КИПЪРСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ ИМА САМО... ДВА СЛУЖЕБНИ АВТОМОБИЛА
Проучване на Портал ЕВРОПА за автомобилните паркове на някои парламенти в страните-членки.
Илюстрация: "169 стотинки дадоха в Народното събрание граждани, за да подпомогнат депутатите, които нямат мерцедеси да си купят нови автомобили. От организацията, нарекла себе си мрежа “Граждани, с чувствително повишаващ се стандарт на живот без граници” не успяха да внесат парите чрез куриерската служба на парламента, защото не можело да се предават суми с дарение." (news.bg)
Народното събрание не е откривало тази година процедура по обявяване на обществената поръчка за подмяна на своя автопарк, установи проверка на Портал ЕВРОПА.
В интернет-сайта на Агенцията по обществени поръчки (АОП) фигурира предварително обявление за обществена поръчка от 1 март тази година, според което парламентът ни е възнамерявал да си достави нови леки автомобили на прогнозна обща стойност 825 000 лева. Тази поръчка фигурира заедно с останалите обществени поръчки, които парламентът ще заяви за цялата година.
От правния отдел и прес-службата на НС поясниха, че до момента такава процедура не е откривана. Портал ЕВРОПА припомня, че на 1 март председателят на Народното събрание Георги Пирински съобщи, че ще бъдат закупени нови автомобили за депутати, след като през януари заяви в телевизионно предаване, че на мутренските джипове народните депутати трябвало да отговорят с луксозни коли – за авторитет.
Последната обществена поръчка, чрез която Народното събрание се сдобива с 20 нови коли "Мерцедес-Бенц", С 200 компресор, е от декември 2003 г. Тогава “Вили Бетц” и “Балкан Стар” доставят возилата за 807 100 лева.
През последните 7 години, броят на автомобилите на Народното събрание варира между 96 (през 2003 г.) и 115 (през 2001 г.). По данни на парламента, към 2005 г. депутатите са разполагали със 105 автомобила. От юли 2001 г. до март 2005 г. автомобилите на Народното събрание са изминали общо 12 и половина милиона километра, а разходите за заредено гориво за същия период възлизат на повече от два милиона и двеста хиляди лева.
Пред октомври 2005 г. депутатът от левицата Николай Камов призова за драстично намаляване на служебните автомобили и допълни, че според него трябвало единствено министрите и шефът на Народното събрание да имат право на персонална кола. Петър Берон от "Атака" нарече идеята "популистки излитаници". Според бившия шеф на НС Огнян Герджиков (НДСВ) колите били компенсация за ниските заплати на родните депутати. Предложението не срещна разбиране и сред министрите Николай Василев, Румен Овчаров и Асен Гагаузов.
Портал ЕВРОПА проучи как е уреден въпросът с автомобилните паркове в парламентите на някои други държави от Европейския съюз.
В съседна Румъния на членовете на парламента са раздадени за служебно ползване 332 автомобила марка Dacia Logan 1,6 Ambition, закупени през 2005 г.; като месечният максимум за гориво и други експлоатационни разходи е 1006 леи (около 550 лв.). От парламента в Букурещ поясниха за Портал ЕВРОПА, че годишният разход за поддръжка на автомобилния парк с 332 коли е 491 500 леи (около 270 000 лв.).
Освен тези коли, парламентът в Румъния разполага и с други автомобили за различните звена в Камарата на депутатите – например парламентарни групи и комисии, както и за извозване на делегации, транспорт до летище и хотели и пр. Тези коли са: Mercedes E 200 K (2001), Daewoo Nubira II (2001), Dacia Logan (2005), Mercedes S 280 (1994), Mitsubishi Pajero (1995), Aro 244 (1991 - 2001). Микробусите са Toyota Coaster (1995) и Mercedes 0308 D (1995).
Ето какви бяха отговорите от другите парламенти в страни-членки, към които Портал ЕВРОПА се обърна:
Австрия – Служебни автомобили се полагат само на председателите на Националния съвет, председателя на Федералния съвет и на Генералния секретар на Австрийската парламентарна администрация. Служебните коли в за австрийските парламентарни шефове са марки Audi, BMW и Mercedes Benz. Годишният бюджет за закупуване на коли възлиза на 66 000 евро, в които не се включват поддръжката и разходите по експлоатация. Това съобщиха специално за Портал ЕВРОПА от администрацията на парламента в Австрия.
Великобритания – На членовете на Камарата на лордовете не се полагат служебни автомобили. За сметка на това те имат право да им се покриват пътни разходи, когато пътуванията им са доказано свързани със служебните задължения – става дума за авио-, ЖП-, морски и... велосипедни пътувания. Покриват се и част от разходите им за гориво за личните автомобили, когато то се изразходва за парламентарна дейност. На уебсайта на британския парламент е поместена подробна схема за осребряване разходите на парламентаристите.
Германия – Бундестагът отделя по 350 000 евро годишно за поддръжка на служебните си автомобили, а за вземане на коли под наем – по около 1 700 000 евро. Автомобилната служба на Бундестага използва висока средна класа леки автомобили за нуждите на своите членове, допълниха от там.
Малта – Парламентът в страната поема изцяло разходите за служебни коли единствено на парламентарния председател и на лидера на опозицията.
Кипър – Камарата на представителите не осигурява автомобили за депутатите. Те трябва сами да си ги купуват, ако желаят – са ни написали от прес-отдела. Приет е обаче специален закон 73(1) от 2004 г., който позволява на членовете на парламента да закупуват колите си без мито (плащат единствено ДДС). В Кипърския парламент има единствено два служебни автомобила, които се предоставят от министъра на финансите. Първата кола се ползва от председателя на парламента – BMW 735iL, а другата – от генералния секретар – AUDI A6 2.2. На редовите депутати се осребряват пътните разходи в зависимост от местата, на и от които пътуват. Паркингът е безплатен за членовете на парламента.
ПОРТАЛ ЕВРОПА ПРИПОМНЯ ОЩЕ ФАКТИ:
- Заплащането на служителите в Народното събрание трябва да бъде увеличено, настоя БСП на 5 юли 2006 г. Според председателя на парламентарната група на Коалиция за България Михаил Миков заплатите на експертите и служителите в парламента са много по-ниски от други сфери и ведомства. Това пречи Народното събрание да разполага с висококвалифицирана, качествена експертиза, коментира той.През април тази година докладът на Федерацията на европейските работодатели отчете, че класацията по размер на заплатите за 2006 г. на Стария континент се оглавява от Дания, водена от – Норвегия, Швейцария, Лихтенщайн, Люксембург, Германия, двата малки британски острова Гърнзи и Ман, Холандия и Финландия. България намира място в дъното на таблицата с 46-о място, следвана от Беларус и Молдова и изпреварена от Албания и Украйна.
Любен Корнезов, Дума, януари 2006-07-05Сега болният въпрос е за т.нар. депутатски коли, които се оказа, че не са такива. Хората даже събираха тези дни по 1 стотинка за депутатите, а това удря върху имиджа на НС. Каква е истината за тези коли?
Л.Корнезов Действително в Народното събрание, както сега, както и в предните парламенти има гараж, има служебни коли, но те не са поотделно за всеки народен представител. Как са разпределени колите: например парламентарна група на Коалиция за България има 82-ма народни представители и разполага с 10 коли, НДСВ разполага с 5 коли, но не дадени на определен народен представител, а на съответната парламентарна група. Правил съм изчисления и от предния парламент, че ако ликвидираме автопарка на НС, ще трябва да се ползват коли от фирми, което пък ще ни струва 5 пъти по-скъпо. Вярно е, че има парламенти, където няма автопарк, т.е. няма гараж, но примерно в немския парламент се дава на народен представител месечно 5 хил. евро за транспортни разходи. Не си въобразявам, че ние трябва да се мерим с една Германия при хала на българския народ, но разберете: народният представител не е само за парламента, той трябва да отиде сред хората, там където е избран, да обикаля, това му е една от най-важните задачи.
Може би хората ги дразни S-класата, а не толкова колата. Наистина ли трябва колите да са S-класа?
Да си призная не разбирам от коли, но едва ли нашите са най-скъпите. И хората трябва да разберат, че това не са най-скъпите и грамадни коли, както си въобразяват.
Die Information ist verfügbar in: Mitteilen Nachrichten Aktuelles Analysen Interviews