Europe.bg
  Hauptseite - Nachrichten - Interviews
  NAVIGATION
Nachrichten
Bewerbungen
Europäische Union
Bulgarien - EU
Beitrittsverhandlungen
Programme und Projekte
Fragen und Antworten
Bibliothek
Portal EUROPA - Über uns; Ethisches Kodex
Europäisches Parlament 2007
Aktuelles
Analysen
Interviews
Geschichte der Europäischen Union
Institutionen der Europäischen Union
Mitgliedsstaaten
Beitrittsländer
Assoziierte Staaten
Tätigkeiten
Chronologie
Schlüsseldokumente
Institutionen der Europäischen Union
Finanz- und Finanzierungsinstitutionen
Beratende Organe
Interinstitutionelle Einrichtungen
Autonome Einrichtungen (Agenturen)
Präsidentschaft des Rates der EU
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Geschichte
Tätigkeiten
Verhandlungskapitel
Nationale Positionen
Gemeinsame Verhandlungsstandpunkte der Mitgliedsstaaten
Erfüllung der Verpflichtungen
Kapitel 1. Freier Warenverkehr
Kapitel 2. Freizügigkeit
Kapitel 3. Freier Dienstleistungsverkehr
Kapitel 4. Freier Kapitalverkehr
Kapitel 5. Gesellschaftsrecht
Kapitel 6. Wettbewerb
Kapitel 7. Landwirtschaft
Kapitel 8. Fischerei
Kapitel 9. Verkehr
Kapitel 10. Steuern
Kapitel 11. Wirtschafts- und Währungsunion
Kapitel 12. Statistik
Kapitel 13. Beschäftigung und Soziales
Kapitel 14. Energie
Kapitel 15. Industriepolitik
Kapitel 16. Kleine und mittlere Unternehmen
Kapitel 17. Wissenschaft und Forschung
Kapitel 18. Bildung und Ausbildung
Kapitel 19. Telekommunikation und Informationstechnologien
Kapitel 20. Kultur und audiovisuelle Medien
Kapitel 21. Regionalpolitik und Koordinierung der strukturpolitischen Instrumente
Kapitel 22. Umweltschutz
Kapitel 23. Verbraucherschutz und Gesundheitsschutz
Kapitel 24. Zusammenarbeit im Kapitel Justiz und Inneres
Kapitel 25. Zollunion
Kapitel 26. Auswärtige Beziehungen
Kapitel 27. Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Kapitel 28. Finanzkontrolle
Kapitel 29. Finanz- und Haushaltsbestimmungen
Kapitel 30. Institutionen
Kapitel 31. Sonstige
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Finanzielle Heranführungsinstrumente
Gemeinschaftsprogramme
Strukturpolitisches Instrument zur Vorbereitung auf den Beitritt ISPA
Sonderprogramm für die Landwirtschaft und die Entwicklung des ländlichen Raums SAPARD
PHARE Hilfsprogramm der Gemeinschaft für die mittel- und osteuropäischen Länder
Maßnahmen der SAPARD-Programme
Die EU-Fonds für Bulgarien
Strategien
Gesetze
Pläne und Programme
Publikationen
Europa von A bis Z
Nationale Strategien
Regionale Strategien
Gemeindestrategien
Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
Internationale Rechtsakte
Berichte
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Nachrichten / Interviews

  • A+
  • A-
01-12-2009

Зинаида Златанова: Всичко това се прави, за да може гражданите на ЕС да се чувстват по-защитени в глобализирания свят

Г-жа Зинаида Златанова, Ръководител на Представителството на Европейската комисия в България, даде специално интервю на Портал ЕВРОПА послучай влизането в сила на Лисабонския договор.

„Предстои да видим как националният парламент, как институциите ще реагират на Договора от Лисабон. Всичко това се прави, за да може гражданите на Европейския съюз да се чувстват по-сигурни за бъдещето си, да се чувстват по-защитени в глобализирания свят в днешно време и за това техните интереси да бъдат защитени по най-добрия начин", коментира г-жа Златанова.

Госпожо Златанова, първо да ви поздравя с влизането в сила на новия Лисабонски договор. Какво е значението на Лисабонския договор за ЕС?

Благодаря Ви за поздравлението, аз също искам на свой ред да поздравя читателите на Портал Европа с влизането в сила днес, на 1 декември, на Лисабонския договор.

Действително това е нещо, което се очакваше от доста време. Всички ние като граждани на Европейския съюз можем да бъдем доволни, че този нов договор прави съюза ни по-силен и по-ефективен. Той урежда не само редица институционални въпроси, но и дава значителни придобивки за гражданите на съюза. Както каза председателят на Европейската комисия Жозе Барозу, Договорът от Лисабон поставя гражданите в центъра на европейския проект.

Договорът има както външнополитически, така и вътрешни измерения, спрямо Европейския съюз. За външните измерения сме говорили много, всъщност договорът спомага за това ЕС да получи една още по-видима роля като играч на световната сцена.

В глобалния свят, където конкуренцията в днешно време е изключително голяма, е много важно Съюзът да бъде един много силен играч. По този повод се създаде и Върховният представител на съюза за външната политика и сигурността, който е и заместник председател на Комисията и постоянният президент на Съвета.

Що се отнася до гражданите на Европейския съюз, ако може да се каже така, във вътрешен план, Европейският съюз става по-демократичен и по-отворен. Европейският парламент и националните парламенти ще имат много по-голямо влияние в процеса на вземане на решение.

За националните парламенти знаете, че това всъщност се случва за първи път, те ще имат думата при вземането на решение, при приемането на законодателство на европейско ниво. Гражданите ще имат правото да поискат от Комисията да предложи нови законодателни актове, които те смятат за необходими и които са важни, според тях. Това е известната гражданска инициатива, която Лисабонският договор въвежда за първи път.

Как ЕС ще стане по-ефективен?

Опростяват се правилата за вземане на решения и се разширяват възможностите на Европейския съюз за действие в области, които досега бяха по-скоро прерогатив на страните-членки. Това се именно областта на престъпността, тероризма, трафика на хора, все неща, за които вече е преценено, че ще бъде много по-ефективно за държавите и за самия съюз да бъдат решавани на европейско ниво. Това е най-общо новото, което Лисабонския договор въвежда.

Искам също да кажа, че това, разбира се, не е първият основен договор, който влиза в сила - имаме няколко поредни договора в годините. Винаги, когато се е налагало, било когато Европейският съюз се е разширявал с нови държави, било когато обстоятелствата в света и в Съюза са го налагали, когато е била необходима нова структура и нова ефективност. Знаете, че се изменяни основни договори или са приемани нови такива.

Сега момента, в световен план, в глобален мащаб също налага такава промяна. Всичко това се прави, за да може гражданите на Европейския съюз да се чувстват по-сигурни за бъдещето си, да се чувстват по-защитени в глобализирания свят в днешно време и за това техните интереси да бъдат защитени по най-добрия начин.

Смятате ли, че българските гражданско общество и институции са готови се възползват от новите възможности, които дава Лисабонския договор?

По принцип Европейският съюз наистина е едно поле на възможностите. Наистина, ако една държава е извън Европейския съюз, тя не може да направи много от нещата, както за институциите, така и гражданите, които са възможни тогава, когато страната е член на Европейския съюз.

Разбира се, както казах нашата първа грижа, на Европейската комисия, на европейските институции, това е добруването на нашите граждани. Предстои да видим как националният парламент, как институциите ще реагират на Договора от Лисабон. Специално за парламента, както казах вече, той за първи път има роля в европейското законодателство. Наистина предстои да водим тази дискусия и да видим как ще се отрази тя в България.



 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia




Tyxo.bg counter