Europe.bg
  Hauptseite - Nachrichten - Analysen
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Nachrichten / Analysen

RSS
  • A+
  • A-
02-03-2006

"БЪЛГАРИЯ, БРЮКСЕЛ И ЛОБИСТИТЕ" = "ИЗРАЕЛ, ПАЛЕСТИНА, ХАМАС"

Три коментара на обществената поръчка на МВнР за консултанти за ратификациите на Договора ни за ЕС

Александър Божков, Мариета Цветковска и Магдалена Вършилова от Центъра за икономическо развитие ЦИР коментират специално за Портал ЕВРОПА обществената поръчка на МВнР, с която се търсят консултанти и лобисти за приемането на България в ЕС. Портал ЕВРОПА първи съобщи за тази обществена поръчка и започна обществен мониторинг на процеса за ратификация в националните парламенти на страните-членки на Договора ни за присъединяване.  

“ЗАДАЧИТЕ В ОБЩЕСТВЕНАТА ПОРЪЧКА ИЗГЛЕЖДАТ НЕЛЕПИ” – Александър Божков, бивш главен преговарящ на България с ЕС и съпредседател на Центъра за икономическо развитие 

Ако България ще кандидатства например за членство в ОПЕК или НАФТА или АСЕАН и прави първи опознавателни стъпки, чиято цел е да забележат, че ни има, а и ние да разберем кой дърпа конците там, такава консултантско-лобистка работа би имала смисъл. В месеците преди реалното ни приемане за член на Европейския съюз, година след подписване на присъединителния договор, задачите в обществената поръчка изглеждат нелепи.
 
Анализът на основните причини за евентуалното ни отлагане е направен и се предполага, че българското правителство извършва действия на основата на този анализ, за да избегне отлагането. Тези действия би трябвало да представляват именно стратегията, която според обществената поръчка някой друг тепърва трябва да пише вместо нас.

Кои са значимите фигури в ЕС, Георги Първанов, Сергей Станишев, Меглена Кунева, Ивайло Калфин, Станислав Даскалов, Соломон Паси, Гергана Грънчарова и още цяла група настоящи и бивши министри и зам.министри би трябвало да изрецитират дори когато ги събудят посред нощ от сладък сън.


База данни с важни контакти в ЕС сигурно има в МВнР, в МС и във всяко отраслово министерство, както и във всяко българско посолство в 25те страни членки. Ако пък няма, това е сериозен проблем, който просто показва колко ни е трагична администрацията и, следователно, няколко лобисти не биха могли да я заместят.

Най-тъжното в тази обществена поръчка е това, че тя идва от МВнР. Това е министерството, в което се предполага, че работят дипломати. Елементарната дипломация не позволява от една страна да тръбиш, че си готов за членство в ЕС, а от друга страна да заявиш публично, че не си готов, че не знаеш от кого зависи това да стане, че търсиш да платиш на някого да ти отвори очите, както и да има достатъчно връзки, за да замаже очите на европейците, че уж си готов.

Това е все едно Израелското правителство да започне преговори с новото палестинско правителство и същевременно да обяви обществена поръчка, че търси лобисти, които да настроят световното обществено мнение за това, че “Хамас” са терористи и лоши хора, на които не трябва да се дават пари.

“КАБИНЕТЪТ СЕ ОПИТВА ДА ПРЕХВЪРЛИ ОТГОВОРНОСТТА ВЪРХУ ЧУЖДИ ПРАВИТЕЛСТВА, АКО НЕ НИ ПРИЕМАТ ПРЕЗ 2007 Г.” –  Магдалена Вършилова, Център за икономическо развитие

Според мен вероятността да се задейства предпазната клауза в Договора за членство на България в ЕС е твърде малка, предвид тромавата процедура по задействането й, нежеланието на Европа да предизвика евроскептицизъм сред българското общество и потенциалните бъдещи членове на Общността и да забави икономическия растеж на България, което ще се отрази негативно и върху растежа и конкурентоспособността на европейската икономика. Решението за отлагане на членството на България може да бъде взето само със съгласието на всичките 25 страни-членки на ЕС на ниво външни министри. Следователно, логичният извод е, че предпазната клауза няма да се задейства. По-вероятно е да се задейства някоя от другите три предпазни клаузи (обща икономическа клауза, клаузата в областта на вътрешния пазар или клаузата, свързана с правосъдието и вътрешния ред, където България е най-критикувана от ЕС. В този ред на мисли ми се струва, че обществената поръчка за търсене на чуждестранни лобисти и консултанти в помощ на правителството, обявена от МВНР, е необоснована. Правителството по-скоро трябва да се концентрира върху изпълнение на ангажиментите, които е поела България по пътя си към членството към ЕС, като тези ангажименти са достатъчно известни и анализирани. Ясни са причините, поради които членството на България може да бъде забавено с 1 година. Известни са и ключовите страни от ЕС, от които до голяма степен зависят настроенията в Европа. Чрез тази обществена поръчка правителството се опитва по-скоро да прехвърли своята отговорност за приемането на България в ЕС от 1 януари 2007 г. върху чужди правителства в ЕС. Общоизвестен факт е, че икономическото развитие в една държава зависи преди всичко от действията на правителството и общата икономическа политика, която провежда.

“ТОВА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ ОТ АДМИНИСТРАЦИЯТА, А НЕ ОТ НЕЯСНИ СУБЕКТИ, ИЗДИРВАНИ С ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА” – Мариета Цветковска, Център за икономическо развитие, главен експерт ВИО на България, чуждестранни инвестиции и селско стопанство, Център за икономическо развитие

Как оценявате начина, по който са формулирани обектът, целите и заданието на тази обществена поръчка?

По стар обичай добрите намерения и хубавите идеи са резултирали в едно недомислие. Формулировките са безумни. Не знам кой би разбрал нещо от тях и какво точно би разбрал. Разбира се, че има нужда от обща стратегия, която да се фокусира върху премахването на предубежденията и засилване на положителната визия за България, както и от анализи и бази данни с полезни контакти, но това трябва да го направи администрацията, а не неясни субекти, издирвани с обществена поръчка. Веднъж направени анализите и формулирана стратегията могат да се търсят и външни консултанти срещу съответно заплащане. Ако разчитаме оттук нататък да се правят анализи и да се съставят бази данни, едва ли ще дочакаме резултата от тях.

Търсенето на чуждестранни лобисти и консултанти означава ли според вас частичен отказ от суверенитет?

Не, но не мисля, че някой чуждестранен консултант ще се отзове на подобна обява. МВнР отдавна трябваше да е идентифицирало подходящите, надеждни консултанти, които биха свършили работа и трябваше да е изяснило при какви условия евентуално биха се наели.

Смятате ли, че обявяването на такава обществена поръчка е закъсняло?

Първо, не съм сигурна, че с подобна обществена поръчка може да се постигне желания резултат и второ, да, прекалено късно е, като се има предвид колко сме “организирани” и бързи.

Изглежда ли ви вероятно задействането на предпазната клауза в Договора за членство и ако не – оправдано ли е в такъв случай да се търсят лобисти и консултанти в помощ на правителството?

Едва ли ще бъде задействана предпазната клауза, тъй като първо, европейската администрация вече се пренастройва за работа с наше участие и второ, в самия договор има предвидени достатъчно други защитни мерки (като например изключване на страната от общия пазар или от други области). Всъщност точно този вариант би бил най-лош, защото хем ще се успокояваме, че сме вътре, хем няма да се ползваме пълноценно от членството. Бизнесът (и то най-вече онзи, който години наред инвестира и се подготвя за единния вътрешен пазар) би бил най-ощетен.

Редакцията на Портал ЕВРОПА специално благодари на Центъра за икономическо развитие за предоставените мнения и изразява готовност да помести и други становища по темата.



Nachrichten
Aktuelles
Analysen
Interviews


 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia