Europe.bg
  Hauptseite - Nachrichten - Aktuelles
  NAVIGATION
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Nachrichten / Aktuelles

RSS
  • A+
  • A-
12-06-2006

ПЛАНЪТ ЗА ДЕЙСТВИЕ НА КАБИНЕТА СТАНИШЕВ - ОКОНЧАТЕЛЕН ВАРИАНТ

План за действие - юни 2006 г. Мерки за изпълнението на основни препоръки на Европейската комисия, идентифицирани в нейния Цялостен мониторингов доклад от 16 май 2006 г.

12 Юни 2006 - Правителствена информационна служба

Мерки за изпълнението на основни препоръки на Европейската комисия, идентифицирани в нейния Цялостен мониторингов доклад от 16 май 2006 г.

I. Противодействие на корупцията:

i.  Задължителен или доброволен характер на декларацията за интереси и имотно състояние на магистратите, народните представители, политическите партии и всички държавни служители.

Настоящо състояние /Етап на развитие

Държавна служба

Задълженията за деклариране на имотното състояние и конфликт на интереси съществуват по отношение на всички държавни служители, съгласно разпоредбите на Закона за държавния служител.

Народни представители

В съответствие с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (НС) при внасянето на законопроекти и изказване в пленарно заседание или в комисия народен представител, който има финансов интерес от обсъждания проблем е длъжен да разкрие този интерес.

Лица, заемащи висши държавни длъжности

Имотните декларации са също така задължителни за широк кръг лица, които заемат висши държавни длъжности, включително народните представители, съгласно разпоредбите на действащия Закон за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности (ЗПИЛЗВДД). Задължението за даване на писмено съгласие за публикуване на данните от имотните декларации от медиите се отнася само до декларациите, подадени до края на 2004 г., т.е. това съгласие за огласяване на данните не се изисква за декларации след 1.1.2005 г.

Етичен кодекс, регламентиращ работата на членовете на правителството и на другите лица, заемащи политически длъжности в изпълнителната власт

По силата на Етичния кодекс, регламентиращ работата на членовете на правителството и на другите лица, заемащи политически длъжности в изпълнителната власт, тези лица са задължени да декларират освен имотното си състояние, така също и съществуването на конфликт на интереси, който конфликт те трябва да избягват. Прилагането на Етичния кодекс, регламентиращ работата на членовете на правителството и на другите лица, заемащи политически длъжности в изпълнителната власт може да доведе до санкции под формата на административни и дисциплинарни мерки. По принцип етичните кодекси не могат да се разглеждат като задължително правнообвързващи, по-скоро задълженията по тях са свързани с морална и йерархична отговорност, т.е. са до голяма степен доброволни. Декларирането на конфликт на интереси от страна на лица, заемащи висши длъжности в изпълнителната власт (политическите длъжности), не е скрепено с такава правно-обвързваща сила, както е декларирането на имотното състояние.

Магистрати

В съответствие със Закона за съдебната власт (ЗСВ) съдиите, прокурорите и следователите декларират доходите и имуществото си пред Сметната палата (СП) при тяхното назначаване и всяка година не по-късно от 31 май за предходната календарна година, както и при тяхното освобождаване при условията на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности (ЗПИЛЗВДД). Съществуващите основания за самоотвод и отвод, в съответствие с процесуалното законодателство Граждански процесуален кодекс (ГПК), Наказателно-процесуален кодекс (НПК) Административнопроцесуален кодекс (АПК) представляват достатъчна гаранция за избягване на конфликт на интереси при разглеждането на делата.

Данъчни служители

Служителите на Националната агенция за приходите (НАП), т.е. данъчните служители след заемането на длъжността и всяка година до 31 май са задължени да декларират имуществото си включително имущество, представляващо съпружеска имуществена общност, както и собствеността на децата под определена възраст посредством декларация по образец, одобрен от Изпълнителния директор на НАП. Служителите на НАП не могат:

1. да бъдат еднолични търговци или съдружници в търговски дружества;

2. да участват в управителните и контролните органи на търговски дружества, кооперации и други организации;

3. да заемат други длъжности срещу заплащане или да извършва друга дейност срещу заплащане освен научна или преподавателска дейност или дейност, предвидена от Закона за авторското право и сродните му права.

Тези обстоятелства се удостоверяват пред работодателя чрез декларация.

Несъвместимостта с тези изисквания, както и неподаването в срок на имотна декларация е основание за едностранно прекратяване на трудовите правоотношения със служителя на агенцията без предизвестие.

Митнически служители

По смисъла на Закона за митниците изискванията към служителите от Агенция “Митници” са напълно идентични с тези към данъчните служители. Несъвместимостта с тези изисквания, както и неподаването в срок на имотна декларация е основание за едностранно прекратяване на трудовите или служебните правоотношения с митническия служител без предизвестие.

Министерство на вътрешните работи

Изискванията към държавните служители на Министерство на вътрешните работи (МВР) са идентични – според Закона за Министерството на вътрешните работи държавните служители са задължени да декларират своето имотно състояние /собственост, както и своите интереси. Неспазването на изискванията на закона води до дисциплинарна отговорност, вкл. и уволнение при липса на незабавно деклариране на интереси, когато е било нужно.

Политически партии

До 31 март на текущата година политическите партии са длъжни да представят на СП заверените финансови отчети. Към отчетите се прилагат списъци на дарителите и размерът на даренията и завещанията от физически лица и даренията от юридическите лица, както и списъци на търговските дружества с под 5 на сто държавно или общинско участие, предоставили средства на съответната партия, т.е. те се оповестяват пред СП. СП има задължението да публикува в служебния бюлетин и Интернет страницата си в срок до 15 април на текущата година наименованията на партиите, които не са подали отчети в срок. СП в 6-месечен срок от получаване на финансовите отчети извършва одит на финансовата дейност и управлението на предоставеното имущество за тяхното съответствие с изискванията на този закон и Закона за счетоводството. СП публикува в служебния бюлетин и Интернет страницата си доклада за резултатите от одитите в срок до един месец от тяхното приключване. При непредставяне или непредставяне в срок на финансовите отчети в СП политическите партии губят правото си на държавна субсидия до произвеждането на следващите избори за народни представители. При установени от СП в процеса на одита нарушения при набирането или разходването на средства, при управлението на предоставеното имущество или при финансовата отчетност, когато има достатъчно данни за извършено престъпление, с решение на СП докладът се изпраща в Софийска градска прокуратура в 7-дневен срок от приемането му.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Спешно издаване на Заповед на Председателя на СП за определяне на реда, по който се осъществява обществения достъп до публичния регистър – на основание чл. 6, ал. 2 от ЗПИЛЗВДД.

Отговорна институция: СП

-  Спешно приемане на нормативите за заплащането на разходи за предоставяне на данни от публичния регистър – на основание чл. 7, ал. 1 от ЗПИЛЗВДД.

Отговорна институция: СП

-  Изготвяне и внасяне в НС на ЗИД на ЗПИЛЗВДД, в т.ч. въвеждане на задължение на НАП да извършва проверка на истинността на декларациите, подадени до СП; въвеждане на декларациите в свободно достъпен Интернет-базиран регистър[1].

Срок: 15 юни 2006 г.

Отговорна институция: Комисията по превенция и противодействие на корупцията (КППК), МФ, СП, в сътрудничество с НС

-  Разработване в съкратени срокове и внасяне в НС на проект на Закон за лобирането, предвиден в Програмата за изпълнение на Стратегията за прозрачно управление и за превенция и противодействие на корупцията за 2006 г. с цел въвеждането на изискване за деклариране на интереси на законово ниво за всички лица, заемащи висши държавни длъжности.

-  Въз основа на сътрудничеството с НС да се изработи искане пред СП за предоставянето на:

1. до 31 май тази година финансови отчети от политическите партии за предходната година;

2. списъка на политическите партии, които не са предоставили финансовите си отчети за предходната година до изтичането на срока, предвиден в Закона за политическите партии;

3. докладите на СП за последните три години за резултатите от одита на финансовите дейности и управлението на имуществото, предоставено на политическите партии.

-  Посочените доклади ще се предоставят на Комисията за борба с корупцията в НС. Въз основа на сътрудничеството с Комисията за борба с корупцията в НС последната ще извърши анализ на документите и оценка на съответствието им със Закона за политическите партии, особено по отношение на това дали отчетите на политическите партии включват:

1. даренията в натура;

2. даренията от политически фондации и дали е извършена проверка от НАП за законосъобразността на тези дарения;

3. дали имената и другите лични данни на всички дарители на политическите партии са публично оповестени.

-  Ускорено изготвяне и внасяне в НС на ЗИД на Закона за политическите партии с оглед повишаване на прозрачността и отчетността на финансирането на политическите партии.

Отговорна институция: на базата на сътрудничество с НС

ii. Данни за действията, свързани със случаи на обвинения в корупция (отстраняване, уволнение), какви санкции могат да се приложат, какви санкции са приложени.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  КППК трябва да събира и актуализира информация от министерствата и другите ведомства за случаи на отстраняване от длъжност поради обвинения в корупционна дейност, както и да води статистика за наложените санкции.

Срок: един път месечно

Отговорна институция: КППК

-  КППК следва да предостави информация относно случаите на отстраняване от длъжност или относно други административни или наказателни санкции. Предоставената информация трябва да бъде достатъчна, така че да посочи общата тенденция.

- Степен на санкциите

- Хронология на санкциите

- Временно отстраняване, отстраняване от длъжност и наказание.

-  Редовно докладване на краткосрочните подобрения в статистиката.

-  Предприемане на допълнителни мерки за намаляване на корупцията по границите, по-специално:

- Намаляване на плащанията в брой на границата.

- Превръщане в практика на принципа на „едно спиране” на всички граници на България.

- Засилване на мерките за предотвратяване на корупцията в митниците чрез по-активно разследване на необяснимото благосъстояние на митнически служители и предвиждане на възпиращи административни и наказателни санкции.

Срок : постоянен – доклад в началото на м. септември 2006 г.

Отговорна институция: Междуведомствен съвет по въпросите на граничния контрол

-  Разработване на подробна програма за управление на риска, адресирана до бизнес сектора. Управлението на риска трябва да бъде подкрепено с надеждна и редовна система за докладване.

Срок : м. септември 2006 г.

Отговорна институция: КППК да координира прилагането на антикорупционната програма съвместно с бизнес обществото

iii. Административен капацитет на СП и на КППК.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна:

-  Главният прокурор да предостави спешно информация и статистика за корупция на високите нива, въз основа на вече предоставените образец и статистика за магистратите, включително информация за вече започнати разследвания, с цел да се демонстрира досегашната практика.

Отговорна институция: на база на сътрудничество с Прокуратурата.

-  Спешно попълване на щата на Главния инспекторат към Министерския съвет (МС) с оглед изпълняване на функциите на секретариат на КППК. Предоставяне данни (цифри) за текущите заети щатни бройки и за планираните до м. септември назначения, предоставяне на план за обучението на персонала. В тази връзка да се изясни ролята на КППК спрямо Координационния съвет към нея, Омбудсмана и новосъздадения Инспекторат в МС по отношение работата по сигнали за корупция в администрацията.

Срок: 15 юни 2006 г.

Отговорна институция: МС

- Приемане на изменение и допълнение в УПМСНА за усъвършенстване регламентацията на функциите на Главния инспекторат в областта на прозрачното управление, превенцията и противодействието на корупцията във връзка с подпомагане дейността на КППК.

Срок: 15 юни 2006 г.

Отговорна институция: МС

-  Укрепване на административния капацитет на СП. Представяне на План за набиране на персонал и за обучение.

Срок: август 2006 г.

Отговорна институция: МФ и СП

II. Организирана престъпност и пране на пари:

i.  Механизми за координация между полицията и банките, финансовите институции, обменните бюра, казината, агенциите за недвижими имоти, с цел да се проследи и прекрати движението на средства, придобити по престъпен начин

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Въвеждане на допълнителни изменения в Закона за банките - съответно в проекта на Закон за кредитните институции (одобрен от МС с решение на МС №. 314/28.04.2006 г.), с цел по-нататъшното регламентиране на банковата тайна при разследвания на случаи на пране на пари.

Отговорна институция: MФ, Агенцията за финансово разузнаване (АФР) и MВР

-  Спешно увеличаване на щата на АФР с 10 бр. за осъществяване на проверки на лица, задължени да докладват в съответствие със Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП).

Отговорна институция: МФ

-  Засилване на сътрудничеството между АФР, полицията и прокуратурата и предоставяне на информация за това тясно сътрудничество.

Срок : м. септември 2006 г.

Отговорна институция: МВР, Прокуратурата и АФР

-  Създаване на специализирани огледални структури в МВР и в прокуратурата, като се назначат подходящите експерти и се предвиди специализирано обучение по въпроси относно финансови престъпления, включително пране на пари, като същото да се предвиди и за съдиите.

Срок : м. септември 2006 г.

Отговорна институция: МВР и Прокуратурата

-  Разработване и приемане на план за обучение на служители от МВР, Прокуратурата и на специалисти по анализ в АФР, включително с помощта на програми за обучение с държавите-членки на ЕС, включително Обединеното Кралство.

Срок: 15 юли 2006 г.

Отговорна институция: МФ, АФР и Националният институт на правосъдието (НИП)

-  Привличане на дългосрочен експерт от държава-членка на ЕС, който да обхване проблематиката по изпирането на пари както във финансовата област (прилагане на ЗМИП), така и в областта на сътрудничеството между правоприлагащите органи (разследване и преследване на изпирането на пари, прилагане на НК).

Отговорна институция: МФ и АФР

-  Предоставяне на убедителна досегашна практика за действията на полицията и прокуратурата по отношение на борбата с прането на пари, актуализиране на информацията относно обвиненията, продължаващите процеси и присъди.

Срок : 1 септември 2006 г. и след това

Отговорна институция: Прокуратурата и МВР

-  Създаване на специализирани структури в МВР и в прокуратурата за борба с различните форми на организирана престъпност. Предвиждане на необходимите персонал и обучение.

Срок : 1 септември 2006 г.

Отговорна институция: МВР и Прокуратурата

-  Поръчкови убийства: фокусиране върху неразрешените поръчкови убийства, създаване на типология, която следва да помогне за разкриване на връзки и по възможност да подпомогне предотвратяването на поръчковите убийства и да докладва за напредъка на наказателните разследвания по скорошни или по-стари случаи на поръчкови убийства.

Срок : постоянен - доклад през м. юни, м. юли, м. август и началото на м. септември 2006 г.

Отговорна институция: МВР и Прокуратурата

-  Решително разследване за евентуално участие на висши държавни служители в организираната престъпност и предвиждане на възпиращи административни и наказателни санкции при доказване на такива връзки.

Срок : постоянен

Отговорна институция: МВР и Прокуратурата

-  Предприемане на мерки, в това число и административни, с поставяне на акцент върху обучението с цел да се насърчи по-активния подход в поведението на полицейските служби, които се занимават с различните форми на организирана престъпност.

Срок : м. юни 2006 г.

Отговорна институция: МВР

-  Предприемане на допълнителни мерки за по-добра сигурност при работата с поверителна информация и по-специално по отношение на международното полицейско сътрудничество.

Срок : м. юни 2006 г.

Отговорна институция: МВР

-  Прозрачно сътрудничество с Комисията за защита на личните данни в случаите на инспекции. Правно хармонизиране.

Срок: постоянен;

Срок: (правно хармонизиране) в началото на м. септември да се внесе в НС

Отговорна институция: МВР и КЗЛД

ii. Необходимост от предоставяне на актуализирана информация относно напредъка на всяко разследване на гангстерските убийства, които все още не са разрешени за периода от последните пет години – какви са указанията, ако има такива, които полицията следва, какви са връзките с администрацията/правителството, ако има такива.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

- Редовно предоставяне на фокусирана информация на ЕК за напредъка на разследването на престъпленията, извършени от организирани престъпни групи.

Отговорна институция: MВР

-  Укрепване на капацитета на звената в МВР – Главна дирекция “Полиция”, разследващи убийства, и обмен на опит със служби на държави-членки на ЕС, включително Обединеното Кралство и Испания за борба с организираната престъпност.

Отговорна институция: MВР

-  Предоставяне на аналитична информация за работата на специализираното звено за борба с организираната престъпност с елементи на анализ на пропуските.

iii. По-добър контрол върху „охранителните фирми” и разрешителните за притежаване на оръжие.

Настоящо състояние /Етап на развитие

Дейностите на охранителните фирми подлежат на интензивен контрол.

Разпоредбите на съответните закони се прилагат строго при издаването на разрешителни за притежаване на огнестрелни оръжия.

Последните изменения в Закона за контрол над взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите (Държавен вестник, бр. 38 от 9 май 2006 г.) приведе българското национално законодателство за придобиването и притежаване на огнестрелно оръжие напълно в съответствие с Директива 91/477 на Съвета.

България се възползва в максимална степен от възможността, предвидена в Директивата за въвеждане на по-рестриктивен режим от този предвиден в Директивата. Всички огнестрелни оръжия в България - независимо от целта, за която са придобити - подлежат на разрешителен режим или се забранява тяхната употреба.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

Ø  Планирани и ad hoc проверки на производителите и дистрибуторите на взривните вещества, огнестрелните оръжия и боеприпасите.

Отговорна институция: MВР

- Предоставяне на статистическа информация и елементи на анализ на пропуските относно подобряването по отношение на охранителните фирми и контрола върху издаването на разрешителни за притежаване на оръжие.

-  Предприемане на мерки за справяне с проблема с незаконните оръжия

Срок : м. септември 2006 г.

Отговорна институция: МВР

iv. Изменение в законодателството относно прането на пари

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Спешно въвеждане на допълнителни изменения в Проекта на закон за изменение и допълнение на ЗМИП, с които да се постигне пълно съответствие с достиженията на правото на ЕС в тази област.

Отговорна институция: МФ и АФР

v.  Повече информация относно случаите за пране на пари и предприетите действия

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Редовно предоставяне на информация на ЕК относно случаите на пране на пари и предприетите действия

Срок: всеки месец

Отговорна институция: МФ, АФР и МВР в сътрудничество с Прокуратурата

III. Реформа в съдебната система:

i.  Първи доклад относно последствията от промените, направени с измененията в НПК – кадрови промени, всякакви непредвидени усложнения

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Провеждане на професионален дебат по въпросите на прилагането на новия НПК и новия ЗМВР за оценка на практиката по прилагане на законодателството и идентифициране на проблемни области.

Срок : 15 юни 2006 г.

Отговорна институция: МВР

-  Разширяване на състава и задачите на Работната група за наблюдение на НПК за осъществяване на анализа по прилагането на НПК.

Срок : 10 юни 2006 г.

Отговорна институция: МВР

-  Съвместно с ВКП провеждане на национално съвещание на дознателите, разследващи престъпления, извършени от организирани престъпни групи, за оценка на практиката по прилагане на новия НПК.

Срок : 15 юли 2006 г.

Отговорна институция: МВР в сътрудничество с ВКП

-  Работната група за наблюдение на НПК да заседава месечно за осъществяването на анализ за прилагането на новия НПК – първи заключения и предложение за преодоляване на проблема с намаляването на броя на дознателите.

Срок : първи заключения и предложение до м. юни 2006 г.

Отговорна институция : MП и MВР

ii. Анализ от страна на работната група за промяна на Конституцията относно експертните коментари – изготвяне на предложения от тази група при постигнато съгласие за допълнителни изменения, преглед също така и на Закона за съдебната власт

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Премахване на двусмислията що се отнася до пълното зачитане на независимостта на съдебната власт.

Срок: иницииране на процедурата – до септември 2006 г.

Отговорна институция: МП (координатор) и НС

-  Изготвяне на нов Закон за съдебната власт (ЗСВ) в тясно сътрудничество с НС и експертите от Проекта за побратимяване (twinning) с Испания, в това число редовно консултиране на проекта на ЗСВ с ЕК. Проектът на ЗСВ следва да включва критерии за оценка на качеството на работата на магистратите и евентуално да предвижда създаването на нови комисии към ВСС в тази връзка. Проектозаконът следва да преразгледа генерализираният принцип на конкурсното начало и да го ограничи до постъпването в системата. По отношение за повишенията и др. следва да се изгради кариерна пътека, базирана на реални заслуги, оттук и важността на едни обективни и хармонизирани критерии за оценяване (атестиране) и звено в рамките на ВСС, което да наблюдава прилагането. В новия ЗСВ да се предвиди създаването (във ВСС) на ново звено за оценяване и надзор. Успоредно с това в ЗСВ да се предвидят правни разпоредби за ограничаване ролята на административните ръководители: компетентност за оценяване, селекция, назначаване, повишаване или понижаване следва да се предоставят изключително на ВСС. Ролята на административните ръководители следва да бъде ограничена само до определяне на броя на свободните места в съответните съдилища или офиси без изтъкната роля в кариерното развитие.

Срок: септември 2006 г.

Отговорна институция: МП, Министърът по европейските въпроси, в сътрудничество с ВСС и НС

iii. Завършване въвеждането в действие на системата за случайно разпределение на делата, чрез наличния понастоящем софтуер – трябва да се прилага по електронен път и на сто процента в цялата страна

Настоящо състояние /Етап на развитие

Принципът на случайно разпределение на делата е уреден в Правилника за съдебната администрация в районните, окръжните, военните и апелативните съдилища (Държавен вестник, бр. 95 от 26 октомври 2004) и сега е допълнително развит с последните изменения в Закона за съдебната власт (Държавен вестник, бр. 39 от 12 май 2006), с който е издигнат на законово равнище (според българското право) и се отнася до всички съдии, прокурори и следователи.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Пълно въвеждане на системата за случайно разпределение на делата. Успоредно с това да се анализира и да се предостави информация за броя на съдилищата в страната с цел изготвянето на релевантни предложения за повишаване ефективността на съдебната система[2]

Срок: 30 юни 2006 г.; за анализ и докладване – 7 септември 2006 г.

Отговорна институция: МП в сътрудничество с ВСС

iv. Приемане на новия Граждански процесуален кодекс (ГПК) и осигуряване на съответното обучение.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Оказване на пълно съдействие на НС за приемане на проекта на нов ГПК.

Срок: септември 2006 г.

Отговорна институция: МП в сътрудничество с НС

-Изготвяне и приемане на план за обучение по новия ГПК.

Срок: до края на м. септември 2006 г.

Отговорна институция: МП и НИП

-  Започване на обучението.

Срок: 15 септември 2006 г.

Отговорна институция: МП и НИП

-  Изготвяне и приемане на критерии за оценка и прилагане (мониторинг) на новия ГПК.

Срок: до края на м. септември 2006 г.

Отговорна институция: MП

v.  Необходимост от създаването на структури и обучение с оглед на прилагането на новия Административнопроцесуален кодекс (АПК).

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Изготвяне и приемане на план за обучение относно новия АПК.

Срок: края на м. юни 2006 г.

Отговорна институция: МП и НИП

-  Започване на обучението.

Срок: септември 2006 г.

Отговорна институция: МП и НИП

-  Изготвяне и приемане на критерии за оценка на приложението на новия АПК.

Срок: до края на м. юни 2006 г.

Отговорна институция: MП

IV. Земеделие:

i.  Дати за завършване на въздушното заснемане /ИСАК

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Крайният срок за изграждането на цифрова орто-фото карта на страната по ЛОТ 1 от Договора (за 46 822 km2 или 42.7 % от територията на страната) е 31 юли 2006 г., а по ЛОТ 2 (за оставащата територия на страната - 63 910 km2) е 31 август 2006 г.

Срок: м. август 2006 г.

Отговорна институция: MЗГ

-  Дигитализирането на физическите блокове по ЛОТ 1 ще бъде завършено до 30 септември 2006 г., а по ЛОТ 2 до 31 октомври 2006 г. (за сателитните изображения срокът е 31 август 2006 г.)

Срок: м. октомври 2006 г.

Отговорна институция: MЗГ

-  Срокът за завършване въвеждането на данни и за постигане на пълно функциониране на Системата за идентификация на земеделските парцели (LPIS) е 30 ноември 2006 г.

Срок: м. ноември 2006 г.

Отговорна институция: MЗГ

-  Орто-фото изображенията ще покрият цялата територия на страната, а сателитните снимки са в допълнение и се използват за ускоряване процеса на предварителна регистрация.

Отговорна институция: MЗГ

ii. Започване на работата по изграждането на нов екарисаж

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Продължаващата процедура за възлагане на договора за пред-проектното проучване за изграждане на екарисаж е съгласно правилата на програма ФАР, а срокът за сключване на договора е 1 септември 2006 г.

Срок: 1 септември 2006 г.

Отговорна институция: MЗГ

iii. Завършване на Граничните ветеринарни инспекционни пунктове, включително на летище София, продължаваща необходимост от обучение, в частност по използването на граничните инспекционни пунктове и тяхното оборудване.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Всички гранични ветеринарни инспекционни пунктове (ГВИП), включително пункта на летище София, ще бъдат завършени до 1 септември 2006 г.

-  Обучението на персонала на граничните пунктове ще бъде организирано преди завършването на ГИВП с оглед тяхното акредитиране от ЕК, както и след тяхното завършване с оглед тяхното ефективно функциониране като външна граница на ЕС от датата на присъединяване. Обучението ще включва учебни посещения в държави-членки на ЕС, консултантска помощ от ветеринарен инспекционен персонал от държави-членки, както и програми за обучение на целия персонал.

V. Финансов контрол:

i.  Сътрудничество между заинтересованите звена в държавната администрация.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Подготовка и приемане на индикатори за прилагане на Споразумението между МФ и СП за сътрудничество в областта на вътрешния контрол в публичния сектор, както и на одита на средства от Европейския съюз

Срок: до края на м. юли 2006 г.

Отговорна институция: MФ в сътрудничество със СП

-  Изработване на средносрочна програма за обучение на ръководители на централно, регионално и местно ниво за обучение по управленска отговорност и прилагане на най-добрите практики във финансовото управление и контрола на публичните средства, в това число средства от Европейския съюз.

Срок: до края на м. юли 2006 г.

Отговорна институция: MФ

-  Изпълнение на пилотен проект за обучение на 40 главни секретари и 50 кметове на общини по основни принципи на финансово управление и контрол, организирано от Института на вътрешните одитори и с участието на експерти от Главна дирекция Бюджет на ЕК.

Срок: 15 юни 2006 г.

Отговорна институция: MФ

-От м. ноември 2006 г. започване на сертифициране от Министъра на финансите на вътрешните одитори в държавната администрация.

Срок: до края на м. юни 2007 г.

Отговорна институция: MФ

ii. Информиране от страна на централната власт на местните власти, в това число и на стопанските оператори, по отношение на финансовите потоци и правилата, които ще се прилагат след присъединяването

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Обучение по финансово управление и контрол на кметовете и бизнес операторите на регионално ниво до м. септември, за което е необходимо целево финансиране от ЕК

Срок: м. септември 2006 г.

Отговорна институция: MФ

-  Разработване на средносрочна програма за обучение (18 месеца) за планиране и изпълнение на бъдещи проекти по структурните фондове на местно ниво в Школата по публични финанси.

Срок:до края на м. юли 2006 г.

Отговорна институция: MФ, в сътрудничество с ИПАЕИ

- Изготвяне и сключване на споразумение с правителствените и неправителствените обучаващи институции за сътрудничество и подпомагане в областта на обучението по въпросите на изготвянето и кандидатстването по проекти за структурните фондове, тяхното управление и отчетност .

Срок: до края на м. септември 2006 г.

Отговорна институция: MФ

iii. Напредък по отношение на EDIS

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Изпълнение на допълнителните изисквания от целевите институции по програма ИСПА. Целта е да се даде възможност за провеждане на одит за разширената децентрализация от Главна дирекция „Регионална политика” съгласно договорените с ЕК.

Срок: до края на м. юни 2006 г.

Отговорна институция: MФ

-  Ускоряване на подготовката на целевите институции по програма ФАР до края на м. юли. Целта е да се предостави възможност на Главна дирекция „Разширяване” да извърши проверка на одита до края на м. юли - MФ

Срок: м. юли 2006 г.

Отговорна институция: MФ

iv. Външен одит на министерствата с висок риск по отношение на разходването на средства - МОСВ, МТ, МЗГ, МРРБ, МТСП.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Спешна целева помощ от ЕК за разработване на интензивна програма (6-12 месеца) за новопостъпили служители в целевите и финансови институции за финансово управление и контрол на средствата по програма ФАР и ИСПА (ключови области на обучение – обществени поръчки, вътрешен контрол и управление на проекти) – МФ - да се прилага от м. юли 2006 г. - MФ в сътрудничество с ИПАЕИ.

-  Спешна целева помощ от ЕК за осъществяване на независими външни одити (в сътрудничество с одитори от СП) в периода м. юли – м. септември 2006 г за удостоверяване готовността за правилно и добро управление на средствата от ЕС във ведомства, управляващи значителни по обем средства като МОСВ, МТ, МЗГ, МРРБ, МТСП – до края на м. юли – MФ.

По отношение на АФКОС – Двете работни групи, създадени със заповед на Министъра на вътрешните работи (упоменати в Мониторинговия доклад на ЕК), са представили своите доклади/разработки на основните вътрешни документи и последните са утвърдени от АФКОС с цел по-нататъшното им прилагане. Нови постоянни работни групи с цел засилване на мерките за защита финансовите интереси на Общността са създадени в областите управление на риска, превенции в областта на нередностите. В процес на разработване е нова програма за обучение. АФКОС заседава веднъж месечно. До края на м. юни ще бъдат утвърдени новите нормативни разпоредби с цел подобряване на координацията и взаимодействието, ясно регламентиране на отговорностите, подобряване на отчетността и информираността за борбата със злоупотребите със средства и измамите

Срок: м.юни- септември 2006 г.

Отговорна институция: MФ и МВР

VI. Енергетика:

i.  Напредък по окончателното извеждане от експлоатация на 1 и 2 блок на АЕЦ „Козлодуй”

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

- Предприемане на действия чрез ЕБВР за завършване от консултантите BNG/EdF и приемане до 15 юни 2006 г. на стратегията за извеждане от експлоатация на 1 и 2 блок на АЕЦ „Козлодуй” – срок – 30 май 2006 г. (вече изпълнена)

Отговорна институция:  – Министерство на икономиката и енергетиката (МИЕ) и АЕЦ „Козлодуй”

- Предприемане на действия за изготвяне на план за компенсиране на изоставането по проекта за изграждане на хранилище за сухо съхранение на отработено ядрено гориво и за представяне до 30 юни 2006 г. на предложения за решаване на техническите проблеми– срок – 30 май 2006 г. (вече изпълнени).

Отговорна институция: МИЕ и АЕЦ „Козлодуй”

-  Подаване на заявление за издаване на разрешение от Агенцията за ядрено регулиране за извършване на промени, водещи до изменение на конструкции, системи и оборудване на 1 и 2 блок на АЕЦ „Козлодуй” (демонтаж на оборудване, несвързано с безопасното съхранение на отработено ядрено гориво в реакторните басейни)

Срок: 1 август 2006 г.

Отговорна институция: АЕЦ „Козлодуй

ii. Представяне на ясна стратегия за затваряне на 3 и 4 блок до края на 2006 г.

Допълнителни действия / Планирани мерки от българска страна

-  Подаване на заявление с искане за изменение на издадените от АЯР лицензии за експлоатация на 3 и 4 блок поради настъпили нови обстоятелства, свързани със спирането на блоковете въз основа на международен договор. Изменените лицензии следва да дават възможност на лицензианта да използва съоръженията на блоковете за съхраняване на облъченото и отработеното ядрено гориво при отсъствие на гориво в активната зона на реактора.

Срок: 30 юни 2006 г.

Отговорна институция: АЕЦ „Козлодуй

-Подаване на заявление до Държавната комисия по енергетика и водно регулиране (ДКЕВР) за изменение на лицензията за производство на електрическа и топлинна енергия във връзка със спирането на 3 и 4 блок.

Срок: един месец след издаването на разрешенията по предходната мярка

Отговорна институция: АЕЦ „Козлодуй

VII. Политически критерии:

i.  Преглед на досегашната практика на Омбудсмана и при необходимост засилване;

ii.  Създаване на структури за засилване на участието на гражданите и НПО в процеса на вземане на решения

Настоящо състояние /Етап на развитие

По силата на българското законодателство (Законът за нормативните актове) всяко лице, по отношение на което възникват права или задължения по смисъла на нов нормативен акт, се уведомява преди приемането на посочения акт. Уведомяването се извършва посредством изпращането на проекта на представителните организации на тези лица, чрез обнародване на посочения законопроект в средствата за масова информация, в интернет, или посредством публично съобщения за проекта по друг подходящ начин като на заинтересованите лица се предоставя възможността да представят предложения и възражения пред съответния компетентен орган в рамките определен срок, който не може да бъде по-кратък от един месец.

Много специални закони (lex specialis) предвиждат изрично осъществяването на процедури по публични консултации, които строго се прилагат. НПО, браншовите организации и всички засегнати лица могат да изразят своето становище в процедурата по приемане на проекта. Системата за тристранно сътрудничество е добре установена и функционираща. НПО секторът може да участва в работата на различни работни групи и съвети, които са ангажирани в процеса по вземане на решения.

Подробна допълнителна информация ще бъде представена, ако е необходимо.

  iii.  Създаване на звена за наблюдение (watchdog bodies)

В допълнение: използване на услугите на „ментори” (постоянни експерти), които да работят съвместно с българската страна на базата на дългосрочни мисии – идентифициране на структурите и секторите, които биха могли да се възползват от тях.

 

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Което ще позволи по-лесното и дори по-евтино администриране на публичния регистър с оглед предоставянето на достъп до него.

[2] Касае се за малките съдилища и процентът на разглежданите от тях дела, които ще са показателни за това доколко не е възможно пълното въвеждане на принципа на случайното разпределение на делата.



 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia