Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
05-05-2006

РУМЪНИЯ: “EXCELLENT” В БОРБАТА С КОРУПЦИЯТА И СЪДЕБНАТА РЕФОРМА, СОЧАТ ПАРТНЬОРСКИТЕ ПРОВЕРКИ НА ЕК И ОТЧЕТ НА ПРАВОСЪДНОТО ВЕДОМСТВО

Няма критични бележки в мартенската партньорска проверка на ЕК към Националната дирекция “Антикорупция”. В съобщение на Министерството на правосъдието на Румъния от 28 април се отчита напредъкът в борбата срещу корупцията.

В документа, с който Портал ЕВРОПА разполага, се казва:

През 2005 г. Националната дирекция "Антикорупция" (НДА, която има финансова автономия и има ексклузивни и неограничени компетенции в борбата срещу корупцията по високите етажи на властта – включително сред членове на парламента) – е предала на съда 744 обвиняеми, сред които бивш член на парламента, 4 магистрати и много други висши служители.

Само за първото тримесечие на тази година, НДА е изпратила на съд 38 обвиняеми, сред които фигурират 1 съдия, 2 високопоставени ръководители от разузнавателните служби, 2 полицаи, 1 висш чиновник в централната администрация, 4 – от местната администрация, 6 от горската администрация, 1 лекар и 1 банков директор.

През 2005 г. са осъдени 325 обвиняеми, а за първото тримесечие на тази година – 34-ма, сочи отчетът на румънското Министерство на правосъдието.

В документа се посочва, че понастоящем НДА разследва членове на парламента, магистрати, полицейски, митнически високопоставени служители, както и кметове и “местни магнати”.

От ведомството отчитат още, че през 2005 г. са въведени нови формуляри за деклариране на имуществото и интересите на държавните служители – и че те са “най-стриктните в Европа”.

На 2 март 2006 г. на уебсайта на Министерството на правосъдието е поместен с цел обществена дискусия проектозакон за създаване на Национален департамент за честност (National Department for Integrity) – компетентният орган, който ще се занимава с достоверността на декларациите за имотното състояние на държавните служители.

Изпратени са 6 сигнала до Главната прокуратура, отнасящи се например до настоящи министри и до кмета на Букурещ.

По отношение на обществените поръчки, миналата година е приет закон, гарантиращ прозрачност на процедурите, както и Стратегия за реформа на системата на обществените поръчки. Създаден е през 2005 г. и специален орган за мониторинг на обществените поръчки.

Правителството е одобрило на 19 април 2006 г. проект за поправки в законодателството, касаещо финансирането на политическите партии. Текстът е изпратен в парламента.

По отношение на противодействие на корупцията в бизнеса, Министерството на правосъдието на Румъния отчита отмяната през 2005 г. на разсрочването на плащане на данъци, криминализирането на укриването на данъци и нов закон от март 2006 г. за несъстоятелността.

Посочва се, че през 2005 г. последователно са премахнати имунитетите на: бивши министри, нотариуси, най-висшите длъжностни лица в околиите и адвокатите.

В отчета се обобщават резултатите от проведената в Румъния партньорска проверка на експерти от ЕК за организираната престъпност. На 27 януари европейските експерти представиха следните предварителни заключения:
- Звеното за разследване на организираната престъпност и тероризма към Главна прокуратура към Висшия касационен съд е модерна институция, с модерно управление и млади и мотивирани прокурори, на нивото на европейските прокурори;
- Отлично сътрудничество между прокурорите, полицията и специалистите, работещи по конкретните случаи.  В това отношение се отчита се и отлично сътрудничество между прокурорите и наблюдаващите прокурори;
- При никоя друга от проведените от експертите в множество европейски държави мониторингови мисии, не е било установено наличието на толкова активна роля на прокурорите от началото на наказателното разследване до предявяването на обвинението, колкото в Румъния;
- Отлична процедура на водене на следствие, с която се съкращава продължителността на наказателното разследване;
- Следствията се приключват в много кратки срокове дори и по големите и сложни случаи на организирана престъпност;
- Отлично международно сътрудничество;
- Добър нов Наказателно-процесуален кодекс;
- Отличен пакет специализирани закони (особено за организираната престъпност).

В отчета се обобщават и резултатите от партньорската проверка на ЕК за борбата с корупцията, провела се от 6 до 10 февруари. На 10 февруари, отчитайки мониторинговата си мисия, експертите представиха следните предварителни заключения:
- НДА отговаря на изискванията на борбата срещу корупцията във висшите ешалони на властта в Румъния;
- Настоящото ръководство на Националния отдел за борба с корупцията проявява сериозна ангажираност с борбата със сериозните случаи на корупция;
- По всеки случай се работи при добро сътрудничество между прокурорите, полицията и специалистите;
- Експертите установих, че  прокурорите играят активна роля от началото на наказателното разследване до предявяването на обвинението;
- Следствените процедури се провеждат коректно и приключват бързо – очевидно доказателство за ефективността на Националния отдел за борба с корупцията.

По въпроса за напредъка в реформата на съдебната власт, в отчета на румънското Министерство на правосъдието, четем:

Подробният мониторингов доклад за 2005 г. гласи, че Планът за действие за изпълнение на реформената стратегия 2005-2007 “се изпълнява по график, при наличието на цялостни мониторингови механизми [...]”. В допълнение, според Доклада: “настоящата законодателна рамка предлага достатъчно гаранции за личната и институционална независимост на магистратите.”

Румъния е изпълнила всички поети ангажименти по отношение на правосъдието.

Въведено е уместно законодателство за съдебната власт, а подробната Стратегия за реформа на съдебната система е изпълнена до момента успешно, в предвидените срокове.

Бюджетът за съдебната система се е увеличил през 2005 г. в резултат на съответно приетите поправки, а бюджетът за 2006 г. е значително по-голям от този за предишните години.

През първата половина на 2006 г. е осигурено пълно компютърно оборудване на съдилищата и прокуратурите, включително достъп до интернет.
 
През 2005 г. бяха организирани две мониторингови мисии от типа “Партньорска проверка” (от 20 до 24 юни и от 5 до 10 декември) с цел оценка на напредъка в изпълнението на поетите от Румъния ангажименти. Направени бяха главно положителни заключения, а дадените препоръки бяха взети под внимание при планирането на допълнителни действия за изпълнение на Реформената стратегия. Според заключенията на доклада от първата мониторингова мисия: “Направените промени и решимостта на Министерство на правосъдието за провеждане на реформите са забележителни. Същото важи и за общото качество на реформената стратегия [...] .” Освен това, докладът към втората мониторингова мисия гласи следното: “основните резултати от партньорската проверка са подобни на резултатите от юни 2005 г. – твърдата решимост главно на Министъра на правосъдието, но също и на значителна част от неговите подчинени за провеждане на реформата в съдебната власт, прилагането на наличното законодателство за реформата и осмислянето им от страна на служителите на правосъдието в ежедневната им работа продължават да впечатляват [...]”.

От 6 до 10 март 2006 г. се проведе трета “Партньорска проверка”. Предварителните заключения от нея са положителни, като e констатиран значителен напредък в механизмите на правосъдието, подобрение на инфраструктурата на съдилищата, както и напредък в усъвършенстването на статистическата система.

В отчета на Министерството на правосъдието се казва, че бюджетът за съдебната система на Румъния за 2006 г. е увеличен с 12% спрямо този за 2005 г. Освен това са отделени 7 милиона евро за инфраструктура на съдилищата, както и за подобрение условията в местата за задържане – 5 млн. евро. Бюджетът за Върховния съвет на магистратурата е със 155% по-голям, отколкото този, даден през 2005 г. Средствата за Националния институт за правосъдие са с 34% по-високи, отколкото миналогодишния му бюджет.

В частта “Засилване на почтеността и устойчивостта на корупция в съдебната система” на отчета на Министерството на правосъдието на Румъния се казва:

1. Осигуряване на независимостта на прокурорите и укрепване на независимостта на съдиите. Според редовния доклад на Комисията за Румъния от 2005 г.: “Освен това Румъния е предприела значителни стъпки по редица въпроси от политическите критерии ... като например ... реформа и независимост на съдебната власт...”. Проведените през 2005 и 2006 г. “партньорски проверки” също потвърдиха установяването на независима съдебна власт в Румъния.

Направените през 2005 г. поправки в законодателството за съдебната власт гарантират независимостта на работещите прокурори и същевременно установява принципа на отчетността за управляващите длъжности посредством:

* Установяване на обективни критерии за възлагане на случаи на прокурорите и забрана на прехвърляне на случаите от страна на старшите прокурори освен при ограничен брой обстоятелства, изредени в закона; въвеждане на правото на прокурорите да сезират Висшия съдебен съвет (Supreme Council of Magistracy) при несъгласие с прехвърлянето на даден случай от страна на старшите прокурори;

* Въвеждане на правото на прокурорите да сезират Висшия съдебен съвет (Supreme Council of Magistracy) във връзка с намеси от страна на техните ръководители в провеждането на следствието и процеса на вземане на решения.

От март 2005 г. в цялата страна функционира системата на случайно разпределение на случаите между съдиите по компютърен път;

Правомощията на председателите на съдилищата и ръководителите на прокурорските звена са прехвърлени на водещи бордове, с което се гарантира по-голяма представителност при процеса на вземане на решения в съдилищата и прокуратурите.

2. Осигуряване на отчетност в съдебната система

* Приети и разпространени са редица нови етични кодекси. В множество съдилища са проведени осведомителни кампании;
* Съдията и прокуратурите са подали декларации за имуществото и интересите си, които са направени публично достояние посредством публикуване на уебсайта на Върховния съвет на магистратурата (Supreme Council of Magistracy);
* Извършена е проверка за сътрудничество на съдиите и прокурорите с тайните служби (Секуритате) въз основа на подадени от тях декларации до Върховния съвет на магистратурата;
* С поправките в законодателството от 2005 г. са засилени мерките за подвеждане под дисциплинарна отговорност под юрисдикцията на Върховния съвет на магистратурата. В 12 случая са приложени санкции за нарушение на професионалните задължения, включително от етично естество. Изключени са 4 магистрати;
* В периода 1 март 30 септември НДА е подвела под съдебна отговорност 3 съдии. За същия период съдилищата са прехвърлили на Висшия касационен съд една присъда срещу помощник съдия и са издали една окончателна присъда срещу прокурор.

По темата



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.