ВИЖТЕ ЗА СРАВНЕНИЕ ПРЕДИШНИЯ МОНИТОРИНГОВ ДОКЛАД НА ЕК!
В него – както и в предстоящия да бъде обнародван на 16 май – се открояват три степени на оценка по изпълнение на ангажиментите и изискванията, залегнали в Договора за присъединяване.
Условно оценките са “оцветени” така:
* зелено: “достатъчна степен на готовност за членство”
* жълто: “необходими са допълнителни усилия”
* червено: “предизвиква сериозно безпокойство”.
Статистически, през октомври миналата година, България е имала 16 “червени” области (В майския доклад се очаква те да бъдат 6) – най-много от които по глава “Земеделие”.
За сравнение - Румъния свежда "червените" си области от 14 на 4.
Глава от договора за присъединяване и области за наблюдение | Достатъчна степен на готовност за членство | Необходими са допълнителни усилия | Предизвиква сериозно безпокойство |
| |
| |
1. Реформа в държавната администрация | България се нуждае да даде приоритет на запълване на празнини в съществуващото законодателство, за да осигури създаване на законодателна рамка, гарантираща принципите на законност, отчетност, надеждност и предсказуемост в работата на държавната администрация. Изискват се особени усилия по отношение на условия, които да направят държавната служба по-устойчива към корупция, включително и превантивни мерки. |
2. Откритост и прозрачност | По отношение на достъпа до публична информация са обхванати от Закона за достъп до обществената информация, изменен през 2003 г.Въпреки, че съществува повишаване на броя на решения, издадени от българската администрация въз основа на този закон, и неговото приемане се е увеличил, влиянието на закона остава ограничен. Институцията омбудсман все още не е организирана напълно. Редица местни омбудсмани съществуват от началото на 2004 г. Те са настанени в общините и са избрани от общинските съвети. |
3. Децентрализация | Опити за административна и данъчната децентрализация на общинско ниво са в застой и постепенно води до разпределение на отговорностите и задачите на Номенклатурните и статистически териториални звена (НСТЗ) ІІ ниво, където административните структури понастоящем се засилват. |
4. Програмно бюджетиране | Под ръководството на министерството на финансите се въвежда в министерствата в България. |
5. Държавни служители | Отсъствието на централен орган, отговорен за изпълнението на различни аспекти от законодателството за държавния служител, предвидената пълна оценка за въвеждането и изпълнението след първата година на влизане в сила не може да бъде направена. Обучението се развива добре и представлява стимул за държавните служители. |
| |
6. Стратегия на реформа | Правната рамка премина през съществени промени, включително във връзка с установяване на система за пробация, защита на свидетелите, екстрадиция, международно частно право, изпълнение на решения по граждански дела, правна помощ, изпълнение на наказания и алтернативно разрешаване на спорове (медиация). Очакваното законодателство не е прието по отношение на гражданските процедури. Като цяло, остава значителен обхват за подобряване на техническото качество на проектозаконите в областта на правосъдието с оглед осигуряване на по-гладко изпълнение. Също така се препоръчва, механизми за мониторинг да бъдат създадени за да се проследи влиянието, което поражда един нов закон. За разлика от законодателното развитие, структурата на съдебната система не се е променила. Досега, влияние на реформата върху ефикасността на съдебната система остава ограничено, по специално доколкото проблемът с натрупаните дела нараства, особени усилия все още са необходими, по-специално за подобряване на досъдебната фаза. |
7. Досъдебна фаза | Извършен е законодателен напредък. Въпреки това обаче, на практика, напредъкът в борбата с организираната престъпност остана много ограничен. Новият Наказателно- процесуален кодекс беше приет с цел да се приключи със сложната многопластова структура на разследване и да се опростят дългите и формалистични процеси. Остава, обаче да се види до каква степен новият кодекс поправя тези недостатъци. Тази реформа трябва да бъде придружена с повишаване на ефективността и отчетността на съдебната система. Също така, съществува необходимост от преразглеждане на други законови актове, включително Закона за съдебната система, Закона за адвокатурата, или Закона за Министерство на вътрешните работи, с оглед на значително повишаване на ефикасността на българската наказателна правна система и създаване на необходимия капацитет за противодействие на организираната престъпност и корупцията. И накрая, но не на последно място, не бяха предприети стъпки през отчетния период за модернизиране на прокурорската служба, въпреки че остава необходимостта тя да стане по-прозрачна и отчетна. |
8. Административен капацитет | Висшият съдебен съвет е назначил около 30 съдии и прокурори без конкурс, въз основа на извънредна процедура в Закона за съдебната власт, което създаде за възможност за назначаване без конкурси, с риск обективните критерии да не са били приложени. За да се подобри това, беше взето решение през април 2005 г., което ограничава тази практика до случаи, когато не е намерен кандидат след публикуване на вакантни позиции и когато се издава подробно мотивирано становище за качествата на кандидата от председателя на съответния съдебен орган. Независимо от това, броят назначения, извършени без провеждане на пълен конкурс по тази извънредна процедура не спадна. |
9. Етични кодекси | малко са доказателствата за изпълнение на тези етични кодекси, включително от ВСС, що се отнася до етичните кодекси на трите категории магистрати. България следва да засили борбата срещу корупцията в съдебната система чрез преразглеждане на процедурата за снемане на имунитет, тъй като сега той прекалено защитава магистрати, обвинени в незаконно поведение. |
10. Функциониране на системата на съдилищата | България предвижда да насърчи специализацията в съдебната система, и по-специално тази, отнасяща се до административното и търговско право. Въпреки това, досега няма окончателно решение, взето относно създаване нито на търговски отделения, нито на административни съдилища. Допълнителна специализация е необходима в голяма степен, но ще бъде успешна само ако необходимото обучение също така е осигурено от Националния институт на правосъдието. |
11. Оборудване и инфраструктура | Българската стратегия за ИТ в съдебната система беше изпълнена, като резултат от което, заедно с другите неща, които бяха изпълнени, се разработи софтуер за мониторинг на дела по несъстоятелност, който беше инсталиран в Министерството на правосъдието, както и във всички съдилища през юни 2005 г.Въпреки това, обаче съществува системно забавяне по отношение на въвеждане на различни други типове оборудване за ИТ, като националния имотен регистър, Интегрираната система за събиране на данни и статистика и Интегрираната информационна система за борба с престъпността. Тези закъснения имат отрицателни последствия за качеството на управлението на съдебната система, тъй като България се нуждае от надежден статистически капацитет, който да позволи използването на статистиката като средство за управление и разработване на политики |
12. Обучение | Остава необходимостта от различни видове обучение за правни професии, извън магистратурата и по-специално за адвокати. |
13. БОРБА С КОРУПЦИЯТА | Слабите резултати в преследването и разследването на случаите на корупция на високо ниво. Някои сектори на публичната администрация остават особено уязвими към корупцията. Такъв е случаят със секторите, свързани с възлагане на обществени поръчки, включително сектор здравеопазване.. |
| |
14. Трафик на хора | България остава в голяма степен страна на произход и транзит за трафика на хора за целите на сексуалната експлоатация и в по-малка степен – крайна цел на такъв трафик. Предимно жени и момичета са обекти на трафик за целите на сексуалната експлоатация. Трафикът на мъже съществува в по-малък размер, като мъжете обикновено са използвани като работници, полагащи робски труд. Все още няма ясна информация относно жертвите на трафик и съответния брой на изчезнали хора в България. В България липсва система за регистриране на изчезнали хора и жертви на трафик. Поради недостатъчните правителствени дейности, главно неправителствените организации продължават да играят важна роля в програмите по предотвратяване и оказване на помощ на жертвите на трафик. |
15. Лошо отношение по време на арест и условия в затворите | Продължават да постъпват доклади за лошо третиране от правоприлагащи длъжностни лица, включително излишна употреба на огнестрелно оръжие и сила от страна на полицията. Условията в някои български затвори и места за задържане все още са неудовлетворяващи, главно поради пренаселеността и лошите условия на живот в по-старите корпуси. |
16. Свобода на изразяване | Ситуацията във връзка с свободата на изразяването се подобри. Свободата на изразяване е прогласена в Конституцията и е доразгърната в законодателството чрез конкретни правни разпоредби. Клеветата е наказуема по силата на Наказателния кодекс с глоба |
17. Закрила на детето | Въпреки че се е подобрила законовата рамка за алтернативни услуги за деца, настанени в специализирани институции, насърчителните действия в тази област са все още на ранен етап. Отбелязан е слаб напредък при настаняването в семейна среда. Остава много ограничен и напредъкът в деинституционализирането. Непоследователната политика по интеграция на малцинствата поражда бъдещи пречки пред стабилното прилагане на правата на детето. |
18. Система за грижи за хора с физически и психически увреждания | Слабо се увеличи финансовата подкрепа от страна на държавата за социалните домове и бяха взети мерки за подобряване на материалното положение на тези институции. Въпреки това условията на живот в редица социални домове продължават да бъдат изключително тежки с малки подобрения в областта на медицинското обслужване (включително психиатрично) и други лечения и твърде малко зачитане на нуждата от уважение и респект към човешката личност. Все още липсва независимо преразглеждане на решенията за настаняване в специализирани институции и ефективни правни гаранции (например срещу злоупотреба) за засегнатите лица. В редица случаи хора с различни нужди са настанени в една и съща институция. Усилията за развитие на обществени услуги за реинтеграция все още са на много ранен етап |
19. Закрила и интеграция на малцинствата | Ефективната и устойчива интеграция на хората от ромски произход остава предмет на голямо безпокойство. “Рамковата програма за равноправно интегриране на ромите в българското общество” е в своя ранен етап, а свързаните с нея документи и приетите от правителството планове за действие остават в голяма степен на хартия. Все още не са изпълнени ключови реформи в областта на борбата срещу дискриминацията в образованието, здравната система и по отношение на жилищните условия. Българските власти следва да покажат, на всички нива, че страната прилага нулева толерантност към расизма по отношение на ромите или спрямо всяко друго малцинство или група, както и че тази политика се прилага ефективно. |
| България продължава да бъде функционираща пазарна икономика. |
20. Бизнес среда | По-нататъшни реформи са необходими за подобряване на бизнес средата и по-специално за функционирането на административната и съдебната системи |
| |
21. Хоризонтални и процедурни мерки | Рамковото законодателство е почти въведено. Мерките за разделяне на стандартизация, сертификация, надзор на пазара и акредитация, могат понякога да бъдат формално изискване, както държавните организации са всичките второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към Министерство на икономиката. |
22. Секторно законодателство съгласно новия подход | Транспонирана е по-голяма част. Въпреки това, са необходими особени усилия що се отнася до оборудването и защитните системи, предназначени за употреба в потенциално експлозивна среда, радио и далекосъобщителното терминално оборудване, личното предпазно оборудване, оборудването под налягане, кабелните инсталации, плавателни съдове за отдих, неавтоматичните претеглящи инструменти. |
23. Директиви от стария подход | Приети значителен брой законодателни актове. Някои части от законодателството остава да бъдат приети или променени |
24. Обществени поръчки | С оглед на готовността за членство, трябва да се обърне внимание на навременното завършване на привеждането в съответствие на законодателството, и да се подобри капацитета за прилагане на acquis в областта на обществените поръчки. Принципът на взаймно признаване остава да бъде приет и приложен посредством законодателството. |
25. Нехармонизирана област | Административни договорености за бъдещия мониторинг в тази област остава да бъдат изпълнени. Принципът на взаимно признаване остава да бъде приет и приложен посредством законодателството. |
| |
26. Взаимно признаване на професионални квалификации | Следва да се отдели по-голямо внимание на транспонирането на оставащата част от законодателството, и за да се гарантира неговото влизане в сила, по-специално що се отнася до здравните професии. |
27. Граждански права | все още остава да бъде постигнато значително привеждане в съответствие на правото на пребиваване. Също така, новото acquis относно правото на гражданите на Съюза и членовете на техните семейства да се предвижват и да пребивават свободно в рамките на територията на държавите-членки, все още е необходимо да бъде транспонирано. |
28. Свободно движение на работици | Постигнати са преходни договорености. Тези дотговорености могат да бъдат продължени за период най-много до седем години. Въпреки че, България може да приложи еквивалентни мерки по отношение на всяка настояща държава-членка, която прилага ограничения, трябва да има действащо законодателство, което да е в съотвествие с acquis по отношение на свободното движение на работници до присъединяването. |
29. Координиране на системите за социално осигуряване | България е засилила двустранните си отношение чрез споразумения с редица държави-членки. Подготовката за въвеждането на европейската здравно-осигурителна карта от датата на присъединяването следва да продължи. |
| |
30. Право на установяване | Аналитичният преглед на евентуалните законодателни и административни ограничения приключи, но процесът на премахване на ограниченията продължава и са необходими особени усилия. |
31. Свободно предоставяне на нефинансови услуги | Ценовата дискриминация в туристическия сектор (напр. музеи, автомобили под наем, пропуски за скипистите, наемане на апартаменти, хотели) все още съществува и е необходимо да бъде премахната. |
32. Банков сектор | Необходимо e да бъде завършено по отношение на принципа единен паспорт, разграничавенето между чужди и кредитни институции на ЕС и определянето на клонове. Достиженията на правото на ЕС относно електронните пари и финансовите конгломерати трябва да бъдат транспонирани, както и част от acquis относно ликвидациата на кредитни институции. До присъединяването, новото рамково споразумение за определяне на капиталовата адекватност (познато като “ Базел ІІ”) е необходимо да бъде включено в съответното законодателство. |
33. Застрахователен сектор | Слабото въвеждане в сила на правилата относно застраховането на моторните превозни средства остава въпрос на сериозно безпокойство. Освен ако усилията за въвеждане в сила на законодателството относно автомобилното застраховане не бъдат ускорени, България рискува да не бъде готова до времето, предвидено до присъединяването. |
34. Инвестиционни услуги | Необходимо е допълнително привеждане в съответствие, що се отнася до acquis за злоупотребата с положението на пазара и рекламите |
35. Пазари на ценни книжа | Достиженията на правото на ЕС относно капиталовата адекватност остава да бъдат транспонирани. По отношение на схемата за обещетяване на инвеститори, на България беше предоставен преходен период до края на 2009 г. , като в края на същата година тя следва да достигне минималното ниво на покритие, определено в acquis. |
36. Нормативна уредба относно информационното общество | Наскоро България транспонира директивата относно електронната търговия, съответствието на която остава да бъде оценено. |
| |
37. Движение на капитали и плащания | Българското законодателство до голямма степен е приведено в съответдствие с acquis. |
38. Платежни системи | България до голяма степен е завършила привеждането в съответствие на законодателството си, с изключение в областта на презграничните плащания в евро и по отношение на споразуменията за финансово обезпечение. По отношение на регламента относно презграничните плащания в евро, ефективни санкции за несправяне е необхадимо да бъдат приложени. |
39. Изпиране на пари | С цел да се завърши подготовката за членство, България трябва за приведе законодателството си в съответствие с преразгледаните препоръки на Финансова група за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма, а именно да гарантира, че законодателството в тази област е напълно и ефективно въведено в действие, и че се преследват доказани случаи на изпиране на пари |
| |
40. Дружествено право | Българското законодателство до голямма степен е приведено в съответдствие с acquis. |
41. Счетоводство | Българското законодателство в областта на счетоводството и одита все още не е напълно в съответствие acquis (4-та, 7-ма и 8-ма директиви). По-нататъшни усилия са необходими, по-специално по отношение на прилагането на международните счетоводни стандарти. |
42. Защита на правата върху интелектуалната и индустриална собственост | 43. директивите относно правото при следваща продажба, прилагането на законодателството относно правата върху интелектуалната и индустриална собственост и на правната защита на биотехнологични открития, трябва да бъдат транспонирани до датата на присъединяване. България трябва да измени Закона за авторското право и сродните му права, с оглед прилагането на директивата относно правото при следваща продажба и на директивата относно по-нататъшно прилагане и привеждане в съответствие на българското законодателство с някои разпоредби за правото при следваща продажба относно сателитното разпространение и кабелно препредаване, правата по наемане и отдаване под наем, правната защита на бази данни, авторските права в областта на информационното общество. Освен това, все още има нужда от ограничени законодателни подобрения по отношение на промишления дизайн. 44. По-специално граничния контрол следва да бъде значително засилен и да бъде подобрена координацията между митниците, полицията и съдебната власт и да се подобри сътрудничеството между агенциите |
45. Регламентът, който заменя Брюкселската конвенция | Регламентът, който заменя Брюкселската конвенция относно взаимното признаване и изпълнение на чужди съдебни решения по граждански и търговски въпроси, ще бъде пряко приложим при присъединяването. |
46. Римската конвенция | Присъединяване към Римската конвенция ще бъде единствено възможно при присъединяване към ЕС, но нейните разпоредби вече са въведени в Закона за задълженията и договорите. |
47. Антитръстов сектор | Законодателството вече функционира и съдържа основните антитръстови правила на Общността относно ограничителните споразумения, злоупотребата с господстващо положение и контрола на сливанията. Въпреки това, все още е необходимо законодателната рамка да се усъвършенства и да се подготви за прилагането на Регламент 1/2003. |
48. Държавни помощи | Бяха приети закони и други нормативни актове, обхващащи основните принципи на достиженията на правото на ЕС. Необходими са и някои изменения, за да се адаптират изискванията на новоприетите актове от достиженията на правото на ЕС. |
Хоризонтални въпрос | |
49. Разплащателна агенция и Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/ | Остава да бъдат приети законодателни мерки за създаване на Разплащателна агенция за администриране националните помощи и помощите от Съюза за селското стопанство и селските райони, горското стопанство и рибарството. Следва да се приеме и съответното за областта законодателство. България все пак е постигнала известен напредък по-специално по отношение подготовката на основен план, но предстои да бъде извършена още работа. Създаването на информационната система LPIS за създаване и поддържане на регистър на земеделските земи продължава да буди безпокойство поради липсата на реален напредък при създаването на орто фото изображения – до момента не е получено нито едно орто фото изображение – и последващото им цифровизиране. Предстои да бъдат предприети други основни действия като приспособяване на софтуера на ИСАК, който се основава на австрийска система, пререгистрация на земеделските стопани, контрол на място и обучение на служителите. Трябва да се прояви сериозна загриженост за степента на напредък в тази област и да се обърне изключително внимание ако България следва да има напълно функционираща ИСАК преди присъединяването си. |
50. Търговски механизми | Остава да бъде прието законодателство за бъдещата разплащателна агенция, която ще отговаря за възстановяванията при износ, а Министерство на земеделието ще управлява издаването на лицензии за внос. Сътрудничеството между всички органи, които участват в прилагането на търговските механизми (Държавен фонд “Земеделие”, Агенция “Митници”, Националната ветеринарна служба и службата по фитосанитарни въпроси) се е подобрило, но остава официално да бъдат изготвени споразумения и процедури за сътрудничество. |
51. Политиката на качество | Създадени са административните структури на централно ниво, които отговарят за политиката на качество. Въпреки това, като следваща стъпка е необходимо да се приеме въвеждащо законодателство и остава да бъдат създадени допълнителни административни структури. |
52. Биологичното земеделие | Необходимо е да бъдат направени още изменения на националното законодателство за пълна хармонизация с достиженията на правото на ЕС и по-специално за регистрация на производителите и контрол на пазара. От друга страна, административният капацитет за изпълнение и привеждане в действие е отбелязал добър напредък. |
53. Системата за земеделска счетоводна информация | България е постигнала задоволителен напредък в областта на въвеждане |
54. Държавна помощ | Трябва да бъде прието законодателството. |
Организации на общия пазар | |
55. Обработваеми култури | Погледнато по-подробно, в областта на обработваемите култури са готови законови мерки за интервенционните центрове и частното складиране, но остава да бъде прието допълнително законодателство, както и да бъдат създадени структури за интервенция, мониторинг за внос/износ и ценова отчетност ,включително статистическа информация. |
56. Захар | Частично е транспонирано законодателството в областта на захарта.Създадена е работна група, която се занимава с разработване на задачи и компетенции на отделите, които отговарят за изпълнението на квотната система и данъците. |
57. Плодове и зеленчуци | В настоящия момент се извършват проверки в етапите за внос и износ, но системата за контрол трябва да бъде засилена и разширена, за да обхване местния пазар. Следва да се укрепят механизмите за докладване на входните цени |
58. Вино и алкохолни напитки | Постигнат е напредък, но най-голямото предизвикателство продължава да бъде завършването на регистър на лозята. До 31 май 2005 г. само 16,5% от лозарските площи са регистрирани; за над 80% от лозарските площи следва да се извърши регистрация. Изисква се допълнително въвеждащо законодателство за някои пазарни механизми, най вече относно контрола и издаването на удостоверения. |
59. Мляко | Остава да бъде прието въвеждащо законодателство, което да регулира основните механизми, включително и разпределянето и управлението на квотите за мляко. Остава да се въведат повечето от механизмите на организациите на общия пазар на мляко и млечни продукти, както и системата за квотите. Подготвителните дейности трябва да се ускорят ако България следва да има напълно функционираща система за квоти към датата на присъединяване. Вече са създадени Национален съвет по млякото и един от осемте регионални съвета по млякото, но липсва ясно разпределение на задачите и отговорностите между всички органи, които участват в изпълнението на системата за млечните квоти. Нужно е да се финализира базата данни, в това число и основният регистър за квотите, тъй като системата трябва да обхване всички производители и директни търговци на мляко. Трябва да се изпълни процесът на одобрение на купувачи, както и инсталацията и акредитирането на независими лаборатории за анализ на маслеността на всички млекопреработващи предприятия. Трябва да се вземат политически решения за принципите за управление на държавния резерв и принципите за прехвърляне на квоти. България има ангажименти за преходни мерки до 30 април 2009 г. за продажба в България на мляко с масленост 2% като полуобезмаслено и 3% като пълномаслено мляко. |
60. Говеждо месо | Постигнат е добър напредък в транспониране на законодателство |
61. Свинско месо | Постигнат е добър напредък в транспониране на законодателство |
62. Овче месо | Постигнат е добър напредък в транспониране на законодателство |
63. Яйца и птиче месо | Националната ветеринарна служба и специализирани отдели в Министерство на земеделието се нуждаят от понататъшна подкрепа при привеждането в действие на пазарните стандарти, ценовата отчетност и отчитането на статистическа информация за производството. |
Развитие на селските райони и горското стопанство | |
64. Развитие на селските райони | Остава да се изпълни понататъшното укрепване на административния капацитет и създаването на съответните механизми. |
Ветеринарни и фитосанитарни въпроси, включително безопасност на храните | |
65. Трансмисивни спонгиформни енцефалопатии – ТСЕ | частично е постигнато транспонирането на законодателството относно трансмисивните спонгиформни енцефалопатии (ТСЕ) и страничните животински продукти. Надзорът над ТСЕ все още не е в съответствие с достиженията на правото на ЕС, като по-специално тестуването продължава да не е задоволително, въпреки че се забелязва подобрение от началото на 2005 г. |
66. Странични животински продукти | Отстраняването на специалния рисков материал почти е приведено в съответствие с достиженията на правото на ЕС. Събирането и отстраняването на отпадъчни продукти от животински произход все още, обаче, не е приведено в съответствие, главно защото системата за събиране, която обхваща цялата страна, не функционира, а и досега вторият планиран екарисаж не работи. Общата забрана за фуражите не действа поради липсата на законови основи (виж първи параграф от този раздел за рамковия Закон за ветеринарномедицинската дейност) |
67. Система за ветеринарен контрол на вътрешния пазар | Все още предстои въвеждането на достиженията на правото на ЕС за финансиране на ветеринарните инспекции и контроли По отношение на ветеринарните проверки при внос от трети страни и правилата за внос, все още е необходимо окончателно да се транспонира и приведе в действие съответно законодателство. Базата данни за идентификация и регистрация на животни от рода на едрия рогат добитък е създадена, но все още не е напълно оперативна (предаване на данни в реално време). |
68. Заболявания по животните | мерките за общ контрол (забрана за ваксиниране, някои мерки за изкореняване на заболявания) все още предстои да бъдат транспонирани. Особено внимание трябва да се обърне на контрола на класическата чума по свинете и да се преразгледа стратегията на България за справяне в ситуация на еволюцията на това заболяване. Фонд за спешна помощ за здравето на животните. |
69. Търговия с живи животни и животински продукти | Предстои да бъде транспонирано законодателството в областта. |
70. Ветеринарно обществено здраве | Необходимо е да се обърне голямо внимание на доизграждане на агро-екологични предприятия |
71. Общи мерки | По отношение на зоонозите е необходимо българското законодателство да бъде преразгледано в светлината на новоприетото законодателство на ЕС. Трябва да се обърне внимание, за да се потвърди изпълнението на контролни мерки относно утайките, ветеринарномедицинските продукти, остатъчните вещества и зоонозите, по-специално методите за диагностика и приложимите стандарти. |
72. Хуманно отношение към животните | Необходимо е обучение по прилагането на новото законодателство привеждането му в изпълнение на ниво стопанство по време на транспорт и при клане. |
73. Зоотехника | Необходимо е да бъде завършен мониторинга на транспонирането и изпълнението. |
74. Фитосанитарни въпроси | Въвеждането на законодателство в областта на фитосанитарните въпроси е в доста напреднал етап с изключение изпълнението на мерки относно аспектите на растителната хигиена. |
75. Хранене на животните | Въведено са достиженията на правото на ЕС. Необходимо е да се приложат и инспекции на рисковите фактори и опитна програма, която да обхваща всички етапи на хранителната верига. |
| |
76. Управление на ресурсите и на флота | По отношение на законовата основа за предоставяне на разрешителни за риболов, структурните действия и организацията на пазара в съответствие с достиженията на правото на ЕС (acquis), обаче, е необходимо Парламентът да приеме изменение на Закона. Необходимо е и допълнително адаптиране на въвеждащото законодателство по отношение на системата за наблюдение на кораби, събирането и компютърната обработка на информацията относно риболова, включително и създаването на статистистическа система в областта на рибарството, както и въпроса за разрешителните за стопански риболов. Следва да се извърши допълнителна работа по адаптирането на информационните системи, което да позволи на България на прехвърли тези данни в Регистъра на риболовния флот на Общността в адекватен формат и периодичност. Изпълнението на тази задача трябва да започне възможно най-скоро. |
77. Инспекции и контрол | Инсталирането на системата за наблюдение на риболовните кораби все още не е завършило от гледна точка на осъвременяване на системата за сателитен контрол. По отношение на административния капацитет ще бъде необходим нов правилник за функционирането на НАРА, който да бъде в съответствие с ангажиментите, поети от България, както и допълнително наемане на персонал и по-нататъшното му обучение. |
78. Структурни действия | Остава да се установят правила и процедури за използването и прилагането на структурните мерки. Първата стъпка е направена със създаването на звено за структурна помощ в НАРА, но административният капацитет по отношение на планирането и прилагането на структурните действия в областта на рибарството се нуждае от значително укрепване. |
79. Пазарна политика | Все още очаква приемането на измененията на Закона за рибарството и аквакултурите. Създаването на пазарна инфраструктура за продажба на едро все още не е финализирано (организации на производителите, интервенционна агенция, информационна система). Решение за създаването на звено за организацията на пазара в НАРА трябва да бъде взето. |
80. Държавни помощи | Мерките за подпомагане трябва да бъдат приведени в съответствие с достиженията на правото на ЕС (acquis) до присъединяването. |
81. Международни споразумения в областта на рибарството | България е отложила процедурата за оттегляне от Северно-атлантическата организация в областта на рибарството ( NAFO) до края на 2006 г. |
| |
82. Трансевропейски транспортни мрежи | Докато необходимите структури за изпълнение в тази област са налице, капацитетът на Министерство на транспорта при изготвянето, управлението и мониторинга на транспортни проекти се нуждае от по-нататъшно засилване, както в количествено, така и в качествено отношение. България трябва да полага усилия за изпълнение в дадените срокове на приоритетните проекти в областта на автомобилния и железопътния транспорт и транспорта по вътрешни водни пътища. |
83. Автомобилен транспорт | Транспонирането на достиженията на правото на ЕС в областта . |
84. Железопътен транспорт | Транспонирането на достиженията на правото на ЕС в областта . |
85. Транспорт по вътрешни водни пътища | Привеждането на законодателството в съответствие все още не е завършено, по-специално що се отнася до техническите изисквания за плавателните съдове по вътрешните водни пътища. |
86. Въздушен транспорт | Остава да бъде прието въвеждащо законодателство. Административният капацитет се нуждае от по-нататъшно укрепване. България все още е в процес на преговори по отношение на Споразумение за обща европейска авиационна зона. |
87. Морски транспорт | Приемането на въвеждащо законодателство следва да продължи, по-специално по отношение на достиженията на правото на ЕС относно ускореното въвеждане на танкери с двойно дъно (пакет Ерика I) и относно мониторинга на трафика на плавателни съдове и информационната система (пакет Ерика II). Административните структури в тази сфера са налице и като цяло работят добре, въпреки че средноустановеният стандарт на ЕС в някои области (напр. Държавния пристанищен контрол) не е достигнат и все още не са предприети подходящи мерки по отношение на задържаните българските кораби в чуждестранни пристанища. До присъединяването България следва да въведе достиженията на правото на ЕС в областта на морската безопасност, които надвишават по обем актовете, приети в рамките на Международната морска организация. |
| |
88. ДДС | Постигнат е напредък в цялостното ниво на привеждане в съответствие, но все още са необходими по-нататъшни усилия в няколко сфери, по-специално по отношение на сделките вътре в Общността и на специалните схеми. |
89. Акцизи | Изискват се съществени усилия, за да бъде завършено привеждането в съответствие, по-специално по отношение на въвеждането на система от данъчни складове и движение под режим отложено плащане на акцизи, на разпоредбите, свързани с движението в рамките на Общността на всички хармонизирани категории продукти, единната митническа ставка за цигарите и достигането на минимални нива. По-нататък България трябва да въведе законодателство, установяващо по-ниска ставка на акцизите (50%) за ракия, произвеждана от плодове и грозде за собствена консумация, в съответствие с преходните договорености, поети по време на преговорите за присъединяване. В това отношение България също ще трябва да гарантира, че е налице адекватен административен капацитет, който ефективно да въведе ограниченията за дестилиране с намалени ставки за собствена консумация, тъй като въвеждането в действие на съответното законодателство ще изисква разгърнат контрол над голям брой малки дестилационни предприятия. |
90. Пряко данъчно облагане | За България все още е нужно да доведе до край транспонирането на директивите в областта на компаниите-майки и дъщерните дружества, лихвите, роялтите и спестяванията. България следва да отдаде приоритетно внимание на транспонирането на Директивата за сливанията. В допълнение, България следва да гарантира, че съществуващото и бъдещо законодателство ще бъде съобразено до момента на присъединяването с принципите на Етичния кодекс за облагане на бизнес дейностите. България трябва да предприеме необходимите подготвителни действия, за да гарантира до присъединяването ефективния обмен на информация съгласно директивата за облагане на доходите от спестявания под формата на лихвени плащания. По време на преговорите за присъединяване, на България бе даден преходен период по отношение на облагането, свързано с лихвите и плащанията на роялти до януари 2015 г. |
91. Административно сътрудничество и взаимопомощ | Законодателството в сферата на административното сътрудничество и взаимопомощта остава да бъде завършено. По отношение на административния капацитет, следва да бъдат положени значителни усилия за достигане на задоволително ниво до присъединяването, по-специално по отношение на капацитета на данъчна администрация за събиране и контрол. Размерът на събрания ДДС от голямата част малки и средни предприятия е много нисък, като тежестта пада главно върху най-големите данъкоплатци. Събираемостта е също слаба в областта на акцизите, най-вече относно алкохолните продукти, където са необходими значителни усилия за достигане до присъединяването на задоволително ниво на капацитета. По отношение на структурите по прилагането, остава да бъдат приети законодателни мерки за прехвърляне на функциите от Главна данъчна дирекция към Национална агенция за приходите и за прехвърляне на отговорността за акцизите от Главна данъчна дирекция към Агенция “Митници”. |
| |
92. Забраната на директното финансиране на публичния сектор | България постигна в голяма степен привеждане на националното си законодателство в съответствие с конкретните достижения на правото на ЕС, освен по отношение на Закона за устройство на държавния бюджет, член 26, алинея 3 от който трябва да бъде отменена. Административният капацитет е изграден и функционира адекватно. |
93. Забраната на привилегирования достъп на публичния сектор до финансовите институции | България в голяма степен успя да отговори на ангажиментите и изискванията, произтичащи от преговорите по присъединяването и се очаква да бъде в състояние да прилага съответните достижения на правото на ЕС от датата на присъединяване. Все още са необходими по-нататъшни изменения в Кодекса за социално осигуряване във връзка с правилата за инвестиране на активи по силата на договорите за допълнително задължително и доброволно пенсионно осигуряване. |
94. Независимостта на националната централна банка | Законодателството е в голяма степен въведено и е приведено в съответствие с достиженията на правото на ЕС. Малки промени са все още необходими по отношение на Закона за Българската народна банка във връзка с предсрочното прекратяване на правомощията на членове на Управителния съвет и съдебното преразглеждане в този контекст. |
| |
95. Статистика | България трябва да обърне внимание на по-нататъшното методологично развитие и на подобряване на качеството, навременното представяне и изчерпателността на данните в някои области като националните сметки, фирмената статистика и земеделската статистика. |
| |
96. Трудовото право | Трябва да бъдат отстранени някои слабости във връзка с редица директиви, като тези относно масовите уволнения, прехвърлянето на предприятия, непълното работно време, срочните трудови правоотношения, работното време и защитата на младежите по време на работа. |
97. Равно третиране на жените и мъжете | По-голямата част от достижения на правото на ЕС е транспонирана. Необходими са по-нататъшни усилия, по-специално по отношение на законоустановените пенсии и социалното осигуряване. |
98. Социален диалог | Структурите на социалния диалог се нуждаят от значително подобряване. Нужно е също така да се подобри социалният диалог на равнище предприятия и сектори. По-нататък, следва да бъде укрепен административният капацитет както на социалните партньори, така и на правителството. |
99. Обществено здраве | Трябва да бъде укрепена рамката създаване на система за наблюдение и контрол на заразните болести, включително чрез подобряване на лабораторното оборудване и работни техники. Необходимо е да бъде завършено транспонирането на достиженията на правото на ЕС в областта на човешката кръв и кръвни продукти, тъкани и клетки, както и да бъдат положени значителни усилия за изграждане на капацитет, за да се осигури правилното прилагане на законодателството. |
100. Здраве и безопасност при работа | По-голямата част от достижения на правото на ЕС е транспонирана. |
101. Политика на заетостта | Необходимо ефективното прилагане на приоритетите, установени в Съвместния меморандум за социално включване, така че да се подготви пълното участие в Европейската стратегия по заетостта. |
102. Европейския социален фонд (ЕСФ) | Подготовката за управление трябва да бъде засилена. По-специално, необходими са спешни действия по отношение развитието на оперативна програма за укрепване на институционния капацитет и ефективността на публичната администрация. |
103. Социално включване | Необходими са по-нататъшни усилия, по-специално по отношение на здравеопазването и благосъстоянието на децата. Проблемът за неподходящите условия на живот в домовете трябва също да бъде решен по спешност, включително необходимостта да се подобри процесът на деинституционализиране и да се развива по-нататък алтернативна система на социални услуги, предоставяни в общността. По-нататък, са необходими усилия по подобряване положението на уязвимите групи и насърчаване на пълната им интеграция в обществото, каквато е ромската общност, която е изложена на изключително високи рискове от бедност, социално изключване и изолация на територията на страната или хората с увреждания, като се подобри достъпът им до публични зони, сгради и транспорт, както и до образование и до пазара на труда. |
104. Социална закрила | Особени усилия са необходими за по-доброто синхронизиране на различните схеми за социално подпомагане, по-ефективното им използване и предоставянето на по-голям достъп на клиенти до тях. |
105. Антидискриминация | Необходими са малки промени по отношение на инструкциите във връзка с дискриминацията и правното положение на сдруженията. Въпреки продължителните усилия положението на ромското малцинство все още изисква основни подобрения. |
| |
106. Сигурност на снабдяването | Законодателството относно запасите от нефт е налице и е в съответствие с достиженията на правото на ЕС |
107. Конкурентността и вътрешния енергиен пазар | Държавната комисия за енергийно и водно регулиране,се нуждае от допълнително укрепване, най-вече откакто пое отговорността за регулирането и на водния сектор. В сектора твърди горива е необходимо по-нататъшно преструктуриране на сектор въглища, като България трябва да гарантира, че намесата на държавата е в съответствие с достиженията на правото на ЕС |
108. Енергийна ефективност и възобновяема енергия | България постигна добро ниво на привеждане в съответствие на законодателството, |
109. Ядрена енергетика и ядрена безопасност | България е приела и отговорила на всички препоръки, съдържащи се в Доклада на Съвета относно ядрената безопасност в контекста на разширяването от юни 2001 г., и е изпълнила повечето от мерките по прилагането, посочени в него. |
| |
110. Индустриална стратегия | Индустриалната стратегия на България в основна степен е съобразена с концепциите и принципите на индустриалната политика на ЕС, т.е. е основана на пазарни принципи, стабилна и предсказуема. |
111. Приватизация и преструктуриране | Особени усилия са необходими в областта на приватизацията и преструктурирането. За да приключи подготовката си за членство, България трябва успешно да завърши преструктурирането в стоманодобивната индустрия. България също следва изцяло да изпълни приватизационната си стратегия. |
| |
112. Малки и средни предприятия | Като цяло, България отговаря на ангажиментите и изискванията, произтичащи от преговорите за присъединяване. Трябва да се осигурят ефективни консултации с бизнеса и бизнес сдруженията по въпросите на политиката. България трябва да гарантира пълно привеждане в съответствие с определението за МСП на ЕС. |
| |
113. Наука и изследвания | България отговори на ангажиментите и изискванията, произтичащи от преговорите за присъединяване |
| |
114. Програми на Общността | Участието на България във второто поколение на съответните програми на Общността е по същество задоволително. Капацитетът за изпълнение на националните агенции ще трябва да се увеличи пропорционално, за да се справят със значително увеличения обем от дейности след присъединяването. |
115. Образованието на децата на работници-мигранти | България следва да приключи подготовката си за прилагане на достиженията на правото на ЕС |
| |
116. Електронни комуникации и информационни технологии | Особени усилия са необходими, за да се отговори на ангажиментите и изискванията, произтичащи от преговорите по присъединяване в областта на електронните съобщения и информационни технологии. По-специално, това се отнася за въвеждането на достиженията на правото на ЕС (acquis) и за транспонирането на достиженията на правото на ЕС (acquis) от 2002 г. Независимо от напредъка в либерализирането и разширяването на пазара, е необходимо да се гарантира, че основните начални условия относно достъпа и взаимното свързване са налице (специално на пазара на мобилни телефонни услуги), докато приключи процесът на анализ на пазара. Регулаторните органи трябва да получат нужните ресурси, за да извършат анализ на пазара, да оценят пазарите със значително въздействие и да наложат необходимите средства. |
117. Пощенски услуги | Особени усилия са също необходими в областта на пощенските услуги. За да завърши подготовката си за членство в тази област, България трябва да ускори транспонирането и прилагането на достиженията на правото на ЕС (acquis) в тази област. |
| |
118. Аудиовизуална политика | Българското законодателство е в съответствие с достиженията на правото на ЕС |
| |
119. Териториално устройство | България е постигнала съгласие с Комисията относно класификацията на нейното териториално устройство по Номенклатурата на териториалните статистически единици (NUTS). |
120. Законодателна рамка | В контекста на законодателството в областта на обществените поръчки обаче не са транспонирани нормите на ЕС по отношение на концесиите за строителни работи. Пълното прилагане на законодателната рамка на всички нива е затруднена от ограничения административен капацитет и липсата на документация с указания за онези, които следва да прилагат законодателството. В този контекст особено безпокойство поражда недостатъчно ефективното прилагане на законодателството и процедурите в областта на обществените поръчки от страна на българските органи. Ключовите характеристики на законодателната рамка, най-вече в сферата на многогодишното бюджетно планиране и гъвкавостта на бюджета, са непълни поради забавяне на приемането на съответното законодателство, по-специално на Закона за държавния бюджет. |
121. Институционални структури | Особено безпокойство поражда недостатъчно ефективното прилагане на законодателството и процедурите в областта на обществените поръчки от страна на българските органи. Ключовите характеристики на законодателната рамка, най-вече в сферата на многогодишното бюджетно планиране и гъвкавостта на бюджета, са непълни поради забавяне на приемането на съответното законодателство, по-специално на Закона за държавния бюджет. Не са определени всички структури, поставени под отговорността на управляващите органи, включително няма ясно делегиране на задачите на междинните звена. Необходими са значителни усилия за създаването на оперативни и ефективни структури на всички равнища и по-специално на регионално и местно равнище. Някои управляващи органи, междинните звена и органите на регионално и местно равнище все още са слабо подготвени за тяхната бъдеща роля в структурните фондове. Необходими са неотложни действия по отношение на оперативната програма за укрепване на институционалния капацитет и ефективността на публичната администрация и услуги. Сериозно безпокойство пораждат най-вече пропуските в административния капацитет, по-специално по отношение на нивото и уменията на персонала в управляващите органи и междинните звена. |
122. Програмиране | Необходими са незабавни действия по отношение на подготовката на оперативна програма за укрепване на институционалния капацитет и за ефективност на публичната администрация. Широко се прилага принципът на партньорство в програмирането. Въпреки това пълното и ефективно участие на някои партньори е ограничено поради недостатъчни познания и капацитет по отношение на структурните фондове. Нужна е по-ефективна координация между министерствата и отделните сектори. Необходими са значителни и непрекъснати усилия за създаването на поток от проекти (pipeline of projects), готови за изпълнение по Структурните фондове и по Кохезионния фонд. |
123. Мониторинг и оценката | Все още не са изградени звена за наблюдение във всички определени управляващи органи и междинни звена. Налице са сериозни закъснения в проектирането и създаването на информационни системи за управление. |
124. Финансово управление и контрол | Съществените структурни пропуски в тази област в контекста на управлението на предприсъединителните фондове пораждат сериозно безпокойство относно способността на България да управлява Структурните фондове и Кохезионния фонд по стабилен и ефективен начин. |
| |
125. Хоризонтално законодателство | Необходимо е по-нататъшно укрепване, по-специално на регионално и местно равнище, като се отчита обемът и разнообразието на задачите по прилагането на изискванията на Директивата |
126. Качество на въздуха | Законодателството е до голяма степен прието и е в съответствие с достиженията на правото на ЕС |
127. Управление на отпадъците | За целите на прилагането на плановете за управление на отпадъците е необходимо да се обърне сериозно внимание на назначаването на специално обучен персонал, по-специално на регионално и местно равнище. За на прилагането на рамковите директиви за отпадъците и опасните отпадъци, е необходимо по-нататъшно развитие на комплексна мрежа от инсталации за депониране на отпадъци. Закъснява също така създаването на списък на полихлорираните бифенили и терфенили. |
128. Качество на водата | Необходимо е да бъде подобрена кооперацията и координацията между различните институции и администрации, участващи в управлението на водите. Предстои да бъде създаден регистър на защитените територии. Особено внимание следва да бъде отделено на подобряването на мрежата за питейна вода, която понастоящем е в лошо състояние. |
129. Опазване на природата | Необходимото законодателство е прието и то е в съответствие с достиженията на правото на ЕС. Необходимо е да се посвети специално внимание на гарантирането на подходящи консултации, като се избягват закъсненията |
130. Контрола на промишленото замърсяване и управление на риска | Въпреки че съществува необходимият административен капацитет, който бе укрепен чрез осигуряването на обучение на персонала на всички нива, капацитетът на регионалните инспекторати е неадекватен по отношение на числеността на персонала, специалното обучение и опита. По отношение на големите заводи за изгаряне съответният мониторинг е налице, но е необходимо да бъде завършен процесът на изготвяне на докладите. По отношение на националните пределни граници на емисиите, в Изпълнителната агенция по околната среда действат необходимите програми и информационна база. Като се имат предвид достиженията на правото на ЕС (acquis) по отношение на риска от големи аварии, съществува необходимост от създаване на програми за съответствие. |
131. Химикали и генетично модифицирани организми | По отношение на ГМО и биоцидите се оказва обаче, че има недостиг на обучен персонал. Необходимо е да бъдат създадени разрешителни процедури за биоцидите. По отношение на ГМО е необходимо да се въведе разрешителен режим, както и уведомителни процедури; необходимо е също така да бъде изготвен регистър на терените и предстои да бъде създадена система за прилагане на правилата. Що се отнася до ГММ предстои да бъде създадена процедура за класификация и уведомяване, както и критерии за планове за справяне с аварийни ситуации. |
132. Шум | Наскоро бе прието законодателство относно шума в околната среда. Като цяло все още е необходимо да се създаде административен капацитет, въпреки че са определени компетентните органи, одобрени са контролните органи и са създадени процедурите по оценяване на съответствието. |
133. Ядрена безопасност и радиационната защита | Тепърва предстои да бъде прието законодателство относно транспортирането на радиоактивни отпадъци и медицинското облъчване. По отношение на административния капацитет на Агенцията за ядрено регулиране в момента се прилага тригодишен план за постепенно увеличаване на персонала. Съществува необходимият административен капацитет, но той трябва да бъде укрепен, като по-специално се фокусира върху аспектите на медицинското облъчване. |
| |
134. Свързани с безопасността мерки | Трябва да се завърши законодателната рамка чрез пълно транспониране на съответните достижения относно отговорността за дефектни продукти и общата безопасност на стоките. Трябва да се направят промени за пълно транспониране на достижения на правото на ЕС (acquis) относно опасните имитации. |
135. Надзор на пазара | . Следва да се засили координацията между Националния съвет за защита на потребителите и Държавната агенция по метрология и технически надзор, както и с другите изпълнителни органи и институции, а тяхното сътрудничество следва да стане по-ефективно. Липсата на ясен подход към потребителската политика все още възпрепятства развитието на ефективна система за надзор на пазара. |
136. Несвързани с безопасността мерки | Необходимо е по-нататъшно привеждане в съответствие с достижения на правото на ЕС (acquis), а именно, по отношение на някои аспекти на продажби на потребителски стоки и свързаните с тях гаранции, разпореждания за закрила на интересите на потребителите, повременно ползване, потребителски кредит, дистанционни договори и дистанционен маркетинг на финансови услуги на потребителите. Укрепване на институциите. Механизмът за помирение, ръководен от помирителните комисии понастоящем не функционира ефективно, тъй като броят на разрешените спорове продължава да бъде нисък. Броят на организациите на потребителите се запазва на 14. Необходими са повече усилия за развитие на независимо, представително и ефективно движение на потребителите, което би помогнало на потребителите и би играло ефективна роля във формирането на потребителска политика и в надзора на пазара. |
| |
137. Шенген и външни граници | Сериозни безпокойства съществуват относно някои от прилаганите процедури и като последица от това относно нивото на контрол, особено на летищата и морските пристанища. Комисията отбелязва със съжаление, че пристанище Несебър не фигурира в списъка на разрешените контролно-пропускателни пунктове, съобщени в рамките на техническите адаптации в контекста на Договора за присъединяване. Официалните цифри относно нивата на подбора на кадри не могат да бъдат оповестени, но в момента изглежда, че са недостатъчни човешките ресурси за осигуряване на подходящо въвеждане на достиженията на правото на ЕС относно граничния контрол. България следва да вземе незабавни мерки за облекчаване на ситуацията. Наличността и употребата на оборудването за разкриване следва да се подобрят допълнително. |
138. Визова политика | Необходимо е България да започне подготовка за въвеждането на Визова информационна система (ВИС) с оглед на премахване на вътрешните граници при присъединяване към Шенген. |
139. Миграция | Привеждането в съответствие на законодателството е почти завършено. Съгласувана система за обучение за всички агенции, работещи в областта на миграционната политика (в допълнение към Дирекция “Миграция”, граничната полиция, полицията и Агенцията за бежанците) следва да се разработи с оглед насърчаване на хармонизиран подход за процедури на залавяне, идентифициране и експулсиране. И накрая, съществуват значителни закъснения по отношение откриването на регистрационно-приемателен център в София, а плановете за откриване на 4 други центрове са били изоставени. |
140. Убежище | По отношение на оперативния капацитет, Агенцията за бежанците е ефективна, но следва да се продължи нейното укрепване. Дейности, свързани с изграждане на капацитета на органите и съдебната власт относно бежанското законодателство, процедури и практики също следва да продължат. Продължава да съществува низходяща тенденция на молбите за убежище. . Приоритетно се изисква стриктно изпълнение с оглед на това, България да бъде готова да въведе EURODAC преди присъединяване и да предвиди няколко месеца за изпитване на системата. Накрая, два нови приемателни центъра, единият на турската граница и другият в София са планирани, но правна пречка е причинила забавяне в процеса на подготовка. |
141. Полицейско сътрудничество и борбата с организираната престъпност | Особено сериозни безпокойства съществуват относно високото ниво на организираната престъпност в България, което досега не е било приоритет в политическия дневен ред. По-специално, честите поръчкови убийства на хора, свързани с организирани престъпни групировки представляват сериозно предизвикателство пред правовата държава. Някои видове организирана престъпност като трафик на хора, включително някои случаи на незаконно осиновяване, експлоатиране на проституция, трафик на откраднати превозни средства и застрахователни измами, както и фалшифициране на валута и документи, които са с произход от България пряко засягат държавите-членки на ЕС. Незабавни действия се изискват, за да се засили отговорът на българската държава към организираната престъпност. За да може правоприлагащите агенции да станат по ефективни, те се нуждаят от необходимите средства за борба с организираната престъпност. Те включват източници за въвеждане на разнообразни специални разузнавателни средства, с оглед на събиране на доказателства за използване пред съдилищата. От ключово значение е схемата за защита на свидетели да стане напълно действаща. начително по-активен подход в борбата с мрежите на организираната престъпност неотложно се изисква. Допълнителни усилия са необходими за засилване на сътрудничеството и координацията между полицията, прокурорските и съдебните органи. И накрая, България има нужда да се снабди бързо с хармонизиран статистически подход относно данни за престъпността, включително разкриване и преследване. |
142. Изпиране на пари | Контролът върху лица със задължение за уведомление следва допълнително да се засили. Въпреки това, обаче, резултати по отношение на наказателни преследвания за изпиране на пари все още не съществуват поради факта, че твърдяно престъпление трябва да се докаже, за да се стигне до присъда. Твърде пасивното отношение на разследващите и прокурорски органи също обяснява нулевата степен на осъждане. Ефективността от защитните механизми срещу изпирането на пари е сериозно възпрепятствана от корупция, организирана престъпност и голям дял на неофициалната икономика. Обучението на съдии и прокурори относно работа по дела за изпиране на пари следва да бъде значително повишено. |
143. Борба с наркотиците | Изискват се допълнителни изменения към Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, за да се подобри организацията и дейността на Националния съвет по наркотичните вещества. Ограничаването на търсенето на наркотици, България все още разчита значително на финансиране от гражданското общество, особено след като средствата от държавният бюджет за тези дейности бяха ограничени през 2005 г. в сравнение с 2004 г. Правилникът за организацията и дейността на Национално координиращо звено (НКЗ) се забавя. Не може да бъде отчетен напредък по отношение на особено необходимото повишаване на административния капацитет на Националното координиращо звено от страна на Европейския център за мониторинг на наркотици и наркомании. Поради промени в дефиницията на ролята и задачите на Националния център за наркомании (НЦН), които причиниха значително съкращение на персонал, бюджет и дейности, НКЗ загуби експерти, които до този момент бяха осигурени от НЦН. НКЗ в момента не е в позиция да изпълни своите задачи. Изискват се усилия също за осигуряване на по-голямо участие на български експерти в техническите срещи на Центъра. |
144. Борбата с измамите и корупцията | Българските власти направиха концентрирани усилия за ограничаване появата на дребна корупция в държавната администрация като цяло, но основният проблем остава ниският брой на случаи на разследване и преследване на случаи на корупция, включително в правоприлагащите органи и по-специално сред магистратите. Като цяло резултатът за правоприлагането в областта на корупцията остава слаб. |
145. Митническото сътрудничество | България се подготвя за присъединяване към Конвенцията за взаимна помощ и сътрудничество между митническите администрации от 1997 г. (Неапол ІІ) и Конвенцията за използването на информационни технологии за митнически цели. |
146. Борба срещу тероризма | България е ратифицирала най-важните конвенции в тази област. |
147. Защита на данни | Съществува риск България да бъде неподготвена да въведе достиженията на правото на ЕС относно защита на данните, тъй като административният капацитет на Комисията за защита на личните данни е все още слаб. Тя следва да има ефективен персонал и е необходимо да се предоставят ресурси на нейно разположение по такъв начин, че тя да стане напълно действаща и да изпълнява своите функции по тази глава чрез подобаващо концентриране върху съществените задачи, най-необходими в този момент. |
148. Съдебно сътрудничество по наказателно правни и гражданско правни въпроси | Привеждането на законодателството в съответствие с правото на ЕС, където все още е необходимо, продължава и България трябва да бъде готова при присъединяване да прилага достижението на правото на ЕС (acquis) и да се присъедини към всички съответни конвенции. Административни структури за преки контакти между компетентните съдебни органи съществуват, но трябва да бъдат допълнително засилени. Независимо от това, съществуват сериозни безпокойства относно функционирането и ефективността на българската съдебна система. Корупцията остава сериозен проблем в съдебната система и това може да възпрепятства гладкото и точно въвеждане на инструментите в областта на взаимното признаване. |
149. Правни инструменти за правата на човека | Няма развитие по отношение на правните инструменти за правата на човека и България все още не е подписала Протокол 12 към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи относно общата забрана за дискриминация. |
| |
150. Митническо законодателство | България е постигнала висока степен на привеждане в съответствие с достиженията на правото на ЕС. |
151. Административни и оперативни капацитет | Изискват се значителни и трайни усилия за развиването на опростени процедури, по-специално поради факта, че законът за разрешаване на извършването от Агенция “Митници” (АМ) на последващи проверки е влязъл в сила; използването на опростени процедури следва да бъде активно насърчавано от ръководството на АМ |
| |
152. Обща търговска политика | Административните структури, ангажирани с общата търговска политика, по същество са налице и отговарят на изискванията. |
153. Двустранни споразумения с трети страни | България е оценила съответствието на сключените от нея двустранни споразумения с трети страни със своите задължения към ЕС. |
154. Политика на развитие и предоставяне на хуманитарни помощи | България трябва да разработи политика на развитие и предоставяне на хуманитарни помощи, която е в съответствие с принципите на ЕС, както и институционална рамка за нейното координиране и прилагане. България трябва да продължи да увеличава своя административен капацитет за участие в политиката на ЕС на развитие и предоставяне на хуманитарни помощи. |
| |
155. Политически диалог | България продължава участието си в политическия диалог в рамките на ОВППС |
156. Санкции и ограничителни мерки | Като цяло България спазва ангажиментите и изискванията, които произтичат от преговорите по присъединяване |
157. Становища, декларации и демарши | Като цяло България спазва ангажиментите и изискванията, които произтичат от преговорите по присъединяване |
| |
158. Държавен вътрешен финансов контрол | Следва да бъдат положени продължителни усилия, за да се гарантира съответствието между новата правна рамка и реформите в този сектор, а именно разделянето на финансовата инспекция от вътрешния одит, децентрализирането на вътрешния одит и оперативния капацитет на Дирекция “Вътрешен контрол” в Министерство на финансите, отговорна за хармонизирането на финансовото управление и контрол, както и на вътрешния одит в целия публичен сектор. |
159. Външен одит | Допълнителни усилия трябва да бъдат посветени на подобряването на административния и оперативен капацитет на тази служба, по-специално тя да се подготви за промените в системите на държавния вътрешен финансов контрол. Следва да се постигне по-добра координация с бъдещата агенция за инспекция и Дирекция “Вътрешен контрол” в Министерство на финансите. |
160. Контрол върху разходите за структурна дейност | Налице е частична законодателна база. Въпреки че са направени някои подобрения на капацитета на Националния фонд и на изпълнителните агенции за управление на предприсъединителното финансиране, продължава да съществува необходимост от допълнително значително укрепване на тези институции, за да се достигне изискваната степен на капацитета за управление и контрол. В допълнение, необходимо е България съществено да засили и спешно да ускори мерките, за да спази договорения график по отношение на запълването на пропуските и оценката за съответствие на Програмата за въвеждане на разширена децентрализация (EDIS) до м. март 2006 г., за да се даде възможност на службите на Комисията да извършат одита за потвърждаване преди края на юни 2006 г. Това би позволило България да бъде акредитирана за програмите ФАР и ИСПА до края на юли 2006 г. |
161. Защитата на финансовите интереси на ЕС | Съвет за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности, но все още се нуждае от допълнително развитие. По-специално, ролята на службата за координация на борбата с измамите следва да бъде по-добре определена по отношение на нейните компетенции и координация с други съответни институции и органи. България следва да приеме и прилага национална стратегия за борба с измамите, обхващаща защитата на финансовите интереси на ЕС. |
| |
162. Традиционни собствени ресурси | Българското митническо законодателство в голяма степен е в съответствие с достиженията на правото на ЕС, |
163. Ресурси на база ДДС | По отношение на ресурсите на база ДДС остават да бъдат направени известен брой подобрения и допълнения към предварителния отчет за основата на ДДС през 2003 г., за да се постигне приемливо ниво на коректност и пълнота. |
164. Ресурсите на база БНД | Достигнато е задоволително ниво на съответствие със счетоводните стандарти по ESA 95, но все още остава известна работа до удостоверяване на пълно съответствие, по-специално по отношение на изчерпателността на националните сметки. |
| |
От (понастоящем) близо 90 000 страници достижения на правото на ЕС България вече е превела повече от 95%. Въпреки това, около 60% остава да бъдат редактирани от националните власти, преди да могат да бъдат предоставени на институциите на ЕС. Капацитетът за превод и редакция все още не е достигнал необходимото количество от около 6 000 страници на месец, което се дължи главно на трудности при набирането и запазването на персонала. Пред българското правителство бе изтъкната необходимостта да се отдели на този въпрос вниманието, което той заслужава, без което публикуването на достиженията на правото на ЕС не би могло да се осъществи навреме за присъединяването на 1 януари 2007 г. |