Europe.bg
  Hauptseite - Europäisches Parlament - Analysen
  NAVIGATION
Nachrichten
Bewerbungen
Europäische Union
Bulgarien - EU
Beitrittsverhandlungen
Programme und Projekte
Fragen und Antworten
Bibliothek
Portal EUROPA - Über uns; Ethisches Kodex
Europäisches Parlament 2007
Aktuelles
Analysen
Interviews
Geschichte der Europäischen Union
Institutionen der Europäischen Union
Mitgliedsstaaten
Beitrittsländer
Assoziierte Staaten
Tätigkeiten
Chronologie
Schlüsseldokumente
Institutionen der Europäischen Union
Finanz- und Finanzierungsinstitutionen
Beratende Organe
Interinstitutionelle Einrichtungen
Autonome Einrichtungen (Agenturen)
Präsidentschaft des Rates der EU
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Geschichte
Tätigkeiten
Verhandlungskapitel
Nationale Positionen
Gemeinsame Verhandlungsstandpunkte der Mitgliedsstaaten
Erfüllung der Verpflichtungen
Kapitel 1. Freier Warenverkehr
Kapitel 2. Freizügigkeit
Kapitel 3. Freier Dienstleistungsverkehr
Kapitel 4. Freier Kapitalverkehr
Kapitel 5. Gesellschaftsrecht
Kapitel 6. Wettbewerb
Kapitel 7. Landwirtschaft
Kapitel 8. Fischerei
Kapitel 9. Verkehr
Kapitel 10. Steuern
Kapitel 11. Wirtschafts- und Währungsunion
Kapitel 12. Statistik
Kapitel 13. Beschäftigung und Soziales
Kapitel 14. Energie
Kapitel 15. Industriepolitik
Kapitel 16. Kleine und mittlere Unternehmen
Kapitel 17. Wissenschaft und Forschung
Kapitel 18. Bildung und Ausbildung
Kapitel 19. Telekommunikation und Informationstechnologien
Kapitel 20. Kultur und audiovisuelle Medien
Kapitel 21. Regionalpolitik und Koordinierung der strukturpolitischen Instrumente
Kapitel 22. Umweltschutz
Kapitel 23. Verbraucherschutz und Gesundheitsschutz
Kapitel 24. Zusammenarbeit im Kapitel Justiz und Inneres
Kapitel 25. Zollunion
Kapitel 26. Auswärtige Beziehungen
Kapitel 27. Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Kapitel 28. Finanzkontrolle
Kapitel 29. Finanz- und Haushaltsbestimmungen
Kapitel 30. Institutionen
Kapitel 31. Sonstige
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Finanzielle Heranführungsinstrumente
Gemeinschaftsprogramme
Strukturpolitisches Instrument zur Vorbereitung auf den Beitritt ISPA
Sonderprogramm für die Landwirtschaft und die Entwicklung des ländlichen Raums SAPARD
PHARE Hilfsprogramm der Gemeinschaft für die mittel- und osteuropäischen Länder
Maßnahmen der SAPARD-Programme
Die EU-Fonds für Bulgarien
Strategien
Gesetze
Pläne und Programme
Publikationen
Europa von A bis Z
Nationale Strategien
Regionale Strategien
Gemeindestrategien
Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
Internationale Rechtsakte
Berichte
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Europäisches Parlament / Analysen

  • A+
  • A-
07-03-2010

Евродепутат Мария Неделчева с поглед към Европа 2020 и с пояснения за гражданската инициатива

Интервю на Татяна Обретенова от Радио България на БНР.

С договора от Лисабон, влязъл в сила на 1 декември 2009 г., гражданите на ЕС вече могат по-пряко да участват в изработването на политиките на ЕС чрез т. нар. гражданска инициатива. Тя може да стане законодателна, ако се съберат поне 1 милион подписи на граждани на ЕС по определен въпрос.
 
България вече е инициатор на подобна европейска гражданска инициатива за спасяването на тютюнопроизводството на национално и на европейско ниво.
 
Това посочи в интервю за Радио България българският евродепутат от ЕНП Мария Неделчева – член на Комисията по земеделие и развитие на селските райони и Комисията по петициите в ЕП, която взе участие в международната конференция "Европа 2020 - гражданска визия", организирана от Европейския институт по проекта "Взаимодействаме в Европейския парламент" в София с медийното партньорство на Радио България.


Според нея на този етап не е лесно гражданската инициатива да се прилага на практика, тъй като все още се уточнява механизмът за провеждането й. За целта ЕК провежда консултации и събира мнения и становища. Досега само тя беше органът с монопол върху законодателната инициатива и съответно с голям превес над всички решения, вземани в ЕС. „Ако искаме обаче да направим крачка напред, трябва да настояваме ЕК да се вслушва в гласа на гражданите на ЕС, в т. ч. и българите”, казва г-жа Неделчева.

„Ние сме равноправни партньори на останалите страни-членки и имаме много общи теми с тях – категорична е тя. – Може би заради по-силните си позиции други държави в ЕС са успявали да наложат в дневния ред на евроинституциите други теми. Но може би и заради това тези граждански инициативи са важни, за да могат и държави като България, които сега развиват гражданското си общество, да се адаптират към последствията от мъчителните реформи, каквито ние направихме с цел членство в ЕС. Това всъщност са възможности за нас. Крайно време е да престанем да се разглеждаме като изоставащите в ЕС. Ние имаме проблеми както всеки един европейски народ. И наше право и задължение вече е ясно да ги казваме и най-вече да даваме солидни аргументи, когато търсим решение за тях, а не да чакаме Европа да ни обърне внимание и да решава случващото се с нас.”

От България в ЕП идват много петиции, за съжаление най-често се отнасят до нередности, свързани с функционирането на администрацията ни. Но те също са проява на гражданската активност на българите, казва още Неделчева:

„Има и много петиции, свързани с екомрежата „Натура 2000” – уточнява тя. – Ето как показваме, че и нас ни интересува проблема за опазването на околната среда, интересува ни всичко, което се случва с незаконните строителства, опазването на добрия стандарт на живот. Бих се радвала да няма толкова много жалби от България до ЕП. Но от друга страна е окуражителен фактът, че те са израз на гражданското съзнание. Може би имаме нужда да минем през този период на осъзнаване, че ако искаме да сме активни граждани, трябва наистина да реагираме по всеки един проблем, който ни засяга.”

България вече дава пример за това с лансирането на европейска гражданска подписка в подкрепа на тютюнопроизводството, привличайки към нея още 10 страни-членки на ЕС.

„Ще бъда много субективна, защото аз съм една от първите, която обърна внимание на тази инициатива – поясни Мария Неделчева. – Искам да благодаря и на премиера, и на правителството на ГЕРБ. Това е наша идея и искрено се надявам другите партии да проявят достатъчно политическа зрялост да няма политическо плагиатство. Тютюнопроизводството е проблем, засягащ не само България. До момента това са 11 държави-членки. В началото на февруари гласувахме Манифест за търсене на по-добри решения в този сектор. Това е първата индикация за една голяма гражданска инициатива на ЕС, която ние можем да направим. Освен България, от нея са заинтересовани също и Германия, Италия, Испания, Франция, Гърция, Белгия, Португалия, Полша, Румъния и Унгария.”

С поглед към 2020 г. Мария Неделчева би искала гражданите на ЕС и България да са много по-активни във вземането на решения на еврониво. „Сама по себе си евроконструкцията е нещо необикновено – казва тя. – Понятия като суверенитет и национална идентичност са все още много силно застъпени. Но смятам, че въз основа на общите ни принципи и ценности, които споделяме в ЕС, може да направим така, че гражданското общество да бъде по-силно” – убедена е евродепутатката.

„Когато говорим за гражданско общество, не мисля, че ние имаме големи различия с другите в ЕС – подчертава отново Неделчева. - Имаме еднаква дистанция между гражданите и институциите, еднакво желание по-активно да участваме във вземането на решения. По-скоро става дума за по-деликатни и по-големи за нас теми, изискващи повече време, за да се адаптираме. Няма да се лъжем, че когато говорим за усвояване на еврофондове и проблеми като корупция и престъпност, сами си знаем, че са проблеми, които трябва да изчистим. Няма смисъл да си „заравяме главата в пясъка” и да се правим, че не съществуват. Срещу нас има изключително добре настроени партньори, които обаче искат да видят, че не само имаме желание, но и реално правим нещо, за да се подобри състоянието. Това са моите лични наблюдения в ЕП. В момента, в който покажем, че сме преминали етапа на големите декларации и започнем с малките, ефикасните действия за решаване на проблема, можем да разчитаме изцяло на тяхната подкрепа.”


 
Заедно
Aktuelles
 
 
 
    mehr 
Radio Sendungen
 
 
 
    mehr 
Analysen
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Interaktiv
 
 
 
    mehr 
Ereignisse
 
 
 
    mehr 
Europäisches Parlament
 
 
 
    mehr 
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia




Tyxo.bg counter