ПРИОРИТЕТИТЕ НА БЪЛГАРИЯ: СОФИЯ-БРЮКСЕЛ-СОФИЯ
Портал ЕВРОПА започва да ви представя поетапно окончателните варианти на Оперативните програми и Националната стратегическа референтна рамка: как, кога и с какъв успех ги написаха министерствата, отговарящи за тях; как и кога Министерският съвет ги одобри и изпрати в Брюксел; и как и кога Европейската комисия ги приема и одобрява, за да може България да получава средства от Структурните и Кохезионния фонд.
(*Какво представляват стратегическите документи на България? - Виж обобщение по-долу, бел. ред.)
Из интернет-пространството - включително ведомствените сайтове - фигурират най-разнообразни варианти на оперативните програми с неизяснена валидност: това са вариантите от различните етапи на консултациите преди изготвянето на окончателните документи. Портал ЕВРОПА ще публикува тук финализираните оперативни програми - в момента, в който те ни бъдат предоставени от ресорните ведомства.
Първото министерство, което предостави оперативната програма, за която отговаря, бе МДААР: от ведомството на Николай Василев дадоха на Портал ЕВРОПА зелена светлина да публикува ОП "Административен капацитет" като окончателна още на 28 февруари 2007 г. - преди заседанието на Министерския съвет по темата, насрочено за 1 март 2007 г.
Приветствайки стъпката на МДААР и МТСП, която според нас трябва да служи като пример за прозрачност, Портал ЕВРОПА започна тази рубрика на същия ден: 28.02.2007 г.
Както проследихме в максимални подробности процеса на ратификация на присъединителния ни договор в 26-е страни-членки, така възнамеряваме да постъпим и по тази най-важна "следприсъединителна" тема. Разбира се, рубриката подлежи на системна актуализация.
Дата на последна актуализация: 13.09.2007 г.
ХРОНОЛОГИЯ И ПРОГНОЗИ:
- 2006: Министърът на финансите Пламен Орешарски каза, че оперативните програми ще бъдат изпратени в Брюксел през януари.
- 22 декември 2006: Правителството приема Националната стратегическа референтна рамка.
- 1 февруари 2007: Румънското правителство одобрява и изпраща в пакет оперативните си програми и референтната рамка в Еврокомисията. Ресорният еврокомисар Данута Хюбнер хвали Букурещ за експедитивността (27.2.2007)
- В-к "Сега", 23 февруари 2007: "Оперативните програми на България са на косъм да бъдат приети от ЕК чак наесен, което означава, че отпускането на средства ще се забави до не по-рано от началото на 2008 г." Според вестника, моментът може да съвпадне с лятната ваканция на евродепутатите: ЕП гласува окончателно НСРР.
- В-к "Сега", 23 февруари 2007: "Според зам.-министъра на финансите Любомир Дацов, всички оперативни програми ще бъдат гледани на 6 март от МС и изпратени в Брюксел. Той се надява одобрението им да приключи през април-май."
- В-к "Сега", 23 февруари 2007: "Депутатите от регионалната комисия в парламента решиха единодушно да почнат да препитват министрите от кабинета "Станишев" по оперативните програми. Идеята беше лансирана от зам.-председателя на комисията Костадин Паскалев."
- 1 март 2007, правителството: Министрите приеха 7-те оперативни програми и МС обяви, че след седмица ще бъдат представени пред ЕК.
- 6 март, вестник "ДНЕВНИК": България ще получи средства от европейските фондове през първата половина на 2008 г., според оптимистичната прогноза на консултанти. Песимистичната прогноза е, че парите ще започнат да пристигат в страната през втората половина на следващата година, писа БТА. Тези прогнози направи Владимир Жиновиев от "Смарт консултинг груп". Основанията за прогнозата на консултанта са технически и технологични срокове в рамките на ЕС, свързани с одобрението на оперативните програми и на Националната референтна рамка на България.
10 март, "Дарик", Боряна Пенчева, директор на "Управление на средства от ЕС" в МФ: "Срокът за разглеждане на програмите от ЕК е 4 месеца, т.е през юли. Ако има пропуски в предложените програми, тогава срокът може да бъде удължен. След това ЕК ще преведе авансови плащания и това ще е началото на усвояване на средства. Ние ще получим пари по сметките на държавата и след това ще трябва да бъдат представени фактури в ЕК за изразходването на средствата".
* Бележка на редакцията - за по-пълна хронология, с която да си съставите впечатление за цялата картина, вижте линковете на Портал ЕВРОПА под публикацията!
НАШИТЕ ОКОНЧАТЕЛНИ ПРИОРИТЕТИ
НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЧЕСКА РЕФЕРЕНТНА РАМКА (Aктуализиран вариант на НСРР, съгласно протоколно решение № 52 от заседание на МС, проведено на 21.12.2006)
НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЧЕСКА РЕФЕРЕНТНА РАМКА (одобрена от Министерския съвет на 21 декември 2006 г.)
- Отговаря: Министерството на финансите. Председател на Комитета за наблюдение на НСРР е министърът на финансите. (*Кои са членовете - виж по-долу, бел. ред.)
- 17 март: На сайта eufunds, поддържан от МФ, най-сетне се появи актуализираният текст на НСРР.
- 15 февруари: генералният директор на ГД „регионална политика" г-н Жан-Мари Сейлер в писмо до МФ: "Рамката формално отговаря на критериите". (Портал ЕВРОПА уточнява, че генералният директор е Dirk AHNER, а Jean-Marie SEYLER е ръководител на Direction H - Interventions en Bulgarie, Pologne, au Portugal, en Roumanie, Slovénie et IPA/ISPA.)
- 15 февруари: от този момент започва да тече тримесечният срок, в който ЕК следва да предостави коментари по НСРР или да я одобри.
- 16 януари: НСРР е официално изпратена в ЕК.
- 21 декември: МС одобрява НСРР.
ОП "РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ" - подобрен вариант, изпратен в Брюксел през август 2007 (на английски)
ОП "РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ" - окончателната, от март 2007, от сайта на МРРБ (на български)
ОП "РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ" (на български) - не сме сигурни, че това е оригиналът
ОП "РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ" (на английски!) - изглежда това е оригиналът
- Отговаря: Министерството на регионалното развитие и благоустройството
- 23 март: На сайта на МРРБ Портал ЕВРОПА откри ОПРР на български от месец март. От МРРБ потвърдиха, че това е окончателният документ, приет от МС, а това на сайта eufunds било неокончателната версия.
- 16 март: На сайта eufunds Портал ЕВРОПА откри ОПРР на български език. Написано е, че това е документът, приет от Министерския съвет на 1 март. Обаче когато файлът се отвори, там пише "Проект" и "Февруари".
- 11 март 2007: Портал ЕВРОПА откри мартенския вариант на ОПРР на английски език на сайта на МРРБ. Намиращият се там към днешна дата български текст е от декември с гриф "работен вариант".
- 2 март 2007, пресцентър: Ще предоставим оперативната програма на Портал ЕВРОПА след като я изпратим в Брюксел на 6 март.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, пресцентър: ОП е изпратена в МС, трябва да се гледа на 1 март. Отказваме да ви я изпратим, понеже не е одобрена от МС.
- 23 февруари, ресорен зам.-министър Искра Михайлова: "ОП ще бъде изпратена в Брюксел на 6 март." (пред в-к "Сега")
- Отговаря: Министерството на икономиката и енергетиката
- 5 март 2007: От МИЕ изпратиха ОП на Портал ЕВРОПА и прогнозираха, че тя ще бъде изпратена в Брюксел още същия ден.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, пресцентър: Очаква се да бъде внесена в МС за разглеждане на 1 март 2007 г.
- 23 февруари, ресорен зам.-министър Нина Радева: "ОП ще бъде изпратена в Брюксел на 5 март." (пред в-к "Сега")
- Отговаря: Министерството на околната среда и водите
- 16.03.2007, пресцентър на еко-министерството: ОПОС мина през първата процедура на одобрение от ЕК. Писмото за това беше получено седмица, след като ОП беше изпратена в Брюксел. Това е първата оперативна програма, която е счетена за приемлива от страна на ЕК и ще бъде представена за детайлно обсъждане в дирекциите. Очаква се да бъде официално одобрена най-късно през юли.
- 6 март: Оперативната програма във вариант февруари 2007 е обнародвана.
- 5 март 2007: "До ден-два ОП ще е готова", казаха от пресцентъра на МОСВ. На въпрос на Портал ЕВРОПА кога важният документ ще бъде изпратен в Брюксел, от пресцентъра отговориха, че това зависи от Министерството на финансите и че всичко, което МОСВ е трябвало да свърши, е направено.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, пресцентър: Документът е финализиран, очаква се на 1 март да влезе в МС на разглеждане. След като бъде одобрена можем да ви я предоставим за публикуване.
- 23 февруари, пресцентър: Отправете искане към МОСВ в писмен вид, не можем да предоставяме документи на всеки.
ОП "ТРАНСПОРТ" (на английски!)
- Отговаря: Министерството на транспорта
- 13 март: Портал ЕВРОПА откри на сайта на МП одобрения текст на ОП "Транспорт", но само на английски език.
- 6 март: "Оперативната програма е в процес на преработка" - пише на сайта на Министерството на транспорта. Файлът с предишния й вариант не се отваря...
- 5 март 2007: МТ изпраща утре ОП "Транспорт" в Европейската комисия, научи Портал ЕВРОПА. В момента се работи усилено, за да се спази срокът. От ресорната дирекция "Координация на проекти и програми" се зарекоха още утре текстът да е на разположение - както на български, така и на английски език.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, пресцентър: Утре, 1 март 2007 г., ОП "Транспорт" влиза на разглеждане в МС. Ще ви я предоставим след като видим дали МС ще я одобри.
- 23 февруари, пресцентър: Не знаем кога МС ще разгледа ОП "Транспорт", не сме съгласни да изпратим на Портал ЕВРОПА окончателната редакция на документа във вида, в който го внасяме в МС, понеже докато МС не одобри програмата, тя не е публичен документ.
ОП "РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ" - версия от юни 2007 г., проект!
ОП "РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ" - приета от МС на 1 март и изпратена в ЕК.
- Отговаря: Министерството на труда и социалната политика
- 13 септември: церемония по подписването на окончателно одобрения документ .
- 20 юли 2007, МТСП-пресцентър: дава се официален старт на ОП "Човешки ресурси", Комисията ще я одобри официално през есента.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари: Задействана е процедурата за разглеждането на документа от МС на 1 март.
- 28 февруари: Предоставяме на Портал ЕВРОПА окончателния вариант преди МС да го разгледа и одобри!
ОП "АДМИНИСТРАТИВЕН КАПАЦИТЕТ"
ФИНАЛИЗИРАН ТЕКСТ - ОКОНЧАТЕЛЕН - 13 СЕПТЕМВРИ 2007 Г.
- Отговаря: Министерството на държавната администрация и административната реформа
- 2 март 2007: Пресцентърът на МДААР любезно предостави версията с дата март'2007: ОПАК във вида, в който е внесена в МС.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, пресцентър: Предоставяме на Портал ЕВРОПА текста, преди МС да го разгледа и одобри!
- Отговаря: Министерството на финансите.
- 1 март 2007, Правителствена информационна служба: "В началото на следващата седмица 7-те оперативни програми ще бъдат представени пред ЕК"
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, пресцентър: Очаква се да бъде внесена за одобрение от МС на 1 март 2007 г.
НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА ЗА РЕФОРМИ НА БЪЛГАРИЯ 2007-2009 Г.
- Отговаря: Държавна агенция за икономически анализи и прогнози.
- 2 март: Портал ЕВРОПА откри документа на интернет-страницата на МФ.
- 1 март 2007: МС прие документа.
- 28 февруари, Дирекция "Икономически политики на ЕС": не можем да предоставим документа за публикуване.
Правителствена информационна служба, 1 март 2007: "Правителството прие на 1 март Националната програма за реформи на България за 2007-2009 г., чието мото е "За по-висок растеж и повече работни места". В НПР са заложени устойчив икономически растеж от 6% и заетост от 61 на сто. Заложените в нея средносрочни цели са устойчив растеж на БВП от 6% годишно и заетост от 61 на сто. Програмата е основен стратегически документ на правителството, чиято задача е да систематизира усилията на държавната администрация, неправителствения сектор и социалните партньори за реформиране на българската икономика с цел постигане на високи и устойчиви темпове на икономически растеж и заетост. В нея са очертани и свързаните с изпълнението на средносрочната рамка мерки и приоритети в областта на макро- и микроикономическото развитие, пазара на труда и развитието на човешкия капитал, подобряване на инфраструктурата, бизнес средата и т. н. Документът е продължение на Предприсъединителната икономическа програма на страната ни с фокус върху структурните реформи, насочени към постигане на целите, заложени в Лисабонската стратегия. Прогнозираното в програмата намаляване на безработицата тази година е до 8,6%, а през 2009 г. - до 8 на сто. Инфлацията ще спадне до 2,9-3% през 2009 г. Годишната инфлация при хранителните стоки ще бъде около 1,6 на сто за 2007-2009 г. Условието е да няма външни и вътрешни шокове, които могат да предизвикат повишение на продуктите от хранително-вкусовата промишленост и селското стопанство. Предвижда се и повишаване на възрастта за пенсиониране - до 60 г. за жените и 63 г. за мъжете. С цел подпомагане на баланса на фондовете на държавното обществено осигуряване и повишаване на финансовата устойчивост на пенсионната система, през 2007 г. се очаква да бъде създаден Държавен фонд за гарантиране устойчивостта на държавната пенсионна система. Една от мерките за подобряване на бизнес средата е опростяване на административните режими. Целта е намаляване на времето за издаване на лицензи и разрешителни за бизнеса. Започналият процес за въвеждане на системата на единен фиш на граничните контролно-пропускателни пунктове ще бъде ускорен и в кратки срокове ще обхване всички ГКПП."
ПОВЕЧЕ ЗА СТРАТЕГИЧЕСКИТЕ ПРИОРИТЕТИ НА БЪЛГАРИЯ:
За да постигне цялостните средносрочни цели, България трябва да се фокусира върху четири стратегически приоритета - три тематични и един териториален:
- Подобряване на базисната инфраструктура;
- Повишаване качеството на човешкия капитал с акцент върху заетостта;
- Насърчаване на предприемачеството, благоприятната бизнес среда и доброто управление;
- Поддържане на балансирано териториално развитие.
Първият приоритет предвижда оказване на подкрепа за по-качествени транспортни, структурни, ИКТ и връзки, и инвестиции в инфраструктурата за защита на околната среда. Вторият приоритет предвижда оказване на подкрепа за адекватни човешки ресурси както в публичния, така и в частния сектор. Третият приоритет се фокусира върху създаване на ефективна рамка за подкрепа на бизнеса чрез подобряване на регулаторната среда, насърчаване на предприемачеството, иновациите и развиването на ефикасна, модерна и прозрачна държавна администрация. Четвъртият приоритет е с териториална насоченост и има за цел балансиран растеж посредством подпомагане на районите на биоразнообразието, опазването на природното и културно наследство.
Всеки стратегически приоритет ще бъде подкрепен по съгласуван начин от действия, формулирани в седем оперативни програми (ОП) и два Национални стратегически плана и програми (*поясненията за всяка ОП са от Правителствената информационна служба - 1 март 2007 г., бел.ред.
- ОП „Регионално развитие": включва всички основни елементи на регионалното развитие, които ще се изпълняват със средства от структурните фондове на ЕС. Политиката за регионално развитие се фокусира върху регионите, тяхното устойчиво развитие и намаляване на регионалните неравенства. Целта е повишаване на регионалната конкурентоспособност, подобряване на достъпността до пътни, информационни, комуникационни и енергийни мрежи в изоставащите райони. Друга основна задача е насърчаване на туризма и развитието на бизнеса чрез изграждане на необходимата туристическа инфраструктура, модернизиране и популяризиране на туристическите обекти, разширяване и подобряване маркетинга на туристическите дестинации, укрепване на партньорството между различните участници и др. Очаква се по тази програма от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) да бъдат предоставени 1,361 млрд. евро.
- ОП "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" е за развитие на динамична икономика, повишаване конкурентоспособността на българските предприятия на европейския и световния пазар и насърчаване на инвестициите в икономика на знанието и иновациите. Друга основна цел е облекчаване условията за достъп до финансиране на микро, малките и средните предприятия, осигуряване на достъпни и качествени консултантски и информационни услуги на бизнеса, намаляване на енергоемкостта, насърчаване на експорта и създаването на благоприятна бизнес среда. Средствата по тази програма са около 988 млн. евро и ще бъдат от Европейския фонд за регионално развитие. Финансиране ще могат да получат съществуващите и стартиращите предприятия от производствения сектор и услугите; неправителствените организации; университетите и научните институти; обществените и частните организации, които работят в областта на стандартизирането, сертифицирането и изпитването на продуктите.
- ОП „Околна среда" ще се финансира от ЕФРР, Кохезионния фонд и национално съфинансиране - общо 1,8 млрд. евро. Основната задача е подобряване, запазване и възстановяване на естествената околна среда и развитие на екологичната инфраструктура. Това ще допринесе за подобряване качеството на живот в страната и повишаване на възможностите за инвестиции. Предвиденият финансов ресурс ще бъде използван за опазване и подобряване състоянието на водните ресурси и управлението на отпадъците - превенция, оползотворяване и крайно депониране, опазване на биологичното разнообразие и защита на природата.
- ОП „Транспорт" ще се финансира от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), Кохезионния фонд и национално съфинансиране. Целта е интегриране на националната пътна и железопътна инфраструктура в транспортната мрежа на ЕС, постигането на баланс между различните видове транспорт и подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари и корабоплаването по морските и вътрешно-водни пътища. Общият й бюджет е около 2 млрд. евро.
- ОП "Развитие на човешките ресурси" има за цел повишаване качеството на живот чрез увеличаване на заетостта, насърчаване разкриването на нови работни места и развитие на пазара на труда, нарастване на производителността и адаптивността на работещите, инвестиране в човешкия капитал, подобряване на достъпа до качествено образование и обучение в съответствие с потребностите на пазара на труда за изграждането на икономика, основана на знанието и засилване на социално включване. Програмата ще се финансира от Европейския социален фонд (ЕСФ) и националния бюджет - общо 1,2 млрд. евро.
- ОП „Административен капацитет" ще подпомага изграждането на ефективна и модерна администрация, която отговаря на очакванията на гражданите и бизнеса. Целта е предоставянето на модерно административно обслужване, повишаване на общественото доверие и подобряване управлението на човешките ресурси в държавната администрация, съдебната система и структурите на гражданското общество. Качественото административно обслужване е свързано с осигуряването на опростени, изчистени от регулаторна тежест административни услуги, които да бъдат предоставяни в рационално изградени административни структури. Бюджетът на оперативната програма, който включва средства от ЕСФ и национално съфинансиране, е близо 181 млн. евро.
- ОП „Техническа помощ" ще осигури рамката за ефективно усвояване на средствата от структурните и кохезионния фонд в съответствие с политиката на ЕС и на страната ни за икономическо и социално развитие през следващите 7 години. Средствата - около 48 млн. евро, ще бъдат от ЕФРР. Основна цел на оперативната програма е укрепване капацитета на централно равнище (Централно координационно звено, сертифициращ и одитиращ орган) за ефективно разработване, прилагане, оценка и контрол на средствата от структурните и кохезионния фонд. Другата задача е подобряване на осведомеността и разбирането на обществото за подготовката и ефективното използване на финансовите инструменти на ЕС в съответствие с целите на Националната стратегическа референтна рамка (НСРР) и стратегическите насоки на общността, както и осигуряването на статистическа информация и анализ за усвояването на средствата от ЕС у нас и в другите държави-членки.
- Национален стратегически план за развитие на селските райони и Програма за развитие на селските райони
- Национален стратегически план за рибарството и ОП Рибарство
Механизъм на изготвяне на оперативните програми
След като текстът на съответната оперативна програма (ОП) е съобразен с допълненията вследствие на консултативния процес, експертите от съответното отговарящо министерство изпращат ОП на междуведомствена съгласувателна процедура. След това заседава работна група в министерството и се "дописва" финалния вариант на текста, който се внася за одобрение и приемане от Министерския съвет. В случай, че има бележки по текста, МС приема документа по принцип, след това в съответното министерство го финализира и накрая министър-председателят го подписва. Едва след това се води, че ОП е приета с акт на Министерския съвет. И тогава ОП "потегля" към Европейската комисия, която има четири месеца, за да я одобри. После Европарламентът трябва окончателно да гласува Националната стратегическа референтна рамка (НСРР), съдържаща оперативните програми.