ПЪРВИЯТ НИ ЕВРОДОКЛАД, ОТКАКТО СМЕ ЧЛЕН НА ЕС: ВСИЧКО
Портал ЕВРОПА представя тук всичко накуп, свързано с доклада от 27 юни на ЕК за България.
Беше ли обективна Еврокомисията в оценките си? Мнението на читателите на Портал ЕВРОПА. Резултата от анкетата вижте ТУК!
- Десните ни евродепутати изпратиха писмо до българските народни представители по повод доклада на ЕК. Вижте пълния му текст ТУК.
- Граждански дебат на тема "Докладът на ЕК за България - отвъд политическите измерения" - обобщението вижте ТУК.
- Повтарят ли се европейските критики във всеки доклад на ЕК? Вижте тук: ПЪРВИЯ СЛЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛЕН И ПОСЛЕДНИЯ МОНИТОРИНГОВ: ПРИЛИКИ И РАЗЛИКИ МЕЖДУ ДОКЛАДИТЕ.
А тук ви представяме кратко графично сравнение на това, което ни беше поръчано, което направихме и което ни предстои за проблемните области:
Необходими индикативни показатели, които България трябва да постигне (решение на ЕК от 13 декември 2006 г.) | Заключения на ЕК от Доклада от 27 юни 2007 г. относно напредъка на България по съпътстващите мерки след присъединяването | Последващи мерки по механизма за сътрудничество и проверка на напредъка, които да бъдат изпълнени до октомври 2007 г. |
1-ви индикативен показател: Приемане на изменения в конституцията, които премахват всички двусмислия по отношение на независимостта и отчетността на съдебната система. | 1. С приемането на конституционната поправка България е изпълнила до голяма степен този показател. Не е възможно да се оцени доколко поправката ефективно премахва двусмислието относно независимостта и отчетността на съдебната система, докато не бъде прието и не започне да се прилага изпълнителното законодателство, предвиждащо създаването на независим съдебен инспекторат. | С приемането и влизането в сила на новия Закон за съдебната власт и Граждански процесуален кодекс, да включи в системите за мониторинг двата акта и да докладва редовно за резултатите от този мониторинг. |
2-ри индикативен показател: Гарантиране на по-прозрачен и ефективен съдебен процес чрез приемане и прилагане на нов закон за съдебната власт и на нов граждански процесуален кодекс. Докладване за въздействието на тези нови закони и на наказателно-процесуалния кодекс и административния процесуален кодекс, преди всичко върху досъдебната фаза. | 2. Като цяло България е постигнала известен напредък в подобряването на прозрачността на съдебния процес, но е нужно повече време, за да се оцени доколко новите закони ще имат желаното въздействие. | Да гарантира, че инспекторатите към ВСС функционират правилно; да превърне в основна практика пилотните дейности за произволно компютъризирано разпределяне на дела и да осъществи по-нататъшни дейности за оценка и бучение на съдии и прокурори по въпросите на етиката. |
3-ти индикативен показател: Продължаване на реформата на съдебната власт с цел нарастване на професионализма, отчетността и ефективността. Оценяване на въздействието на тази реформа и публикуване на резултатите всяка година. | 3. Като цяло, постигнат е известен напредък в повишаването на отчетността, професионализма и ефективността на съдебната власт в България. | Да демонстрира резултати в антикорупционната рамка. България трябва да надгражда постигнатия напредък в разследването и да направи по-енергични усилия за привличане на вниманието на съдебната власт върху важността на правната окончателност и възпиращата съдебна практика в случаи на корупция от високо равнище. Включително при случаи, когато са подведени под отговорност влиятелни и известни личности. |
4-ти индикативен показател: Провеждане и докладване за професионални и надпартийни разследвания по обвинения в корупция на високо равнище. Докладване за вътрешни проверки на публичните институции и за огласяване на имуществото на високопоставени длъжностни лица. | 4. Като цяло, напредъкът в съдебното третиране на случаите на корупция от високо равнище в България е недостатъчен. | Да разработи независим анализ, убедителна методика и надеждна и целенасочена статистика, с които да се оцени доколко случаите на корупция на високо ниво, на улични убийства и организирана престъпност се разследват по съответния начин и доколко се произнасят възпиращи съдебни решения. Не трябва да прекъсват превантивните мерки и преследването. Освен това, трябва да се следи напредъкът и да се докладва за него изчерпателно и убедително. |
5-ти индикативен показател: Вземане на по-нататъшни мерки за предотвратяване и борба с корупцията, особено по границите и в местното управление | Като цяло, постигнат е съществен напредък в предотвратяването и борбата с корупцията по границите и в местното управление. | Да активизира усилията и политическия ангажимент за изпълнение на плана за действие срещу организираната престъпност и да докладва по прозрачен начин за предприетите дейности. България трябва също така да задълбочи още международното си сътрудничество в тази област. |
6-ти индикативен показател: Прилагане на стратегия за борба с организираната престъпност, която се съсредоточава върху тежките престъпления, прането на пари, както и върху системното конфискуване на имуществото на престъпниците. Докладване за нови и текущи разследвания, повдигнати обвинения и присъди в тези области. | Като цяло, напредъкът в борбата с тежките престъпления и организираната престъпност е недостатъчен. | За постигането на тези цели, да укрепи капацитета на съдебната власт на всички нива, включително нейната независимост и професионализъм, ресурсите и правомощията . |
И още четива за доклада...:
- ДОКЛАДЪТ!
- ДЕТАЙЛЕН ПРЕДВАРИТЕЛЕН ПРОЧИТ НА ДОКЛАДА НА ЕК ЗА БЪЛГАРИЯ
- РЕАКЦИИТЕ
- ЕКСПЕРТЪТ-КРИМИНАЛИСТ КЛАУС ЯНСЕН: „ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ ПОКАЗА ЖЪЛТ КАРТОН НА БЪЛГАРИЯ"