positionen
Gemeinsame Verhandlungsstandpunkte der Mitgliedsstaaten
Erfüllung der Verpflichtungen
Kapitel 1. Freier Warenverkehr
Kapitel 2. Freizügigkeit
Kapitel 3. Freier Dienstleistungsverkehr
Kapitel 4. Freier Kapitalverkehr
Kapitel 5. Gesellschaftsrecht
Kapitel 6. Wettbewerb
Kapitel 7. Landwirtschaft
Kapitel 8. Fischerei
Kapitel 9. Verkehr
Kapitel 10. Steuern
Kapitel 11. Wirtschafts- und Währungsunion
Kapitel 12. Statistik
Kapitel 13. Beschäftigung und Soziales
Kapitel 14. Energie
Kapitel 15. Industriepolitik
Kapitel 16. Kleine und mittlere Unternehmen
Kapitel 17. Wissenschaft und Forschung
Kapitel 18. Bildung und Ausbildung
Kapitel 19. Telekommunikation und Informationstechnologien
Kapitel 20. Kultur und audiovisuelle Medien
Kapitel 21. Regionalpolitik und Koordinierung der strukturpolitischen Instrumente
Kapitel 22. Umweltschutz
Kapitel 23. Verbraucherschutz und Gesundheitsschutz
Kapitel 24. Zusammenarbeit im Kapitel Justiz und Inneres
Kapitel 25. Zollunion
Kapitel 26. Auswärtige Beziehungen
Kapitel 27. Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Kapitel 28. Finanzkontrolle
Kapitel 29. Finanz- und Haushaltsbestimmungen
Kapitel 30. Institutionen
Kapitel 31. Sonstige
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Finanzielle Heranführungsinstrumente
Gemeinschaftsprogramme
Strukturpolitisches Instrument zur Vorbereitung auf den Beitritt ISPA
Sonderprogramm für die Landwirtschaft und die Entwicklung des ländlichen Raums SAPARD
PHARE Hilfsprogramm der Gemeinschaft für die mittel- und osteuropäischen Länder
Maßnahmen der SAPARD-Programme
Die EU-Fonds für Bulgarien
Strategien
Gesetze
Pläne und Programme
Publikationen
Europa von A bis Z
Nationale Strategien
Regionale Strategien
Gemeindestrategien
Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
Internationale Rechtsakte
Berichte
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Nachrichten / Analysen

RSS
  • A+
  • A-
30-10-2013

Годишен доклад на ЕК за прилагането на европейското право

В 30-ия годишен доклад относно мониторинга върху прилагането на правото на ЕС се прави преглед на постигнатите резултати по ключови аспекти от прилагането на правото на ЕС и се акцентира върху стратегически въпроси. Постигнатите резултати и предизвикателствата при прилагането на правото на ЕС са представени по държави членки и тематични области в работните документи на службите на Комисията, придружаващи настоящия доклад.

Транспониране на директивите

През 2012 г. трябваше да бъдат транспонирани по-малко директиви, отколкото през предходни години (56, докато през 2011 г. те бяха 131, а през 2010 г. — 111). Съответно през 2012 г. се наблюдава намаляване на производствата за ненавременно транспониране в сравнение с предходната година (447 такива производства през 2012 г., за разлика от 1185 производства през 2011 г. и 855 — през 2010 г.). В края на 2012 г. образуваните производства за ненавременно транспониране бяха 418, което представлява намаление от 45 % в сравнение със 763-те производства в края на 2011 г.

Четирите области на политиката, в които през 2012 г. са образувани най-голям брой производства за ненавременно транспониране, са транспорт (115 производства), здравеопазване и политика за потребителите (108), околна среда (63) и вътрешен пазар и услуги (53).

Във връзка с някои директиви бяха образувани производства за ненавременно транспониране срещу повече от две трети от държавите членки. Така например, Комисията образува производства срещу 24 държави членки поради ненавременното транспониране на Директивата относно енергийните характеристики на сградите.

Освен това срещу 23 държави членки бяха образувани производства за ненавременно транспониране на т.нар. Директива „Омнибус І“, 20 производства бяха образувани във връзка с Директивата за интелигентните транспортни системи в областта на автомобилния транспорт, а Директивата за изменение на кодекса на Общността за лекарствените продукти за хуманна употреба доведе до образуване на 19 производства. На последно място, 18 държави членки получиха официално уведомително писмо поради ненавременно транспониране на измененията на т.нар. Директива за проспектите.

България не е транспонирала навременно 12 директиви.

Сезиране на Съда съгласно член 258 и член 260, параграф 3 от ДФЕС

Съгласно член 260, параграф 3 от ДФЕС, когато по силата на член 258 от ДФЕС Комисията сезира Съда за ненавременно транспониране, тя може да посочи размера на имуществените санкции, без да е необходимо да изчаква постановяването на първоначално решение. Целта на това нововъведение в Договора от Лисабон е да създаде по-силен стимул за държавите членки да транспонират директивите в рамките на сроковете, определени от законодателя.

През 2012 г. Комисията сезира многократно Съда за ненавременно транспониране с искане за налагане на имуществени санкции по силата на член 260, параграф 3 от ДФЕС. През същата година дванадесет държави членки бяха адресати на 35 такива решения: Полша (10 случая), Словения (5), Нидерландия, Финландия (всяка по 4 случая), Белгия, Кипър (по 3), Германия, България, Словакия, Люксембург, Португалия и Унгария (по един). Предложените дневни периодични имуществени санкции варираха от 5 909,40 EUR до 315 036,54 EUR. Еднократни плащания не бяха искани.

В представените в работния документ на службите на Комисията (част І) профили на държавите членки по отношение на неизпълнението на задълженията им се съдържа по-подробна информация за делата.

Неправилно транспониране и лошо прилагане на законите на ЕС

Макар че в качеството си на пазител на Договорите Комисията провежда собствени разследвания за установяване на нарушения на правото на ЕС (точка 2.1.2), гражданите, предприятията и организациите на заинтересованите страни допринасят значително за упражняването на контрол, като подават сигнали за недостатъци при транспонирането и/или прилагането на правото на ЕС от органите на държавите членки (вж. точка 2.1.1 „Жалби“). След като бъде установено наличието на проблеми, Комисията и съответната държава членка провеждат разговори по тях с цел отстраняването им чрез използване на платформата „EU Pilot“ (точка 2.1.3).

Процедури за неизпълнение на задължения от държави членки

Ако държавата членка не преустанови твърдяното нарушение на правото на ЕС, Комисията открива процедура за неизпълнение на задължение по член 258 от ДФЕС и може накрая да сезира Съда на ЕС („Съдът“) със спора.

В края на 2012 г. имаше 1 343 висящи производства за неизпълнение на задължения. Броят на тези висящи производства продължи да спада — от близо 2 900 през 2009 г. на 2 100 през 2010 г. и 1 775 през 2011 г. В представените по-долу графики е направена разбивка на общия брой случаи на неизпълнение на задължения от държава членка и на случаите на неизпълнение, изразяващо се в ненавременно транспониране

Разговорите между държавата членка и Комисията продължават по време на официалната процедура, за да може националното законодателство или неговото прилагане да се приведат в съответствие с правото на ЕС. Статистиката потвърждава, че държавите членки полагат сериозни усилия за отстраняване на допуснатите нарушения, без да се стига до производства пред Съда. През 2012 г.:

Комисията приключи 661 преписки за неизпълнение на задължения след изпращане на официално уведомително писмо;по 359 случая беше намерено решение след изпращане на мотивирано становище до държавата членка и42 производства бяха приключени (или оттеглени от Съда), след като Комисията реши да сезира Съда с тях.

Общо 1 062 случая на неизпълнение на задължения бяха приключени поради това, че засегнатите държави членки са доказали, че правото на ЕС се спазва. През 2012 г. Съдът постанови 46 решения по член 258 от ДФЕС, като 42 от тях (91 %) бяха в полза на Комисията. Най-голям брой решения бяха постановени по дела срещу Белгия (6, като 1 от решенията е в полза на държавата членка), Португалия (5/0), Нидерландия (4/1) и Франция (4/0). Околна среда (16), данъчно облагане и митнически съюз (11) и вътрешен пазар и услуги (6) са трите области на политиката, в които Съдът постанови най-голям брой решения през 2012 г.

Макар че държавите членки често предприемат необходимите мерки, за да изпълнят своевременно решението на Съда, в края на 2012 г. Комисията все още имаше 128 висящи производства за неизпълнение на задължения, които не бяха приключени, тъй като тя не можеше още да потвърди дали засегнатите държави членки са изпълнили решенията на Съда по член 258 от ДФЕС. Повечето от делата бяха срещу Португалия (14), Гърция (13) и Испания (12) и бяха свързани с областите околна среда (54), вътрешен пазар и услуги (17) и данъчно облагане и митнически съюз (16).

По 11 от посочените 128 случая Съдът е бил сезиран вече за втори път. През 2012 г. бяха постановени три съдебни решения по член 260, параграф 2 от ДФЕС — две срещу Ирландия и едно срещу Испания. По принцип със съдебното решение по тази разпоредба на неизправната държава членка може да бъде наложена санкция, изразяваща се в еднократно платима сума и/или (периодична) имуществена санкция. Съответната държава трябва да плати веднага еднократната сума, а периодичната имуществена санкция се плаща, докато бъдат изпълнени напълно както първото, така и второто съдебно решение.

Напредък при политиките

По-добро управление за единния пазар

От 2001 г. насам държавните и правителствените ръководители на Европейския съюз постигнаха съгласие по редица цели, които трябва да бъдат постигнати от държавите членки, за да се подобрят резултатите им при транспонирането, що се отнася до прилагането на правото на ЕС в областта на единния пазар. Информационни табла за вътрешния пазар оценяват редовно как държавите членки изпълняват набелязаните цели за единния пазар.

Предприети бяха и важни мерки в областта на управлението на единния пазар. В приложението на Съобщението относно управлението на единния пазар, прието през юни 2012 г., са изброени основните законодателни актове на ЕС относно единния пазар. За да се ускори постигането на пълно съответствие от страна на държавите членки с разпоредбите в тази област, в Съобщението бяха определени нови цели във връзка с третирането на нарушенията на основното законодателство на ЕС относно единния пазар:

„нулева търпимост“ (0 %), когато става въпрос за навременно и правилно транспониране на основното законодателство на ЕС за единния пазар. Тази цел е по-строга от общия 1 %-ен дефицит в транспонирането, договорен по отношение на законодателството на ЕС за единния пазар;намаляване на продължителността на производствата за нарушение на задължения на 18 месеца; ипостигане на пълно съответствие с решенията на Съда в рамките на 12 месеца.

Комисията е определила производствата за нарушение на задължения, които се отнасят до основното законодателство на ЕС за единния пазар, и е съсредоточила усилията си върху постигането на пълно прилагане на това законодателство.

В допълнение към това Комисията насърчава държавите членки да ѝ представят проектите на мерките за транспониране и обяснителни документи във връзка с основното законодателство на ЕС за единния пазар.

Държавите членки все още са изправени пред сериозни предизвикателства при привеждането в съответствие с правото на ЕС. През 2012 г. се наблюдава значително намаляване на броя на производствата за ненавременно транспониране, като спадът се разпределя пропорционално между държавите членки. Нидерландия и Швеция са подобрили значително постиженията си в областта на транспонирането, но като цяло класирането на държавите членки от гледна точка на броя производства за ненавременно транспониране остана непроменено. Въпреки положителната тенденция все още има голям брой директиви, които трябва да бъдат транспонирани и приведени в действие. Поради това държавите членки се приканват да продължат да полагат усилия за правилното транспониране на правото на ЕС.

Държавите членки показаха голямо желание да решат проблемите, преди да бъдат предприети официални действия. След присъединяването на Малта и Люксембург всички 27 държави членки участват в EU Pilot — онлайн платформата, въведена от Комисията, за да спомага за бързото разрешаване на проблемите. През 2012 г. обменът на мнения в EU Pilot позволи да се намери бързо решение по близо 1 200 потенциални случая на неизпълнение на задължения.

С намаляването на броя на официалните процедури за неизпълнение намаляха и случаите, в които Комисията трябваше да сезира Съда. Общото класиране на държавите членки от гледна точка на общия брой неизпълнения на задължения не се е променило значително: държавите членки с най-малко и най-много производства за неизпълнение на задължения показваха сходни резултати и миналата година. Областите, в които Комисията образува най-често производства за неизпълнение на задължения, продължиха да са околна среда, транспорт, данъчно облагане и вътрешен пазар.

Тази обща тенденция се дължи отчасти на успешното сътрудничество между държавите членки и Комисията. В случаите, в които Комисията започна официални производства, държавите членки положиха допълнителни усилия за постигане на съответствие с правото на ЕС.

В качеството си на пазител на Договорите Комисията ще продължи да наблюдава активно прилагането на правото на ЕС. Надлежното привеждане в действие е задължителен елемент за постигане на регулаторна пригодност и резултати.



Nachrichten
Aktuelles
Analysen
Interviews


 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia




Tyxo.bg counter