ЕС ПРОВЕРЯВА ТРИ БЪЛГАРСКИ АВИОКОМПАНИИ
Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАSА) започна проверка на готовността на въздухоплавателната администрация да издава сертификати за експлоатационна годност на българските авиопревозвачи, както и на компаниите да изпълнят изискванията за получаване на европейските документи, съобщава „Дневник".
От сряда агенцията ще ревизира авиокомпаниите "Би Ейч ер", "България ер" и "Ер София", съобщи директорът на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев. Той обясни, че е възможно инспекторите да поискат да посетят и други авиокомпании. Проверките ще завършат с доклад на ЕАSА. Те са свързани с наложената през декември миналата година на България предпазна клауза в областта на авиацията, според която не се разрешава извършването на полети на наши авиокомпании между градове от общността.
Много важно е какво ще покажат авиокомпаниите, които трябваше да инвестират по 150 хил. евро в оборудване за цифрова навигация и да приемат собствени екшън планове за целта. За тях агенцията уведоми транспортното министерство преди две седмици при посещението на Алексиев в ЕАСА и Европейската комисия. Според европейската агенция въздухоплавателната администрация не разполага с необходимия брой служители за осъществяване на сертифициране и лицензиране на превозвачите и персонала.
Наскоро стана ясно, че ЕК е започнала процедура срещу България за нарушение на общностното законодателство в областта на авиацията и дава два месеца срок за разяснения от българската страна. Затова е било изпратено писмо до българското правителство. В противен случай страната е заплашена със съд в Страсбург и глоба. Транспортното министерство обаче отрече тази възможност. Шефът на ГВА вече заяви, че администрацията няма да направи компромиси с превозвачите при изпълнение на изискванията. Алексиев не изключи възможността българските превозвачи да се окажат в "черния списък" на ЕК.
Засега остава открит и въпросът дали руските самолети Ан-12 ще получат типов сертификат от агенцията. Този документ се дава на производителя, че машините отговорят на европейските изисквания за безопасност. България поиска отсрочка за този тип самолети, което даде надежда на авиокомпаниите, че ще продължат да летят и след март тази година. До момента обаче няма решение на ЕАСА по този въпрос, коментира „Дневник".