Europe.bg
  Hauptseite - Nachrichten - Aktuelles
  NAVIGATION
Nachrichten
Bewerbungen
Europäische Union
Bulgarien - EU
Beitrittsverhandlungen
Programme und Projekte
Fragen und Antworten
Bibliothek
Portal EUROPA - Über uns; Ethisches Kodex
Europäisches Parlament 2007
Aktuelles
Analysen
Interviews
Geschichte der Europäischen Union
Institutionen der Europäischen Union
Mitgliedsstaaten
Beitrittsländer
Assoziierte Staaten
Tätigkeiten
Chronologie
Schlüsseldokumente
Institutionen der Europäischen Union
Finanz- und Finanzierungsinstitutionen
Beratende Organe
Interinstitutionelle Einrichtungen
Autonome Einrichtungen (Agenturen)
Präsidentschaft des Rates der EU
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Geschichte
Tätigkeiten
Verhandlungskapitel
Nationale Positionen
Gemeinsame Verhandlungsstandpunkte der Mitgliedsstaaten
Erfüllung der Verpflichtungen
Kapitel 1. Freier Warenverkehr
Kapitel 2. Freizügigkeit
Kapitel 3. Freier Dienstleistungsverkehr
Kapitel 4. Freier Kapitalverkehr
Kapitel 5. Gesellschaftsrecht
Kapitel 6. Wettbewerb
Kapitel 7. Landwirtschaft
Kapitel 8. Fischerei
Kapitel 9. Verkehr
Kapitel 10. Steuern
Kapitel 11. Wirtschafts- und Währungsunion
Kapitel 12. Statistik
Kapitel 13. Beschäftigung und Soziales
Kapitel 14. Energie
Kapitel 15. Industriepolitik
Kapitel 16. Kleine und mittlere Unternehmen
Kapitel 17. Wissenschaft und Forschung
Kapitel 18. Bildung und Ausbildung
Kapitel 19. Telekommunikation und Informationstechnologien
Kapitel 20. Kultur und audiovisuelle Medien
Kapitel 21. Regionalpolitik und Koordinierung der strukturpolitischen Instrumente
Kapitel 22. Umweltschutz
Kapitel 23. Verbraucherschutz und Gesundheitsschutz
Kapitel 24. Zusammenarbeit im Kapitel Justiz und Inneres
Kapitel 25. Zollunion
Kapitel 26. Auswärtige Beziehungen
Kapitel 27. Gemeinsame Außen- und Sicherheitspolitik
Kapitel 28. Finanzkontrolle
Kapitel 29. Finanz- und Haushaltsbestimmungen
Kapitel 30. Institutionen
Kapitel 31. Sonstige
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
Finanzielle Heranführungsinstrumente
Gemeinschaftsprogramme
Strukturpolitisches Instrument zur Vorbereitung auf den Beitritt ISPA
Sonderprogramm für die Landwirtschaft und die Entwicklung des ländlichen Raums SAPARD
PHARE Hilfsprogramm der Gemeinschaft für die mittel- und osteuropäischen Länder
Maßnahmen der SAPARD-Programme
Die EU-Fonds für Bulgarien
Strategien
Gesetze
Pläne und Programme
Publikationen
Europa von A bis Z
Nationale Strategien
Regionale Strategien
Gemeindestrategien
Bulgarische Gesetze und Rechtsverordnungen
Internationale Rechtsakte
Berichte
Regelmäßige Berichte der Europäischen Kommission
  My.Europe.bg
  Benutzername:
  
  Kennwort:
  
  
Registrierung
vergessenes Kennwort
Was ist my.Europe.bg
 
  Information
Sitemap
Kontakt
Partner
Partner Medien
herunterladen
This version of Europe Gateway is outdated since April 25, 2014.

Nachrichten / Aktuelles

RSS
  • A+
  • A-
30-01-2007

РУМЪНСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО ОДОБРЯВА УТРЕ 5 ОТ 7 ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ. БУКУРЕЩ СТАРТИРА ПРОЕКТИ ПО СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ ОЩЕ ПРЕДИ ЕК ДА Е ОДОБРИЛА РЕФЕРЕНТНАТА РАМКА

Утре (сряда, 31 януари) румънското правителство ще приеме на свое заседание пет от общо седемте секторни Оперативни програми към Националната стратегическа референтна рамка (НСРР) на страната. След това, още същия ден, документите официално ще бъдат предадени за одобрение в Европейската комисия от Министерството на обществените финанси - съгласно европейските правила.

Това Портал ЕВРОПА научи от правителствената Дирекция по европейски въпроси в Букурещ.

Става дума за ОП "Околна среда", "Транспорт", "Развитие на човешките ресурси", "Регионално развитие" и "Техническа помощ".

Двете изключения - ОП "Повишаване на икономическата конкурентоспособност" и ОП "Развитие на административния капацитет" - се очаква да бъдат одобрени от румънските министри най-много до две седмици. "До дни" се очаквал и документът с позицията на ЕК по тях.

Зелената светлина, която Брюксел трябва да даде на стратегическия документ Национална стратегическа референтна рамка (НСРР), по който Румъния ще ползва еврофондовете в периода 2007-2013 г. съгласно приоритетите в оперативните програми (ОП), се очаква да стане факт през февруари или март. В правителството в Букурещ смятат, че "ще се чака около два месеца" докато преминат сложните процедури на одобрение в ЕК. Максимумът време, който ЕК има за одобрение на документите, е четири месеца.

Портал ЕВРОПА припомня, че българското правителство прие окончателния вариант на НСРР на 22 декември. Рамката и оперативните програми на България в момента "са подложени на процедура на одобрение", която се очаква - също като румънската - да приключи "през февруари - март". Това казаха за Портал ЕВРОПА пък от Генерална дирекция "Регионално развитие" на ЕК.

Очакваше се НСРР на Румъния и седемте секторни Оперативни програми (ОП) да бъдат представени за одобрение още в началото на януари - така поне бяха казали за Портал ЕВРОПА от финансовото ведомство в Букурещ преди Коледните празници. Забавянето не се дължи на вътрешнополитическите сътресения в северната ни съседка, откакто тя стана член на ЕС, коментираха за Портал ЕВРОПА колеги - журналисти от Букурещ.

Истината е, че нито Букурещ, нито София успяват "да реагират" достатъчно бързо и адекватно на купищата забележки на ЕК след всяка актуализация на прословутите документи. Както се изрази вещ в административните дела финансов експерт, "кипи усилено преформулиране и пренаписване"...

Междувременно обаче премиерът Търичану съобщи, че всяко министерство, отговарящо за някоя от седемте Оперативни програми, вече има "портфолио с готови проекти, които чакат да стартират" за финансиране по Структурните фондове. 

Румънците имат вече готови проекти

Миналата седмица министър-председателят Калин Попеску-Търичану свика ресорните министри на седемте ведомства, които съответно отговарят за седемте оперативни програми. На срещата стана ясно, че всяко министерство вече има готов набор - "портфолио" с проекти за финансиране по Структурните фондове по съответната ОП, с готовност за незабавно стартиране, след като стратегическите документи бъдат одобрени.

Министърът на обществените финанси Себастиян Владеску казва, че Букурещ и Брюксел се били договорили, някои от проектите по Структурните фондове да бъдат започнати дори преди ЕК да е одобрила докрай НСРР и ОП на Румъния. Идеята на Владеску е, европарите да потекат възможно най-бързо към новоприета Румъния. По думите му има известен риск - а именно, някои дейности, които първоначално ще се финансират с румънски пари, да не бъдат одобрени като част от оперативните програми. Според колегата на Пламен Орешарски, рискът си струва.

От правителството в Букурещ поясняват с пример: ако един проект бъде одобрен за финансиране в рамките на някоя оперативна програма примерно през юли, а започне да се изпълнява още от януари тази година, то всички разходи, направени до момента на одобрението на оперативната програма, щели да бъдат покрити с пари от Структурните фондове.

Според премиера Търичану, в държавния бюджет на Румъния за 2007 са предвидени 455 милиона евро за съфинансиране на проекти - и тъй като минимумът за съфинансиране е 15%, то според Търичану това означавало, че Букурещ ще е в състояние да стартира през 2007 г. проекти по структурните фондове, възлизащи на 3 милиарда евро.

Цели хиляда проекта са готови за финансиране по ОП "Развитие на човешките ресурси" и са в канцелариите на министерствата на труда и на образованието.

Само по ОП "Регионално развитие" например, Министерството на европейската интеграция е подготвило проекти на обща стойност 374 милиона евро.

Промени в структурата на румънското правителство

След присъединяването, Министерството на европейската интеграция, оглавявано от Анка Боаджиу (която се занимаваше с това, което у нас беше в ресора на ексминистър Меглена Кунева), се трансформира в Министерство на регионалното развитие. До 31 декември 2006 г. регионалното развитие бе част от ресора на Министерството на европейската интеграция. Европейските въпроси са вече на пряко подчинение на румънския министър-председател - трансформацията бе направена в края на 2006 г. с нарочно правителствено решение.

Анка Боаджиу има за задача до началото на февруари да представи на премиера Търичану нова организационна структура на своето ведомство и актуализиран план на дейностите. Очаква се Анка Боаджиу да представи документите на Търичану и от 1 февруари да бъде преназначена на поста министър на регионалното развитие. "Има политическа воля за това", каза за Портал ЕВРОПА Адриан Чоканя, ръководител на Дирекцията по европейски въпроси в Министерския съвет на Румъния.

Освен министерствата на икономиката и на регионалното развитие (бивше - на европейската интеграция), важни структури по еврофондовете в Румъния са и т.нар. агенции по регионално развитие.

Разяснителна комуникационна кампания

Новоприсъединила се Румъния - както и България - също полага усилия да промотира възможностите на Структурните фондове - както пред широката общественост, така и пред заинтересованите страни, обясниха от правителството в Букурещ пред Портал ЕВРОПА.

Комуникационната кампания за НСРР и ОП на Румъния е стартирала още миналата година. Главната институция, която се занимава с разяснителната дейност, е Националната агенция за правителствени стратегии. Макар стратегическите документи да не са били окончателно одобрени от ЕК, северните ни съседи са оползотворили максимално краткото оставащо време - организирани са семинари, разяснителни дейности и дискусии. Първото ниво на заинтересовани групи, с които е работено по темата усвояемост на Структурните фондове, е включвало държавни служители и експерти от министерства.

"Сега вече преминаваме към втората заинтересована група и второто ниво на комуникационната ни стратегия - това е местната власт, държавната администрация по места, и разбира се частният сектор" - заяви за Портал ЕВРОПА Адриан Чоканя, ръководител на Дирекцията по европейски въпроси в Министерския съвет на Румъния.

Как е у нас? На 19 януари Министерството на финансите е подписало договора с избрания победител в обществената поръчка за комуникационна стратегия за краткосрочната финансова перспектива и Структурните фондове. Както Портал ЕВРОПА вече писа, тази обществена поръчка бе спечелена от Рекламна агенция "ПР енд медиа". През следващите месеци се очакват мащабни промоционални инициативи за широката общественост.

Генерална дирекция "Регионално развитие"

Все още някои страни-членки на ЕС не са представили в ЕК окончателните си варианти на Национална стратегическа референтна рамка и Оперативни програми. Както Портал ЕВРОПА вече писа, първенец е Малта, която е първата страна-членка на ЕС, справила се с това: още на 21 ноември 2006 г.

От ГД "Регионално развитие" обясниха пред Портал ЕВРОПА, че всяка държава преговаря самостоятелно с Комисията по отношение на одобряването на документите със стратегическите й приоритети. Предлагаме ви таблица с датите, на които страните-членки са предали първите варианти на своите НСРР. Практиката е тези т.нар. "чернови" да бъдат съгласувани, допълвани и уточнявани с ЕК, след което да бъдат съставяни и одобрявани в окончателен вариант - от правителствата, а след това и от Комисията. В процеса задължително се включва и обществено обсъждане със заинтересованите страни.

Национални стратегически референтни рамки: дати, на които страните-членки са предали в ЕК първите им варианти

  • Австрия   31.10.2006
  • Белгия  Няма информация
  • България  14.09.2006
  • Кипър  05.2006
  • Чехия  05.2006
  • Германия 27.09.2006
  • Дания 25.08.2006
  • Естония  11.07.2006
  • Гърция  30.10.2006
  • Испания  27.10.2006
  • Финландия  20.09.2006
  • Франция  25.04.2006
  • Унгария  01.08.2006
  • Ирландия  09.2006
  • Италия  05.2006
  • Латвия  03.11.2006
  • Литва 21.06.2006
  • Люксембург  Няма информация
  • Малта  10.07.2006
  • Нидерландия  29.09.2006
  • Полша  01.08.2006
  • Португалия  09.2006
  • Румъния  04.2006
  • Швеция  29.06.2006
  • Словения  20.05.2006
  • Словакия  09.05.2006
  • Великобритания  23.10.2006

Източник: ГД "Регионална политика", работен документ за иновациите в НСРР - 31 октомври 2006 г.



 
Заедно
Im voraus
 
 
 
    mehr 
Interviews
 
 
 
    mehr 
Die EU-Fonds für Bulgarien
 
 
 
    mehr 
Neueste Artikel
 
    mehr 

Ein Projekt von Europäisches Institut | Centre for policy modernisation | EUROPEUM Institute for European Policy |
| Datenschutzerklärung | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Das Informationssystem wurde verwirklicht mit finanzieller Unterstützung von OSI und OSF – Sofia




Tyxo.bg counter