ЕВРОПЕЙСКА ИНСПЕКЦИЯ НА КАРГО АВИАЦИЯТА НИ
Представители на Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА) и Европейската комисия пристигат в България на 7 май, за да проверят дали българските авиокомпании за товарни превози и селскостопанската авиация са изпълнили европейските норми, съобщи „Дневник".
През февруари Европейската комисия по предложение на въздухоплавателната администрация забрани на "Хели ер", "София ер", "Скорпиън ер", "Вега еърлайнс" и "Брайт авиейшън", които разполагат със самолети Ан-12, но нямат европейски типов сертификат, да летят в страните от общността, Норвегия, Исландия и Швейцария. Тогава Брюксел им постави два месеца срок, за да отстранят несъответствията.
Сегашната инспекция се осъществява според регламент 235 на Европейската комисия, който предвижда комисията да контролира ситуацията с помощта на ЕАСА и регулаторните органи на страните от общността. След проверката ще се реши дали ограничението за полетите да отпадне, или лицензът им да бъде отнет. Петте авиокомпании също са поискали проверката на ЕАСА, обясниха от транспортното министерство. При налагането му въздухоплавателната администрация препоръча мерки, които превозвачите трябваше да изпълнят и да инвестират общо около 3.5 млн. евро.
Готови сме за проверката и инвестирахме по около 150-180 хил. евро на самолет в изпълнение на предписанията, коментира управителят на "Брайт авиейшън" Сергей Петков, цитиран от „Дневник". Той посочи, че след наложеното ограничение авиокомпанията не е направила нито един полет. Част от мерките предвиждат структурни промени в компаниите, боядисване на самолети, нови колани в пилотските кабини. Пребоядисани са например два самолета на "Вега еърлайнс".
Eвропейският парламент прие нови мерки по сигурността и поиска да бъдат назначени служители по сигурността на борда на самолетите, които да преминат през обучение, но да не носят оръжие. Депутатите предлагат разходите за мерките за сигурност да се финансират от потребителите в държавите членки. Парламентът поиска още ограничението за течности на борда на самолетите да отпадне след шест месеца, като контролът върху тях продължи, но да се направи цялостна преоценка на рисковете и оперативните разходи по прилагането на тези мерки.