Europe.bg
  Начало - Новини - Анализи
  НАВИГАЦИЯ
  My.Europe.bg
  Потребител:
  
  Парола:
  
  
Регистрация
Забравена парола
Какво е my.Europe.bg
 
  Информация
Карта на сайта
Контактна информация
Партньори
Медийни партньори
    Вестник Дневник
    Actualno.com
    Expert.bg
    Радио България
    Хоризонт
    Yvelines Radio
    RFI Romania
    Радио Fresh
    LovechToday.eu
    Toute l'Europe
    Селскостопански новини
Изтегли и инсталирай
Последната актуална информация на тази версия на Europe Gateway е от 25 април 2014.
Можете да достъпите новата версия от тук.

Новини / Анализи

RSS
  • A+
  • A-
15-08-2006

ПРАВИТЕЛСТВОТО НА СТАНИШЕВ – СВЪРШЕНА РАБОТА В БЪДЕЩЕ ВРЕМЕ

Модернизирането на инфраструктурата е сред основните приоритети в работата на правителството през първата година от мандата му, съобщи правителствената пресслужба във вторник, ден преди годишнината от избирането на кабинета на тройната коалиция, ръководен от Сергей Станишев, и три дни преди първото правителствено заседание.

В отчета за постигнатото се изтъква и известната истина, че "модернизирането на инфраструктурата е приоритет, защото тя е от особено значение за развитието на конкурентноспособността на българската икономика, за подобряване на инвестиционния климат, за цялостното икономическо и социално развитие на България, и нейното успешно практическо интегриране към ЕС".

Какво е направило правителството за приоритета на приоритетите за една година? На този въпрос пресслужбата отговаря ясно и кратко, че "под председателството на министър-председателя Сергей Станишев, Съветът за координация, контрол и изпълнение на инфраструктурните проекти с национално значение прие Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата на страната до 2015 г. и оперативен план за изпълнението й".

От съобщението се разбира още, че "в стратегията е посочена визията на правителството за модернизиране на пътната, екологичната и енергийната инфраструктура на страната през следващите години", и че "досега подобен документ не е изготвян и разработването му е необходимо, за да се вземат най-правилните управленски решения".

Оттук нататък вместо отговор какво на практика е направено за изпълнението на инфраструктурните проекти, от правителството дават информация какво тепърва ще се изпълнява.
Така разбираме, че се очакват 5.5 млрд. евро да бъдат вложени в инфраструктурни проекти до края на мандата на кабинета през 2009 г. и че до 2015 г. ще бъдат изградени около 720 километра автомагистрални пътища.

Става ясно, че чак година след встъпването си в длъжност правителството е предприело първите стъпки за реализиране на проектите, залегнали в стратегията за интегрирано развитие. На 27 юли т. г. МС е решил през 2007 г. с държавни заеми за 380 млн. евро да бъдат финансирани 5 инфраструктурни проекта.Пак в бъдеще време със средства от Световната банка ще бъдат модернизирани 440 километра от пътните участъци по направленията Видин-Лом, Видин-Брегово, Видин-Кулата, Враца-Мизия, Ловеч-Троян, Исперих-Дулово, Попово-Търговище, Варна-Добрич, Шумен-Ямбол, Етрополе-Златица, София-Пирдоп, Петрич-Гоце Делчев, Котел-Ямбол.

С финансиране от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) ще бъде реконструирана и електрифицирана железопътната линия Пловдив-Свиленград - гръцко-турската граница, като трасето ще бъде годно за преминаване със скорост 160 км/ч. Проектната стойност на реконструкцията и електрификацията е 360 млн. евро. ЕИБ осигурява 150 млн. евро, а 153 млн. евро са безвъзмездна помощ от Европейската комисия (ЕК) по програмата ИСПА. В момента това е най-голямата финансова подкрепа, отпусната от ЕК за български транспортен проект, подчертават от МС.

В същото време обаче държавната компания БДЖ продължава да работи на загуба и да гълта дотации, реконструкцията на летище София се бави, Дунав-мост две още е химера и я има, я няма мост преди 2017 година, концесията за автомагистрала "Тракия" е заплетена в юридическа и политическа мрежа, приватизацията на "България ер", БМФ и БРП е в начален стадий.

Всичко за свършване е в бъдеще време, а лидерът в тройната коалиция - БСП - чрез министъра на транспорта Петър Мутафчиев с половин уста се опита да прехвърли вината за забавянето на инфраструктурните проекти на предишното правителство на НДСВ, като критиката бе по-скоро дружеско размахване на пръст, за да не се "развалят" коалиционните отношения.

Като постижение през първата година на правителството е отчетено "тясното му сътрудничество" с кметовете на общините в страната, скрепено с подписано на 13 октомври м.г. споразумение. Подобно споразумение с Националното сдружение на общините под една или друга форма подписва всяко правителство в последните години.

Новото обаче е, че през март е подписана и декларация за изпълнение на Плана за действие за 2006 г., съобщават от МС, но не напомнят какво съдържа този план.

Приета е обаче стратегия за децентрализация до 2015 г. и програма за изпълнението й до 2009 г.

Финансовата децентрализация трябва да залегне още тази есен като промяна в конституцията. Проектите й обаче още не са станали публично достояние, така че и децентрализацията остава повече пожелание, отколкото реалност.

Следващо постижение е утвърждаването на плановете за развитие на 6-те района за планиране в страната в периода 2007-2013 г. Нищо че още от май месец от Европейската комисия ни посъветваха да преработим районирането, за да отговорим на критериите на ЕС. Новите райони на планиране са още в работна фаза. 

Николай Мартинов
 

 

По темата



Новини
Актуално
Анализи
Интервюта


 
Заедно
Актуално
 
 
 
    Още 
Анализи
 
 
 
    Още 
Портал ЕВРОПА представя
 
 
 
    Още 
Предстоящо
 
 
 
    Още 
Интервюта
 
 
 
    Още 
Фондовете за България
 
 
 
    Още 
Основни документи
 
 
 
    Още 
Най-новото в europe.bg
 
 
 
    Още 
Тема на месеца
 
 
 
    Още 
Интернет магазин
 
    Още 

Проект на Европейския институт | Център за модернизиране на политики | Институт за европейски политики |
| Общи условия на портал Европа | Copyrights © 2003-2007 Europe.bg |
Информационната система е реализирана с финансовата подкрепа на ОСИ и ФОО - София
Страницата е съ-финансирана от Европейската Комисия. Информацията, публикувана в тази интернет страница, не представя по никакъв начин мнението или позицията на Европейската комисия.