Europe.bg
  Hauptseite - Europäisches Parlament - Analysen
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Europäisches Parlament / Analysen

  • A+
  • A-
28-06-2008

Френското председателство на ЕС

Под мотото за повече внимание към „Европа на гражданите” Франция поема ротационното председателство на ЕС през втората половина на 2008 г. с приоритети върху енергийните въпроси, климатичните промени, отбраната и имиграционната политика.

Важни събития:

•    15 юни 2007: създаване на Главен секретариат на френското председателство.

•    27-28 август 2007: Жан-Пиер Жуйе, държавен секретар по европейските въпроси на Франция, обявява приоритетите на френското председателство по време на посланическа конференция.

•    юли-декември 2008: френско председателство.

•    15-16 октомври 2008: Среща на ЕС (Брюксел).

•    11- 12 декември 2008: Среща на ЕС (Брюксел).

Политическо резюме:

От 1 юли до 31 декември 2008 г. Франция ще организира и председателства заседанията на Европейския съвет. Френското правителство вече оповести мотото на френското председателство – „за Европа, предоставяща по-голяма защита” (виж EurActiv 06/11/07) с акцент върху вниманието и грижата за европейските граждани.

Концепцията за „защитаваща Европа” бе представена от Жан-Пиер Жуйе, държавен секретар по европейските въпроси на Франция, по време на конференция, организирана от неправителствена организация, работеща в социалната сфера, "sauvons l'Еurope" /”Да спасим Европа”/ през октомври 2007 г. (виж EurActiv France). Идеята е да бъде предпазен европейският социален и икономически модел от натиска на глобализацията.

За повече информация относно програмата на френското председателство може да видите неговия официален уебсайт и календар, както и кратко представяне на 18-месечната програма на Съвета по време на френското, чешкото и шведското председателство. Подробно изложение на приоритетите на френското председателство е достъпно и в специалния раздел на EurActiv.fr.

Теми:

Саркози „Европеецът”

Когато за пръв път обявява приоритетите на Франция по време на председателството на ЕС в рамките на посланическата конференция през август 2007 г. френският президент Никола Саркози и френският държавен секретар по европейските въпроси Жан-Пиер Жуйе обявиха като своя цел да превърнат Европа в "абсолютен приоритет" за Франция.

Френското председателство идва само три години след като френските гласоподаватели отхвърлиха така скъпия на Европа проект за Европейска конституция, като хвърлиха ЕС в дългосрочна политическа криза. Но в деня, когато избирането му за президент на Франция бе официално потвърдено, Саркози обеща, че ще върне своята страна „отново в Европа” (EurActiv 07/05/08), най вече оказвайки подкрепа за решаването на институционалната безизходица в Съюза чрез приемането на новия Лисабонски договор и чрез по-адекватното включване на европейските граждани в дебатите относно ЕС (EurActiv 16/05/08).

Всъщност процедурата по ратификация на Договора от Франция е вече приключила и Париж ще играе ключова роля в осигуряването на гладкото протичане на ратификационния процес в останалите държави от ЕС, така че да гарантира влизането в сила на новия Договор според плана, а именно – веднага след края на френското председателство през януари 2009 г.

Четири основни приоритета

•    Климатичните промени и ...

След широките консултации по проблемите на околната среда ("Grenelles de l’environnement ") през октомври 2007 г., Франция изяви желание да превърне Европа в глобален образец за защита на околната среда. Тя възнамерява да се възползва от ролята си на страна, председателстваща ЕС, за да повлияе върху изхода от ключовата конференция по въпросите на климатичните промени под егидата на ООН, която ще се проведе в Познан, Полша през декември 2008 г. (EurActiv 09/04/08). Срещата ще бъде значима и с оглед намирането на наследник на Протокола от Киото, който САЩ все още отказва да подпише.

Франция също така настойчиво ще се опита да защити „ядрената енергия” като основен енергиен източник в процеса на борба с климатичните промени и ще настоява мерките за намаляване на въздействието върху климата, приети на ниво ЕС, да не навредят на конкурентноспособността на европейските компании.

През януари 2008 г. Комисията прие основен пакет от мерки в областта на енергетиката и климата energy-climate package", като целта е да бъдат намалени емисиите парникови газове с 20% до 2020 г. Пакетът от мерки предлага преразглеждане на Европейската схема за търговия с емисии парникови газове, като се определят цели за развитието и въвеждането на възобновяеми енергийни източници, включително биогорива.

Предстои постигане на политическо споразумение относно пакета предложения по време на френското председателство.

•    ...енергетика: натиск по посока на ядрената енергия

При небивалия растеж на цените на петрола и газа и растящото безпокойство относно обезпечеността на доставките, енергията, поради присъщата си връзка с климатичните промени, ще заеме челна позиция в програмата на френското председателство.

Като втора по големина на ядрените си мощности държава в света, Франция ще положи усилия за утвърждаването на ядрената енергия като важен енергиен източник, за да се осигури диверсификацията и обезпечеността на енергийните доставки. Акценти ще бъдат усъвършенстването на безопасността на ядрените мощности и въпросът за управлението на ядрените отпадъци.

За Франция вероятно предстои сблъсък с Комисията по т.нар. „трети енергиен пакет” "third energy package", представен от Комисията през септември 2007 г. September 2007. На практика, заедно с Германия и шест други членки на ЕС, Франция се противопоставя на плановете на Комисията да наложи функционално разделяне на производствените и разпределителните дейности, осъществявани от енергийните компании. Вместо това тя настоява за по-мек подход, при който регулаторните органи могат само да „предявят искане” към производителите на енергия да се откажат от трансмисионните си активи и да осъществят системни и инфраструктурни подобрения.

В момента енергийният пакет се разглежда от Европейския парламент, който се очаква да го гласува в пленарна зала през юни. До момента не е постигнат компромис между 27-те страни членки.

•    Европейски договор в областта на имиграцията

Франция се стреми към напредък по общата европейска имиграционна политика по време на своето председателство, като чувствителният въпрос за нелегалните имигранти е начело в нейния списък (EurActiv 11/04/08). Според френския министър по въпросите на имиграцията Брис Ортфо, планираният „имиграционен договор” ще е основан на три стълба: отказът от „обща” уредба, действаща при всички случаи, хармонизация на политиката по предоставяне на убежище и правила относно екстрадирането на незаконните имигранти.

Ключът към намиране на колективно решение ще бъде установяването на партньорство с държавите от Южна Европа. Ето защо Франция ще търси сближаване между ЕС и неговите средиземноморски съседи посредством стартирането на „Съюза за Средиземноморието” на 13 юли.

Първоначалният възглед на Саркози за Средиземноморския съюз е като за затворен клуб, включващ единствено средиземноморските държави-членки на ЕС и техните съседи. Но това предложение предизвика острите критики на Германия, която се опасяваше от възможността планът да разцепи ЕС по средата, като новият съюз се превърне в съперник на самия ЕС. В крайна сметка Саркози беше принуден да отстъпи и се съгласи да допусне всичките 27 членки на ЕС да участват. (EurActiv 05/03/08).

•    „Отбранителен” Европейски съюз?

Въпреки деликатността на въпроса за европейските институции, френското председателство засяга и проблемите на отбраната. Противно на бившия френски президент Жак Ширак, сегашният смята, че създаването на Европейски отбранителен съюз е съвместимо с членството в НАТО. Той иска и увеличаване на отбранителния бюджет на ЕС, с оглед съответно нарастване на доверието в европейската външна и отбранителна политика.

В допълнение, влизането в сила на новия европейски Договор за реформи би трябвало да даде тласък на европейската политика в областта на сигурността и отбраната, най-вече чрез предоставянето на нови правомощия на Висшия представител на ЕС по външната политика и сигурността.

•    Защита на общата политика в областта на земеделието

При силно противоречиви преговори по финансовите перспективи на ЕС за 2007-2013 г., европейските лидери се споразумяха да проведат през 2008 г. „профилактичен преглед” на общата селскостопанска политика – която в момента изяжда почти половината от общия бюджет на Съюза.

По настояване на Франция, една от страните с най-голям дял на селското стопанство в ЕС, дебатът по първоначалните предложения на Комисията за преразглеждане на ОЗП ще стартира по време на френското председателство между 21-23 септември 2008 г. (EurActiv 12/09/07).

Основното притеснение е да бъде избегната цялостната ревизия на сегашната система, което би довело до радикално намаляване на средствата в сектора. На практика, френските фермери и селското население получават значителни финансови субсидии от ЕС.

Френският министър на земеделието Мишел Барние очевидно се надява, че настоящата глобална продоволствена криза и стремително растящите цени на продоволствените продукти, ще му помогнат да защити сегашния модел. "Онова, на което сме свидетели днес в световен мащаб е следствие от прекомерния либерализъм на свободния пазар. Не можем да оставим изхранването на хората на милостта на пазара," заяви наскоро той.

Други ключови елементи:

•    Икономическата политика и Европейската централна банка

Франция също така се надява да направи максимума по време на председателството си, за да наложи своето виждане за икономическата политика на Европейската централна банка.

Саркози често е вбесявал финансовите министри от ЕС и управителите на Централната банка с атаките си срещу финансовата политика на ЕЦБ, обвинявайки банката в препятстване на растежа в еврозоната под претекст за задържане на инфлацията. Специален фокус на критиките му са действията на банката по възпиране на последиците от скорошната международна финансова криза в рамките на ЕС.

Всъщност, световните финансови пазари изпитаха рязък икономически спад след кризата при високорисковите ипотечни заеми в САЩ от началото на август, което на свой ред предизвика опасения за икономически спад и нарастване на безработицата и в ЕС.

Наскоро Саркози заяви, че според него е „любопитно” защо ЕЦБ е наляла големи обеми ликвидни средства на пазарите, без да намали лихвените нива, като добавя, че подобна политика облагодетелства спекулантите и създава сериозни трудности за предприемачите. (EurActiv 17/09/08).

Лидерите на ЕС ще продължат да следят отблизо ситуацията на финансовите пазари и по време на френското председателство. Те се ангажираха да засилят готовността си за справяне с подобни ситуации в бъдеще, най-вече призовавайки банките и другите финансови институции да въведат реформи или да бъдат изправени пред засилена регулация в сектора. Ключовите мерки с оглед избягване на подобни турбуленции включват: повишена прозрачност и задължаване на финансовите институции да оповестяват пълната информация относно загубите си, засилване на механизмите за наблюдение и по-добра оценка на инвестициите. (EurActiv 10/10/07).

•    Бъдещето на ЕС

По време на посланическата конференция Жан-Пиер Жуйе засегна широк диапазон от сфери, които биха оформили облика на „утрешна Европа”, като научните изследвания, технологиите, космическата политика (Galileo, Европейски технологичен институт) и европейските програми за обмен, в това число развитието на студентската програма Erasmus.

Най-противоречивият въпрос от програмата на Френското председателство по отношение бъдещето на Европа ще бъде дискусията, планирана от Франция, относно окончателните граници на Съюза. По време на европейската среща през декември 2007 г. Саркози успя да лансира т.нар. „съвет на мъдреците” ("conseil de sages"), натоварени със задачата да изготвят експертни предложения относно мисията на Съюза, неговите ценности и отношенията със съседите през следващите двадесет години. (EurActiv 17/12/07).

Тази експертна комисия предстои да представи заключенията си след европейските избори през 2009 г.

•    Външната политика

Франция ще се фокусира и върху външната политика поради предстоящите през ноември 2008 г. президентски избори в САЩ и наскоро избрания нов президент на Русия. Френското председателство на ЕС ще има задачата да установи отношенията между ЕС и двамата нови лидери на тези основни партньори за Съюза. Освен това, срещата ЕС-Китай е планирана да се състои по време на френското председателство.

Публикувано: понеделник, 2 юни 2008 г. EurActiv


 
Заедно
Aktuelles
 
 
 
    mehr 
Radio Sendungen
 
 
 
    mehr 
Analysen
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Interaktiv
 
 
 
    mehr 
Ereignisse
 
 
 
    mehr 
Europäisches Parlament
 
 
 
    mehr 
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia