Europe.bg
  Hauptseite - Nachrichten - Analysen
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Nachrichten / Analysen

RSS
  • A+
  • A-
15-04-2006

КАЛФИН: “НЯМА ЛОШО В ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ПОДОБНИ ФИРМИ. ПРОБЛЕМЪТ Е, ЧЕ ТОВА ТРЯБВА ДА СТАВА МАКСИМАЛНО ПУБЛИЧНО”

* "Предпазните клаузи са изключително неприятни, но практически нямат някакво реално осезаемо изражение."

* "Предпазните клаузи от технически прагматичен проблем се превръщат в политически и там придобиват съвсем други измерения."

* "Коалицията е създадена, за да си свършим работата и да влезем в Европейския съюз, иначе не знам дали щяхме да стигнем до нея."

* "Лобистите няма да свършат работата, която трябва да се свърши в държавата и правителството, нито по някакъв начин ще помогнат в тази работа. Няма лошо, според мен, в използването на подобни фирми. Проблемът е, че това трябва да става максимално публично."

Разговор с министъра на външните работи Ивайло Калфин в рубриката "Пресклуб" на сутрешния блок на БНТ

14 Април 2006 – стенограма от сайта на МВНР

Водещ Асен Григоров: ...Да поканим сега г-н Калфин. Може би накрая той ще си тръгне по-рано поради ангажимент в Министерския съвет.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Ние ще го обсъждаме.

Светлана Джамджиева, в. “Труд”: Ще го одумаме.

Водещ: Да го одумаме и да разберем какво става. Заповядайте, г-н Калфин.

Ивайло Калфин: Здравейте.

Водещ: Здравейте. Драго ми е, сядайте.

Ивайло Калфин: Тук ли ще ме сложите? Здравейте.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Носите ли си политическата воля?

Ивайло Калфин: Тук е някъде, ще я намерим.

Водещ: Какво да кажем, ние се изказахме в негативен план за процеса на българското европрисъединяване от последните дни. Ние тръгнахме от една заглавна страница на "Дневник", където се казва, че вчера посещението на Оли Рен е завършило без сигнали
за разведряване. Така ли е?

Ивайло Калфин: Е, посещението на Оли Рен завърши без някакви особени сигнали, бих казал, защото самият той е сметнал, че от февруари досега, вече 2 месеца, има 50 посещения на високо равнище от ЕС в София. Надали има липса на информация и на позиции. Така че няма нещо чудодейно или изненадващо, което научихме от посещението на Оли Рен. Повтори същите неща, които ги е казвал и досега. Отбеляза напредъка в някои от тези области, които бяха в октомврийския доклад. Каза, че въпреки напредъка трябва да има максимална концентрация... това е най-важната област - "Правосъдие и вътрешни работи", основно борбата с корупцията и организираната престъпност. Каза, че ще следят с огромно внимание как организираме цялата структура за харчене на европейските пари, което също е важно безспорно и за европейските данъкоплатци, и за нас. Каза, че до края на април месец е времето, когато могат да бъдат включени в доклада нещата, които се случват, и може би няколко дни след това, ако има някакви по-малки неща, които биха могли да се включат. И каза, че, общо взето, всички опции останали са отворени. Имам предвид различните клаузи в договора.

Водещ: Какво значи... пак едно заглавие, не помня от кой вестник беше - все още имаме шанс за 1 януари 2007?

Ивайло Калфин: Е, той това нещо го казваше и...

Водещ: Да, така казано, това означава под 50 процента - имаме шанс,  ама...

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Някак си преди беше по-благ тонът. Вече 2007-а е много вероятна...

Ивайло Калфин: Не, преди беше точно същото, точно същият тона – въпросът беше, че имахме много време. Имахме съзнанието, че има месеци пред нас, които може да използваме и да намалим тези все още... или тези вероятности. Факт е, че до последния момент ЕС, Европейската комисия специално ще намери начин да притиска България, за да завърши реформите максимално бързо. Аз очаквам, надявам се много, пак това също не е сигурно, ние работим изключително усилено за това нещо - през май месец трябва докладът да има ясна препоръка по отношение на датата и през юни да има решение на съвета по отношение на датата също, с което няма да свърши натискът на ЕС. Има предпазни клаузи, има различни възможности, които могат да бъдат приложени също. Но за нас е много важно действително въпросът с датата сега да се приключи, за да може да работим както...

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Имате ли яснота...

Светлана Джамджиева, в. “Труд”: А имате ли "план Б" - какво ще стане, ако не стане?

Ивайло Калфин: Ами, какво може да стане, ако не стане - трябва... В смисъл, кое да не стане? Те са различни вариантите. Значи, вариантът е да бъде уточнена датата сега юни месец. Втори вариант има - юни месец нищо да не каже нито комисията, нито Европейският съвет. И въпросът... значи, ако нищо не каже, в такъв случай в договора
пише - 1 януари 2007 г. Но потенциално съществува възможността да се приложи тази клауза в последния момент, въпреки че това е изключително трудно.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: За коя клауза сега говорим, за отлагането?

Ивайло Калфин: Отлагателната. Много е трудно технически това нещо да се случи, но това е също една от възможностите. И третата възможност е да кажат - не става 2007 г., защото не може да се подготвите - 2008 г. Надявам се дотам да не стигнем.

Юри Велев, в. “24 часа”: А какво би означавало практически за гражданите една предпазна клауза, евентуална, по глава "Правосъдие и вътрешния ред"?

Ивайло Калфин: Практически предпазните клаузи нямат... сега, разбира се, те са изключително неприятни, но понеже питахте - практически, практически нямат някакво реално осезаемо изражение.

Действително е неприятно налагането на предпазна клауза от гледна точка на това, че примерно за чуждия инвеститор България е една страна, която е член на ЕС, обаче, ако има нещо, което й е по-различно, особено по темата с правосъдие - значи, нито ще спре полицейското сътрудничество, съдебното сътрудничество. Това е важно и за ЕС, и за нас. Проблемът е, че предпазните клаузи от технически прагматичен проблем се превръщат в политически и там придобиват съвсем други измерения вече.

Юри Велев, в. “24 часа”: А как ви се струва една теза, която аз лично чух и ми се стори интересна - че специално за управлението е не по-малко опасно едно приемане в ЕС, отколкото едно отлагане, защото след приемането опитът на последните приети страни в ЕС от Източна Европа сочи, че следват промени във властта? Значи, след това идва една вълна на неизпълнени очаквания...

Водещ: Задай си направо въпроса.

Юри Велев, в. “24 часа”: Да, ще има ли промени в кабинета?

Водещ: Да, според мен това е въпросът.

Юри Велев, в. “24 часа”: Да, но в единия и в другия вариант.

Ивайло Калфин: Не, аз не мисля, че този въпрос, в смисъл, този проблем с промени в кабинета, е актуален сега. Факт е, че голямата част - защото почнаха и изключения напоследък, примерно в Унгария, да се появяват - голямата част, обаче, от страните, които са станали членове на ЕС при едно правителство, на следващите избори, не извънредно, това правителство се сменя. И това се обяснява основно със свръх очакванията, въпреки че в България мисля, че има все по-реално усещане, че на 2 януари няма да станат чудеса и че ЕС е един изключително важен за България проект, но той е дългосрочен, той ще даде резултати не веднага, а след време. Но аз не мисля, че ако успеем това, което всичките, не само в правителството, а мисля в държавата е така, се стреми с всички сили за навременно членство в ЕС, това ще е повод за смяна на правителството или за промени в него. А иначе политическата ситуация не мога да я предвидя как ще се развие.

Според мен, това, което трябва да правим, и сега, и до края на годината, е действително да работим с високи обороти. Защото точно това са и думите на Оли Рен - все още... Значи, това все още ще бъде до 31 декември тази година.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Имате ли яснота какво точно трябва да извършим в рамките на следващите 20 дни? Какво Европа очаква от нас, така че да бъде разчетено като знак за добра политическа воля? Очевидно не може да преборим корупцията за 20 дни, нито някакви грандиозни реформи да се случат.

Ивайло Калфин: Ние, де да можехме, веднага ще почнем.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: ...нито дори 12 политици живо тегло да влязат в затвора. Дори това технологично не може да стане.

Водещ: Ето, да, заглавието "Европа иска 12 политици в затвора".

Ивайло Калфин: Човек винаги може да научи нови неща от вестник "Монитор". За мен е много - тези 12 политици - не знам.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Да, както и да е. Въпросът беше наистина какво конкретно се очаква от нас тези 20 дни, известно ли ви е?

Петьо Цеков, в. “Сега”: И в допълнение - очаква ли се нещо от парламента като законодателна...

Ивайло Калфин: Да.

Петьо Цеков, в. “Сега”: Знаете ли, че излиза във ваканция?

Ивайло Калфин: Не. В смисъл, има...

Петьо Цеков, в. “Сега”: Готовност за излизане в...

Ивайло Калфин: Не, има готовност, доколкото разбрах, има намерение да не излиза във Великденска ваканция. А това, което парламентът може да направи, това е да довърши законите за обществените поръчки, който се надявам да стане до края на месеца, за концесиите, който се надявам да стане до края на месеца. Законът за съдебната власт е много важен. Той е важен и от гледна точка на това, че той би могъл да изчисти тази неяснота, която се получи с промените в конституцията в ЕС - че има някакви опити за намаляване на независимостта на съдебната система. Няма такива, нито е имало намерение някой... да го има, нито на практика има такива. В момента различни експерти работят. Очакваме резултата от тяхната работа и сме готови да го отразим в, примерно, Закона за съдебната власт, който също би могъл да бъде приет до края на месеца или в първите дни на май, което все още е добре. В смисъл, парламентът... това са най-важните неща, които би могъл да направи.

Водещ: А правителството?

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Да, иначе само това ли, това достатъчно ли ще е, за да убедим, че има воля?

Ивайло Калфин: Това са едни от най-важните закони. Има закон за "прането" на пари, който също е важен. Там не знам дали до края на месеца ще можем да свършим с него, но мисля, че той е също от тези, които ще вървят много бързо. Правителството всяка седмица си слага задачи за следващата и си слуша изпълнението от предишната седмица. Основно работата от правителството е по министерства. И правителството това, което прави, е всяка седмица на събранието си да контролира кое министерство какво е свършило. Има изключително много мерки, които трябва да се вземат. Те са над 100, които са за месеца по принцип, и които са в различни области. Така че, общо взето, работата върви с доста високи обороти. Сега тези проблеми, които казват, че не можем да преборим корупцията за 20 дни, е факт - че не можем да преборим корупцията за 20 дни - но мисля, че има някои резултати, вече почват да се... в смисъл, промените в конституцията вече дават резултат - виждаме с депутатските имунитети. Даже виждам, че депутатите съвсем разумно сами използваха тази възможност и сами си свалиха имунитета, без да се минава през комисии и такива неща. В последно време започнаха обвинението срещу Маргините... влезе в съда, обвинението срещу убийците на Бай Миле и компания - в смисъл, това са показни убийства, също влязоха в съда. Защото ние имаме действително силен проблем с тези нагли показни убийства, за които... няма следствие при тях - не със статистиката. Статистиката ни е не лоша. Миналата година има 178 убийства - 143 са разкрити, само че не тези, които са в
медиите.   

Светлана Джамджиева, в. “Труд”: Г-н Калфин, досега, преди да влезете, говорихме за проблема с комуникацията. Ваши колеги признават, че определено имаме проблем с разбирането между нас и европейците. Те ли не ни разбират или ние не знаем какво точно трябва да им кажем? Кой е виновен всъщност?

Ивайло Калфин: Аз, първо, не мисля, че има проблем принципен с комуникацията, за да търсим виновен за него. Има някои неща, които очевидно... че можехме да комуникираме по-добре. Примерно, промените в конституцията - можеше да се избегне това последващо анализиране от експерти в конституцията, но в никакъв случай не бих казал че има някакъв принципен проблем с комуникацията. Напротив, с Европейската комисия работим много тясно, в непрекъснат контакт и на различни равнища.

Водещ: Добре де, какво тогава не става... Значи, всички си вършат работата -правителството, парламентът - комуникацията върви, а не знаем дали ще ни приемат от 1 януари?

Ивайло Калфин: Ами, има няколко проблема за това нещо. Първият проблем е, че има много работа да се свърши в сравнително малко време. Вторият проблем е свързан с това, че част от очакванията са да се направят неща, които са трудно измерими. Примерно, борбата с корупцията. "Медия "Трансперънс интернешенъл"... между другото, там вървим нагоре и в сравнение с централноевропейските страни стоим съвсем не зле. Но въпросът е, че действително би трябвало да се направят някакви мерки, които надали са директно измерими. Очаква се от нас действително да има резултати в борбата с организираната престъпност - тези нагли убийства. Ако има нещо, в което Румъния действително е по-добре от нас, е, че там тези поръчкови убийства ги няма просто. И това не е проблем, който е възникнал последния месец, последните три месеца - това е проблем от години. В България e очевидно дълбок, което изисква много решителни действия, инструменти и воля, политическа, и воля в съдебната власт. Друг проблем е... това, за което става въпрос - че Европейският съюз при всички случаи ще си създаде механизмите да натиска до последния момент за промени в България и в Румъния. Това до голяма степен е свързано с средата, в която България и Румъния се присъединяват, което съвсем не е особено горещо "Добре дошли в Европейския съюз".

Водещ: Приветствие.

Ивайло Калфин: И то не заради България и Румъния. Общо взето, има една умора от разширяването в Европейския съюз, не се оценяват ползите от разширяването с десетте страни и България и Румъния вървят като... като част от това пето разширяване, но не като... не със същия ентусиазъм, с който влязоха десетте страни, примерно.

Водещ: Щеше ли да върви по-добре работата по присъединяването, ако не беше тази сложна математическа коалиция - 8:5:3?

Ивайло Калфин: Не знам дали щеше да върви по-добре. Първият проблем щеше да бъде, че на знам как щеше да се събере конституционно мнозинство за промяна на конституцията и за приемане на реформите в съдебната власт. Знаете, че от години тези реформи можеха да се направят. Очевидно, че нямаше съответното мнозинство в парламента, което да ги гласува, и съответната политическа воля. Този път ги има. Така че една такава коалиция... ние действително случихме с коалиция - в България никога не е имало коалиция. Нито участниците в нея имат опита, нито медиите, нито обществото. Но има добри страни. Едната от добрите страни е, че действително при наличие на воля нещата могат да стават, особено парламентарно, и всички тези... Наказателно-процесуален кодекс, Закон за МВР, всички тези важни закони, включително и конституцията... в съдебната власт, които отдавна чакаше Европейският съюз от нас, се случиха. Така че това пък е добрата страна.

Ю.Велев: Вие виждате ли у нас действително организиран интерес, представен в елита, който не иска да сме в Европейския съюз?

Ивайло Калфин: Не, не знам къде е представен този интерес, но аз виждам... не знам колко е организиран, но виждам интерес България да не влезе в Европейския съюз. Това е в някои бизнес среди, тоест, някои политически среди.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Няма ли как да бъдете по-конкретен - някои бизнессреди...

Ивайло Калфин: Няма как, защото нямам... не съм си говорил с някой бизнесмен, който да казва "Аз съм против влизането в Европейския съюз". Но очевидно, че съпротивата, която очевидно... ако я нямаше в България, днес щяхме да сме доста по-напред в извършването на всички тези промени, включително засилването на граничния контрол, който е едно от основните изисквания, които Европейският съюз поставя, като външна граница, засилването на силата на данъчната администрация, поставянето на ред при изразходването на обществените средства... определено не минават без съпротива.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Изцяло в сферата на политическите... обаче, съпротива, евентуално?

Ивайло Калфин: Не, не, тя не е само - тя е политическият израз - но има съответните икономически...

Петьо Цеков, в. “Сега”: Гърбове.

Ивайло Калфин: Ами, то е очевидно това нещо. Сега, не бих искал да кажа, че това е някакъв ужасен проблем и се седят едни тайни хора, такива, дегизирани, които работят непрекъснато против членството на България. Има такъв интерес, не бих го надценявал.

Аз мисля, че той... каквото може прави. Европейският съюз е залят, и парламентът, действително, и комисии, и евродепутати, с какви ли не материали срещу държавата, български - от неправителствени организации, политици и т. н., граждани, които казват - тази държава не става за нищо, къде сте тръгнали да я приемате, откъде накъде я приемате, знаете ли тук какво е, то не може да се живее, и т. н. В смисъл - това е част от сформирането на мнение, на което пък ние се опитваме да противодействаме по начина, по който можем.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Просмукан ли е част от този интерес в коалицията? Даже съотношението можем да сметнем.

Ивайло Калфин: Не всичко е съотношението - нека не прекаляваме със съотношението. Не, аз не мисля, че в коалицията има интерес да... Значи, коалицията беше съставена именно на основата на задачите за европейската ни интеграция. Тя е създадена, за да си
свършим работата и да влезем в Европейския съюз, иначе не знам дали щяхме да стигнем до нея.

Водещ: Питат ли ви за обръча от фирми... какво означава, и т. н., от Европейската комисия?

Ивайло Калфин: Ами, на мен лично не са ми задавали този въпрос, но ще ми бъде изключително неприятен този въпрос. Признавам си, защото аз не мисля, че това е нещо редно и нещо допустимо в българската политика. И мисля, че трябва да има най-остра реакция срещу него.

Водещ: А защо няма?

Ивайло Калфин: Е, това е един хубав въпрос. В смисъл, доколкото на политическо равнище се поставя, трябва да потърсите партиите, които би трябвало действително да се разграничат от него. Аз лично мога като министър и като... от собствено име, доколкото не съм лидер на никаква партия, да ви кажа, че това е неприемливо.

Водещ: Тоест, това е реакция от ваша страна. То имаше реакция от страна на социалистическата партия, но пък вие не сте член на социалистическата партия.

Ивайло Калфин: Аз не съм член на социалистическата партия, но това ме... Пак казвам, не може да се допусне да има каквито и да е обръчи или нещо неясно около... или някаква форма на неясно финансиране между бизнеса и политиката. Това е едно от основните правила...

Водещ: А виждате ли връзка между въпроса, който Галя ви зададе, и въпроса, който аз ви зададох след това?

Ивайло Калфин: Хайде да видим каква е връзката.

Водещ: Хайде де.

Ивайло Калфин: Това са фирмите, които влияят с обръчите си на политическите сили, които са в коалицията, които работят против членството в Европейския съюз. Така ли е?

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Не, даже по-просто може да бъде - как може да се чете политическата воля от едно правителство, в което има партия, чийто лидер издига политическите обръчи в норма - обръча от фирми в норма? Как това се чете...

Ивайло Калфин: Даже в теория, такава, политическа.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Да, да. Как е възможно това? И в същото време, ние се опитваме да покажем, че... точно обратното че правим?

Ивайло Калфин: Това очевидно, че не е приемливо. Аз пак ще кажа - това от никаква гледна точка не е приемливо, но не бих казал, че участието на ДПС във властта е... анти-Европейския съюз. Напротив, едни от най-важните подготовки, които трябва да се
направят, са в министерства, които се ръководят от ДПС - примерно, Министерството на земеделието.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: И там е другият проблем.

Ивайло Калфин: В министерство на земеделието има огромни проблеми, но има и много бързо движение, което се признава от Европейския съюз. Там просто много време не е правено това, което трябва да бъде правено.

Петьо Цеков, в. “Сега”: А има ли обръчи от лобисти? 

Ивайло Калфин: Обръчи от лобисти, в какъв смисъл?

Петьо Цеков, в. “Сега”: Не говоря само за конкретни случаи "Шевес" -  не ме разбирайте погрешно. Въпреки, че Шевес се появява като фигура и в предното правителство, и при това... по някакъв начин се връзва с цялата ситуация, за която говорим. Има ли хора, които лобират за определени личности, които да получат един милион и половина, за да не свършат никаква работа, общо взето, защото, примерно, по иракския дълг... знаете ситуацията, знаете историята, трудно може да се свърши нещо. И на нас да дадат тези пари, ние също ще свършим със същия успех тази работа.

Ивайло Калфин: Това е различна тема. Лобистите няма да свършат работата, която трябва да се свърши в държавата и правителството, нито по някакъв начин ще помогнат в тази работа. Но има... сега, в Америка се казват "лобисти", имат си и закон за лобизма, из
Европа им казват "консултанти" или "специалисти по връзки с обществеността". Няма лошо, според мен, в използването на подобни фирми. Проблемът е, че това трябва да става максимално публично, прозрачно и да няма нещо, което да буди съмнение по
какъвто и да било начин. Процедурите трябва да са ясни, целите трябва да са ясни.

Водещ: Вие, между другото, поискахте някаква ревизия на всичко, което се е случвало по отношение на лобизма от 1997-а досега. Има ли конкретни стъпки, които се правят в това отношение?

Ивайло Калфин: Ами, не виждам да има конкретни стъпки, въпреки че аз продължавам да си мисля, че... за да се изчисти този въпрос, аз мисля, че има нужда от такива действия...

Водещ: Кой трябва да направи тази...

Ивайло Калфин:  ...и те трябва да се сложат на читава основа, така че да няма някакви съмнения, че нещо не е станало.

Водещ: Кой трябва да направи тази справка, всъщност?

Ивайло Калфин: Според мен, най-доброто е да го направи Народното събрание, тъй като то е институцията, която би могла действително да събере информация от различните министерства, от различните структури на властта, които са сключвали подобни договори. Аз пак казвам - не казвам, че с това нещо е станало нещо лошо в държавата. Но нека да видим какви са... нека да погледнем приемливо ли е обществено това, защото се оказва от моя собствен опит, че не е особено... за да...

Ю.Велев: За да може да си позволява...

Ивайло Калфин: ...за да видим такива като мен дали могат да си позволяват...

Водещ: Вие какъв извод си направихте за лобизма след скандала, в който попаднахте?

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Може би не за лобизма, а въобще от скандала, какъвто...

Водещ: От скандала, да...

Ивайло Калфин: Аз мисля, че лобизмът... в смисъла, в който той е прозрачен и действително се съдейства не за изработване на политиката, но за представяне на определени цели, е нещо полезно. Изводите, които си направих от скандала, който се разрази, е, че, първо, това е неясно и неприемливо и буди съмнения в българското общество, което очевидно не би трябвало да се прави така, ако има подобни съмнения. И второ, че има неща, които би трябвало да се проверяват извън строгото спазване на закона.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Какво, значи "се случи" - някой ви подведе или въобще...

Ивайло Калфин: Не, никой не ме е подвел. Просто...

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Каква е, каква е вашата...

Ивайло Калфин: ...беше обявен публичен конкурс, който протече по всички правила на закона и който мисля, че е първият подобен конкурс, който се появява в Интернет и в Агенцията за обществени поръчки. След това излезе информация, която, така, в... от медиите за миналото на този човек. Това не е в някоя процедура, в която да задължава институциите да търсят... По-скоро се взимат документи, не се търсят, така, минали данни от... така...

Водещ: Не трябва да се направи... 

Ивайло Калфин: ...на подобни хора.

Светлана Джамджиева, в. “Труд”: ...някакво проучване. Какво значи - не е практика и няма такава...

Ивайло Калфин: Ами, не знам за обществените поръчки да се търси, примерно, в Интернет дали нещо... където и да било - дали този, който кандидатства, по някакъв начин не е бил, не се е появявал в медиите преди това.

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Ами, то е различно, нали? Едно е някой да изсипе асфалт някъде, друго е да се наеме човек, който ще представлява някъде България, нали?

Ивайло Калфин: Не, не, изключително насочващо е важно, защото там...

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Тогава неговият имидж... Така, де, но...

Ивайло Калфин: Там доста...

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: Но тогава неговият имидж, нали, е много, много по-важен, а както навремето се беше оказало, че като се продаваше авиокомпания "Балкан" на "Зееви.." никой всъщност в администрацията не знаеше...

Водещ:  ...кой е Зееви?

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: ...кой е този човек, а се оказа, че има купища изписано, ако щете, по чужди медии за него. По същия начин стои и случаят с Шевес, и даже това предизвиква много въпроси - ако във външното министерство няма такава експертиза да оценяват кой какъв е, ние плуваме абсолютно с вързани очи.

Юри Велев, в. “24 часа”: Разузнавателни данни не ползвате ли?

Ивайло Калфин: Разузнавателни данни непрекъснато ползваме, само че... мисля че службите, които се занимават с разузнаване, с този човек точно не са се занимавали. А правят... аз това казвам - има очевидно пропуски и неща, които е трябвало да се направят. Ние обявихме процедура, която е абсолютно законна. Не сме проверявали, казвам, не сме проверявали в Интернет да видим с какво е свързано името на кандидата за тази процедура. Сигурно е важно да се направи това нещо и не знам дали точно ще влезе в закона, само че ние си променихме процедурите във външното министерство и се надяваме поне при нас това нещо...

Водещ: Другото е прозрачността - за мене беше много, така, странно, в някакъв смисъл даже обидно като гражданин, български договори да ги четем през сайта на Държавния департамент на САЩ.

Ивайло Калфин: Тук проблемът е, че в САЩ... договорите за лобизъм там... пак казвам, не е лоша тази дума, и тя не е лоша, защото...

Водещ: Да.

Ивайло Калфин: ...те се регистрират... не само се регистрират, но и може да си получите самия договор, ако си го потърсите, докато в България няма такова нещо. Така че... след като там стои регистърът заради американското законодателство, а в България го няма това нещо, не виждам друг начин, по който може да се намери. Хубаво е, че все пак там го има поне. Иначе хич нямаше...

Водещ: Не е хубаво, че го няма... Това беше смисълът...

Ивайло Калфин: ...да знаем какво се случва.

Водещ: ...на въпроса.

Петьо Цеков, в. “Сега”: То за тази лоша дума... защото го няма договорът, така, свободно да го прочетеш било в Интернет, било в...

Галя Прокопиева, в. “Дневник”: А какво трябваше да свърши г-н Шевес, което очевидно сега никой няма да свърши?

Светлана Джамджиева, в. “Труд”: Извинете. Може ли сега да допълня? Последните 10 дни в западноевропейския печат, така, излизат едни не особено ласкави материали за България. Значи, "не особено ласкави" е меко казано. Мисля, че... ако не се лъжа, "Ди велт" откровено ни нарече "държава на мафиоти, на наркобарони" и така... Това случайно ли е, според вас? И то не е една публикация, която да я погледнем като екзотично нещо, а примерно, са 3-4 през определен период?

Ивайло Калфин: Много от тези публикации... виждам тези, които съм виждам и тук в България - било от политици изразени, било от неправителствени организации различни, които след това ги четем в статията в съответния вестник. Те просто едно към едно се взимат и се отчитат.

Разбира се, не искам да кажа, че журналистите, които са писали тези статии, са, така, преписали и са взели... В "Билд" имаше една такава бележка, която беше очевидно съставена. Ако може да чуете... да извадите протоколите от Народно събрание... да видите колко пъти и кой точно ги повтаря тези теми непрекъснато. Това, което излезе в "Ди велт", е подобно... също може да намерите тук източниците му у нас. Проблемът е, че в "Ди велт", една от медиите, в които излизат различни материали - там... от много положителни за България до сравнително неутрални на този материал, който сега се чу...

Между другото, договорът по предишната програма за комуникационна стратегия... имаше Министерството на външните работи договор с Българска медийна коалиция. Точно за мониторинг на публикациите за България във всички чужди медии. Там малко по-късно излизат резултатите, но се оказва, че, примерно, за миналата година положителните публикации са много повече, много повече от отрицателни. Просто едните се препечатват и се чува за тях, а другите... казваме - а бе, там имаше една хубава статия за нас.

Но са неприятни тези лоши публикации. Те отразяват, между другото, не само влиянието, но и отразяват този двустранен... ефектът на медиите, разбира се, и настроенията в част от... и политическите кръгове в тези страни, и общественото мнение, така че... че има в някои от тях българска връзка е очевидно. Не бих казал, че те изцяло са тук създадени в България и ги публикуват "лошите" вестници. Те до голяма степен отразяват настроението. Пак казвам - не срещу България толкова, колкото срещу разширяването с някакви нови страни.

Един политик много известен, да не му казвам името, немски, ми каза - а бе, за нас разширяването на ЕС по принцип е грешка, защото вместо да наливаме пари в нашите икономики, ние наливаме пари във вашите икономики, но грешката вече е направена - сега, какво да правим, ще я преглътнем... Вие сте част от грешката, между другото...

Водещ: Добре, тук свършваме. Трябва да го пускаме г-н Калфин, тъй като... ви чакат, не знам какво имате да правите...

Ивайло Калфин: Чака ме…Е тоест, аз би трябвало да я чакам след мъничко гръцката външна министърка в 9.00 ч. в...  имаме среща с нея.

Водещ: Ами, много ви благодаря за това, че се съгласихте да се подложите тук на разпит - да не го наричам медиен контрол - и ви пожелаваме успех.

Ивайло Калфин: Благодаря ви и на вас. Приятен ден. Всичко хубаво.

 

 



Nachrichten
Aktuelles
Analysen
Interviews


 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia